SkyscraperCity banner

1 - 20 of 21 Posts

·
der Niederländer
5,190 Posts
Discussion Starter #1
In Twente gaan stemmen op om de Phileas in te voeren als nieuwe vorm van OV tussen de steden Hengelo en Enschede:

Superbus in plaats van tram op busbanen Enschedestraat
vrijdag 13 februari 2009 | 16:21 | Laatst bijgewerkt op: zondag 15 februari 2009 | 17:24

Er gaan mogelijk superbussen tussen Enschede en Hengelo rijden. Archieffoto: DTCT

HENGELO/ENSCHEDE - Op de Hoogwaardige Openbaar Vervoerlijn tussen Hengelo en Enschede wordt mogelijk het moderne bussysteem Phileas ingevoerd. Eindhoven heeft al kennis gemaakt met dat bijzondere vervoerssysteem dat bestaat uit een 24 meter lange, dubbelgelede bus die automatisch wordt geleid. In principe kan dit voertuig zonder chauffeur rijden.
Superbus in plaats van tram
zaterdag 14 februari 2009 | 03:01 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 14 februari 2009 | 03:10

ENSCHEDE - Indien de ontwikkeling van het aantal reizigers het toelaat zouden de vrijliggende busbanen in Enschede op de lange termijn kunnen worden veranderd in tramverbindingen.

Bij het ontwerp is rekening gehouden met de boogstralen, het ruimtebeslag en de fundering.

Volgens Gerran Spaan, beleidsadviseur verkeer en vervoer bij de gemeente Enschede, is het een kwestie van sleuven slijpen in het beton en het aanbrengen van de bovenleiding. Een tram is vanwege de hoge kosten echter alleen interessant als er minimaal 15.000 reizigers per dag gebruik van maken. Dat is in Enschede nog lang niet het geval, de fikse stijging van het aantal reizigers de afgelopen twee jaar ten spijt.

Er wordt volgens Gerran Spaan veel eerder gedacht aan het invoeren van het moderne bussysteem Phileas zoals Eindhoven dat sinds een paar jaar kent. Een 24 meter lange, dubbelgelede bus die automatisch wordt geleid. In principe kan dit voertuig zonder chauffeur rijden. "Deze bus heeft de uitstraling van een tram op banden. Ik heb van Connexxion begrepen dat ze een dergelijke bus op de HOV-Midden die Enschede met Hengelo gaat verbinden, wel zien zitten. Een zeer frequent rijdende bus met een geweldige uitstraling is op zo'n hoogwaardige busbaan heel aantrekkelijk voor de reizigers", aldus de verkeersdeskundige.

Exacte vervoerscijfers van het stadsvervoer in Enschede zijn overigens niet beschikbaar. Connexxion beroept zich op gevoelige bedrijfsinformatie en wil daarom alleen maar groeiprocenten en geen groeicijfers noemen.

"We krijgen", aldus Gerran Spaan, "wel eens cijfers te zien die afkomstig zijn van de Regio Twente, de opdrachtgever van Connexxion. Je moet me maar gewoon op mijn blauwe ogen vertrouwen, die cijfers zien er echt prima uit. Connexxion heeft zich uitgesproken voor een groei van het aantal reizigers in Enschede van 45 procent binnen de concessietijd die loopt tot het jaar 2015. De helft van die groei is nu al, binnen twee jaar, bereikt! Dat zegt genoeg over het succes van de buslijnen die gebruik maken van de doorstroomassen. Voor Enschede geldt op werkdagen een groei van 23 procent en op zaterdagen zelfs 88 procent."
Superbus op busbaan tussen Hengelo en Enschede
maandag 16 februari 2009 | 15:33 | Laatst bijgewerkt op: maandag 16 februari 2009 | 15:35

HENGELO Wethouder Jan Bron is enthousiast over de 'superbus.' Hij zou ze graag tussen Hengelo en Enschede willen zien rijden.

Bron gaat er eens met zijn Enschedese college Jeroen Goudt over praten. Het gaat om de Phileas, een bus die speciaal ontwikkeld is voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).

De Phileas rijdt al op vrije busbanen in de regio Eindhoven. Het is een joekel van een bus, die in de dubbelgelede uitvoering een lengte heeft van 24 meter. Met een speciale techniek heeft de Phileas zelfs geen chauffeur nodig.

·
D’r is mor ain Stad!
3,397 Posts
Grappig dat nu in heel veel steden er nieuwe ideeën voor beter OV voorgesteld worden. Eerst Utrecht en Groningen met de tram, dan Maastricht met een tram en nu Enschede - Hengelo met een tram/phileas.

Ik juig dit overigens alleen maar toe, want een goed openbaar vervoer in een stad is natuurlijk van groot belang.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Een kwalitatief hoogwaardig busproduct kan een prima alternatief zijn voor een tram. Maar dan wel graag een bus die echt rijdt en niet zo'n high-tech-maar-niet-functionerend-speeltje-voor-politici als de Phileas. ;)

·
der Niederländer
5,190 Posts
Discussion Starter #4
@Cpt.Iglo: op zich zijn de plannen voor een (snel-)tram die de Twentse steden met elkaar verbindt al behoorlijk oud (ruwe schatting: 15 a 20 jaar). De reden dat het tot nu toe nog niet van de grond is gekomen, is het beperkte reizigersaanbod waardoor het financieel gezien nog niet aantrekkelijk is/was om een dergelijke vervoersvorm te exploiteren. Neemt niet weg dat er al diverse vrije busbanen in de steden zijn aangelegd die 'tram-proof' zijn (lees: snel om te bouwen). Als men dus ooit de keuze maakt voor een tram, dan is de aanleg relatief eenvoudig te realiseren.

·
AstroNout
5,003 Posts
Waarom wordt er niet meteen voor een tram gekozen? Duurder? Ja dat zal wel. Maar kijk wat in Utrecht gebeurd. Het HOV (busbanen door de hele stad) is amper 5 jaar geleden afgerond en nu al wordt er gesproken over de vertramming van enkele trajecten, waaronder die naar de Uithof waar momenteel ook een soort superbus rijdt. Het lijkt me goedkoper om dan meteen voor tram te kiezen...

·
der Niederländer
5,190 Posts
Discussion Starter #6
De regio heeft zich enkele jaren geleden uitgesproken over een uitstel van vertramming tot iig 2020, hoewel de HTM jaren geleden al eens voorzichtige interesse heeft getoond. Tot die tijd moet de regio het doen met HOV in de vorm van een bus icm een verbeterde treindienstregeling. Zoals gezegd zijn de vrije busbanen al wel voorbereid op de komst van een tram. Het OV systeem in de regio is overigens ook wel bekend onder de naam Agglonet.

Voor de geinteresseerden in het rapport van ecorys, dat ten grondslag lag aan de (voorlopige) keuze voor bus icm trein: http://ecorys.nl/rota/rota_8/artikel1.html

·
Registered
1,739 Posts
Een leuk initiatief, maar op deze korte route heb ik wel mijn bedenkingen. De buslijn loopt bijna parallel aan het spoor. En op het spoorlijn tussen Hengelo en Enschede rijden vice versa zes treinen per uur. Van Hengelo naar Enschede duurt een treinrit zo'n zeven minuten. Van Hengelo naar Enschede Drienerlo maar een paar minuutjes. Ik denk dat de horde forenzen die nu met de trein gaan, niet ineens met de Phileas zullen gaan.

In Enschede, Hengelo en Almelo zijn her en der allemaal busbanen aangelegd die veel beter en vaker benut kunnen worden. Ik denk meer aan een Phileasroute:
Enschede Zuid-> Enschede CS -> Hengelo CS -> Hengelo Noord
(Enschede Zuid Wesselerbrink en Hengelo Noord Hasseler Es zijn de grootste wijken)

en Gronau/Glanerbrug -> Hengelo CS
Vanaf Glanerbrug tot aan Enschede Centrum ligt momenteel een mooie vrije busbaan. En Deutsche Bahn rijd vanaf Glanerbrug niet verder tot Enschede CS.

·
Registered
2,200 Posts
Om die groei van het reizigersaantal te continueren zou een tram goed zijn. Het is dom eerst te wachten tot je voldoende reizigersaanbod hebt. De potentie is er, maar de aantallen haal je pas als die tram er daadwerkelijk is. De banen liggen er, nu de rails nog!

·
visit the world
8,032 Posts
laten ze er eerst maar voor zorgen dat die Phileas het echt goed doet. Dat geklooi oa in Eindhoven word je niet vrolijk van hoor! Nog teveel problemen en kinderziektes in het systeem m.i.
Het heeft wel kansen, maar in Eindhoven is ie er al een tijdje en al die tijd zover ik weet met een hoop gelazer!
:)

·
Premium Member
11,466 Posts
^^ Als je je in je Custom User Title nou ook nog UtroNout had genoemd, had je misschien een kans gemaakt, ja...;)

·
der Niederländer
5,190 Posts
Discussion Starter #13
Hoewel de tram in Twente nog wel even op zich laat wachten, misschien al wel vast het trambelletje om aan het idee te wennen:

Trambel maakt bus veiliger
donderdag 26 februari 2009 | 22:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 26 februari 2009 | 23:30

ENSCHEDE - Stadsbussen met een trambel. Dat kan een belangrijk middel zijn om het openbaar vervoer in Enschede dat gebruikt maakt van de vrije busbanen, een stuk veiliger te maken. De bussen worden steeds stiller waardoor andere weggebruikers nogal eens door worden verrast.

Dat idee werd donderdagavond in het stadsdebat Nieuwsplein 1 dat deze krant hield in het Media Art Café Berlijn, naar voren gebracht door Leo de Jong, directeur van het verkeersadviesbureau Keypoint. Ook de andere panelleden zoals verkeerswethouder Jeroen Goudt en Rudolf Schouten, bestuurslid van de plaatselijke afdeling van de reizigersbelangenvereniging Rover konden zich vinden in dit plan.

Van Connexxion-zijde bestond eveneens waardering voor deze 'vondst'. " Alles wat het busvervoer veilig maakt, daar zijn we voor. Dus voor ook zo'n trambel. Het is een nog onbekend fenomeen. Al heeft die als nadeel dat die ook luid doorklinkt in aangrenzende huiskamers", liet vestigingsmanager Jan Makkinga weten.

"Akoestische signalen", vulde Goudt aan, "werken vaak beter dan lichtsingalen. Het idee om spoorbomen langs de busbanen aan te brengen werd daarentegen afgeschoten. "Je moet niet alle verantwoordelijkheid van de weggebruikers wegreguleren." Overigens tonen cijfers aan dat bussen niet nadrukkelijk zijn betrokken bij verkeersongevallen.

Volgens Goudt gaat dat maar om anderhalf procent van alle gevallen. " Bussen zijn dus niet zo bovenmatig gevaarlijk als ze lijken. Al zijn de afgelopen jaren wel twee doden door de bus gevallen." Enige discussie leverde het feitelijke succes van de busbaan op. Connexxion levert alleen stijgingspercentages, geen absolute getallen.

Donderdagavond werd bekend gemaakt dat lijn 2 (Helmerhoek-Deppenbroek) dagelijks 3000 reizigers genereert. Dat is gelijk de drukste buslijn in Twente.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Beetje off-topic, maar ook weer niet helemaal. Ik was laatst in York (UK) en daar is een belangrijke buslijn omgebouwd naar een soort-van Phileas, alleen dan met iets minder innovatieve (en dus kwetsbare) technieken en iets minder vrije (en dus dure) infrastructuur. Leek best goed te werken. Eigenlijk is het technisch niet heel anders dan een gewone bus, maar het ziet er wel veel beter uit, en daarmee kun je ook reizigers trekken die nooit in een gewone stadsbus zouden stappen.

Zoiets zou ik geen gek idee vinden voor belangrijke buslijnen in NL, zoals in deze regio.

·
Premium Member
11,466 Posts
^^ In welk opzicht verschilt dit nou van een gewone bus, behalve het fancy uiterlijk en de gelijkvloerse instap?

·
der Niederländer
5,190 Posts
Discussion Starter #16
Ik dacht even dat hier ging om een hybride bus/tram, waarvoor ooit ook plannen in Twente waren. Deze voertuigen konden zowel over de weg als over rails rijden waardoor ze flexibeler door de steden zouden kunnen. Daar waar geen of weinig ruimte voor rails zou zijn zou het voertuig als bus rijden, anders zou het als tram rijden.

·
Registered
5,159 Posts
oww.. dus dat is net zoiets als ze nu in brabant willen gaan doen (nou ja tis een idee:nuts:) tussen oss en boxtel en tussen helmond en den bosch..

Opsich wel een slim concept denk ik

·
Registered
2,200 Posts
naar Utrechts model zou ik zeggen.

Of word ik nu ook gequote in het topic over chauvinisme? ;)
Met als verschil, dat ze in Utrecht nog steeds niet klaar zijn, terwijl de belangrijkste assen in Enschede (naar Zuid en Oost) er al tien jaar liggen.

·
Registered
5,159 Posts
ziet er zeker strak uit..

kunnen ze trouwens niet redelijk simpel in die betonbaan tramrails-geleidenrails maken?

1 - 20 of 21 Posts