SkyscraperCity Forum banner

Paris I: La Defénse & Saint-Germain-des-Prés

4321 Views 19 Replies 14 Participants Last post by  lffıs
Afgelopen week ben ik een paar dagen op studiereis geweest naar de hoofdstad van Frankrijk: Parijs. Helaas had ik niet veel tijd om foto's te maken (behalve wanneer ik iedereen kwijt zou raken, maar daar had ik geen zin an), maar toch heb ik er wat uit kunnen halen. We beginnen in deze eerste serie met 2 gebieden die totale tegenstellingen zijn: La Défense is het bekende zakencentrum van Parijs (feitelijk niet ín Parijs) en Saint-Germain-des-Prés. Dit is een artistieke, gezellige wijk op de Rive Gauche, net ten zuiden van het Louvre. Deze buurt bestaat, in tegenstelling tot het grootste deel van Parijs, niet uit brede boulevards die aangelegd zijn naar aanlijding van Napoléon's ideeën. Vooral knusse straatjes met 4, 5 hoge huizen domineren het straatbeeld.

» La Défense
Wikipedia said:
La Défense is een kantorenwijk in de agglomeratie Parijs. Bestuurlijk gezien valt het gebied La Défense onder drie gemeenten, namelijk Puteaux, Courbevoie en Nanterre.

De wijk is genoemd naar een standbeeld, dat de verdediging van Parijs tijdens de Frans-Duitse Oorlog verzinnebeeldt (een werk van Louis-Ernest Barrias). Dit stond vroeger op een kruispunt van wegen op de heuvel Chantecoq (rond-point de la Défense), en staat tegenwoordig niet ver van de oorspronkelijke plaats in het centrum van de wijk. De wijk ligt in het verlengde van de zogenaamde "historische as" van Parijs, die vanaf het Louvre via de place de la Concorde, de avenue des Champs-Élysées, de Arc de Triomphe en de avenue de la Grande-Armée naar het westen loopt.

De wijk La Défense ligt ten noordwesten van Parijs. Er wonen slechts 20.000 mensen, maar er werken ongeveer 150.000 mensen. In dit gebied van 160 hectare vindt men 2,5 miljoen vierkante meter kantoorruimte, die gebruikt wordt door 1500 bedrijven. Het is de grootste kantorenwijk van Europa. De meeste Franse topbedrijven hebben er hun hoofdkantoor gevestigd, in een van de vele moderne wolkenkrabbers. Tot de oplevering van de Tour Total in 1985 was de Tour Areva het hoogste gebouw in La Défense. De bekendste gebouwen zijn de Grande Arche en het CNIT.
1 / De Grande Arche de la Fraternité (110 m., 1989), overduidelijk de grootste van de 3 triomfbogen op de historische as van Parijs.

2 / Marmeren trappen, het mag wat kosten. In totaal heeft dit bouwwerk een half miljard euro gekost.

3 / Een behoorlijk indrukwekkend bouwwerk, niet voor niets wordt 't als een waar monument gezien.

4 / Kaartjes kopen (€6, studentenprijs)

5 / De liften hangen in het gapende gat, en niet in het gebouw zelf. Zie ook #1.

6 / En van boven heb je daarom dus zicht op... de grond.

7 / Fotomoment

8 / In de hal op de top is ook een doorlopende wisseltentoonstelling te bewonderen. Daarnaast is er ook een souvenirshop en zijn er wat conferenciezalen.

9 / Op naar het platform!

10 / En dan hier: de historische as van Parijs. In de verte is nog net de Arc de Triomphe (54 m., 1834) te zien. Rechts nog net de Eiffeltoren (317 m., 1889). Uiteraard zijn de gebouwen op de voorgrond onderdeel van La Défense.

11 / Blik op het noorden.

12 / Schoonmaakbeurt nodig?

13 / 'Kijk schat, daar is de Arc de Triomphe'...

14 / ...en uitzicht over het kerkhof recht achter de Grande Arche.

15 / La Défense gezien vanaf het Place Charles de Gaulle, recht voor de Arc de Triomphe.

16 / En als afsluiter van de eerste helft: La Défense vanaf het Centre Pompidou (en dat komt uiteraard in een andere serie aan bod).

» Saint-Germain-des-Prés
Wikipedia said:
Saint-Germain-des-Prés is een woonwijk in het zesde en zevende arrondissement van Parijs, aan de linkeroever van de Seine.

Ze is in de Middeleeuwen gegroeid rondom de abdij Saint-Germain-des-Prés (in het zesde arrondissement).

Na de Tweede Wereldoorlog werd de woonwijk Saint-Germain-des-Prés een verzamelpunt van culturele evenementen en belevenissen. In de cafeetjes en brasserieën vertoefden de grote filosofen, artiesten en cineasten van destijds, zoals Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Juliette Gréco, Jean-Luc Godard en François Truffaut. De laatste jaren heeft het culturele aspect moeten wijken voor de meer commercieel gerichte winkels, antiekzaken en boetieken. Beroemde modeontwerpers zoals Giorgio Armani, Christian Dior en Louis Vuitton hebben hier hun winkels.

De bevolking van Saint-Germain-des-Prés bestaat uit kunstenaars, studenten, intellectuelen en eenvoudige rijken die hier van het bohémienleven genieten.
17 / De wijk is te bereiken via de Pont des Arts, een voetgangersbrug recht achter het Louvre. Hier het uitzicht naar het Île de la Cité, waar onder meer de Notre Dame op staat. Deze kathedraal is nog net te zien, voor de geoefende kijker althans.

18 / Het Institut de France ligt al in Saint-Germain-des-Prés. Dit complex herbergt een aantal academies, waaronder de kunstacademie, de academie voor wetenschappen en de Académie française, een instelling op het gebied van de Franse taal.

19 / Dit soort boekwinkeltjes zijn op veel plekken aan de Seine te vinden.

20 / En zie, aan de andere kant van de koepel ziet het straatbeeld er al compleet anders uit. Knusse atelieres, galeries en kleine restaurantjes bepalen het leven in Saint-Germain-des-Prés.

21 / Charmes heeft deze buurt zeker!

22 / De Rue de Seine. Net als de rest van de buurt constante, hoge bebouwing aan de knusse straatjes.

23 / Opknapbeurt.

24 / Het centrale plein van de wijk, recht voor de middeleeuwse kerk waarover in de Wikipedia tekst al verteld werd. In de achtergrond de Tour Montparnasse.

25 / Humm.... even zoeken... op naar de volgende serie. ;)

See less See more
25
1 - 20 of 20 Posts
Genieten dit, hele mooie foto's. Leuk die tegenstelling van de 2 gebieden. Mooie foto's ook van Grande Arche en van die lift is ook super. Wel een eng idee om daar in te staan lijkt me.
Mooi! Favo's: #3,13,15,17

Dat uitzicht vanaf Centre Pompidou (#16) kende ik nog niet, da's ook de moeite waard!

Ik kijk uit naar deel II! ;)
Bedankt voor de prachtige foto's vanaf een unieke locatie! Ik hou van Parijs:banana:
^ Ik ook! Wil echt zo graag weer terug, er valt zoveel te ontdekken. Wát een wereldstad, en dat zo dichtbij! Slechts € 13,90 tolgeld (enkeltje) :D

Bedankt voor het commentaar allen!
Awesome sets ! The last pic attractives me about 2 minutes ......what did she think of facing the metropolics Paris map ?
In één woord: prachtig!!! Dit is een van de Europese steden die een must zijn om bezocht te worden. :)
@ cmoonflyer: Thanks! Her finger is into a typically 'hmmm' position indeed. :)
Bonus! (omdat dit topic anders snel wegzakt en da's na 7 comments natuurlijk niet de bedoeling ;))

La Défense vanuit het Louvre. Hier zie je ook mooi de historische as, met alledrie de triomfbogen.

La Défense tijdens zonsondergang vanaf de Eiffeltoren.
See less See more
2
Geweldige foto's! Die cluster mogen we wel vaker tegenkomen op dit forum!
Bonus! (omdat dit topic anders snel wegzakt en da's na 7 comments natuurlijk niet de bedoeling ;))
Had anders even een PM gestuurd, er kan genoeg geregeld worden hoor ;)

Mooie foto's, zoals we van je gewend zijn!
prachtige serie!!!:D

zeker die foto op Av. de la Grande Armée is erg mooi:)
what did she think of facing the metropolics Paris map ?
Wild guess:

"Hmmmm... I think all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves... Where do I need to turn right again?"

Leuke serie trouwens. Zitten paar prachtplaten tussen. Ik zie dat je dezelfde paden hebt bewandeld als Obey Giant (foto 21):

See less See more
Dat platform op die laatste foto, daar achter die fontijnen, daar heb je echt een prachtig uitzicht op de Eiffeltoren!:D Trocadero heet het daar volgens mij.

Mooie foto's! Ik moet ook nog wat Parijs series posten, bedankt voor het geheugensteuntje;)
@ carfentanyl: Vet, ik wist niet dat 't daar voor stond. Goed gevonden. ;)

Bedankt voor het commentaar, het wordt wel wat met deze serie! ;)
Die foto's van in en op de Grande Arche vind ik erg leuk. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zitter er verder nog kantoren in de zijkanten? Of zijn het gewoon een holtes? Je hebt op foto 10 dan ook een prachtig uitzicht.

In de toekomst komt daar in Defense ook ergens een Tour Barbapapa te staan.
Mooie serie Effes! #6,7 en 13 zijn mijn favo's, plus de tweede bonuspic. Fantastische stad!
Bedankt voor het commentaar! :yes:
Die foto's van in en op de Grande Arche vind ik erg leuk. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zitter er verder nog kantoren in de zijkanten? Of zijn het gewoon een holtes? Je hebt op foto 10 dan ook een prachtig uitzicht.
In de 'zijkanten' zitten kantoren, volgens Wikipedia werken er 4000 man in dit gebouw. Het uitzicht zoals op #10 zullen ze niet krijgen, want bovenin zitten alleen een expositieruimte, conferenciezalen, dat uitzichtplatform en een souvenirshop.
1 - 20 of 20 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.