SkyscraperCity Forum banner

Paris, La Defence: part 1

2675 Views 31 Replies 24 Participants Last post by  De Snor
18
Afgelopen weekend 4 dagen naar Parijs geweest, en natuurlijk uitgebreid de tijd genomen om het doolhof van gelaagdheid en torens in La Defence te verkennen. Hier deel 1 van de 2 van La Defence, daarna volgen nog andere Parijs pics.

1 Vanuit La Defence heb je een prachtige zichtlijn richting centrum van Parijs. Parijs ligt vol met dit soort zichtlijnen, ik vind het prachtig:

2

3 Direct achter de kantoortorens ligt dit merkwaardige wijkje met woontorens voor de minder bedeelden:

4

5

6 Een prachtige entree ruimte:

7 direct ten noorden van de kantorenwijk ligt deze tuin met ernaast chique appartementen, met uitzicht op de tuin en de kantoortorens. De tuin is 's avonds afgesloten. De waterval geeft een rustgevend geluid. Één van de mooiste moderne stedelijke buitenruimtes die ik ooit heb gezien:

8 Met een star wars woonblok er ook nog bij :) :

9

10

11

12

13

14

15

16 Tour SFR :

17 Star Wars again:

18 Tour Les Poissons + statue:

:cheers:
See less See more
1 - 20 of 32 Posts
Boeiend! Naar foto 2 heb ik minutenlang zitten staren :)
Prachtige series van een fascinerend gebied!

Ben er maar een keer kort geweest ('90) dus heb eigenlijk geen idee hoe het er is gesteld met de stedelijkheid (het plein voor de Grande Arche en dat winkelcentrum in dat CNIT gebouw er schuin voor was toen erg druk, meer heb ik niet gezien) en of we het, behalve commercieel, echt geslaagd kunnen noemen... Heb zelf het idee van wel, de openbare ruimte ziet er erg goed verzorgd uit. Laat het projectbureau Zuidas hier een voorbeeld aan nemen!

Een klein zeikpuntje nog, het is 'La Défense'...;)
Some very nice and unusual photos :cheers:
In het tot uitvoering brengen van een urbane standsplanning zal er niet snel een stad komen die over Parijs heen zal gaan. (buiten de us steden maar dat is ook wat saai met alleen maar gridpatronen)

Met La Defense hebben ze de stad gewoon even wat groter gemaakt. Dat zullen we hier niet snel doen. Mooi in beeld gebracht in ieder geval.
Prachtige foto's!

Dat star wars gebouw is cool, maar moet wel even schoongemaakt worden. En wie is die camerageile man die snel in het beeld van foto 10 is gepsrongen?;)
Echt goede foto's! Ik ben hier niet zo lang... maar nu weet ik tenminste 1 iemand die goeie foto's maakt!
Mooi zeg, sommige dingen zie ik voor het eerst van Parijs, zoals die camouflage blokken!

En de vergezichten van Parijs zijn zeker mooi. Die ene architect die het centrum ontwierp hield wel van lange rechte straten.
^Maar goed dat je ze niet goed kunt zien, want die vind ik maar poepielelijk... ;)
Favo's: #2, 3, 6 en 12.

Kennlijk was je wel heel erg onder de indruk van die waterval (#7-11).
Prachtserie!! :eek:kay:
Favo's: #2, #7 en #8.

Tim de Bruijn said:
Direct achter de kantoortorens ligt dit merkwaardige wijkje met woontorens voor de minder bedeelden:
Deze woontorens heten de Tours Nuages. Wolkentorens vrij vertaald. Maar wat zien ze er vreselijk uit. :eek:
Hele stukken van de facade ontbreken (die lichtblauwe stukken in foto 3 en 5).
^^

er ontbreken geen stukken hoor, gewoon allemaal verschillende kleuren mozaique.
strakke serie, aardig rondgelopen daar.

wel een leuk tuintje ja. ;) :D :)

nu de rest bekijken! :)
GerardB said:
In het tot uitvoering brengen van een urbane standsplanning zal er niet snel een stad komen die over Parijs heen zal gaan. (buiten de us steden maar dat is ook wat saai met alleen maar gridpatronen)
Eigenlijk zie je dat verkeerd. In the US hebben ze helemaal niks gepland, alleen maar aan het begin iets bedacht. Nouja bedacht, patroon gepikt van de Beemster polder...
Parijs is eigenlijk ook niet veel beter qua planning. Je ziet vooral veel rigoureuze ingrepen, zoals het stratenpatroon met hoofdas de champs elysee. Op het eind hebben ze een kantorenwijk bedacht waar dan wel even een woonwijk voor plat moest. Dat noem ik niet plannen, maar ingrijpen!

De meeste Nederlandse steden kennen veel meer urbane stadsplanning. Amsterdam is hierin toch eigenlijk het beste voorbeeld. Van een kern, naar ringen en lobben. De ringweg van Amsterdam was al ver van te voren bedacht, niet als autoweg maar als ringvaart, daar ging het transport vroeger tenslotte over!
Mooie foto's. Vreemde gebouwen idd die camouflagetorens. Lijkt van een afstandje net of het afgebladderde verf is.

Favo's: 2, 7, 9, 12 en 16.
@Cymen : Van oudere steden is Amsterdam inderdaad ook een goed voorbeeld van een stadsplanning. Kijk ook eens naar Bejiing wat dat aan gaat. Daar zijn ze nu al met de zesde ringweg (6 baans snelweg) bezig rondom de stad. (allemaal rondom de verboden stad)

Maar ondanks dat er veel tegenstanders zijn van de Parijs layout vind ik dat dat juist een mooie iets daar.

En die Tours Nuages zouden ze bijna alweer af kunnen breken. Dat ziet er niet meer uit.
Toffe pics! :eek:kay: Wazige woontorens daarachter zeg, is mij nooit opgevallen...
1 - 20 of 32 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.