SkyscraperCity banner

1 - 18 of 18 Posts

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Iedereen die een fotoreportage van zijn of haar vakantie plaatst houdt een inleidend praatje, dus dat zal ik bij deze ook maar even doen. Vandaag ben ik teruggekomen van een reisje Parijs. Dinsdag met de Thalyss heengereisd van R'dam CS naar Gare du Nord en vanmorgen weer terug.

Van tevoren wist ik niet zo goed wat ik van Parijs moest verwachten, uiteraard had ik er al veel over gelezen. Bijvoorbeeld dat het één groot museum zou zijn. Waar ik mij achteraf ook wel in kan vinden.

Omdat mijn handcamera laatst stuk was gegaan, moest ik noodgedwongen de camera van mijn broer meenemen (hè vervelend, betere fotokwaliteit). Omdat ik nooit zo veel foto's maak, al vind ik het wel leuk, twijfel ik of mijn foto's qua niveau kunnen tippen aan andere fotoreportages.
Anyway, hier zijn de foto's. Schroom niet achteraf kritiek te leveren, daar word ik alleen maar beter van. :cheers:

1. Gare du Nord. De vrouw op de voorgrond had ik helemaal niet gezien toen ik de foto nam, maar ze keek me achteraf nogal boos aan. Pech voor haar, ik post hem toch.

2. Uitzicht van het hotelletje, gesitueerd aan de voet van Montmartre.

3. Op weg naar het centrum kwamen we deze kerk tegen.

4. Overal in Parijs vind je dit soort portiekjes.

5. De metro.

6. Natuurlijk moest er geshopt worden in de schitterende Lafayette.

7. Flat iron gebouwen en langgerekte boulevards zijn kenmerkend voor het Parijsse stratenpatroon.

8. De niet-als-een-kerk-uitziende kerk, La Madeleine.

9. Even naar binnen gluren.

10. Pracht en praal.

11. Korinthische zuilen, in totaal 52 rondom.

12. Vanaf de trap naar La Madeleine had je een mooi uitzicht over Place de la Concorde met zijn grootse Obelisk van Luxor en erachter, aan de overoever van de Seine, Palais Bourbon.

13. De in 1836 uit Egypte geïmporteerde, uit 1250 v.Chr. stammende, Obelisk van Luxor.

14. De beroemdste straat van Parijs.

15. Zeer druk op het plein.

16. Grootse Fonteinen

17. Idem

18. Na een korte maar heftige bui over ons heen te hebben gehad klaarde de lucht weer mooi op. Hier doemde de Pont Alexandre III voor ons op. 'De mooiste brug van Parijs'

19. De brug met daarachter het prachtige Palais des Invalides.

20. Wij bleven aan deze kant van de Seine, en liepen langs het Petit Palais...

21. ...en natuurlijk ook het Grand Palais.

22. Bij de ambassades/ministeries stonden veel dure auto's.

23. Er zijn ook veel winkelpassages.

24. Straatbeeld.

25. Eén straat achter het hotelletje bevond zich deze tent.

26. Het Louvre.

27. Leuke plaatjes kan je hier schieten.

28. Het interieur van het Louvre is minstens zo indrukwekkend als het exterieur. Gro(o)t(s)e hallen die schitterend zijn versierd en mooie kunstobjecten.

29. Het pronkstukje van het Louvre. Ik vond het om eerlijk te zijn nogal tegenvallen.

30. Weinig origineel (maar toch wel heel knap).

31. Een enorme kunstcollectie hebben ze er.

32. Het Louvre voor mezelf alleen.

33. Mooie beelden.

34. De centrale hal. Indrukwekkend. En dat behoeft geen verdere uitleg waarom lijkt me.

35. Het had geregend terwijl wij binnen waren.

36. Maar nu gaat de zon weer schijnen.

37. Ile de la Cité. De naam doet vermoeden dat gebouw Cité (in R'dam, voor de forummers die het bij hun eigen stadje houden) hierop is geïnspireerd. Toch vermoed ik anders.

38. Iets dichterbij

39. Samaritaine

40. De Notre Dame.

41. Ook dit is de Notre Dame, alleen is deze foto vanuit een ander punt genomen dan de foto hiervoor.

42. Je zou het niet verwachten, maar ook dit is de Notre Dame, maar dan van de binnenkant, in tegenstelling tot de twee foto's hiervoor, die van de buitenkant waren.

43. Bla bla bla, ook de binnenkant.

44. Musée d'Orsay. Hier wilde ik heen vanwege de hal die ik in een boekje had zien staan. Deze voldeed volledig aan mijn hoge verwachtingen. Maar wat ik niet verwachte was de grote kunstcollectie van zeer bekende schilders die het expressionisme vertegenwoordigden. Monet, Renoir en Van Gogh onder hen.

45. Goed, de hal dus. Het oog voor detail was vroeger eindeloos veel beter dan tegenwoordige vinex meuk. Zie hier deze lamp.

46. Op de vijfde verdieping kijk je mooi over de hal uit.

47. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen.

48. Op de vijfde verdieping zit ook een restaurant waarmee je op de grote klok uitkijkt. Je voelt hier het industrialisme gewoon, heerlijk. Ik hoorde de stoomtrein in mijn hoofd al binnenstomen.

49. Ook hier geldt het bovenstaande lulkoekverhaaltje.

50. Mooie klok ook in de centrale hal.

Einde van deel 1. Deel 2 komt morgen waarschijnlijk. Featuring: een grandioos uitzicht vanaf de Tour Montparnasse, schitterende nachtoto's vanaf de Arc de Triomphe, en een must voor elke hoogbouwliefhebber; La Defense.

Kijken dus! Zelfde tijd, zelfde [email protected]!!:cheers:

O ja, vergeet niet commentaar te leveren ;) (Geen van de foto's zijn trouwens bewerkt met photoshop oid)

Deel 2 is nu hier te vinden.

·
Registered
4,042 Posts
Leuk :D Ik was er een paar weken geleden ook, dus de meeste plekken zijn erg herkenbaar. Vooral die Moulin Rouge heb je mooi op de plaat gekregen.

·
a.k.a. Sequentia
21,346 Posts
Grappig, deze week eigenlijk dezelfde reis gemaakt, alleen omdat ik per sé niet naar toeristische plekken wilde een compleet andere invulling eraan gegeven!
Met name in de wijk Le Marais rondgehangen. Dat is absoluut geen aanrader. De schade is honderden euro's aan designerkleding, restaurantrekeningen waar je U tegen zegt en een geplunderde rekening dankzij nachten vol vertier :(

La Défense heb ik wel aangedaan, en dat vond ik redelijk schokkend. Compleet uitgestorven, zelfs tijdens lunchtijd. Veel failliete zaken in de plinten ook. :(

·
Registered
4,042 Posts
La Défense heb ik wel aangedaan, en dat vond ik redelijk schokkend. Compleet uitgestorven, zelfs tijdens lunchtijd. Veel failliete zaken in de plinten ook. :(
La Defense vond ik ook een drama. Dat men het nog aandurft om dit gebied te promoten als hypermodern. Hypermodern was het misschien in de jaren 70, maar nu is het al lang achterhaald. Het lijkt er ook op alsof veel gebouwen sinds die tijd niet meer onderhouden zijn. Bijzonder vond ik ook de afzetting van Tour Gan. Deze 187 meter hoge toren was helemaal ontruimd (door volgens mij de Franse belastingdienst), en de grond eromheen was afgezet met grote hekken. Echt een onaantrekkelijk gezicht.

Het enige positieve vond ik de voetgangersboulevard in het midden. Tijdens kantooruren is dat wel een aangename plek om even op te wandelen. Dan is het namelijk wel iets drukker.

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #9
Bedankt voor de reacties, en ik had inderdaad wel 'geluk' met die buienluchten.
Vreemd wat jullie zeggen over La Defense, want toen ik er was, en dat zullen jullie ook wel op de foto's zien, was het er stikdruk. Nou was het ook wel mooi weer en lunchtijd moet ik toegeven...

·
a.k.a. Sequentia
21,346 Posts
Bedankt voor de reacties, en ik had inderdaad wel 'geluk' met die buienluchten.
Vreemd wat jullie zeggen over La Defense, want toen ik er was, en dat zullen jullie ook wel op de foto's zien, was het er stikdruk. Nou was het ook wel mooi weer en lunchtijd moet ik toegeven...
Het gebied rond de Grande Arche was uiteraard, als altijd, druk. Ik ben echter uitgestapt op metrostation Esplanade en heb die hele lange boulevard afgelopen - tijdens lunchtijd mét mooi weer. Heb hooguit twintig mensen gezien en alle lunchspots waren leeg. Werd een beetje depressief van zo´n verlaten, geluidloze, grindbetonnen wandenboulevard.

Ramses: op het bord bij Tour Gan stond dat het een herinrichting van de toren betrof (interieur en exterieur).

·
MP
8,697 Posts
Mooie serie! Normaal heb ik 't niet zo voor Parijs, maar hier zie ik toch mooie beelden. Die luchten maken het inderdaad erg speciaal. Ik vind zo de dreigende foto van de Notre Dame met donkere lucht op de achtergrond (40) erg mooi.

·
visit the world
7,913 Posts
Hoe je het went of keert, Parijs blijft een mooie en leuke stad om te bezoeken, weer of geen weer ;).
Tis voor mij nu weer een paar jaartjes geleden dat ik er geweest ben ('05 en '06') maar het ligt idd lekker dichtbij (zowel per trein als met de auto)
oh wacht vorig jaar, maar toen alleen naar de autoshow geweest in parijs... :D

Leuke fotoserie, ben je in Musée d'Orsay ook nog op het dakterras geweest? of was dat nu nog niet open? :)
benieuwd naar deel 2!

·
Registered
1,352 Posts
Prachtige foto's!
Parijs is niet echt mijn stad, maar als architectuurliefhebber kijk je wel je ogen uit daarintegen.
Superstedelijke uitstraling ook.

1 - 18 of 18 Posts