SkyscraperCity banner

21 - 40 of 40 Posts

·
Banned
5,040 Posts
Dit jaar valt er ook wel wat te gedenken dat 200 jaar geleden plaatsvond.

In 2011 is het exact 200 jaar geleden dat keizer Napoleon een maand lang door Nederland reisde. Hij bezocht tussen 24 september en 31 oktober 1811 tientallen plaatsen in zes provincies.
www.innl.nl

En vorig jaar had dit herdacht kunnen worden
Lodewijk Napoleon, zijn broer en koning van Nederland van 1806 - 1810

Het idee om van Nederland een koninkrijk te maken, met aan het hoofd een familielid, kwam van keizer Napoleon.
www.innl.nl

·
@TheHagueRules

Ik heb niet vier jaar op de faculteit geschiedenis rondgelopen om mij snel aangesproken te voelen in een discussie op dit vakgebied. Maar goed, zelfs Haagse Harry kan jou niet doen inzien dat werkelijk geen mens in dit land zich ene lor interesseert in dit plein - laat staan weet waar het is. Het mooie van een forum is dat iedereen hier zelf kan oordelen hoe belachelijk jij jezelf maakt door ook maar een vergelijking te trekken met de Dam of het Vrijthof. Het gaat jou dan ook helemaal niet om pleinen en al helemaal niet om geschiedenis. Het gaat jou enkel om je supergeile Den Haag, en daar is elk plein, parkeerplek of elke scheet die daar ooit gelaten is belangrijk.

·
Uit welke grot kom jij? Of is het een vissenkom, want "Nemo" is toch dat kneuzige visje dat in het echte leven al lang was opgevreten?

Dat jij dit plein niet kent, zegt misschien wel meer over het niveau van jouw historisch besef, dan over de bekendheid van dit momument in historisch oogpunt. Je hebt overigens gelijk dat de meeste mensen dom zijn, waardoor ze geen benul hebben van iets dergelijks als Plein 1813. Dat is maar goed ook, want we kunnen niet allemaal historicus zijn.

Om dan ook nog maar op een paar van je pleintjes te reageren... het Vrijthof in Maastricht is inderdaad prachtig én super gezellig. Jammer alleen dat ze zich geen Hollanders willen noemen daar.

Die Dam in 020... wat een droevenis is dat zeg. Je wil er bovendien écht niet dood gevonden worden, al moet ik bekennen dat steeds meer mensen een poging wagen...

Bijzonder smakeloos.....

·
Registered
9,298 Posts
Oké, zullen we deze discussie maar gewoon afsluiten? Ik heb het idee dat het al niet meer over de inhoud gaat hier.

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter · #25 ·
^^ Dat lijkt me inmiddels inderdaad het beste Ikops! Zeker wanneer Nemo omstreeks half vijf vanmiddag tot het prachtige inzicht is gekomen dat ik toch maar geen (en ik citeer) "snotneus" ben. Het is goed zo, ik ben klaar met Nemo en ik hoop dat zijn volgende LOI cursus ook net zo'n succes mag worden als de versie geschiedenis.

·
Registered
9,298 Posts
Nou, nou, met het einde van de discussie bedoelde ik alleen maar het einde van de discussie gedenkwaardig-niet-gedenkwaardig hoor. Niet eveneens het einde van deze draad. Er valt zo nu en dan vast nog wel wat meer over te zeggen.

·
Banned
5,040 Posts
Nou, nou, met het einde van de discussie bedoelde ik alleen maar het einde van de discussie gedenkwaardig-niet-gedenkwaardig hoor. Niet eveneens het einde van deze draad. Er valt zo nu en dan vast nog wel wat meer over te zeggen.
En zo is het.

di 24 mei 2011, 14:22

Rutte: Koning blijft in regering

DEN HAAG - In de Tweede Kamer is er geen meerderheid die de Koning uit de regering wil wippen. PVV, SP, GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren willen dat wel, maar de PvdA toonde zich dinsdag tevreden over een kabinetsnotitie waarin premier Mark Rutte stelt dat het staatshoofd wat hem betreft gewoon lid kan blijven van de regering.

Het staatshoofd heeft volgens de premier weinig politieke invloed. „De koning is geen lid van de ministerraad en bezit daarom geen eigen macht. De ministerraad neemt besluiten over het regeringsbeleid”, zei hij in een toelichting.

De rol van de koning is geen probleem volgens Rutte, die stelt dat met het huidige systeem van ministeriële verantwoordelijkheid het risico wordt voorkomen, „dat de Koning door het gezag dat hij in de samenleving heeft, een eigen politieke rol opgedrongen krijgt.”

Volgens PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen heeft Rutte „helderder dan ooit“ vastgesteld dat de Koning geen politieke macht heeft. Rutte heeft volgens hem ook „klip en klaar” duidelijk gemaakt dat de koning geen invloed heeft op het regeringsbeleid. De notitie moet nog in de PvdA-fractie worden besproken, maar Heijnen noemt haar al „veelbelovend”.

De voorstanders van een ceremonieel koningschap lijken daarmee de PvdA als bondgenoot te verliezen. Dan vervalt elke meerderheid voor verandering van het koningschap. PVV-leider Geert Wilders, die in het verleden nog stelde dat de koningin als een haas uit de regering moest, zei dinsdag dat hij het niet eens is met de brief van de premier. „We zijn zeer koningsgezind, maar zijn het toch niet eens met Rutte.” De PVV komt nog voor de zomer met een initiatiefwetsvoorstel.

Ook Alexander Pechtold (D66) is niet tevreden. „Rutte schaart zich in een rijtje premiers met koudwatervrees tegenover de koninklijke familie. Maar hij maakt het koningshuis kwetsbaar, want de tijden veranderen wel.” Ineke van Gent (GroenLinks) is teleurgesteld. „Het is een soort ontkennende goednieuwsshow. De premier gaat op zijn handen zitten en wil alles bij het oude laten.”

Rutte sluit zich aan bij de Raad van State die van mening is dat de minister-president niet politiek verantwoordelijk is voor privégedragingen van de leden van het Koninklijk Huis, maar alleen aanspreekbaar is op de vraag of daarmee het openbaar belang wordt geraakt. „Als RTL Boulevard bijvoorbeeld met iets groots uitpakt, wil dat nog niet zeggen dat dat het openbaar belang raakt.” In 2009 moest toenmalig minister-president Jan Peter Balkenende verantwoording afleggen na ophef over de vakantievilla van prins Willem-Alexander en prinses Máxima in Mozambique.
www.telegraaf.nl

Het koninklijk huis haalt november 2013 wel en gaat dan op voor de volgende 200 jaar.

$)($

·
Registered
1,163 Posts
Nederland gaat tussen november 2013 en oktober 2015 uitgebreid vieren dat het Koninkrijk der Nederlanden 200 jaar bestaat.

In die periode vinden er vijf grote festiviteiten plaats in Den Haag, Maastricht, Zwolle en Amsterdam. Dat maakte voorzitter Ank Bijleveld vanmiddag bekend bij de eerste presentatie van het Nationaal Comité, dat de viering voorbereidt. Het comité nodigt lokale organisaties en instellingen uit om zich met eigen initiatieven aan te sluiten bij de nationale evenementen. Zij kunnen dat doen op een digitaal platform op de website www.200jaarkoninkrijk.nl.

In de periode 1813-1815 werd het fundament gelegd voor het huidige Koninkrijk der Nederlanden. Op de feesten worden de verworvenheden die toen werden vastgelegd, zoals de grondwet, uitgebreid onder de aandacht gebracht. 'Wat we in 200 jaar samen hebben opgebouwd, lijkt vanzelfsprekend, maar is het zeker niet', zei Bijleveld.
Bron: AD

Wat zal de locatie zijn van het Haagse feest?

·
Banned
5,040 Posts
^^

Vijftig jaar geleden
Op 30 november 1963 vond een aubade plaats op het Plein 1813 ter gelegenheid van 150 jaar onafhankelijkheid. Deze aubade vond plaats in aanwezigheid van prinses Beatrix en werd gevolgd door een herdenkingsconcert in de Willemskerk aan de Nassaulaan.
http://www.diehaghesanghers.nl/nlwww/nlkoninklijk.htm

Misschien volgend jaar de Golden Earring, maar dan 's avonds?

·
Hoogvlieger
1,748 Posts
Misschien is dit eindelijk een aanleiding om dit plein en de Alexanderstraat eens flink op te knappen.

·
Unregistered User
4,302 Posts
Hopelijk verwijderd de gemeente dat bloemenperk, een latere toevoeging en volgens mij een vertrutting. Een groot monument behoeft een ruime setting. Groen en bloemen kunnen elders op het plein, meer naar de randen. Ook het verkeer moet méér naar de randen. Het hekwerk mag van mij wegblijven.

Oorspronkelijk:

See Wikimedia Commons page for author [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons

Tegenwoordig:

By M.Minderhoud (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

• Like
Reactions: EPA001

·
Registered
1,271 Posts
Wat ik graag zou zien is dat er een mooie en logische loop/fietsroute wordt gecreëerd vanaf het Lange/Korte Voorhout door de Parkstraat richting dit plein, maar dat zal lastig gaan met die smalle stoepjes aan het begin van de Parkstraat:

https://www.google.fr/maps/@52.0816...4!1sXqIRC2JULXUmwrfkZNZLHA!2e0!7i13312!8i6656

Een stukje verderop stelt de Parkstraat ook teleur door het gebrek aan groen en een hoogwaardige straatinrichting, ondanks de herinrichting in 2006 en een indrukkende renovatie van de Raad van State. Het resultaat blijft een onaangename verkeersader die deze twee mooie historische en centraal gelegen stadsdelen (Lange/Korte Voorhout en Plein 1813), beide met een rijkelijk groen karakter, van elkaar scheidt.

·
Registered
250 Posts
Ik vind het plein nu maar een grote bruine vlakte die regelmatig als parkeerplaats wordt misbruikt. Ik zou liever zien dat de poepklinkers vervangen worden door kinderkoppen.

·
Unregistered User
4,302 Posts
Plein 1813 is een typisch Haegsch plein uit die tijd en als zodanig ook een cultureel monument.
Maar je zou bijvoorbeeld de bloemenperkjes rond het monument kunnen vervangen door water, met speelse fontijnen met gekleurd licht.

• Like
Reactions: william070
21 - 40 of 40 Posts