SkyscraperCity Forum banner

Petra, het 8ste wereldwonder!

10012 Views 48 Replies 29 Participants Last post by  Eric Offereins
36
Ik weet niet of jullie hier ook van houden, maar ik vind het echt wonderbaarlijk mooi. In het verleden hebben bedoeienen hier gewoond, maar door het opkomend toerisme zijn ze "verjaagd" naar een wijk buiten het bijzondere Petra.

Doordat ik dus zelf ook Petra heet, was het sowieso een MUST voor mij daar heen te reizen.

Alle foto's zijn gemaakt op 16 januari 2006.

Ik heb de excursie (als vrouw alleen met m'n jongste zoontje) op eigen gelegenheid gedaan en heb daardoor 1 groot avontuur beleefd, met soms ook echt angstige momenten erbij doordat ik altijd veel te enthousiast ben en tot het uiterste wil gaan.

Heb je interesse in het hele verhaal en alle foto's, kijk dan hier. Vooral in deel 2 wordt het ff echt spannend!

1. Op weg naar Petra in Jordanië.

2. Kings Highway

3. Petra betekent in het Grieks: Rots!

4. Petra ligt in het zuid-westen van Jordanië, 225 km van Amman.

5. Het Obelisk Graf dat gekroond wordt door vier uit de rotsen gehouwen obelisken. Aangenomen wordt dat het uit de rotsen gehouwen monument onder het Obelisk Graf gebruikt werd voor begrafenis rituelen.

6. Om bij Petra te kunnen komen, moet je door de nauwe Siq.

7. De Siq is een natuurlijk, nauw ravijn tussen de rotsen. Het is 1,2 km lang en de rotsen bereiken een hoogte van 100 meter.

8. Het is echt onwerkelijk mooi. Het gekleurde zandsteen is ontstaan uit de opeenstapeling van zandlagen die in het Primair ontstaan waren. Daarop kwamen andere soorten zandsteen, samengesteld uit kiezel en keien, die op hun beurt bedekt werden met kalksteen in het Secundair.

9. De kloven ontstonden door tectonische bewegingen. Water, wind en het schurende zand deden de rest. Zo ontstonden valleien, diepe kloven en grotten. Door oxidatie kreeg de steen een buitengewoon uitgebreid kleuren-pallet, variërend van roze, bruin, violet, wijnrood, okergeel en wit tot blauw en zelfs zwart.

10. Aan het eind van de Siq, komt de Treasury (Al-Khazneh Firaum ='De schat van de Farao') in beeld. Het monument is 40 meter hoog, 28 meter breed en heeft 2 verdiepingen.

11. Dit stukje uitzicht is wereldberoemd geworden door de eindscene van de film Indiana Jones and the Last Crusade.

12. In het begin van deze eeuw werden vele opgravingen gedaan in Petra, wat resulteerde in het blootleggen van gereedschap dat door de eerste inwoners (Nabateeërs) zo'n tienduizend jaar voor Christus gebruikt werd.

13. De Nabateeërs werden erg bedreven in de handel en de voorspoed die daar uit voortvloeide had zijn weerslag op hun bouwkunst. In architectuur, rotsbewerking en poleisting waren zij ingenieus.

14. Vooral van dichtbij zijn de verschillende kleuren en grillige vormen goed zichtbaar.

15. De rotswanden zitten vol met grotten, tempels en graven.

16. Wat kunnen bergwanden toch mooi zijn.

17. Het zijn ongetwijfeld de mooiste rotswanden die IK heb gezien.

18. Echt bijzonder.

19. De Nabateeërs hadden hun eigen taal. Hun alfabet is vergelijkbaar met het Aramees en het Hebreeuws, maar werd sterk beïnvloed door het Arabisch.

20. Na meerdere oorlogen met o.a de Romeinen en de Perzen, raakte Petra vanwege haar geïsoleerde ligging tussen de valleien, voor lange tijd in de vergetelheid.

21. Pas aan het begin van de 19de eeuw, werd Petra door de Zwitserse reiziger Burkhardt herondekt.

22. En gelukkig maar, ik had dit stuk bijzondere schoonheid niet willen missen.

23. Petra krijgt inmiddels steeds meer bekendheid.

24. Het wordt ook wel het achtse wereldwonder genoemd... en terecht vind ik!

25. Dit vind ik zo'n mooie foto. Ik heb deze zelf als bureau-achtergrond gebruikt. De rust die er van uit straalt, de kamelen die net in beeld verschijnen... echt heerlijk om naar te kijken.

26. Nog een detailfoto van de gekleurde rotsen.

27. Veel grotten zien er van binnen zo uit.

28. En het zit vol met grotten, dus je kijkt je ogen uit.

29. Zo'n plafond zou ik dus echt wel in m'n slaapkamer willen hebben, ik zie het aparte interieur er al helemaal bij.

30. En met dit uitzicht op m'n tuin!!! En wanneer ik m'n reusachtige tuin uitloop, dan sta ik pal voor de Rotterdamse skyline! (Dat wel natuurlijk!!!)

31. En hier parkeer ik m'n paard, m'n ezeltjes en m'n auto.

32. Met 1 x in het jaar een grote party met lichtshow in 1 van de tempels.

33. Maar goed, genoeg gefantaseerd, Petra is zeker de moeite waard voor een bezoek.

34. Op de weg terug naar Israël de zon onder zien gaan in Wadi Rum.

35. Wadi Rum wordt ook wel Valley of the Moon genoemd, vanwege het maanachtige landschap.

36. De film "Lawrence of Arabia" is hier opgenomen.
See less See more
1 - 20 of 49 Posts
In één woord geweldig. Het is dat ik niet zo snel naar dat soort landen afreis, maar anders zou ik er mijn vakantie ook heen boeken.
Erg Mooie Foto`s,

Ben je alleen in Jordanie geweest of ook in Israel...
Puike trip! Mooi om ook de omgeving en andere monumenten in de buurt te zien.
-SaM- said:
Erg Mooie Foto`s,

Ben je alleen in Jordanie geweest of ook in Israel...
Ook in Israel geweest, waar vooral het Timna Park bijzonder is. En natuurlijk ook de schoonheid onder water in de Rode Zee, maar die heb ik vooral verkend op mijn reisjes naar Egypte, mijn favo land.

Ben helaas niet in Jerusalem geweest, stond wel op mijn programma, maar na ons avontuur in de Dode Zee (echt een hel als de douches niet werken!!!) zijn we weer snel terug naar ons hotel afgereisd!
Schitterende foto's Petra!:) Echt zoiets moois heb ik bijna nog nooit gezien. Ik neem aan dat het goed te doen was in Jordanie, anders ga je niet als vrouw alleen met een klein kind erheen toch?

Ik moet ook zeker een keer naar die regio. Israel, Palestina, Jordanie, Libanon, allemaal prachtig. Vooral Jordanie trekt me door zijn oudheden en schitterende natuur.
Geweldig! Dit soort series zouden veel vaker langs moeten komen. Het is ook erg interessant om de geschiedenis van dit gebied en van de lokale bevolkingsgroepen etc. eens door te spitten (aanrader als je in volkenkunde/archeologie geinteresseerd bent)

prachtige foto's. :)
Schitterende foto`s en zo ongerept. Ik had van andere reizigers, die vaak in Eilat verbleven, al wel het één en ander gezien van Petra, maar deze serie was wel de mooiste en ook beste qua samenstelling en afwisseling. Doordat je je zoon in de rotsen afbeeld, krijg je ook een juiste verhouding qua omvang van de woningen en rotspartijen. Geologisch is het dus ook wel interessant.

Ik heb ook zo`n geografische tik om even in plaatsen te kijken die van mijn naam zijn afgeleid, zoals Bassano di Grappo, Bassum en Bastia...... :)
Er zijn er dus meer....
Ik moet zeggen dat je erg mooie foto's maakt. Ik was zelf nooit naar een land in het midden oosten gegaan, en al helemaal niet als vrouw alleen. Niet zozeer uit veiligheidsoverwegingen maar meer om hoe men me daar zou zien.
Dr. Dubai said:
Schitterende foto's Petra!:) Echt zoiets moois heb ik bijna nog nooit gezien. Ik neem aan dat het goed te doen was in Jordanie, anders ga je niet als vrouw alleen met een klein kind erheen toch?

Ik moet ook zeker een keer naar die regio. Israel, Palestina, Jordanie, Libanon, allemaal prachtig. Vooral Jordanie trekt me door zijn oudheden en schitterende natuur.
Toen ik voor het eerst naar een moslimland ging (Egypte) had ik ook een groot vooroordeel dat je vaak wordt aangepraat door de media en mensen om je heen die het altijd het beste weten. Omdat ik Egypte gewoon graag wilde zien, ben ik toch gegaan, weliswaar wel gewoon met m'n vriend erbij.

Eénmaal daar aangekome ging er een totaal andere wereld voor me open, ik kon s avonds gewoon alleen over straat (mn vriend had geen zin in die winkeltjes). Om 12 uur sluiten de winkels en er wordt gewoon een kleed over de buiten gestalde goederen geplaatst en ze gaan gewoon naar huis!!!

Egypte is wel wat anders dan Jordanië en Israel. De controle in Israel en Jordanie om in en uit het land te kunnen is echt een ramp. Ik heb eerlijk gezegd nergens problemen gehad, maar wij waren ook echt de enigen (vrouw en zoontje is niet dreigend voor hun blijkbaar)
Een man alleen komt het land haast niet in of uit, wordt verdacht van terrorisme en wordt urenlang ondervraagd en onderzocht.

Zelfs een ouder echtpaar of twee meiden alleen hadden veel problemen bij de grens.

Verder heb ik nergens last van terrorisme gehad, je werd alleen wel iedere keer gechecked om grote gebouwen in te kunnen, maar dat vind ik geen probleem. En bij de checkpoints staan wat raketten opgesteld... ach...was ook wel interressant om te zien!

In Jordanie op weg naar Petra en weer terug had ik last van een zeer handtastelijke taxichauffeur. Maar dat vond ik nog niet echt angstig. Wel toen ik uiteindelijk in het pikdonker in de woestijn belandde met een Jeep die vast was gelopen in de zandduinen en met nog 2 vrienden van de taxichauffeur erbij. Toen dacht ik echt....waar ben ik aan begonnen.

Maar alles is goed gegaan en mijn angst bleek ongegrond.

Syrie schijnt ook heel erg mooi te zijn, maar houdt er iig wel rekening mee dat als je een stempel van Israel in je paspoort heb, je geen Arabisch land meer inkomt, behalve Jordanie en Egypte. Je moet dan dus een nieuw paspoort aanschaffen.
See less See more
rdj said:
Ik moet zeggen dat je erg mooie foto's maakt. Ik was zelf nooit naar een land in het midden oosten gegaan, en al helemaal niet als vrouw alleen. Niet zozeer uit veiligheidsoverwegingen maar meer om hoe men me daar zou zien.
Ik snap wat je bedoelt, dat denken heel veel mensen. Gelukkig is er al een hoop veranderd in dat soort landen kwa cultuur. Er zijn best wel wat gemoderniseerde moslims, waarvan de vrouwen ook rechten hebben en zonder burka kunnen rondlopen.

Uiteraard moet je daar niet (buiten de stranden) in minirok en open topje gaan lopen, dat wordt beslist niet gewaardeerd. Ik ben overal met respect behandeld, buiten die handtastelijke taxichauffeur na dan.

In Egypte is het helemaal veilig als toerist. Egypte leeft van toerisme, dus als ook maar iemand het lef durft te hebben een toerist lastig te vallen, wordt je a la minuut bijgestaan door de overige bevolking en politie.

Er is maar een klein groepje extremist! De rest is echt heel gastvrij.

Ik ben nog nooit in Amerika geweest, maar ik heb gehoord dat je daar beslist niet als vrouw alleen s avonds over straat kan zonder verkracht te worden.
Maar goed, dat zou natuurlijk ook een vooroordeel kunnen zijn!
Dit soort vakantiekiekjes hoeven van mij echt niet op skyscrapers!
Ik snap mensen ook nooit dat ze zo angstig doen over de Arabische wereld hoor. Het is echt een superinteressante wereld, met mooie natuur , gastvrije mensen, lekker eten en zeer lage criminaliteit. Het is zoals je al zegt, in Amerika veel gevaarlijker. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je wordt verkracht of beroofd, want niemand wil toch zijn hand kwijt raken. Het leven speelt zich af op straat, in theehuizen, etc en is heerlijk ontspannen. Ik houd er dus ook niet van als ik mensen altijd vooroordelen hoor geven over deze gebieden, want dat is niet terecht.

Ik zou alleen Irak, Iran en Afghanistan voorlopig nog even afraden (en Saoudi Arabia voor heel lang voorlopig);)
mikki de poes said:
Dit soort vakantiekiekjes hoeven van mij echt niet op skyscrapers!
Dit zijn GEEN vakantiekiekjes....dit zijn KUNSTIGE BOUWVORMEN in een schitterende natuur!!!!! Als je het niet waardeerd, sla je toch gewoon deze thread over... no problem toch?

Maar je keek toch....misschien toch geinterresseerd :banana:
Apollyon said:
Ik ben nog nooit in Amerika geweest, maar ik heb gehoord dat je daar beslist niet als vrouw alleen s avonds over straat kan zonder verkracht te worden.
Maar goed, dat zou natuurlijk ook een vooroordeel kunnen zijn!
Hangt net zoals in elk ander land heel erg af van waar je over straat loopt.

Verder echt supervette foto's. Ik ben toen ik 15 ofzo was in Eilat geweest, maar we zijn toen niet naar Jordanie gegaan. Leuk verhaal ook over die taxichauffeur ;)
topserie geeft echt een gevoel van, er is meer dan dit.
de titel vind ik erg misleidend.
ik dacht aan de petratoren
^^^ Owwww hahaha, maar dat is toch zeker geen wereldwonder?

Maar ik zal speciaal voor jou binnenkort de Petratoren gaan fotograferen, ok?
tenzij het de oplevering zou zijn dan misschien weer wel :)
Wow, weer een prachtige serie! Je bent denk ik de fanatiekste nieuweling van het afgelopen half jaar zeker! Complimenten :cheers:
Interessante reportage. Zoals Kandi al zei is er idd. 'meer' dan alleen 'hoogbouw'. Om te zien in de wereld. Maar goed, je ken nou eenmaal niet alles hebben gezien in de wereld.
1 - 20 of 49 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.