SkyscraperCity banner

1 - 20 of 23 Posts

·
Accepteer Geen Middelmaat
1,487 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen september was ik in Prishtina, Kosovo.
Wat mij betreft zeker een aanrader. Beetje chaotisch, maar erg gastvrije mensen met vaak intrigerende verhalen, en lekker eten voor weinig geld.

Verder is het wonderlijk hoe veel internationale organisaties vooral de hoofstad overspoelen. Werkelijk alle organisaties die je kent, plus nog een aantal die je niet kent zijn er. Het gevoel bekruipt me dat met 50 verschillende ngo's het niet anders kan dat dat zaken niet altijd goed gecoordineerd verlopen...

En een gigantische bouwwoede. Werkelijk de helft van de gebouwen in het land is in aanbouw of onvoltooid.

90% of zo van de bevolking zijn Albanezen. De Serviers wonen echter in enclaves in een soort droomwereldje waarin ze het onafhankelijke Kosovo ontkennen, waar ineens de taal en het alfabet anders zijn, men met dinars ipv euro's betaald en alleen joego-nummerborden op de auto's hangen die je zelfs in Servie niet meer ziet. Vooral in Noord-Kosovo, dat aan Servie grenst, is het erg. In kleinere enclaves omgeven door Albaneessprekend gebied zijn ze gelukkig pragmatischer.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. Nato loves you...

9.

10.

11. De EU is alomtegenwoordig. Eigenlijk gek, in Nederland zie je ze nergens, en Kosovo is niet eens EU-lid.

12.

13. Geimproviseerd monument voor verdwenen Kosovaren.

14. Niet iedereen is enthousiast over de EU-missie EULEX. Ze beschouwen het als inbreuk op hun soevereiniteit. (De graffiti rechts leest 'Eulex, made in Serbia'.)

15. De hoofdstraat van Prishtina: de Moeder Theresaboulevard

16. Zo ziet het toilet van het 'prestigieuze' Hotel Prishtina eruit. Niet heen gaan dus. ;-)

17.

18. Grappig, aan de zuidkant in de ambassadewijk is een soort blokje rond met bars en terrassen waar men 's avonds eindeloos rondflaneert en rondrijdt in dikke auto's. Als je het hele rondje (1 km?) helemaal loopt ben je sommige mensen al 2x tegemoet gekomen. :)

19.

20.

21. De oerlelijke Moeder Theresakathedraal. Hoewel hij nog lang niet af is toch al ingewijd. Het is duidelijk een prestigeproject, de meeste inwoners zijn nota bene moslim.

22. De Bill Clintonboulevard. Ivm zijn rol in het vredesproces is Clinton erg populair.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38. Het "Newborn"-monument, waar de onafhankelijkheid werd gevierd.

39.

40. Deze half afgebouwde kerk is al wat ouder. Ook een prestigeproject, maar nu een Servisch-Orthodoxe kerk van het regime in Belgrado. Toen de macht van Belgrado 10-15 jaar geleden begon af te nemen is het gebouw nooit voltood.

41. De Nationale Bibliotheek. Een wonderlijk gebouw, in de Joegoslavische tijd ontworpen door een Kroatische architect.

42.

43.

44.

45.

46. Het klooster van Gracanica, vlak buiten Prishtina.
Vooral binnenin is het absoluut magisch, nadat je ogen aan het licht gewend zijn. Helaas mocht ik daar geen foto's maken, en anders had mijn camera daar toch niks mee gekund...

47.

48.

49. Fushe Kosovo, een voorstad van Prishtina, en een van de meest deprimerende plaatsen die ik ooit heb gezien.
Vooral omdat het vooral aan een grote weg ligt en geen hart heeft, en vrijwel alle gebouwen maar half afgebouwd zijn.

50.

51.

52.

53.

54.

Zie ook mijn eerdere threads op SSC:
Pyongyang, Noord-Korea
Seoul, Zuid-Korea
Minsk, Wit-Rusland
Hong Kong, China
Ekaterinburg, Rusland

·
德明
5,413 Posts
Gaaf! Prishtina ziet er op de foto's eigenlijk best gemoedelijk uit. Is het dat ook in het echt? Ik had me een veel somberder beeld voorgesteld bij Kosovo. Hoe zit het met de veiligheid?

Hoe zit het eigenlijk met de grenzen van Kosovo tegenwoordig, kun je gewoon de Servisch - Kosovaarse grens passeren? Of moet dat nog steeds via Macedonië?

Dank voor de foto's!

·
Moderator
52,842 Posts
Interessante serie. Kosovo is toch wel beter af onafhankelijk denk ik... Er wordt veel gebouwd in het landje, zelfs nieuwe snelwegen naar Albanië en Macedonië. Ik zag pas een video van een rit vanuit het buitengebied naar Prishtina, wat me opviel was de enorme hoeveelheid tankstations. Het leven in Kosovo verandert snel. Op papier is het het armste land van Europa, maar ik vermoed dat een groot deel van de economie nog informeel is.

·
Accepteer Geen Middelmaat
1,487 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Gaaf! Prishtina ziet er op de foto's eigenlijk best gemoedelijk uit. Is het dat ook in het echt? Ik had me een veel somberder beeld voorgesteld bij Kosovo. Hoe zit het met de veiligheid?

Hoe zit het eigenlijk met de grenzen van Kosovo tegenwoordig, kun je gewoon de Servisch - Kosovaarse grens passeren? Of moet dat nog steeds via Macedonië?

Dank voor de foto's!
Het is inderdaad zo gemoedelijk als het eruit ziet. Geen enkel probleem met veiligheid wat mij betreft.
Alleen in het Servische deel van Mitrovica (een andere stad) was de sfeer killer. Het ministerie van BuZa hanteert zelfs een negatief reisadvies voor Servische enclaves. Enerzijds lijkt me dat nogal overdreven, maar anderzijds waren er nog wel de dag vóór en de dag nadat wij er waren ongeregeldheden bij de brug tussen het Servische en Albanese deel, waarbij één dode viel...
Maar goed, dat geldt dus alleen voor die Servische enclave!

Qua grenzen, het schijnt een probleem te zijn om in één trip zowel de grens met Servië als een "echte" buitengrens te combineren, ivm stempels. (Servië zal je geen stempel geven, omdat het voor hun geen echte grens is. Dat leidt bij de volgende grens dan tot problemen.)
Ik heb echter alleen andere grenzen (vliegveld Prishtina, grens Macedonië) gebruikt, dan is er niks aan de hand. Heen en terug vanuit Servië zou ook gewoon moeten kunnen dus.

Qua economie vraag ik me wel af waar al die mensen van moeten gaan leven. Het land heeft weinig natuurlijke bronnen, geen toegang tot zee of anderzins goede verbindingen met buitenlandse markten.

·
Moderator
16,885 Posts
Erg interessant! Bedankt voor het plaatsen :eek:kay:

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
Qua economie vraag ik me wel af waar al die mensen van moeten gaan leven. Het land heeft weinig natuurlijke bronnen, geen toegang tot zee of anderzins goede verbindingen met buitenlandse markten.
Wellicht kan Kosovo meeliften met de economische groei van Albanië? Daarnaast: de mensen hadden vóór de onafhankelijkheid toch ook al een baan, en zo'n onafhankelijkheid levert ook alleen maar banen op voor ambtenaren en dergelijke.

·
Registered
5,750 Posts
lang leve gritty oost europa (daar plaats ik de balkanlanden ook maar bij) Door al zijn lelijkheid heeft het ook wel een eigen charme. Leuke foto's van een plek waar je niet zo snel naar toegaat voor je vakantie.

De EU is in NL ook wel te vinden hoor. Europol bijv. In Den Haag staan nog wel wat meer EU en VN gebouwen. Maar hier is qua vredehandhaving natuurlijk niet zoveel te doen. Denk dat de Duitsers niet zo snel weer bij de grens staan. :)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ja, wat een onzin hier inderdaad. Ik weet dat het Balkan forum moeilijk te runnen is door al die vetes, maar dat hoort hier in het HHF Fotoforum absoluut niet thuis. Ik heb al het off-topic geneuzel verwijderd.

Political discussions should not be held at the Dutch photo section. I removed all off-topic chatter, so please do not repeat your statement again in this thread or section. Thanks for your cooperation!

@ Matthijs: Erg fijne serie zeg! :eek:kay: Interessant om eens iets uit Kosovo te zien. Zelf ben ik al wel in onder andere Servië, Montenegro en Bosnië geweest, maar Kosovo zou nou niet als eerste in me opkomen als reisbestemming.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Oh please...

Just let us, ignorant Dutch tourists, enjoy and marvel the pics taken by another Dutch guy, without the nationalist babble.

This babble makes your country look even less attractive. Thanks.

@ Matthijs: erg interessant, "lelijke" steden vind ik erg mooi en interessant. Maar dat hoeven de mensen hierboven, die nog niet genoeg hebben van oorlog, niet te weten.

1 - 20 of 23 Posts