Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 25 Posts

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ga er voor zitten, of bekijk enkel de foto's :)

Midden in mei ben ik 4 dagen met mijn opa naar Parijs geweest. Mijn opa (1931) was vroeger Frans leraar en is altijd een groot fan van Parijs geweest. Parijs maakt(e) daarom ook een groot deel uit van zijn leven. Tijdens het schrijven van zijn levensverhaal (bijna af) was er nog een wens die hij graag wilde vervullen, en dat is al zijn kleinkinderen Parijs laten zien. Dat zijn er maar 5, dus prima te doen. In 2010 zouden we naar Parijs gaan, ware het niet dat mijn herfstvakantie vanwege mijn studie in Rotterdam ongelijk liep met die van de rest. Ik kon niet mee en opa beloofde mij dat hij mij apart nog een keer mee zou nemen naar Parijs. Vanwege werk, studie en semesters in het buitenland is het er lang niet van gekomen. Natuurlijk wordt mijn opa ook ouder en besefte ik me dat er wat haast bij was, anders zou het te laat zijn. Daarom dan eindelijk in 2014 een vlugge trip met opa naar Parijs geboekt.

Op de dag na mijn verjaardag vertrekken we vanaf Schiphol en vliegen we naar Aéroport Charles de Gaulle. Vliegtijd was 43 minuten en het was goedkoper dan de Thalys. Ook de RER vanaf het vliegveld was prima te doen, binnen mum van tijd waren we in de stad en hadden we ingecheckt. We zaten in een hotel in Villejeuf, op metro lijn 7. 20 minuten was het naar de stad, en het metro station was maar 20 meter vanaf het hotel, uitstekend voor mijn opa dus.

DAG 1

Op woensdagmiddag gaan we gelijk al op pad. Opa met zijn wandelstok en ik met mijn rugtas en cameraspullen. We lopen vanaf Chatelet richting de Seine en gaan de brug over richting Ile de la Cité, een van de twee eilanden in de rivier waar o.a. de Conciergerie en de Notre Dame staan.

1. Het interieur van de Notre Dame

Notre Dame Interior / Paris, France (EXPLORED) by Niels Photography, on Flickr

Opa hoefde niet zo nodig mee naar binnen. Later werd duidelijk dat hij nergens mee naar binnen hoefde, want dat had hij al zo vaak gezien. Hij bleef liever buiten, genieten van de atmosfeer van Parijs.

2. Aan de andere kant van Ile de la Cité

Ile de la Cité et le Notre Dame / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

We hadden er trouwens heerlijk weer bij. Vaak was er geen vuiltje aan de lucht en de temperaturen waren aangenaam. Na de Notre Dame gaan we met de RER richting Pont Alexandre (schitterende brug) en steken die over richting het Paleis. Hij wilde me graag de Arc de Triomphe nog laten zien, maar kon dat niet meer belopen. We pakte metro lijn 1 richting Etoile en bekeken de Arc de Triomphe. Toen was het mooi geweest, het was een lange dag geweest dus we gingen de wijk Tolbiac in voor een lekker 3 gangen diner. Een aangename en betaalbare buurt wat betreft eten en drinken, zeker een aanrader. Mijn opa had er over gelezen in het Parool en was benieuwd, zo zijn we er terecht gekomen.

DAG 2

De dag dat ik er achter kwam dat ik vooral een alternatief Parijs te zien zou krijgen. Daarmee bedoel ik, niet de standaard toeristische plekken en enkel het stadscentrum van Parijs. Ik ben dus ook niet bij de Eiffel toren geweest, wat ik overigens echt niets als een gemis beschouw. Ik heb vooral een bijzonder Parijs gezien met vele verhalen en verborgen plekjes die de meeste toeristen nooit zullen weten of zien.

We beginnen 's ochtends bij Arena d'Lutece. Vanaf daar lopen we richting het plein van het Panthéon, dat momenteel gerenoveerd wordt. Daarnaast staat wel een hele mooie kathedraal, die door veel toeristen volgens mij wordt overgeslagen. Eglise Saint-Étienne du Mont heet de kathedraal.

3. Een detail van het plafond

Eglise Saint-Étienne du Mont Interior / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

4. Een overzicht van het interieur

Eglise Saint-Étienne du Mont / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Hierna lopen we verder richting een markt verderop in de buurt. We komen langs Rue des Irlandais, waar ook het Iers cultureel centrum gevestigd is.

5. Rue des Irlandais

Rue Irlandais Street Art / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Verder richting Jardin des Plantes, waar ook een kleine dierentuin gevestigd is. Voordat we een wandeling door de tuinen maken, gaan we eerst een kopje thee drinken bij de oudste moskee van Parijs. Ik heb hier geen goede foto's van, voelde een beetje ongemakkelijk om daar te gaan fotograferen. De thee vond opa niet zo lekker, maar hij wilde dat ik het gezien had. Aparte ervaring!

6. We zijn aangekomen in Jardin des Plantes

Jardin des Plantes / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

7. Nogmaals. De tuin stond prachtig in bloei

Jardin des Plantes II / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

8. Uitzicht op traditionele woongebouwen

Park Residences / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Vanaf Jardin des Plantes gaan we richting Centre Culturel Arab du Monde. Een groot gebouw dat opa me graag wilde zien. We zijn uiteindelijk niet naar binnen gegaan. Ik wilde graag de Opera zien, dus we zijn vanaf daar met de metro richting Opera gegaan. Opa was nog nooit in de opera geweest, maar hoefde alsnog niet mee naar binnen, jammer! Dit is wat hij gemist heeft:

9. De grote trap in Opéra Garnier. Overigens het enige waar ik als student en inwoner van de EU niet gratis naar binnen kwam. Entree voor mij was €6, full fare is €10.

Opéra Garnier / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

10. Trap

Opéra Garnier Stairs / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

11. Werkelijk een van de prachtigste gebouwen waar ik binnen ben geweest. De pracht en rijkdom zijn indrukwekkend. Het Staatsoper in Wenen valt hierbij in het niet.

Opéra Garnier Staircase / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

12. Het balkon

Opéra Garnier Detail / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Goed oppassen rondom de Opera trouwens, bedelaars hebben een interessante manier van geld vragen. Zo lag er een trouwring op de grond, die een vrouw net voor mijn neus opraapte. Ze vertelde me dat ik 'm mocht hebben, want zij droeg geen juwelen vanwege haar geloof. Het was mijn lucky day. Ik had er mijn bedenkingen bij, maar goed, whatever. Ik loop weg totdat ze me riep: Sir, now it's your lucky day and all, because I gave you that ring, do you maybe have some spare change so I can buy myself a coke or ice tea in this hot weather? Je kan zelf wel raden wat er dus gebeurd was.

Anyway, als we toch in de buurt zijn, kunnen we ook wel ff bij de Galeries Lafayette langs. Ik had al meegekregen dat het interieur van het gebouw er magisch uit moet zien. En dat was ook zo :)

13. Het interieur

Galeries LaFayette Interior / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

14.

Galeries Lafayette / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Tijd om Montmartre en de Sacre Coeur op te zoeken. We nemen de lift naar boven, al die trappen kan opa niet meer aan met de temperaturen die we hadden. Het was flink druk boven, waar ook meerdere street acts werden opgevoerd. Van een gozer met Micheal Jackson moves tot een zangkoor.

15. De Sacre Coeur

Le Basilique de Sacre Coeur / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Volgens opa niet echt populair onder de Parijzenaars. Het wordt over het algemeen gezien als een onnodige suikertaart die de aandacht van de stad wegtrekt. Wel populair onder de toeristen in ieder geval.

Ben ook even binnen geweest, waar fotograferen niet was toegestaan. Ik ben dwars, dus probeer het altijd even. Camera werd half uit mijn handen gegrist door de beveiliging, niet echt vriendelijk richting bezoekers. Het concept van het gratis binnenlaten van het grote publiek maar vervolgens fotografie niet toelaten heb ik nooit helemaal begrepen..

16.Toch stiekem een kiekje binnen :D

Sacre Coeur Interior / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Hierna zijn we nog even Montmartre doorgelopen, wat ik akelig toeristisch vond. Het was lastig om een beeld van vroeger te kunnen vormen, vond er eigenlijk geen reet aan, m.u.v. het uitzicht. Nog wel even een leuk doorkijkje naar beneden:

17.

The Way Down Montmartre / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

18. Zoals ik al had gezegd, het uitzicht vanaf de heuvel is indrukwekkend.

Parisian Cityscape B/W / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Opa begon moe te worden, dus die ging terug naar het hotel om even uit te rusten. Ik ging in mijn eentje verder en wilde graag de Arc de Triomphe op. Toch nog een flinke reis, om er vervolgens achter te komen dat ie gesloten was vanwege een staking :/ Shit happens, andere keer dan maar.

Nog wel wat foto's van onder de Arc de Triomphe kunnen nemen:

19.

Arc de Triomphe Roof Detail / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

20.

A Piece is Missing? / Arc de Triomphe Roof Architecture / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Vanaf Etoile nam ik de metro richting place Concorde. Vanaf daar ben ik via de tuinen richting het Louvre gelopen, wat nog een flinke wandeling was in de hitte.

21. Het Louvre

Louvre Long Exposure / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

22. Ik loop via de Pont des Arts naar de overkant van de Seine

Pont des Arts Bokeh / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Op donderdag zijn de musea langer open, dus maakte van de gelegenheid gebruik om Musée d'Orsay eens van binnen te bekijken.

Ook hier was fotograferen niet toegestaan en werd ik tot de orde geroepen. Toch nog een plaatje kunnen schieten:

23.

Musée d'Orsay / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Terug richting Villejeuf voor een Italiaans diner met opa. Vervolgens naar het toeristische Trocadéro voor het uitzicht op de Eiffel toren. Tja, het was er zo druk, dat ik mijn statief niet eens op kon zetten. Mijn opa wist na 10 minuten ene plaatsje vooraan voor me te bemachtigen. Ik had alles net klaar staan, toen er een lichtshow op de Eiffel toren begon. Vandaar de drukte ;) Later leerde ik dat die lichtshow dit hele jaar wordt uitgevoerd, elke avond 5 minuten lang, ter ere van het 125 jarig bestaan van de Eiffel toren :)

24.

Eiffel Tower 125th Anniversary at Blue Hour / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

25. Zonder licht effect

Tour Eiffel á Nuit / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

26. Panorama

Eiffel Tower and Champs de Mars at Blue Hour Panorama / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Dat was het voor dag 2..

DAG 3

Dag 3 starten we in de volkswijk Belleville in het Noord-Oosten van de stad. De hoofdzakelijke reden hiervoor was dat opa me graag wilde laten zien waar hij tijdens zijn eerste bezoek aan Parijs verbleef (1953). Er zit een mooi verhaal achter: hij vertelde hoe hij en oma destijds werden opgehaald door Rámon, een vriend die oorspronkelijk uit Spanje kwam. Dat gebeurde met een oude Peugeot met laadbak, waar opa stuiterend achterin zat omdat er in de auto zelf geen plek voor drie personen was. Rámon heeft tijdens de tweede wereldoorlog ondergedoken gezeten in Rotterdam bij het gezin van mijn opa. Mijn overgrootvader was een fanatieke communist en vocht mee in de oorlog tegen de fascistische Franco in de jaren 30 in Spanje. Mede hierom was het tijdens de bezetting niet meer veilig in Rotterdam voor zowel Rámon als mijn opa. Mijn opa kon terecht bij een boerderij op de Veluwe, waar Rámon in de tussentijd precies terechtkwam is me onduidelijk. Anyway, uiteindelijk is hij in Parijs terechtgekomen en mijn opa en oma kwamen hem voor het eerst in 1953 opzoeken. Daar begon zijn liefde voor Parijs..

Belleville is verre van toeristisch, heel aangenaam eigenlijk in een stad als Parijs. Er staat een leuke oude markt met een vrij nauwe doorgang. Ik ken o.a. de Naschmarkt in Wenen goed, maar dit was toch wat anders. Goed oppassen voor zakkenrollers dus en als lange Hollander, stoot je hoofd niet.

Belleville ligt op een heuvel en heeft een park dat uitzicht op de stad biedt. Er was niemand te bekennen in het park, echt een aanrader voor een doordeweekse ochtend. Het uitzicht is ook niet mis.

27. De Eiffeltoren

View on Paris / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

28. Tour Montparnasse

Tour Montparnasse / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

29. Het complete uitzicht

Paris Cityscape from Belleville / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

30. We lopen vanaf het park weer naar beneden richting het metro station.

Belleville / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Onderweg komen we de meest indrukwekkende street art tegen. Compleet beschilderde muren, veel graffiti, het had wel wat.

31.

Paris Street Art in Belleville / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

32.

Graffiti in Belleville / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

33.

Wall Art in Belleville / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

We gaan verder richting het Centre Pompidou, dat ook aan de oude Metrolijn 11 ligt. Het uitzicht was mooi.

34.

Eiffel Tower in B/W / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

35.

Montmartre et Sacre Coeur B/W / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

36.

Paris Cityscape from Centre Pompidou / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

37.

La Defense Skyline / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Na afloop nog even gauw wat voor mijn vriendin (groot pop art fan. Andy Warhol, Roy Liechtenstein, etc.) in de giftstore gekocht. We wandelen verder richting Hotel de Ville (Stadhuis). Hier kun je zonder reservering niet naar binnen? Jammer!

We nemen de metro richting Place de Bastille. Opa wilde me graag het Viaduc des Arts en Parc de Bercy laten zien. Viaduc des Arts is een echte aanrader en niet echt populair onder de toeristen naar mijn idee. Het is zoals de binnenrotte in Rotterdam had MOETEN zijn. Een oud spoorviaduct getransformeerd in een aangenaam park waarin je je tussen de oude Parijse bebouwing bevindt. Het is erg lang, hebben het natuurlijk niet helemaal uitgelopen. Onder het viaduct bevinden zich eindeloos veel kunstwinkels, vandaar de naam 'des Arts'.

38. Viaduc des Arts

Viaduc des Arts / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

We nemen een bus richting Parc Bercy. Vervolgens loop ik het park door richting de grootste bibliotheek die ik ooit gezien heb. Bibliothéque Nationale de France site François Mitterand. Ik ben ook even binnen geweest (heftig gefouilleerd enzo), het is bizar groot! Over de hele plot met de vier torens gaat het ook nog eens 3 verdiepingen onder de grond met een grote (jungle) binnentuin.

39.

BNF François Mitterand B/W / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

40. Abstract detail

Triangle BNF Architecture / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

41. De binnentuin

Bibliothéque Nationale de France (BNF) / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

42. Nog een abstract detail

Rectangle Architecture / BNF François Mitterand / Paris, France (EXPLORED) by Niels Photography, on Flickr

Vervolgens gaan we met de bus richting Gare d'Austerlitz, waar opa de metro richting het hotel neemt en ik nog maar eens de stad in ga om wat te drinken en bij te praten met een goede vriend die ik heb leren kennen tijdens mijn semester in Wenen afgelopen jaar.

43. Gare d'Austerlitz

Gare d'Austerlitz / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

44. De metro stations zijn lang niet zo modern en symmetrisch aangelegd als die van Londen, maar het heeft wel wat.

Métro Concorde / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Vlakbij de Opera gaan we een biertje doen op het terras. Ik ben geen grote bierdrinker en ook geen avonturier wat betreft verschillende bieren, dus ik hield het gewoon bij een pint Heineken. Na afloop de rekening gekregen, en voordat ik mn portemonnee kon trekken gaf Alexis zijn credit card al af (Tja, echte gentlemen die Fransen). Ik bekeek de rekening eens.. €20,00 voor twee biertjes. That's Paris, zei Alexis. Vond het drinken in alle restaurants vrij prijzig in Parijs moet ik zeggen.. Hoorde ook dat hoe dichter je (fysiek) bij de bar zit, hoe goedkoper het biertje. Terras is dus het duurst.

Alexis woont in een suburb ten Noorden van Parijs. We nemen de RER A, volgens hem de drukst bezette trein wereldwijd. Ik geloofde hem wel, had nauwelijks ruimte te staan. We stappen bij La Defense uit, want ik had toch echt de wens om als hoogbouw liefhebber nog even in het CBD van Parijs te kijken. Een korte wandeling leverde de volgende foto's op:

45.

Skyscraper in La Defense / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

46. Abstract

Boxed Skyscrapers / La Defense / Paris, France (EXPLORED) by Niels Photography, on Flickr

47.

Different Facades in La Defense / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

48. Grande Arche

Grande Arche B/W / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

49. Nogmaals

Grande Arche Symmetry / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

50. De recent opgeleverde Tour Carpe Diem

La Defense Architecture / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

La Defense vond ik veel op Canary Wharf lijken qua opzet. Grote ruimte (park) middenin, omringd met grote kantoorgebouwen.

Ik ga maar weer eens richting het hotel om vervolgens te gaan dineren in Tolbiac bij een door het Parool aangeraden Vietnamees restaurant. Bijzonder!

De Tour Montparnasse was dichtbij, besloot om bovenop nog maar even gauw een kijkje te nemen. Tot mijn verassing werd mijn statief niet afgenomen (of gewoon niet gezien). Ik ging vrolijk naar boven zonder enig commentaar. Ik had toch echt overal gelezen dat een statief daar niet was toegestaan, en gezien de drukte vanwege de lichtshow op de Eiffeltoren was ik er vanuit gegaan dat ze 'm wel zouden afnemen. Niet dus, gelukje :D

Hier de foto's vanaf de Tour Montparnasse

51.

Paris Skyline at Dusk / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

52.

Paris Blue Hour / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

53.

Paris Sud Skyline Panorama at Blue Hour / Paris, France (EXPLORED) by Niels Photography, on Flickr

54.

West Paris Blue Hour Panorama / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

55.

Paris Skyline at Night Panorama by Niels Photography, on Flickr

56.

Paris á Nuit / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Een zeer geslaagde dag 3..

DAG 4.

We hadden maar een halve dag, aangezien ons vliegtuig alweer rond 18:00 vanaf CDG vertrok. Op dag 4 gingen we richting de Bastille en de joodse wijk Marais.

57. We beginnen bij een leuke markt niet al te ver vanaf Bastille

Bastille Market / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

58. We gaan verder en kom onderweg nog een leuk bakkie tegen. Had wel wat meer auto's willen vastleggen maar ben eerlijk gezegd niet de persoon dat een stad bezoekt om auto's vast te leggen, geen waardige autospotter dus ;) Als groot liefhebber fotografeer ik ze wel graag als ze mij tegenkomen :D

Aston Martin Rapide S / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

59. We komen aan bij Place des Vosges

Place des Vosges / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

We lopen richting de rivier en opa stelt me de vraag wat ik nog graag zou willen zien voordat we weggaan. Hotel des Invalides en de graftombe leek me wel wat..

Zodoende:

60.

Napoleon's Tomb Symmetry / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

61.

Hotel des Invalides Roof Architecture / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

62.

Napoleon's Tomb Roof Architecture / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Ik sluit af met een snelle foto van de Eiffeltoren, omdat we toch in de buurt waren :)

63.

The Eiffel Tower / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Parijs, geweldige eerste ervaring, onvergetelijk gemaakt door mijn opa. Ben erg blij dat ik dit mee mocht maken, respect voor opa :) Ik vond Parijs zo indrukwekkend, dat ik begin Augustus weer 4 dagen ga, maar dan met mijn vriendin :) Dus hopelijk komt er een waardig vervolg! Cheers :cheers:

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Wow wat een gave foto's! Ziet er allemaal erg professioneel uit, dat krijg ik als hapsnap-kiekert echt nooit voor elkaar... Complimenten!

Wel een beetje jammer dat ik de beloofde minder bekende kanten van Parijs niet heb gezien in de foto's, maar goed, je kunt niet alles hebben... ;)
Leuk dat je opa je meenam! En ook fijn dat er een verhaaltje bij de foto's zit, dat maakt een reportage altijd veel interessanter dan maar wat cityshots achter elkaar gezet.

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Wow wat een gave foto's! Ziet er allemaal erg professioneel uit, dat krijg ik als hapsnap-kiekert echt nooit voor elkaar... Complimenten!

Wel een beetje jammer dat ik de beloofde minder bekende kanten van Parijs niet heb gezien in de foto's, maar goed, je kunt niet alles hebben... ;)
Leuk dat je opa je meenam! En ook fijn dat er een verhaaltje bij de foto's zit, dat maakt een reportage altijd veel interessanter dan maar wat cityshots achter elkaar gezet.
Daar heb je gelijk in. Ik ben wat dat betreft ook iemand die niet hier en daar wat klikt maar over foto's en composities nadenkt. Ik fotografeer ook enkel stadsgezichten en objecten die me interesseren, wat een groot nadeel kan zijn. Ik heb dus lang niet alles vastgelegd wat ik heb gezien.. Toch heb ik n.m.m. toch een aardige impressie van Belleville gegeven, een niet zo toeristische wijk :)

·
Moderator
15,262 Posts
Mooie foto's van een mooie stad.

Toch heb ik n.m.m. toch een aardige impressie van Belleville gegeven, een niet zo toeristische wijk :)
Voorlopig even geen 100% reisgids inkijken en er niet in het hoogseizoen heengaan anders wordt die illusie ruw verstoort :D

Belleville is zeker een aanrader, mooi, onverwacht dorps en erg sfeervol met prachtige uitzichten op de stad en een erg mooi park aan de rand.

De Eiffeltoren mag een totaal uitgekauwd toeristisch gebeuren zijn, hem niet bezocht hebben is absoluut een gemis, deze stalen reus is toch een imposante ervaring om doorheen te wandelen, reserveer toch voor augustus een ticket voor een bezoek, ga je geen spijt van hebben.

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Mooie foto's van een mooie stad.

Voorlopig even geen 100% reisgids inkijken en er niet in het hoogseizoen heengaan anders wordt die illusie ruw verstoort :D

Belleville is zeker een aanrader, mooi, onverwacht dorps en erg sfeervol met prachtige uitzichten op de stad en een erg mooi park aan de rand.

De Eiffeltoren mag een totaal uitgekauwd toeristisch gebeuren zijn, hem niet bezocht hebben is absoluut een gemis, deze stalen reus is toch een imposante ervaring om doorheen te wandelen, reserveer toch voor augustus een ticket voor een bezoek, ga je geen spijt van hebben.
Jammer! Nouja, in het laagseizoen in ieder geval op twee na geen enkele toerist gezien in het park. Eiffeltoren en Arc de Triomphe ga ik uiteraard bezoeken in Augustus :)

·
Registered
1,881 Posts
Leuke serie, leuk verhaal. Jammer dat je geen foto´s van het institut du monde Arabe hebt gemaakt, ik zat me er echt op te verheugen toen ik het las. :( ;)

Tip: als dank kun je -als aanstormend fotograaf- jouw opa het schitterende fotoboek "Parijs, foto´s 1950-1954" van Ed van der Elsken schenken. Geeft een prachtig beeld van precies de tijd toen hij voor het eerst in Parijs was. Als hij dat boek niet al heeft. Het is één van de beste fotoboeken die ik ken.

• Like
Reactions: Ni3lS

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Leuke serie, leuk verhaal. Jammer dat je geen foto´s van het institut du monde Arabe hebt gemaakt, ik zat me er echt op te verheugen toen ik het las. :( ;)

Tip: als dank kun je -als aanstormend fotograaf- jouw opa het schitterende fotoboek "Parijs, foto´s 1950-1954" van Ed van der Elsken schenken. Geeft een prachtig beeld van precies de tijd toen hij voor het eerst in Parijs was. Als hij dat boek niet al heeft. Het is één van de beste fotoboeken die ik ken.
Leuke tip! Ik had eerst het idee om hem een grote panorama op canvas te schenken. Volgens mij heeft hij al vier van die foto's van Ed van der Elsken boven zijn bureau hangen, ik zal het eens navragen :)

·
Registered
2,959 Posts
Super Niels! Ik hoop dat je Opa een mooi weekend heeft gehad. Wat een ontzettend mooi plafond heeft dat Eglise Saint-Étienne du Mont zeg. Ook het Musee d'Orsay is van adembenemende schoonheid.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Daar heb je gelijk in. Ik ben wat dat betreft ook iemand die niet hier en daar wat klikt maar over foto's en composities nadenkt. Ik fotografeer ook enkel stadsgezichten en objecten die me interesseren, wat een groot nadeel kan zijn. Ik heb dus lang niet alles vastgelegd wat ik heb gezien.. Toch heb ik n.m.m. toch een aardige impressie van Belleville gegeven, een niet zo toeristische wijk :)
Vooral het licht vind ik erg mooi in je foto's, dat kun je vooral in de zwart-wit foto's erg goed zien. (Ik denk dat een heel aantal andere foto's ook machtig mooi zouden zijn in zwart-wit!)
Je foto's hebben over het algemeen een centrale compositie, foto 39 is daarop een uitzondering, en die vind ik erg mooi. (Favoriet, zullen we maar zeggen!)

En dat je voornamelijk fotografeert wat je interesseert, dat begrijp ik; ten eerste rijmt het, en ten tweede moet het wel leuk blijven ;) En mooi, en dat zijn de foto's zeker. (Ik durf nu eigenlijk mijn "Parijs-fotomapje" niet meer te openen om te zien hoe ik door de jaren heen de Arc de Triomphe heb verkracht met mijn cameraatjes...)

Maar misschien is mijn definitie van "onbekend Parijs" een andere, dat kan. Want eigenlijk kom je overal binnen de Périphérique toerisme tegen.

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Wat betreft onbekend Parijs heb je ongetwijfeld gelijk. Ik had zelf de indruk dat sommige onderdelen van mijn serie vrij onbekend waren, blijkt dus niet zo te zijn. Heb verder enkel beweerd dat mijn serie wat alternatiever is, waar ik niet enkel de toeristische spots ben afgegaan. Alleen daar ben je volgens mij al 4/5 dagen zoet mee. Dat is ook de reden dat ik in augustus terug ga, heb nog lang niet alles gezien. Berlijn heb ik ook in twee keer gedaan, Londen heb ik gewoond en nog steeds niet alles gezien ;)

• Like
Reactions: Utopian

·
Registered
34,789 Posts
Erg fraai weer Niels. Een topper deze serie! :eek:kay:

·
Registered
5,413 Posts
Schitterende serie en leuk reisverhaal! Ik loop er overmorgen ook rond! :cool:

Toen het tijdens een wandeling eind 2008 begon te regenen en we toevallig vlakbij Opéra Garnier waren besloten we dan maar naar binnen te gaan om de bui af te wachten. En inderdaad, wat een aangename verrassing was dat zeg. Een van de hoogtepunten van heel Parijs zou ik zeggen, aanrader!

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Dank allen!

·
Moderator
16,955 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Misschien dat ik enkelen van jullie nog kan vervelen met een deel 2 ;) Augustus dit keer met mijn vriendin. 2 dagen prima weer, 2 dagen museumweer. De drukte viel me VIES tegen in vergelijking tot mei buiten de vakantie. Dat doe ik dus nooit weer. 7 uur uit mijn nest om vervolgens alsnog 2 uur in de rij te mogen staan voor het Louvre :cripes:

64. Nu wel in Institut Arab du Monde geweest. Cool interieur, maar wel erg donker. Beveiliging etc. nogal intimiderend dus heb mijn fototoestel in de tas gehouden.. Totdat ik een dakterras tegenkwam :D

Notre Dame and La Defènse / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

65. de Tour Montparnasse vanaf Montmartre

Montparnasse Tower / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

66. Nog meer vanaf Montmartre

Montmartre Apartments View / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

67. Pont Alexandre III

Pont Alexandre III B/W / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

68. Eiffeltoren dan eindelijk bezocht maar dus niet in geweest. Ik ben niet het type dat een mooie dag laat vergaan door lekker in een rij van 3 uur lang aan te sluiten.. :) Komt nog wel een keer.

The Eiffel Tower / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

69. Invalides

Napoleon's Coffin / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

70. Metro Cité

Métro 4 Cité / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

71. Arc de Triomphe uitzicht

La Defènse Skyline / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

72. Louvre

X / Louvre Pyramid / Paris, France (EXPLORED) by Niels Photography, on Flickr

73. Klote weer op komst ;)

Storm over Paris / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

74.

Towers, Old and New / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

75. Louvre

Inside the Louvre / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

76. Belleville

All Graffiti / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

77. Belleville

Belleville StreetArt / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

78. Belleville

Free Gaza! / Street Art in Belleville / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

79. En nog een keer

Graffiti Street / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

80. Abercrombie & Fitch store

Abercrombie & Fitch II / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

81.

Abercrombie & Fitch Store / Paris, France by Niels Photography, on Flickr

Zal hier en daar nog wel wat leftovers uploaden de komende tijd, misschien dat ik die nog eens post. :cheers:

1 - 20 of 25 Posts