SkyscraperCity banner
1 - 20 of 22 Posts

·
Urbanist
3,286 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen weken een aantal steden en plaatsen in midden Europa bezocht, waaronder Praag en Wenen. Beide steden was ik nog nooit geweest en stonden dus nog op mijn lijstje.

Praag is één van de populairste Europese steden onder toeristen, mede door de betaalbare prijzen. Dat is ook te merken als je door het centrum loopt. Maar als je door de toeristen en toeristenwinkeltjes kijkt zie je een gouden stad. De stad oogt kleurrijk en prettig. Buiten de grote pleinen zijn rustige en terrasjes te vinden, o.a. op het Tyn en Betlémské náměstí .

In Wenen is (in vergelijking met Praag) geen toerist te bekennen. De stad is sjiek, netjes, statig en barok. De prijzen sluiten daarbij goed aan. Wenen is mooi, maar minder kleurrijk dan Praag. Schloss Schönbrunn is indrukwekkend en past goed in wat Wenen uitdraagt: rijkdom!

Veel plezier

Praag

1

Vertrek vanuit Eindhoven

2

Toeristen op de Old Town Square

3

Old Town Square

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

Wenen

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

·
MP
10,157 Posts
Leuke steden. Dat ze toch zo verschillen is eigenlijk merkwaardig, zo ver liggen ze niet uit elkaar en ze hebben lang in hetzelfde rijk gelegen. Praag is duidelijk mooier, kleurrijker, maar die toeristen maken het voor mij onaantrekkelijk. Wenen zal ik eerder bezoeken, denk ik. Goed te combineren met een verblijf in het goedkopere Bratislava.

Hoe dan ook een interessante reeks. Ik vind de foto's alleen wat té bewerkt, dat mag wel minder.

·
Urbanist
3,286 Posts
Discussion Starter · #4 · (Edited)
Leuke steden. Dat ze toch zo verschillen is eigenlijk merkwaardig, zo ver liggen ze niet uit elkaar en ze hebben lang in hetzelfde rijk gelegen. Praag is duidelijk mooier, kleurrijker, maar die toeristen maken het voor mij onaantrekkelijk. Wenen zal ik eerder bezoeken, denk ik. Goed te combineren met een verblijf in het goedkopere Bratislava.

Hoe dan ook een interessante reeks. Ik vind de foto's alleen wat té bewerkt, dat mag wel minder.
Bratislava ben ik ook geweest. Dat is een soort mini Praag. Praag is voor mij ook te toeristisch, maar Wenen weer te sjeik. Wenen is altijd de hoofdstad geweest van het grote Oostenrijkse / Habsburgse Rijk. Dat is terug te zien in de barokke gebouwen en paleizen. Dat is denk het grote verschil met Praag.

Ik ben ook in Ljubljana geweest (foto's volgen) en de atmosfeer daar sprak mij het meest aan van alle bezochte steden: levendig, hip, vrolijk, charmant. Een klein stadje die ik zeker nog een keertje ga bezoeken, al is het maar om een lekker rood wijntje te drinken op het terras :)

De foto's zijn op drie na nauwelijks bewerkt. Alleen af en toe het standaard werk waar nodig: exposure / photofilter / unsharp mask.

*Edit* Ik weet denk ik al wat je bedoelt Plaas. Op mijn laptop zien de foto's er ook minder fraai uit. Heeft te maken met de beeldscherminstellingen (brightness-contrast en resolutie). Jammer, maar niets aan te doen.

·
Moderator
53,160 Posts
Praag is té toeristisch geworden, in het hoogseizoen is het echt bizar druk, op sommige plekken tegen "overcrowding" aan, met name op de Karelsbrug, bij de burcht en dat plein met die klokken in het centrum. Zo heel goedkoop is Praag ook niet meer. Ik ben er in 2000 en 2001 geweest, toen was het al redelijk toeristisch, maar vorig jaar was het echt ontzettend druk, ik ben toen niet echt veel de stad meer in geweest, maar heb de omgeving bezocht. Rond Praag zijn voldoende leuke gebieden te ontdekken, het ligt bovendien ook centraal, je kan een boel kanten op.

In Wenen zul je waarschijnlijk ook stukken minder Nederlanders tegenkomen dan Praag. Afgezien van het feit dat Wenen toch wel een stuk duurder is, is het ook net wat aan de verre kant om in één dag met de auto heen te rijden, een dikke 1.100 kilometer vanaf Utrecht terwijl Praag in 850 km te doen is. Vorig jaar heb ik een stuk binnendoor gereden en was het zelfs maar 770 km van Praag naar Zwolle. Duurt wel iets langer.

·
Registered
34,679 Posts
Het zijn voor mij beide hele mooie steden. In beide steden ben ik nog niet eerder geweest. Misschien moet ik die steden binnenkort toch maar eens aan gaan doen. ;)

·
Registered
24 Posts
Leuke en mooie serie van twee prachtige steden!! :) Tenminste, vooral mooie serie van Praag...

Ik heb beide steden ook bezocht, en ze vaak met elkaar vergeleken. Omdat ze veel gemeen hebben, en zoals eerder genoemd dicht bij elkaar liggen. Ik heb dus ook vaak gedacht welke stad nou 'beter' of 'mooier' is. Mijn conclusie is dat we maar geen conlusie moeten trekken! Ze zijn beide erg mooi en aantrekkelijk, en ik zou ze een gedeelde eerste plaats geven ;). Praag is hierbij wel toeristischer, maar in mijn ogen weer wel wat hipper dan Wenen.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik op basis van deze serie zou kiezen voor Praag. Je hebt deze stad heel mooi in beeld gebracht, inclusief alle hoogtepunten (en het grootste dieptepunt: de toeristemassa. Hoort er ook bij). Maar ik vind dat je Wenen wat tekort hebt gedaan. De hele Ringstrasse ontbreekt!! Het mooiste onderdeel van de stad, en het meest indrukwekkende. Prachtig, met de grote stadspaleizen en gebouwen als het Rathaus, Parlement, Karlskirche, Votivkirche, de Opera en het Theater allemaal aan de groene 'boulevard'. Heb je hier nog foto's van in je thuiscollectie? Dan zou ik deze zeker nog aan de serie toevoegen, zodat het beeld van Wenen als geheel meer gelijk is aan die van Praag (want Wenen is echt niet minder mooi hoor!!)

·
Registered
3,851 Posts
Wat een mooie foto's allemaal. Leuke om beide steden eens naast elkaar te zien. Veel overeenkomsten, veel verschillen.

Ik ben zo'n 4 of 5 jaar terug in Praag geweest met schoolreisje. Ik was echt onder de indruk van de stad. Heel kleurrijk, een behoorlijk groot centrum, veel mooie gebouwen en inderdaad erg veel toeristen. Dat laatste vind ik niet zo storend, dat maakt het ook weer gezellig.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,341 Posts
Schitterende plaatjes, maar ben het wel een beetje eens met Plaas dat het zo hier en daar erg hard oogt, door contrast en verzadiging.

Bratislava ben ik ook geweest. Dat is een soort mini Praag. Praag is voor mij ook te toeristisch, maar Wenen weer te sjeik. Wenen is altijd de hoofdstad geweest van het grote Oostenrijkse / Habsburgse Rijk. Dat is terug te zien in de barokke gebouwen en paleizen. Dat is denk het grote verschil met Praag.
Grappig, ik vind Praag en Bratislava echt totaal niet op elkaar lijken. Wenen blijft ook echt een schitterende stad. Dat sjieke hoort er gewoon bij, en de protserige architectuur. Ik heb er maar weinig van gezien helaas, dus moet zeker nog eens terug.

Ik ben ook in Ljubljana geweest (foto's volgen) en de atmosfeer daar sprak mij het meest aan van alle bezochte steden: levendig, hip, vrolijk, charmant. Een klein stadje die ik zeker nog een keertje ga bezoeken, al is het maar om een lekker rood wijntje te drinken op het terras :)
Een Adam Ravbar, Zlatorog Lasko of Union dan. Bij Sokol hebben ze huisgebrouwen bier van de Adam Ravbar brouwerij. Ljubljana is inderdaad ook fantastisch.

·
Urbanist
3,286 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Leuke en mooie serie van twee prachtige steden!! :) Tenminste, vooral mooie serie van Praag...

Ik heb beide steden ook bezocht, en ze vaak met elkaar vergeleken. Omdat ze veel gemeen hebben, en zoals eerder genoemd dicht bij elkaar liggen. Ik heb dus ook vaak gedacht welke stad nou 'beter' of 'mooier' is. Mijn conclusie is dat we maar geen conlusie moeten trekken! Ze zijn beide erg mooi en aantrekkelijk, en ik zou ze een gedeelde eerste plaats geven ;). Praag is hierbij wel toeristischer, maar in mijn ogen weer wel wat hipper dan Wenen.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik op basis van deze serie zou kiezen voor Praag. Je hebt deze stad heel mooi in beeld gebracht, inclusief alle hoogtepunten (en het grootste dieptepunt: de toeristemassa. Hoort er ook bij). Maar ik vind dat je Wenen wat tekort hebt gedaan. De hele Ringstrasse ontbreekt!! Het mooiste onderdeel van de stad, en het meest indrukwekkende. Prachtig, met de grote stadspaleizen en gebouwen als het Rathaus, Parlement, Karlskirche, Votivkirche, de Opera en het Theater allemaal aan de groene 'boulevard'. Heb je hier nog foto's van in je thuiscollectie? Dan zou ik deze zeker nog aan de serie toevoegen, zodat het beeld van Wenen als geheel meer gelijk is aan die van Praag (want Wenen is echt niet minder mooi hoor!!)
De Ringstrasse wel deels belopen tijdens een regenachtige namiddag. Dus mijn camera zat in mijn tas. Ik heb het Rathaus er nog wel een keer opstaan:

·
Urbanist
3,286 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Schitterende plaatjes, maar ben het wel een beetje eens met Plaas dat het zo hier en daar erg hard oogt, door contrast en verzadiging.

Grappig, ik vind Praag en Bratislava echt totaal niet op elkaar lijken. Wenen blijft ook echt een schitterende stad. Dat sjieke hoort er gewoon bij, en de protserige architectuur. Ik heb er maar weinig van gezien helaas, dus moet zeker nog eens terug.

Een Adam Ravbar, Zlatorog Lasko of Union dan. Bij Sokol hebben ze huisgebrouwen bier van de Adam Ravbar brouwerij. Ljubljana is inderdaad ook fantastisch.
Dan zal ik daar toch even op gaan letten. Heb je ook specifieke foto's die je kan aanwijzen waar contrast en verzadiging niet goed is?

Ljubljana wordt ook wel het kleine Praag genoemd, maar dat vindt ik onterecht. Dat gevoel had ik eerder bij Bratislava. Ik zal zo wat foto's van die stad posten. Overigens, in tegenstelling tot Praag is de rivier in Ljubljana een essentieel onderdeel van de oude binnenstad. Dat geeft zo'n lekkere ambiance. De sfeer in Lubje is gewoon echt fantastisch. Zlatorog en Union uiteraard ook gedronken. :cheers:

Slovenië heb ik ervaren als een prettig en mooi land waar ik zeker naar terug zal keren. Mijn volgende bestemming wordt Maribor en een stuk binnenland.

·
Registered
1,373 Posts
Wenen! Wat was ik daarvan onder de indruk zeg, niet normaal! Echt nog een 'onontdekt' pareltje. Een prachtige stad en een heerlijke sfeer hangt er. Leuk dat ik de stad zo weer even zie!

Over Praag ben ik het er inderdaad mee eens dat het te druk is. Zo druk dat ik de stad daardoor zelfs als minder aantrekkelijk ging ervaren. An sich is het een prachtige stad, maar het is jammer dat de drukte veel bederft.

·
Registered
7,621 Posts
Dit zijn toch wel herkenbare series, Praag ga ik over een maand naar toe en Wenen heb ik in april bezocht. Is foto 2 genomen bij astronomische uurwerk?

Ik ben nog in Praag geweest toen het nog achter het IJzeren Gordijn lag, het is toch wel facinerend om te zien dat deze vrij vervallen stad in de kortste keren een toeristenmagneet is geworden. Eigenlijk was toen alleen het gebied bij de burcht opgeknapt. Je kon nog wel rustig over de Karelsbrug lopen.

·
Bike It!
22,248 Posts
Leuk om die twee steden te vergelijken. Het zijn inhoudelijk en qua grootte dichte concurrenten, maar Praag wint het pleit wat charmes betreft. Ik bezocht de stad even na de val van het Gordijn en het was toen al een gigantische toeristenstad, ook hip bij jongeren. Maandag vliegen we er nog eens heen, maar zo te zien is er niks veranderd. Wenen staat aan het eind van de reis gepland en kijk ik ook erg naar uit, al zal ik de goedkope biertjes missen.
Ik ben ook in Ljubljana geweest (foto's volgen) en de atmosfeer daar sprak mij het meest aan van alle bezochte steden: levendig, hip, vrolijk, charmant. Een klein stadje die ik zeker nog een keertje ga bezoeken, al is het maar om een lekker rood wijntje te drinken op het terras :).
Vond ik destijds ook een onverwachte meevaller, vooral wat sfeer betreft. Maar highlights moet je in dit mini-hoofdstadje niet zoeken. Misschien maakt dit het net aantrekkelijk. ;)
Ik weet denk ik al wat je bedoelt Plaas. Op mijn laptop zien de foto's er ook minder fraai uit. Heeft te maken met de beeldscherminstellingen (brightness-contrast en resolutie). Jammer, maar niets aan te doen.
Ook op mijn laptop wat teveel contrast. Maar de foto's zijn wel prima, knappe composities!

·
mentula agricolæ vulgaris
1,341 Posts
Wenen staat aan het eind van de reis gepland en kijk ik ook erg naar uit, al zal ik de goedkope biertjes missen.
Ga vooral naar de Pivovarsky Klub in Praag. Daar kan geen bier tegenop. Je hebt dan in Wenen niet eens zin meer in bier.

·
Registered
7,793 Posts
Mooie foto's! Op de foto's afgaande komt Praag er een stuk beter af. De stad lijkt meer volledig bewaard te zijn geweest.

Wenen heb ik nog nooit bezocht. Praag al wel. De stad is erg mooi maar ik houd alleen niet zoveel van barok. Of eigenlijk helemaal niet.

Ik vind het fascinerend dat Praag zo'n weelde uitstraalt terwijl het land als geheel nog best een laag GDP per capita heeft.

·
MP
10,157 Posts
^^ Je hebt barok en barok. Ik vind de Amsterdamse barok bijvoorbeeld erg mooi.

Ga vooral naar de Pivovarsky Klub in Praag. Daar kan geen bier tegenop. Je hebt dan in Wenen niet eens zin meer in bier.
Maar in Wenen is ook bier, ze hebben er evenveel brouwerijen als in Praag, en misschien zijn ze nog wel interessanter ook. Er zijn meerdere brouwerijen die echt durven experimenteren, dus nieuwe stijlen, Amerikaanse hoppen, enfin, de dingetjes die veel Nederlandse brouwerijen tegenwoordig ook doen. 1516 in de Krugerstraße is het interessantst, die maken heel veel verschillende bieren; Stern in de Siebensternstraße is een goede tweede, met IPA's en peperbieren. En dan zijn er nog tien andere brouwerijen in Wenen, waarvan Lichtenthaler (Lichtensteinstraße) nog een havermoutstout schijnt te maken, Kadlez (Floridsdorfer Haaptstraße) een IPA en de andere acht gewoon degelijke streekbieren. Weinig Europese steden hebben zo'n aanbod aan interessante brouwerijen, alleen Kopenhagen en Amsterdam evenaren het, en Londen natuurlijk, maar Londen is gigantisch. In Wenen geen bier drinken is dus echt hartstikke zonde.

·
AstroNout
5,099 Posts
Schitterende fotoserie. Alle foto's zijn de moeite waard.
De architectuur op foto #23 vind ik echt helemaal te gek!
Ook de foto in het metrostation #38 vind ik fantastisch.
Als ik zou moeten kiezen tussen beide steden, zou ik uiteindelijk toch naar Praag gaan.

1 - 20 of 22 Posts