SkyscraperCity banner
1 - 20 of 101 Posts

·
Registered
7,209 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vervolg op de top 10 mooiste steden waar Mantova ter sprake kwam.

Promoot hier je favoriete Europese stad die waarschijnlijk bij weinig mensen bekend is. Zet die stad even in het zonnetje :cool:

Ljubljana

De hoofdstad van Slovenie.
Inwoners: 300000 in de stad, 500000 in de metro area.

Vorig ben ik naar Ljubjana geweest als tussenstop naar Sibenik in Kroatie. Ik heb mijn vader kunnen overhalen om in Slovenie te stoppen met het argument het land gemiddeld rijker is dan Portugal (jaja). Daar heb ik zeker geen spijt van gehad.

Ten eerste is Slovenie een prachtig land. Het is klein, iets kleiner dan Belgie maar bergachtig en de natuur overheerst nog steeds ten opzichte van de steden.

Ten tweede is Ljubljana helemaal niet duur. We verbleven in een van de beste hotels van de stad waar ook staatshoofden als Bill Clinton hebben verbleven en het kostte vrij weinig. 120 euro voor een kamer van 4 personen vind ik niet veel voor een 5-sterrenhotel ;)

Ten derde is Ljubjlana zelf een leuke stad. De stad doet een beetje denken aan Praag maar het doet veel Meditteraner aan. De mensen leven er echt op straat, de stad staat vol met terrasjes die zich vooral langs de rivier (lees stroompje/gracht) bevinden. In de stad staan een aantal mooie barokke gebouwen, leuke kerkjes en mooie bruggen. Een fort kijkt op de stad uit.
De buitenwijken van de stad zijn gebouwd op mooie groene heuvels en er zijn relatief weinig commieblocks ten opzichte van andere Oost-Europese steden. Als je kijkt naar de manier van leven in Ljubljana zou je haast zeggen dat het een Italiaanse stad was.

En niet onbelangrijk. Ik heb nog nooit zoveel mooie vrouwen gezien als in Ljubljana. Echt onwaarschijnlijk wat een schoonheden daar rondliepen.

En nog een foto

·
First Lady HHF
994 Posts
Ik heb er geen foto's van en het ligt ook niet buiten onze landsgrenzen, maar vandaag een bezoekje gebracht aan Benschop. Voor mij werelddorp nummer 1 :drunk:

·
Registered
441 Posts
Je verhaal doet me aan Zagreb denken.
Indrukwekkende 19eeuwse straten, weinig commieblocks, zeeeeeeer veel terrasjes, met lekker zachte dikke kussens, soms zelfs regelrechte fauteuils. En idd de mooiste vrouwen die ik ooit gezien heb in een stad.

Erg aangenaam. Voor het overige wel weinig echte bezienswaardigheden.

Ik weet trouwens niet hoe dit in Ljubljana was, maar om een of andere reden gaat alles in het centrum van Zagreb stipt om 12 uur dicht. En dan bedoel ik ALLES. Winkels, restaurants, kroegen. Clubs zijn er niet, niet volgens de locals die we het gevraagd hebben. Echt bizar.

Uitgaansleven bevindt zich na 12en in de buitenwijken, m.n. langs een meertje in een soort recreatiegebied, 10 minuutjes trammen en nog wat duistere straatjes door. Langs de oever met kiezelstrand staat het daar dan helemaal vol met danstenten... ze hebben een soort Salou gecreeerd daar voor zichzelf, binnen de stad. :) (Zonder de kotsende Nederlandse jongeren overigens.)

·
Your advertisement here?
6,813 Posts
Cesky Krumlov, in het zuiden van de Bohemen van Tsjechië, 180 Km van Praag. Zo'n beetje het hele centrum staat op de Unesco lijst. Bijzonder prachtige stad, in een bijzonder prachtig gebied. Voor wie 3 weken Frankrijk Jura saai vindt, ga daar in de buurt zitten want het is er minstens net zo mooi, stukken goedkoper, en er is veel te doen.

Zoals je ziet is het geen grote stad, maar wel enorm tot de verbeelding sprekend.

·
POTTEN
280 Posts
Sienna, Italië
Echt een heel mooi plaatsje in Toscane. Beroemd door de paardenrenwedstrijd die eens per jaar op het plein midden in sienna plaatsvindt. Het is er echt gemoedelijk Italiaans, en het is ook nog eens van minst criminele platsen ter wereld.

·
-
3,628 Posts

·
Alias Thec
1,365 Posts
Davos, Zwitserland. Officieel De hoogst gelegen stad van Europa (1560 meter). Ideaal voor wintersport in de winter en het spotten van authentieke orthodoxe Joden in de zomer. En fietsen staan er nauwelijks op slot een ware schok voor elke Nederlander. Ook goed voor mensen met astma, anti-globalisten (Het WEF wordt er georganiseerd elk jaar, met 's werelds machtigste boeven), ijshockeyers en Thomas Mannfans die der Zauberberg in het echt willen zien.

·
Registered
1,489 Posts
Voor mij persoonlijk moet dat toch wel in Italië zijn, het probleem is eigenlijk welke plaats ik zou moeten promoten. Ik zal uiteindelijk maar voor het Toscaanse stadje San Gimignano kiezen. Dit is een middeleeuws stadje dat ten zuiden van Siena ligt. San Gimignano heeft ongeveer 20.000 inwoners en is gelegen op een heuvel. Alle straatjes van het authentieke middeleeuwse stadje zijn heuvelopwaarts en komen uit op de Piazza del Duomo.
Voor de mensen die ooit in Toscane op vakantie zijn geweest zal de naam wel een belletje doen rinkelen: in dit stadje staan dertien middeleeuwse torens die door rijke burgers gebouwd werden ter verdediging van hun persoonlijke eigendommen. Deze torens domineren de skyline van San Gimignano, dat overigens ook op de Unesco lijst van wereldmonumenten staat...
Paar fotootjes dan maar:

·
Registered
737 Posts
Ik ben twee weken geleden nog in San Gimignano geweest, maar dat is helaas ook allang geen verborgen schatje meer. Er loopt een grote dikke stoet Americans en Deutsche doorheen (van die types die "Wieviel?!" vragen bij het afrekenen).
Wel een erg mooi stadje, maar onbekend, nee.

Ik ben ook wel gecharmeerd van Lucca, net boven Pisa. Maar ook die stad is al redelijk gevonden door de grijze sokken in bruine sandalen.

Ik heb zo wel mijn favoriete plekjes in Zuid Frankrijk, waar haast nooit een toerist voorbij komt waardoor de bewoners buitengewoon vriendelijk en gastvrij zijn, maar ik hou het liever zo. Deze zomer wil ik er ook weer ongestoord van mijn rust kunnen genieten zonder naar de pindakaasverhalen van andere Hollanders te moeten luisteren. ("Goh, dat is wel erg negatief over je eigen landgenoten." Maar de rest van het jaar ben ik compenserend vriendelijk en tolerant tegen mijn medelanders.)

·
The only way is up
86,587 Posts
Ik ben vandaag in Molenhoek geweest. Het aangrenzende gebied st. Jansberg heeft
on-nederlands steile hellingen en diepe dalen met stromend water. Ik keek af en toe
mijn ogen uit. Ik heb geen foto's, maar voor informatie zie ook deze link

edit: Molenhoek ligt in het rijk van Nijmegen, vlak bij Mook.

·
德明
5,413 Posts
^ Ja, daar is het geweldig! Heel dat stuwwallen gebied daar is super gaaf! Zeg maar alles tussen de Maas en de Waal ten oosten van Nijmegen, Duitsland inlopend. (1x raden waar ik altijd graag ga fietesn, tis op nog geen uurtje van mijn huis :) )

·
Registered
6,642 Posts
Ach ik kan wel wat buitenlandse plaatsen gaan noemen .
Die het bekijken waard zijn .
Maar de meeste Nederlanders kennen een groot deel van hun eigen land niet eens, en ook dat ligt in Europa .

Vandaar dat ik gewoon bij mijn eigen plaats blijf .

Enschede

Want zolang er nog bijna 80% van het forum hier deze plaats nooit bezocht heeft .
Hoord deze ook in dit rijtje thuis .

·
a.k.a. Sequentia
21,660 Posts
Enschede is een mooie plaats, maar het is volgens mij niet de bedoeling die hier te posten. Als ik in Enschede kom zie ik veel dingen die ik ook in andere Nederlandse steden zie, en dat is wat anders dan bijvoorbeeld Lucca (prachtig!!!) of een Kroatische plaats.

·
-
3,628 Posts
INVISIBLE said:
Want zolang er nog bijna 80% van het forum hier deze plaats nooit bezocht heeft .
Hoord deze ook in dit rijtje thuis .
Met alle respect, maar kan je ook eens buiten Enschede denken? Ik zie ook niet in wat Enschede te zoeken heeft in lijstjes met Ljubljana, Český Krumlov, Sienna of Bamberg (oudste bewaard gebleven binnenstad van Duitsland). Enschede zou ik niet willen omschrijven als 'vergeten parel'.

Inmiddels heeft de Enschede propagandamachine zoveel uren gemaakt dat iedereen de boodschap al weet voordat men het leest. Het is niet zo dat ik het erg vind ofzo, maar eens wat anders zou geen kwaad kunnen. Niet voor ons in ieder geval... ;)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ Juist niet (bij mij..)! Ik denk dat het vooral met een (te) hoge resolutie te maken heeft.

@ Invisible: :lol: :lol: :lol:

On topic: een erg fijne plaats is Klagenfurt, Karinthië, Oostenrijk. Een onbekende maar heerlijke vakantieplaats. Karinthië is de meest zonnige provincie van het land (ligt ten zuiden van de Alpen), is bergachtig, heeft veel varitatie en bijzonder veel meren. Klagenfurt ligt aan zo'n meer, de Wörthersee. De meren staan erom bekend dat ze vaak erg warm zijn en het is er in de zomer dan ook heerlijk. Klagenfurt zelf heeft ook veel cultuur, mooie architectuur en een mediterraan leven. Een aanrader voor iedereen!

Klagenfurt opzich is misschien niet genoeg, maar met de omgeving erbij is het echt de moeite waard!

1 - 20 of 101 Posts