SkyscraperCity banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Registered
3,237 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Uitgegeven: 23 mei 2006 18:22
Laatst gewijzigd: 23 mei 2006 18:23
DEN HAAG - Het fijnstofprobleem in Nederland is minder groot dan tot nu toe gedacht. Nieuwe meetresultaten zeggen dat de lucht '10 tot 15 procent' schoner is dan enkele jaren geleden op grond van de cijfers werd gesteld.

Dat zei directeur Klaas van Egmond van het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) dinsdag bij de presentatie van de Milieubalans 2006. Hij verwacht dat de fijnstofproblemen in Nederland in 2015 kunnen zijn opgelost.

Door de invoering van de Europese normen voor fijnstof (in 2005) is Europa zelf ook beter naar het probleem gaan kijken. Door deze focus is met (nauwkeuriger) apparatuur de luchtkwaliteit gemeten. En die waarden zijn volgens Van Egmond "iets gunstiger dan eerder becijferd".

Roetfilters

Maatregelen als de stimulering van roetfilter voor dieselauto's blijven ondanks de bijstelling nodig. In steden en rond de rijkswegen is vervuiling van de lucht immers nog altijd te groot.

Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) houdt dan ook flink de pas erin met de nieuwe wet luchtkwaliteit. De bewindsman wil dit jaar nog de procedures voor de wet afronden, zei hij dinsdag. Deze wet maakt compensatie van extra luchtvervuiling door een nieuwe weg elders in de regio mogelijk.

Europese normen

Op grond van de cijfers zou een groot deel van Nederland - de hele Randstad, een groot deel van Gelderland, bijna heel Noord-Brabant, Noord-Limburg en de Zeeuwse industriegebieden bij Vlissingen en Terneuzen - in 2010 nog altijd kampen met fijnstofproblemen. Met de nieuwe gegevens zal Nederland volgens de berekeningen van het planbureau in dat jaar goeddeels voldoen aan de Europese normen. Alleen in de regio's Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven zal de lucht nog te veel fijnstof bevatten.

Omdat Nederland de strenge EU-eisen voor schone lucht heeft gekoppeld aan het ruimtelijk beleid, blokkeert het fijnstofprobleem sinds vorig jaar de aanleg van nieuwe wegen, woonwijken en bedrijventerreinen.

www.nu.nl

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Het geeft me weer heimwee naar die goede oude tijd dat er nog zure regen was. Waar is die in hemelsnaam gebleven? Verdwenen met de Koude Oorlog?

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Zure regen ja, waar is dat gebleven? De bomen werden toch geel door dat goedje?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Wat hebben we hier nou aan. De lucht is schoner dan gedacht... op het platteland. :( Zolang er in de steden (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven) te veel fijnstof is dreigen bouwprojecten nog steeds niet door te kunnen gaan.

·
Registered
2,820 Posts
Zure regen ja, daar hoor je echt niemand meer over. 20 jaar geleden toen ik op de lagere school zat en ze over zure regen vertelde, kreeg ik er nachtmerries van. Er zouden geen bomen meer overblijven. En moet je nu kijken, je hoort er niemand meer over. Waarschijnlijk is dat met fijnstof ook zo, een storm in een glas water, maar ondertussen kost het een vermogen aan vertraagde of niet doorgaande bouwplannen. :bash:

·
Just another user
4,936 Posts
mosm said:
Het lijkt Schiphol wel. We lossen de problemen gewoon op door op een andere manier te meten!
Heb je die mensen van milieudefensie wel een zien meten dan? Precies met de wind mee in een zijstraat, waar alle vuile lucht dus heen gaat, die zijn dus ook selectief.

Verder staat het meetstation op de A10 zuid ten noorden, precies in de windrichting, voor een hoog resultaat. Sterker nog, precies boven de geluidsschermen voor een nog hoger resultaat. De woningen staan namelijk een stuk lager dan het dijklichaam, dus neerslag zou dan ook eens gemeten moeten worden.

Meten= ongeveer weten

Ik ben zelf een jaar milieu-analist geweest waarbij ik bijna alleen maar luchtmetingen heb gedaan, dus ik weet er wel iets van.

·
Registered
739 Posts
^Allemaal leuk en aardig maar het echte probleem ligt toch bij het broeikaseffect (Koolstofdioxyde), en daar helpen die roetfiltertjes toch echt niet tegen. Het fijnstofprobleem (volgens bronnen bij Rijkswaterstaat) is over een paar jaar geen item meer. Fijnstof is iets te veel gehyped door de media en Den Haag doet er leuk aan mee.

·
Just another user
4,936 Posts
CO2?? Ik had begrepen dat die schijtende koeien met NOx de voornaamste veroorzakers van het broeikaseffect waren.....

34,880 Posts
^^

Daar ben ik al vegetarier dan iig niet schuldig aan. ;)

Verder hadden we heel dat fijnstofprobleem nooit aan onze ruimtelijke procedures moeten koppelen, want het gaat nog veel meer problemen opleveren komende jaren, incl. alle andere implementatie van milieuproblemen in de RO.

·
Registered
9,064 Posts
^^Ook geen melk producten?

Heb je die mensen van milieudefensie wel een zien meten dan? Precies met de wind mee in een zijstraat, waar alle vuile lucht dus heen gaat, die zijn dus ook selectief.
Ja maar het lijkt me dat je het ergste moet pakken, want als jij op die hoek woont terwijl het gemiddelde van de straat 'veilig' is....

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Dus tegenwoordig kunnen we ook vegetariër worden om minder vervuiling, minder bouwstops, en zo weer meer hoogbouw te krijgen! "Eet geen koe, bouw hoog", ofzo.

·
Registered
6,117 Posts
Fallus said:
Zure regen ja, daar hoor je echt niemand meer over. 20 jaar geleden toen ik op de lagere school zat en ze over zure regen vertelde, kreeg ik er nachtmerries van. Er zouden geen bomen meer overblijven. En moet je nu kijken, je hoort er niemand meer over. Waarschijnlijk is dat met fijnstof ook zo, een storm in een glas water, maar ondertussen kost het een vermogen aan vertraagde of niet doorgaande bouwplannen. :bash:
Dankzij maatregelen is het probleem van zure regen ingedijkt. Maar het bestaat nog steeds, hetzij in mindere mate. Zure regen komt sowieso meer voor in N-O Europa doordat de westenwinden de zwaveloxide uit West-Europa, de zware industrie in het Ruhr gebied en Oost-Duitsland richting N-O dreven.
Veel vervuilende zware industrie is inmiddels verdwenen en er zijn strengere milieunormen.
Dank aan de mensen die de alarmbel trekken. Wees blij dat er mensen zich inzetten tegen fijnstof, enz...

·
Registered
6,117 Posts
Cymen said:
CO2?? Ik had begrepen dat die schijtende koeien met NOx de voornaamste veroorzakers van het broeikaseffect waren.....
Dan heb je het slecht begrepen. Veeteelt is inderdaad een belangrijke mede oorzaak van het broeikaseffect, niet de voornaamste oorzaak. Vlees consumeren zoals wij dat doen is decadent. Bovendien word regenwoud aan een heil tempo gekapt voor de sojaproductie voor het veevoeder hier.

·
Registered
6,117 Posts
Wisma said:
Het fijnstofprobleem in Nederland is minder groot dan tot nu toe gedacht. Nieuwe meetresultaten zeggen dat de lucht '10 tot 15 procent' schoner is dan enkele jaren geleden op grond van de cijfers werd gesteld.
:| 15 % 'schoner' Wat is die 15 % in godsnaam. Als 100% van dat fijnstof ongezond is dan is zelf 50% nog altijd ongezond. 15% minder vervuild is toch niks?

·
Registered
5,054 Posts
Ik word zo moe van die 'hosanna' berichten. Ik wandel sinds 1968 in dezelfde bossen, ik heb diverse dia's uit de periode 1968-2006 en de bomen zien er gewoon slechter uit. Feit. Vroeger kon ik niet bij bepaalde takken komen omdat ik te klein was. Nu omdat die takken steeds vroeger afsterven aan de lage stam.

In de cijfers zie je hoe de economische hausse van 1997-99 de meetresultaten heeft beïnvloed. Om het duidelijker te stellen: stroomverbruik en autoverkeer worden al gehanteerd als indicatoren van de stand van de economie.

Het plaatsen van de meetpalen is discutabel. Daar bovenop is het klimaat grillig dus kun je nauwelijks een goed beeld krijgen van vervuiling want die kan opduiken op onverwachte plekken. De autoverkoop, energieproductie en benzineomzet zijn de factoren voor vervuiling. Het effect is simpel te berekenen, meten is eigenlijk overbodig.

·
Registered
2,820 Posts
snot said:
Dankzij maatregelen is het probleem van zure regen ingedijkt. Maar het bestaat nog steeds, hetzij in mindere mate. Zure regen komt sowieso meer voor in N-O Europa doordat de westenwinden de zwaveloxide uit West-Europa, de zware industrie in het Ruhr gebied en Oost-Duitsland richting N-O dreven.
Veel vervuilende zware industrie is inmiddels verdwenen en er zijn strengere milieunormen.
Dank aan de mensen die de alarmbel trekken. Wees blij dat er mensen zich inzetten tegen fijnstof, enz...
Laat ik vooropstellen dat er idd. maatregelen genomen moeten worden, maar dat we zo langzamerhand aan het doordraaien zijn. In Utrecht bijv. is een bouwplan van studenten en starterswoningen uitgesteld omdat het wel eens nadelig kan zijn voor de luchtkwaliteit. Als je de lokatie kent dan zet je daar grote vraagtekens bij. Midden op een bedrijventerrein met huizen op een behoorlijk grote afstand. Komt nog eens bij en de studenten onder ons zullen dat bevestigen, dat een student meest van de tijd gebruik maakt van de fiets of het openbaar vervoer.

·
POTTEN
280 Posts
De uitstoot van CO2 en roet zijn 2 totaal verschillende dingen... van roet wordt je ziek, en van CO2 krijg je het warm om t zo maar te zeggen. De roet die wij uitstoten zorgt er wel voor dat de aarde minder snel opwarmt doordat t zoveel zonnestraling stopt.

1 - 20 of 24 Posts