SkyscraperCity banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
2,200 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Deze week in Binnenlandsbestuur:
Een artikel over de snelle terugloop van de bevolking van Heerlen, Geleen en Kerkrade door dalende geboortencijfers en een flink vertrekoverschot. Vooral het aantal en het aandeel van de jongeren loopt snel terug.
In 1995 telde de Parkstad 254.500 inwoners waarvan 42.000 tussen 0 en 14 jaar.
In 2005 wonen er nog 243.700 mensen waarvan 36.700 tussen de 0 en 14 jaar.
Prognoses gaan uit van een verdere daling in 2035 tot 197.000 inwoners waarvan 24.700 in de catagorie 0-14 jaar.
Een demografische ramp die weleens een voorafspiegeling zou kunnen zijn van wat ons in heel Nederland staat te wachten. De gemeenten beraden zich op maatregelen.
Voelen onze Limburgse leden al iets van de leegloop?

34,876 Posts
Hmmmm het is daar een prachtige omgeving voor ouderen. Mooie landschappen om te wandelen en fietsen, en meerdere leuke steden met voorzieningen in de buurt. Een ideale plek voor gepensioneerden lijkt me zouden ze meer mee moeten doen daar. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor Zeeland vind ik.

Als ik 70 ben zou ik best in Zuid Limburg willen wonen, maar nu en de komende 40 jaar niet. :)

·
Registered
1,361 Posts
tja, toch vooruitstrevend gedacht als hier al beleidsplannen voor gemaakt zijn. Leegloop was al een tijd terug te voorspellen; de enorme bevolkingsaanwas (Brunssum!) in de 20e eeuw werd voor een groot deel veroorzaakt door de mijnbouw, die nu nagenoeg verdwenen is. DSM en Nedcar hebben dat lang niet allemaal kunnen opvangen en die hebben het nu ook moeilijk. Ze moeten 'ns wat van die enorm lelijke wijken in Heerlen en Sittard slopen en daarmee de steden verkleinen én verdichten. Ben benieuwd hoe hier (o.a. stedebouwkundig) mee om wordt gegaan! Nog meer op toerisme storten lijkt me geen slecht plan, vooral om AE-oudjes uit Zeeland te trekken.

iig één voordeel van het vertrekoverschot van jongeren uit Limburg: Nijmegen zal nog wel groeiende blijven :banana: :angel: ;)

·
Registered
737 Posts
Ik kan alleen voor mij persoonlijk oordelen, maar als afgestudeerd jurist is hier in de regio straks nauwelijks werk. Ik móet wel weg. Nou ben ik geen Limburger dus zal het mij niet zo zwaar vallen, maar aan de andere kant is Zuid-Limburg en de hele Euregio wel een fantastische omgeving om te blijven. Maar toch, ik vertrek waarschijnlijk België in, richting Brussel.

·
Registered
2,200 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Misschien is het fysiek inkrimpen van die steden, zoals ook in Oost-Duitsland gebeurt, geen slecht idee. Flatwijken herscheppen in waardevol landschap. Dat zou zeker een boel publiciteit opleveren.

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Of juist wel:) Bejaarden zijn meestal niet vies van wonen in een toren.

·
L'Europe en marche
889 Posts
Ouderen gaan graag in een onderhoudsvriendelijke en gemakkelijke woning zitten. Zeker met het oog op het slecht ter been zijn en de kans dat 1 van de 2 wegvalt. Alleen al het poetsen van een groot huis kan een groot probleem vormen op oudere leeftijd. De voorwaarden zijn er enorm beter om tot de dood een onafhankelijk leven te leiden.

Trieste kippehokken zou ik deze ouderen appartementen echt niet willen noemen. Meestal zijn ze juist heel erg luxe.

(En met de kinderen het huis uit hebben ze ook niet veel ruimte nodig.)

34,876 Posts
@ bob de bouwer

bouwen ze in assen ouderen appartmenten als kippenhokken? raar, in de rest van het land zijn het gewoon ruime appartementen vaak op heel aardige lokaties.

:cheers:

·
Registered
737 Posts
De ouderen die ik ken zitten helemaal niet graag in zo'n duiventil. Vaak hebben ze hun hele leven in een fatsoenlijk huis gewoond en als ze dan eindelijk tijd krijgen om te tuinieren of lekker rond te fietsen dan wordt er tegen ze gezegd "weet je wat u zou moeten doen, lekker in een service flat. makkelijk joh, hoef je haast niks meer bij te houden, alles wordt voor je geregeld".

De overheid zou veel meer voor oude mensen moeten bouwen. En geen gallerijflats, maar fatsoenlijke bungalow- en aanleunwoningen. Anders staan er straks duizenden gewone huizen leeg en is er een woningnood voor ouderen.

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
Nee, van leegloop merk je hier niks, sterker nog, er wordt behoorlijk wat gebouwd. O.k. voor Randstad begrippen stelt het niks voor, maar van een vetrekoverschot is niks te merken. In de centra starten grote woningbouwprojecten (Sittard 1300 woningen/ Geleen +/- 700 woningen, het middengebied (toepasselijk naam voor een paar veldjes tussen Sittard en Geleen worden de komende jaren +/- 1300 woningen gebouwd, daarnaast nog hier en daar inbreiding in de bestaande wijken (terrein waar voorheen Fortuna stadion stond, 300/400 woningen), flinke investeringen in infrastructuur (Rijkswegboulevard/ Westelijke randweg (een geintje van vele tientallen miljoenen euro s), een autoweg vanaf Sittard richting Dusseldorf, mogelijk lightrailverbinding, er is behoorlijk wat werk in uitvoering en voorbereiding, maar nu dwaal ik af.

Ik heb het artikel ook gelezen en het zal zeker waar zijn, er is natuurlijk ook veel woningbehoefte door een dalende woningbezetting en zoals jullie al; zeiden bejaardenwoningen. Persoonlijk heb ik het idee dat het inwonerstal alleen maar groeit, maar goed, cijfers liegen niet. Wel kampt Limburg met veel werkeloosheid, met name de oostelijke mijnstreek (nu Parkstad), waar de teloorgang van de mijnen nooit echt opgelost is. Ondanks dit vind ik het hier heel goed toeven, zeker niet alleen voor bejaarden, maar ook voor jongeren en alles ertussen in.

Wat de hoogbouwplannen betreft, voor Randstadbegrippen stelt het niks voor, maar de afgelopen jaren is er toch eea aan midrises gerealiseerd. Vooral Heerlen heeft een behoorlijke skyline. Daarnaast zijn er de nodige plannen in Mtricht, Heerlen, Sittard, Venlo, Landgraaf en mogelijk ook in andere steden.

·
Banned
7,712 Posts
^Dat klopt. De bevolking kan dalen terwijl het aantal huishoudens groeit en er dus meer woningen nodig zijn.

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
@Bibelo

Zeker in Heerlen valt er wel wat te slopen, maar de mijnkolonieen (wijken die voor mijnwerkers gebouwd werden) hebben ook een hele eigen sfeer en het zou zonde zijn als dit alles gesloopt wordt. Het zijn heel karakteristieke huisjes, wel klein en mogelijk niet zo goed onderhouden, maar buiten Heerlen/Kerkrade e.o. heb ik ze nergens in NL ooit tegegekomen. Ook Sittard heeft lelijke wijken, maar als inwoner van de stad (en daar schuilt natuurlijk het gevaar dat ik niet objectief ben), vind ik dit reuze meevallen. Ik durf rustig te stellen dat het in Sittard niet erger gesteld is dan in andere steden in NL.

Er vind al behoorlijk wat inbreiding in de Limburgse steden plaats, wat natuurlijk alleen maar positief is. Het landscahp moet zoveel mogelijk bespaart blijven, zeker buiten de stedengordel in Z-Limburg.

·
Alias Thec
1,365 Posts
sky-eye said:
Nee, van leegloop merk je hier niks, sterker nog, er wordt behoorlijk wat gebouwd. O.k. voor Randstad begrippen stelt het niks voor, maar van een vetrekoverschot is niks te merken. In de centra starten grote woningbouwprojecten (Sittard 1300 woningen/ Geleen +/- 700 woningen, het middengebied (toepasselijk naam voor een paar veldjes tussen Sittard en Geleen worden de komende jaren +/- 1300 woningen gebouwd, daarnaast nog hier en daar inbreiding in de bestaande wijken (terrein waar voorheen Fortuna stadion stond, 300/400 woningen), flinke investeringen in infrastructuur (Rijkswegboulevard/ Westelijke randweg (een geintje van vele tientallen miljoenen euro s), een autoweg vanaf Sittard richting Dusseldorf, mogelijk lightrailverbinding, er is behoorlijk wat werk in uitvoering en voorbereiding, maar nu dwaal ik af.

Ik heb het artikel ook gelezen en het zal zeker waar zijn, er is natuurlijk ook veel woningbehoefte door een dalende woningbezetting en zoals jullie al; zeiden bejaardenwoningen. Persoonlijk heb ik het idee dat het inwonerstal alleen maar groeit, maar goed, cijfers liegen niet. Wel kampt Limburg met veel werkeloosheid, met name de oostelijke mijnstreek (nu Parkstad), waar de teloorgang van de mijnen nooit echt opgelost is. Ondanks dit vind ik het hier heel goed toeven, zeker niet alleen voor bejaarden, maar ook voor jongeren en alles ertussen in.

Wat de hoogbouwplannen betreft, voor Randstadbegrippen stelt het niks voor, maar de afgelopen jaren is er toch eea aan midrises gerealiseerd. Vooral Heerlen heeft een behoorlijke skyline. Daarnaast zijn er de nodige plannen in Mtricht, Heerlen, Sittard, Venlo, Landgraaf en mogelijk ook in andere steden.
tuurlijk merk je niks van leegloop in Sittard! het hoort niet bij parkstad en een fijne stad om in de wonen/winkelen enzovoort. Steden als Heerlen, Kerkrade en Geleen (ook al geenparkstad) kampen met hoge werkeloosheid, alcoholisme, criminaliteit enz. Het lijkt ook wel of er in Parkstad weinig mensen zijn die willen ondernemer en als ze het doen dan elders (in Maastricht). Kantoren van grote ondernemingen worden weggehaald uit Heerlen omdat ze geen goed geschoold personeel in de streek vinden, of omdat het imago van de stad niet hun niet aanstaat. Vodafone ging naar Maastricht, sluiting CBS dreigde in Heerlen.
Van al mijn vrienden en kennisen die hoogopgeleid (>hbo)zijn en uit de streek komen, woont er ook geen enkele meer in zuid-limburg. We zijn allemaal vertrokken naar de plaatsen waar werk te vinden was (Utrecht, Leuven, Tilburg, Eindhoven).

1 - 18 of 18 Posts