Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Moderator
3,309 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Begin juli heb ik met mijn vriendin een 10 daagse reis door Portugal gemaakt. Ik was er nog nooit geweest, maar het is ontzettend goed bevallen. Prachtig land (zowel steden als natuur), zeer vriendelijke mensen (iedereen praat Engels of probeert het in elk geval, en men spreekt je graag aan om je te helpen), en alleen maar goed weer gehad. Al was het wellicht soms iets te warm, in Lissabon zo rond de 40 graden :hammer:

De komende tijd zal ik dit topic aanvullen met foto's van de reis, ik heb namelijk nog niet alle foto's bewerkt.

We beginnen in Porto, waar we vanuit Weeze naar toe waren gevlogen.

1. Avenida dos Aliados

Porto 4x3 by Paul Hemmen, on Flickr

2.

Porto by Paul Hemmen, on Flickr

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

·
Moderator
3,309 Posts
Discussion Starter · #5 ·

·
Moderator
3,309 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Deel 3:

1. Opvallend vond ik dat op veel verschillende plekken vervallen gebouwen te zien zijn. Soms naast strakke nieuwbouw. Blijkbaar is er geen sloopplicht o.i.d. Buitenmuren blijven staan, maar de daken begeven het na verloop van tijd. Sommige van de aanliggende huizen zijn nog gewoon bewoond.

2. Bijzonder marktgebouw, wat van buitenaf nauwelijks te herkennen was.

3.

4.

5. Verse kip.

6. Één van de vele boeiende straatgezichten die Porto kent, met dank aan de sterk heuvelachtige ondergrond.

7. In Porto zijn een aantal boeiende gotische en barokke kerken te vinden.

8.

9. Helaas moet voor de toegang tot 'de mooiste' geld worden betaald.

10.

11. De toren die (bijna) overal vanuit de stad zichtbaar is.

12. Stadhuis (?)

13.

14. Lijnen van de kabelbaan zichtbaar (die door veel toeristen gebruikt wordt om de bovenkant van de brug op de volgende foto te bereiken). Daaronder één van de grote schermen in de stad waar het WK te zien was.

15. De beroemdste brug van Porto. Aardig hoog als je bovenop staat (45 meter). Ontworpen door een compagnon van meneer Eiffel en gebouwd in 1881. Onderste dek wordt door auto's en voetgangers gebruikt, bovenste dek door de metro en voetgangers.

16.

Next stop: Coimbra en Lissabon.

·
--------------
2,770 Posts
Prachtige serie, ik was drie maanden geleden in deze prachtige stad en was ook aangenaam verrast.

De vervallen gebouwen zijn het gevolg van bepaalde wetten die de gebouwen extreem beschermen. Daardoor zijn de 'gebouwen' ook lastig te renoveren (door de overvloed aan regels) en daardoor niet interessant voor investeerders. Ik weet niet precies hoe dit zit maar dit vertelde een Portugese vriendin van mij (die architectuur studeert). Zelfs op de Avenida dos Aliados staan prachtige gebouwen weg te rotten..

Heb je ook een 'francesinha' geprobeerd?

·
Moderator
3,309 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Zo, moest altijd nog een keer deze serie afmaken. Bij deze.

De vervallen gebouwen zijn het gevolg van bepaalde wetten die de gebouwen extreem beschermen. Daardoor zijn de 'gebouwen' ook lastig te renoveren (door de overvloed aan regels) en daardoor niet interessant voor investeerders. Ik weet niet precies hoe dit zit maar dit vertelde een Portugese vriendin van mij (die architectuur studeert). Zelfs op de Avenida dos Aliados staan prachtige gebouwen weg te rotten..
Dank voor de toelichting!

Heb je ook een 'francesinha' geprobeerd?
Nee helaas, dat probeer ik volgende keer te doen dat ik in Portugal ben :)

Het vervolg:

1. Het station van Porto met de trein waarmee we naar Lissabon zijn gegaan. Bijzonder aan het station is dat het aan de zijkanten open is, waardoor je de omliggende bebouwing overal prachtig ziet.

2. Hier de omliggende bebouwing nog beter te zien.

3. Coimbra, de tussenstop waar we twee dagen zijn geweest. Mooie stadje met één van de oudste universiteiten van Europa.

Coimbra by Paul Hemmen, on Flickr

4.

Coimbra by Paul Hemmen, on Flickr

5. Bovenaan deze straat was ons appartement in Lissabon. Ontzettend steil (flinke workout om meerdere keren per dag met 40 graden te beklimmen/afdalen), normaal rijden hier trammetjes omhoog maar die waren nu in onderhoud (= graffiti verwijderen). De trammetjes zijn links in beeld.

Lisbon by Paul Hemmen, on Flickr

6.

7.

8.

9. 's avonds was het alle avonden druk op straat, hoogstwaarschijnlijk vanwege de grote hitte overdag.

10.

11. 1 van de bruggen van Lissabon, met links het bekende Jezusbeeld.

12. Lissabon heeft een prachtige dierentuin, die ondanks zijn ouderdom in prachtige staat is en vooral ook een forse afmeting heeft. Jammer van het vieze glas bij verschillende verblijven (zoals gewoonlijk in dierentuinen..)

13.

14.

15. De dierentuin (die tegen een heuvel is opgebouwd) heeft een kabelbaan waar je gratis in kan.

Lisboa by Paul Hemmen, on Flickr

16. Olifant zoekt verkoeling in de schaduw.

17.

18.

19. Prachtige botanische tuinen die je voor een paar euro kunt bezoeken.

20. Eenzelfde tram als eerder beschreven.

21. Voor architectuurliefhebbers (en voornamelijk constructeurs) een must-see in Lissabon.

22.

23. Dit nieuwe gedeelte van de stad staat vol met moderne architectuur.

24. Het grootste aquarium van Europa. Foto gemaakt vanuit een andere kabelbaan. In dit aquarium leven onder andere twee Rotterdamse zeeotters.

25.

26.

27. Rechts de langste brug van Europa. 17,2 km.

28. Gare do Oriente. Prachtige architectuur van Calatrava.

29. Van binnen. Imposante beton constructies.

30.

31.

Dat was het dan, bedankt voor het bekijken!

·
Walk Smart, Walk the City
1,847 Posts
Zo, moest altijd nog een keer deze serie afmaken.

Dat was het dan, bedankt voor het bekijken!
Bedankt voor het afmaken. Ook aan Coimbra en het nabij aan de kust gelegen Praia de Mira heb ik nog mooie herinneringen :).

·
Registered
2,818 Posts
ESTE TEMA RESUCITA LEMBRANÇAS DO MEU TEMPO DE ESTUDANTE EM PORTUGAL
MAS DESDE 1984/85 MUITA COISA MUDOU
Dit roept herinneringen tot leven uit mijn studiejaar in Portugal.
Maar sinds 1984/85 is er ook veel veranderd!

·
L'Europe en marche
910 Posts
Porto deed me een beetje denken aan Luik, een stad met de grandeur van een rijk verleden maar nu in verval. Er stonden opvallen veel huizen leeg. Ook veel huizen aan het verkrotten. Niet slechts in bepaalde wijken maar echt overal. Er waren eigenlijk nog maar weinig huizen waar de verf niet van de kozijnen afbladerde.
Ik heb me afgevraagd hoe het kwam. Een portugese collega vertelde me dat het kwam door de verdwijnende textielindustrie.

Van de ene kant zonder van zo´n mooie stad, van de andere kant heeft het zijn charme.

·
Registered
20,961 Posts
Als je moet kiezen PJee, welke stad beviel je dan het best en welke raad je als stedentrip aan? Welke stad heeft meer te bieden / is veelzijdiger?

Ik heb een beetje hetzelfde als Southerner: ik zie de charme van beide steden wel in, maar sommige foto's laten ook wel erg veel verval zien, graffiti en ik hoor ook weleens verhalen over criminele buurten in bijv. Porto.

·
Moderator
3,309 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Porto was een stuk mooier dan ik van tevoren had gedacht, wellicht ook omdat het nog niet zo bekend is en ik er dus vooraf nog niet veel van had gezien/gelezen. Porto is natuurlijk een stuk kleiner dan Lissabon, ik denk dat 3/4 dagen echt max is dat je je daar kan vermaken qua dingen die je kan bezoeken. Doordat Porto minder bekend is onder toeristen was het nergens te druk, wat ideaal was.

Lissabon kwam over als een veel grotere stad, echt een wereldstad. Overal druk, veel te zien en te bezoeken. Een stad met twee gezichten, het oude en het nieuwe gedeelte. Wel echt minder mooi dan Porto.

Dus het is maar net wat je graag wilt zien, een nog 'onontdekte' mooie stad of een meer levendige wereldstad.

Oo en dat verval en graffiti is juist de charme van de stad. Nergens heb ik in buurten gelopen waar ik mij ook maar een beetje onveilig voelde.

·
Registered
20,961 Posts
Wat bedoel je met Lissabon "minder mooi"? Minder schattige steegjes, klassieke versierde gebouwen etc? Of juist meer verval dan in Porto? (terwijl ik altijd het beeld had dat Porto al vrij vervallen is, dan verbaasd het me helemaal als dat dan blijkbaar in de hoofdstad nog erger is, je verwacht meestal dat de hoofdstad rijker is).

Ook nog naar de kust bij Estoril geweest?

·
Moderator
3,309 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Nee, Porto is totaal niet vervallen. Ja hier en daar staan op opvallende plekken vervallen gebouwen, maar dat is blijkbaar in heel Portugal normaal. Ook in Lissabon zie je dat. Lissabon kwam op mij over als chaotischer qua bebouwing, wellicht beïnvloed door het toerisme zoals je dat wel in meer toeristische steden in Europa ziet. Dus nietszeggende bouwblokken die het mooie straatbeeld verpesten. Dat zag ik niet in Porto, wat nog onaangetast lijkt.

Niet dat Lissabon een lelijke stad is hoor :) Maar maakte qua schoonheid minder indruk op mij dan Porto.

En ja, natuurlijk ook nog Estoril en verder bezocht!

1 - 20 of 21 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.