Skyscraper City Forum banner
1 - 19 of 19 Posts

·
kejje nagaan!
5,063 Posts
Mooie serie, emmer!

Lijn 3a en 3b zijn voor mij persoonlijk wel een goede reden om op redelijke termijn weer eens richting Parijs te willen gaan. Los van het feit dat ik daar zeventien jaar geleden voor het laatst ben geweest. Wie weet, wellicht volgend jaar. Sowieso vind ik die hele, niet zo toeristische Périphérique-zone interessant. En die Franse tramsystemen zijn ook gewoon jaloersmakend. Zo veel mogelijk vrije banen, een kwaliteitsimpuls voor de gehele openbare ruimte van zo’n stad, modern materieel...

Verplaatst naar onze situatie zouden steden als Groningen, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht en Enschede ook allang (weer) een trambedrijf hebben gehad. Maar ja, als we dan denken aan de afgeblazen tram van Groningen, de geschrapte RijnGouweLijn of hoe moeilijk het is om een tweede lijn in Utrecht aangelegd te krijgen...

Heb je lijn 3b ook vastgelegd? Ben benieuwd!

·
Registered
1,022 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Verplaatst naar onze situatie zouden steden als Groningen, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht en Enschede ook allang (weer) een trambedrijf hebben gehad. Maar ja, als we dan denken aan de afgeblazen tram van Groningen, de geschrapte RijnGouweLijn of hoe moeilijk het is om een tweede lijn in Utrecht aangelegd te krijgen...
De Franse maatschappij is van oudsher een stuk hiërarchischer dan de onze, en daarmee is de bestuurskracht ook een stuk groter. Als eenmaal is besloten dat een tramlijn wordt aangelegd, dan wordt dat gewoon uitgevoerd. Omwonenden mogen daarbij wel inspreken, maar de beslissing wordt niet zomaar teruggedraaid. Ook anders dan in Nederland is de motivatie om een tramlijn aan te leggen. Wij kijken vooral naar bestaande vraag en aanbod, terwijl de Fransen het wenselijke toekomstige beeld veel meer voor ogen hebben. Deze insteek zal ongetwijfeld wel eens op een debacle uitlopen, maar er gebeurt tenminste wat.

In veel gevallen wordt getracht de tramlijn een streekeigen tintje mee te geven, zodat stad en tram zich onderscheiden van buurtsteden. Deze eigenheid moet er tevens voor zorgen dat de tram sneller wordt gedragen door de bevolking.

Zie bijvoorbeeld de trams van:

Brest
Fabrikant: Alstom Citadis
Kenmerk: Brest ligt midden in een productiegebied voor appelcider. De groen-gele kleur refereert hieraan.
Bijzonderheid: gezamenlijk aanbesteed met Dijon

Dijon
Kenmerk: Dijon ligt midden in een wijngebied. De paars-rode kleur referereert hieraan.
Bijzonderheid: gezamenlijk aanbesteed met Brest

Marseille
Fabrikant: Bombardier
Kenmerk: De vorm is afgeleid van een scheepsromp, een verwijzing naar het maritieme karakter van de stad.

Reims
Kenmerk: Reims ligt midden in de streek Champagne. De voorkant is dan ook een verwijzing naar een Champagneglas.

Heb je lijn 3b ook vastgelegd? Ben benieuwd!
Nee, helaas. Maar zo heb ik nog een reden om een keer terug te gaan. :cheers:

·
hemelschraper
2,025 Posts
Prachtserie.

·
Registered
34,822 Posts
Een bijzonder originele serie. Erg leuk om te zien en van mooi begeleidend commentaar voorzien. :eek:kay:

·
Registered
14,151 Posts
Mooi en interessant. :)
In veel gevallen wordt getracht de tramlijn een streekeigen tintje mee te geven, zodat stad en tram zich onderscheiden van buurtsteden. Deze eigenheid moet er tevens voor zorgen dat de tram sneller wordt gedragen door de bevolking.
Dat is een volgend verschil met NL. (zie het opgelegde R-Net)

·
Of je worst lust
578 Posts
Leuk perspectief op Parijs :)

Volgens mij zijn de meeste trams onderdeel van het reddingsplan van de Franse overheid voor Alstom, toen het rond 2003 failliet dreigde te gaan.

·
Registered
2,347 Posts
Ook de nog nieuwere tramlijn 7 in de zuidelijke banlieu (vanaf metro Louis Aragon tot net voorbij Orly airport op dit moment) is op dezelfde wijze aangepakt : met een grootschalige verbetering van de openbare ruimte, het opofferen van rijstroken en een prachtige trambedding. Een beetje uit de weg maar voor de tramliefhebber waarschijnlijk ook erg interessant.

·
Registered
14,151 Posts
Leuk perspectief op Parijs :)

Volgens mij zijn de meeste trams onderdeel van het reddingsplan van de Franse overheid voor Alstom, toen het rond 2003 failliet dreigde te gaan.
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Hier (in Cuenca, Ecuador) wordt er door Alstom ook een tramlijn gebouwd. Gefinancierd met een o.a. een lening van de Franse overheid.

·
Registered
1,022 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Bedankt :)

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Hier (in Cuenca, Ecuador) wordt er door Alstom ook een tramlijn gebouwd. Gefinancierd met een o.a. een lening van de Franse overheid.
Dat ziet er goed uit

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Erg leuke fotoserie!
Bij sommige tramfotoseries komen de trams me wel eens de neus uit (logisch ook, die zijn puur op de trams gefocust), maar hier heb je een erg leuke mix gemaakt van stad en vervoer!
Grappige balkonvormen worden daar trouwens gebouwd aan de Avenue de France.

·
Registered
20,751 Posts
Geweldige serie! Dank voor het plaatsen. Ik heb genoten.

Dat is een volgend verschil met NL. (zie het opgelegde R-Net)
Inderdaad. En dan zullen we er over 10 jaar wel weer pas achterkomen dat het alleen maar een hoop geld gekost heeft om die nieuwe kleuren door te voeren en verder niets opgeleverd heeft...

1 - 19 of 19 Posts