Ik weet niet of jullie hier ook van houden, maar ik vind het echt wonderbaarlijk mooi. In het verleden hebben bedoeienen hier gewoond, maar door het opkomend toerisme zijn ze "verjaagd" naar een wijk buiten het bijzondere Petra.
Doordat ik dus zelf ook Petra heet, was het sowieso een MUST voor mij daar heen te reizen.
Alle foto's zijn gemaakt op 16 januari 2006.
Ik heb de excursie (als vrouw alleen met m'n jongste zoontje) op eigen gelegenheid gedaan en heb daardoor 1 groot avontuur beleefd, met soms ook echt angstige momenten erbij doordat ik altijd veel te enthousiast ben en tot het uiterste wil gaan.
Heb je interesse in het hele verhaal en alle foto's, kijk dan
hier. Vooral in deel 2 wordt het ff echt spannend!
1. Op weg naar Petra in Jordanië.
2. Kings Highway
3. Petra betekent in het Grieks: Rots!
4. Petra ligt in het zuid-westen van Jordanië, 225 km van Amman.
5. Het Obelisk Graf dat gekroond wordt door vier uit de rotsen gehouwen obelisken. Aangenomen wordt dat het uit de rotsen gehouwen monument onder het Obelisk Graf gebruikt werd voor begrafenis rituelen.
6. Om bij Petra te kunnen komen, moet je door de nauwe Siq.
7. De Siq is een natuurlijk, nauw ravijn tussen de rotsen. Het is 1,2 km lang en de rotsen bereiken een hoogte van 100 meter.
8. Het is echt onwerkelijk mooi. Het gekleurde zandsteen is ontstaan uit de opeenstapeling van zandlagen die in het Primair ontstaan waren. Daarop kwamen andere soorten zandsteen, samengesteld uit kiezel en keien, die op hun beurt bedekt werden met kalksteen in het Secundair.
9. De kloven ontstonden door tectonische bewegingen. Water, wind en het schurende zand deden de rest. Zo ontstonden valleien, diepe kloven en grotten. Door oxidatie kreeg de steen een buitengewoon uitgebreid kleuren-pallet, variërend van roze, bruin, violet, wijnrood, okergeel en wit tot blauw en zelfs zwart.
10. Aan het eind van de Siq, komt de Treasury (Al-Khazneh Firaum ='De schat van de Farao') in beeld. Het monument is 40 meter hoog, 28 meter breed en heeft 2 verdiepingen.
11. Dit stukje uitzicht is wereldberoemd geworden door de eindscene van de film Indiana Jones and the Last Crusade.
12. In het begin van deze eeuw werden vele opgravingen gedaan in Petra, wat resulteerde in het blootleggen van gereedschap dat door de eerste inwoners (Nabateeërs) zo'n tienduizend jaar voor Christus gebruikt werd.
13. De Nabateeërs werden erg bedreven in de handel en de voorspoed die daar uit voortvloeide had zijn weerslag op hun bouwkunst. In architectuur, rotsbewerking en poleisting waren zij ingenieus.
14. Vooral van dichtbij zijn de verschillende kleuren en grillige vormen goed zichtbaar.
15. De rotswanden zitten vol met grotten, tempels en graven.
16. Wat kunnen bergwanden toch mooi zijn.
17. Het zijn ongetwijfeld de mooiste rotswanden die IK heb gezien.
18. Echt bijzonder.
19. De Nabateeërs hadden hun eigen taal. Hun alfabet is vergelijkbaar met het Aramees en het Hebreeuws, maar werd sterk beïnvloed door het Arabisch.
20. Na meerdere oorlogen met o.a de Romeinen en de Perzen, raakte Petra vanwege haar geïsoleerde ligging tussen de valleien, voor lange tijd in de vergetelheid.
21. Pas aan het begin van de 19de eeuw, werd Petra door de Zwitserse reiziger Burkhardt herondekt.
22. En gelukkig maar, ik had dit stuk bijzondere schoonheid niet willen missen.
23. Petra krijgt inmiddels steeds meer bekendheid.
24. Het wordt ook wel het achtse wereldwonder genoemd... en terecht vind ik!
25. Dit vind ik zo'n mooie foto. Ik heb deze zelf als bureau-achtergrond gebruikt. De rust die er van uit straalt, de kamelen die net in beeld verschijnen... echt heerlijk om naar te kijken.
26. Nog een detailfoto van de gekleurde rotsen.
27. Veel grotten zien er van binnen zo uit.
28. En het zit vol met grotten, dus je kijkt je ogen uit.
29. Zo'n plafond zou ik dus echt wel in m'n slaapkamer willen hebben, ik zie het aparte interieur er al helemaal bij.
30. En met dit uitzicht op m'n tuin!!! En wanneer ik m'n reusachtige tuin uitloop, dan sta ik pal voor de Rotterdamse skyline! (Dat wel natuurlijk!!!)
31. En hier parkeer ik m'n paard, m'n ezeltjes en m'n auto.
32. Met 1 x in het jaar een grote party met lichtshow in 1 van de tempels.
33. Maar goed, genoeg gefantaseerd, Petra is zeker de moeite waard voor een bezoek.
34. Op de weg terug naar Israël de zon onder zien gaan in Wadi Rum.
35. Wadi Rum wordt ook wel Valley of the Moon genoemd, vanwege het maanachtige landschap.
36. De film "Lawrence of Arabia" is hier opgenomen.