SkyscraperCity banner

1781 - 1800 of 2844 Posts

·
amator wysokości
Joined
·
443 Posts
Niemcy chyba w ogóle nie zaczęli robót. Zbudowane to było przez naszych. Od wschodu do Solca Kujawskiego zapewne przebudowano starą drogę, a dalej na zachód to nowy ślad. Pierwotna nawierzchnia - być może beton.
A czy przypadkiem ten beton nie był na drodze do około 2005 roku?
 

·
Registered
Joined
·
164 Posts
W kwestii wschodniego zasięgu prac poniemieckiej budowy autostrady pod Poznaniem - była to budowa przeprawy (przepustu) przez kanał o nazwie Dworski Rów. Oczywiście wykorzystano te ślady przy budowie obecnej A2 i obecnie już ich nie ma. Być może na stosownych zdjęciach lotniczych tak wogóle będzie ich więcej niż pokazuje mapa topograficzna .

P.S. Na innej części tego arkusza mapy są jeszcze tylko zaznaczone ślady w okolicach Minikowa - oczywiście znowu zostały wykorzystane przy budowie obecnej A2.

 

·
Registered
Joined
·
164 Posts
Wspomniany wyżej fragment - pierwsze zaznaczone ślady po budowie na wschód od Warty (obecnie A2). Po ich wschodniej stronie widoczne są przygotowania do poprowadzenia prostopadłej lokalnej drogi w wykopie (pod autostradą) oraz jeszcze dalej na wschód - pierwsze etapy niwelacji północnego stoku wzniesienia. Innych śladów na tym arkuszu mapy już nie zaznaczono.



P.S. Pozostałości wykopu tej poprzecznie biegnącej lokalej drogi są widoczne do dzisiaj. Jednak pierwotna koncepcja nie przyjęła się i A2 przecięła ten wykop na dwie oddzielne części. Południowa jego część to obecnie ul. Starosądecka, natomiast północną - wchłonęły sąsiadujące z nim dawniej od zachodu ogródki działkowe.
 

·
Registered
Joined
·
164 Posts
Dalej w kierunku zachodnim (na innym arkuszu tej mapy ) zaznaczono tylko już zaorane wtedy (rok 1980) ślady po budowie w okolicach Kotowa. Widoczna droga główna to Szosa Głogowska (dawniej E-83, obecnie DK196) biegnąca z Poznania do Komornik. Obecnie na jej przecięciu z A2 zbudowanej dokładnie na tych śladach znajduje się węzeł "Poznań Komorniki".



To samo miejsce w początkowym stadium budowy (rok 1940 lub 1941). Widać ładnie zebrany pas humusu i łańcuszek pryzm. Możliwe, że w oryginalnym stanie ślady po budowie zaznaczono na jakichś starszych powojennych dokładnych mapach PRL.



Na odcinku jaki obejmuje powyższa fota lotnicza (Kotowo - Minikowo) śladów było o wiele więcej. Przedstawia ona wczesne stadium budowy - niektóre odcinki wciąż są w formie wytyczonych w terenie linii (jak np. koło Minikowa). Całość do pobrania stąd: http://igrek.amzp.pl/result.php?cmd=id&god=3667&cat=PHOTOTK25
 

·
Konserwatysta
Joined
·
698 Posts
Kilka stron temu zastanawiałem się kiedy powstały południowe przedłużenia gierkówki: trasa z Katowic do Ustronia i z Ustronia do Bielska. Teraz mam trochę więcej informacji na temat tej drugiej.

"Kronika Beskidzka" numer z 17 sierpnia 1974:



...czyli wychodzi, że budowali to na raty. Najpierw Pszczyna-Goczałkowice, a w 1974 roku do Bielska. Ciekawe jak było na północ od Pszczyny.

A co do trasy na Ustroń i Wisłę: zawsze myślałem, że powstała ona dość wcześnie, ale TUTAJ na mapach z lat '73-'75 południowy odcinek jest zaznaczony jako jednojezdniowy, ale też w wielu miejscach leci nowym śladem. W którymś numerze tej samej "Kroniki Beskidzkiej" z 1977, znalazłem info, że trwa budowa dwujezdniowego wiaduktu w Skoczowie i przedłużenia w kierunku Harbutowic. I jeszcze jedno - jak już mówię o tych rejonach to dopiero jak patrzyłem na wojskowe mapy z lat 70, to rzuciło mi się w oczy jak dziwnie "ładnie" wygląda na mapie dzisiejsza DW938. Przeczucie mnie nie myliło - na mapie z 1934 roku nie ma jeszcze tej drogi. Nie ma zresztą też obecnego śladu Wiślinki na południe od Pawłowic aż do Bąkowa. Myślę, że te dwie inwestycje (dzisiejsza DW 938 i trasa na Wisłę po nowym śladzie) musiały powstać gdzieś w tym samym czasie (lata 60? chociaż może i dużo wcześniej...) a potem dopiero przebudowywano trasę na Wisłę z 1x2 na 2x2.
 

·
Registered
Joined
·
5,553 Posts
I jeszcze jedno - jak już mówię o tych rejonach to dopiero jak patrzyłem na wojskowe mapy z lat 70, to rzuciło mi się w oczy jak dziwnie "ładnie" wygląda na mapie dzisiejsza DW938. Przeczucie mnie nie myliło - na mapie z 1934 roku nie ma jeszcze tej drogi. Nie ma zresztą też obecnego śladu Wiślinki na południe od Pawłowic aż do Bąkowa. Myślę, że te dwie inwestycje (dzisiejsza DW 938 i trasa na Wisłę po nowym śladzie) musiały powstać gdzieś w tym samym czasie (lata 60? chociaż może i dużo wcześniej...) a potem dopiero przebudowywano trasę na Wisłę z 1x2 na 2x2.
Być może odpowiadam ni z gruchy ni z pietruchy (bo tak nie do końca wiem co miałeś na myśli) ale myślę, że to skrzyżowanie w Bąkowie a dokładniej jego wyprofilowanie mówi dosyć wyraźnie, że droga Pawłowice - Bąków jako główniejsza musiała istnieć już dawno, zaś wyprofilowanie zakrętu kierującego się na obecny ślad Wiślanki sugeruje, że droga ta była wówczas ważniejszą. Dla porównania odpowiednik aktualnej 938 szedł na tym skrzyżowaniu w prawo i po dziś dzień wymaga "przełamania" profilu kierującego w lewo. Dodatkowo o tym, że "wiślanka" istniała od dosyć dawna potwierdza ten "tunel" pod linią kolejową (aktualnie Wiślanka idzie mostem). Betonowa konstrukcja jest podobna do tej pod Pruchną ale tam są częściowo kamienne ściany oporowe zaś tutaj są one w pełni betonowe więc jest to obiekt późniejszy niż budowa linii kolejowej i mógł powstać tak gdzieś 1900-40 raczej nie później. Natomiast rozbudowa do 2x2 następowała później i obejmowała zarówno poszerzanie starych odcinków jak i budowę nowych obejść mniej więcej jak DK8 z Piotrkowa do Warszawy.

Edit:
Popatrzyłem na stare mapy z lat 1937 oraz 1939 i zarówno "938" jak i "wiślanka" już wówczas istniały. Tylko 938 szła raczej w taki sposób co wyprofilowanie sugeruje zaś "Wiślanka" w 1937 między Pawłowicami a Bąkowem miała niby lepszą nawierzchnię zahaczając o Strumień zaś w 1939 roku już niby proste obejście tego miasteczka było w lepszym stanie. Ogólnie Wiślanka na obu mapach zalicza się do dróg o podwyższonym (o ile nie najwyższym wówczas) standardzie acz trzeba pamiętać, że w wielu miejscach szła inaczej jak przykładowo wjazd do Skoczowa wyglądał tak zaś obecny przebieg wzdłuż rzeki powstał od razu jako 2x2.
 

·
Konserwatysta
Joined
·
698 Posts
Nie masz tych notek w większej rozdzielczości?
Mam, tak to jest, jak się dodaje posta o 3 w nocy :nuts:






Btw - czytanie tej gazety, sprawiło mi niemalże fizyczny ból. W innym numerze z 1974 roku, dziennikarze zachwycają się, jak świetnym wydarzeniem, jest wielka rozwałka w centrum Bielska-Białej.

Co do DW 938 i DK81, to trochę namotałem, więc wyjaśnię. Co do 938, to chodziło mi o to, że przed wojną ta droga wyglądała tak, jak zaznaczyłeś w linku, natomiast chyba już po wojnie zbudowano jej obecny, prosty przebieg. Natomiast co do DK81 - okej, zgadzam się z tym co piszesz, tylko zwróciłem uwagę na jedną rzecz. Na tej mapie (uwaga! duża mapa!) z pierwszej połowy lat 70 przebieg Wiślinki jest już poddany korekcie (np. w Drogomyślu idzie już nad torami, a nie starą trasą w tunelu, który zalinkowałeś), natomiast droga jest znaczona jako jednojezdniowa. Budowana obwodnica Pawłowic też ma jedną jezdnię. Więc jeśli wierzyć dokładności mapy, to wychodziłoby, że najpierw skorygowano przebieg tasy, a potem dobudowywano drugą jezdnię. Tak samo tutaj (też duża mapa) - droga idzie wzdłuż rzeki, ale jest oznaczona jako jednojezdniowa (poza tym jestem pewien informacji, że dwujezdniowy wiadukt w Skoczowie nie był gotowy w 1977, a mapa jest z 1975). Skomplikowana ta historia Wiślinki ;)

(
 

·
Moderator
Joined
·
73,444 Posts
^^Na zdjęciu z artykułu widać ówczesną numerację dróg "wojewódzkich", które były zaznaczane na mapach (przynajmniej w województwie katowickim) - S150 ;)
 

·
Registered
Joined
·
5,553 Posts
Więc jeśli wierzyć dokładności mapy, to wychodziłoby, że najpierw skorygowano przebieg tasy, a potem dobudowywano drugą jezdnię.
No właśnie, pytanie czy ta mapa miała zaznaczone drogi dwujezdniowe, bo taka główna ulica w Jastrzębiu raczej od samego początku będąca dwujezdniową arterią jest też zaznaczona jedną kreską ;) Nawet fragmenty aktualnej S52 czyli ówczesnej DK1 otwarte / będące w budowie są zaznaczone jedną kreską więc pomimo klauzuli tajności tej mapy odnoszę wrażenie, że ktoś dołożył dodatkowych starań aby była jeszcze bardziej tajna niż jest w rzeczywistości. W zasadzie jedynie w Karwinie na wylocie jest coś zaznaczone jako dwujezdniowe ale już jej kontynuacja przez miasto też jest jedną kreską podobnie jak pozostałe 4 pasowe ulice w tym mieście wówczas raczej na pewno istniejące ;)
 

·
Registered
Joined
·
5,772 Posts
Discussion Starter #1,797
Na geoportalu widac też ładnie prace ziemne aż do Lubichowa na przedłużeniu drogi DW-214 z Warlubia na północny zachód.
 

·
Konserwatysta
Joined
·
698 Posts
pomimo klauzuli tajności tej mapy odnoszę wrażenie, że ktoś dołożył dodatkowych starań aby była jeszcze bardziej tajna niż jest w rzeczywistości
Czyli stały temat w tym wątku ;) Cóż, mogło tak być. Zastanawia mnie w tym kontekście ten artykuł z gazety z 1977 roku, który mówi, ze estakada w Skoczowie będzie gotowa do końca roku - nie mam tego pod ręką, ale jestem tego pewien na 100%. Pamiętam też, że czytałem gdzieś, że odcinek w okolicach Mikołowa i Łazisk powstał już w 1970 roku. Czyli (jeśli o czymś nie zapomniałem) wychodziłoby, że to pierwsza polska droga budowana po wojnie, która miała być z założenia wyższej klasy (oczywiście nie w sensie formalno-prawnym, ale tego, że miała dwie jezdnie i kilka bezkolizyjnych węzłów).
 

·
Konserwatysta
Joined
·
698 Posts
Bezkolizyjny (i dwujezdniowy) stał się w 1965
A fakt, wiedziałem, że o czymś zapomniałem, chociaż nie wiedziałem, że już wtedy była bezkolizyjna, natomiast kojarzę z jakichś starych map, że odcinek w Sosnowcu w miejscu nazwy ulicy miał wpisane "Autostrada".
 
1781 - 1800 of 2844 Posts
Top