Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 39 Posts

·
pazfoto.nl
867 Posts
Discussion Starter · #1 ·
ARNHEM - De provincie Gelderland denkt erover haar veertienhonderd ambtenaren te gaan huisvesten in een nieuw groot kantoorgebouw, dat moet verrijzen aan de oevers van de Rijn in Arnhem.

In de komende maanden wordt onderzocht hoeveel nieuwbouw kost. Volgens Gedeputeerde Staten (GS) is een nieuwe kantoortoren aantrekkelijk 'want het biedt de provincie de gelegenheid om een baken neer te zetten dat mede de skyline van Arnhem kan gaan bepalen'. De ambtenaren van de provincie zitten nu verspreid over vijf kantoren.

Al eerder wilden GS het provinciehuis verbouwen tot een 'bestuurscentrum'. Het monumentale pand wordt daarom voor 775.000 euro onder handen genomen. Het provinciehuis moet het domein worden van de dagelijkse bestuurders, Gedeputeerde Staten en het Gelderse parlement, Provinciale Staten. Die zitten daar nu al vaak, maar de Statenleden vergaderen ook veel in de andere kantoorgebouwen van de provincie.

De provincie constateert dat door het dualisme, waarbij Statenleden zich meer als volksvertegenwoordiger moeten profileren, een 'stijgende vraag naar vergaderfaciliteiten' is ontstaan.

Bron: De gelderlander.

Dit klinkt als heeeel goed nieuws!

·
pazfoto.nl
867 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
Als dit doorgaat heb je meteen twee vliegen in een klap!
1. Lekkere toren aan de rijn
2. De lelijke meuk waar ze nu inzitten kan afgebroken worden!

en vooral het tweede punt spreekt mij erg aan!

·
pazfoto.nl
867 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Hier nog wat info van de site van Provincie Gelderland:

"
Huis der Provincie ingericht als Bestuurscentrum
Het Huis der Provincie wordt ingericht als bestuurlijk centrum. Het gebouw zal vooral onderdak bieden aan bestuurlijke onderdelen van de organisatie. De werkzaamheden starten in 2005 en zijn eind 2006 afgerond.

In 2005 wordt een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van kantoorvernieuwing. Dit onderzoek betreft de huisvesting van de totale provinciale organisatie. Bij dit onderzoek wordt ook rekening gehouden met het Arnhemse Rijnboogproject.

De locatie van het huidige provinciale gebouwencomplex in het Rijnboogproject zal gezichtbepalend zijn. Dit project verandert het gebied tussen Arnhem Centraal, de Rijn en de binnenstad ingrijpend. Het bepaald mede de ‘sky-line’ van Arnhem. Kosten van het onderzoek worden geraamd op € 150.000,=.
"

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Lol, theoretisch misschien, maar in de praktijk zul je wel een wat grotere footprint moeten hebben om een rendabel gebouw van 272m neer te willen zetten ;)

Wel goed nieuws, al zal het natuurlijk nog wel even duren voor er uberhaupt ook maar iets getekend word.

·
heanig an
4,554 Posts
bobdebouwer said:
Erg leuk nieuws... 1400 arbeidsplaatsen is rond de 35.000 m2 geloof ik. Genoeg voor 100 meter als je slank gaat!
Of een iets grotere variant van deze in Zwol:

18.000 m2.
1100 mensen

PS 35.000m2 lijkt me een beetje veel, hoewel ze bij de overheid wel iets kwistiger met m2 omspringen dan bij commerciële bedrijven.

·
Registered
139 Posts
Ik denk niet dat er een 100 meter hoog gebouw in zit. Na het recente project met de twee torens bij het station zullen veel Arnhemmers wellicht weerstand bieden tegen nog meer hoogbouw in de stad

·
Banned
7,712 Posts
Nemo01 said:
Ik denk niet dat er een 100 meter hoog gebouw in zit. Na het recente project met de twee torens bij het station zullen veel Arnhemmers wellicht weerstand bieden tegen nog meer hoogbouw in de stad
? Veel mensen zijn juist verheugd. Zeurders zie je op de bekende verdachte plekken: regio leefSBS. Er is daar nog zo weinig ruimte over dat het wel erg hoog moet worden. Aan de ene kant staat de Sabelspoort die iets aan die zijde onmogelijk maakt dus moet er gezocht worden naar een gebouw bij, ipv, op of over het BASF kantoor (staf verhuisd naar Parijs, staat leeg nu).
Ik verwacht twee torens aan weerszijden van de brug. Provincie en stad.

:banana:

De provincie heeft niet getreuzeld en Calatrava al benaderd. </geheim>

·
Registered
311 Posts
SMartijn said:
@Bobdebouwer

Parktoren is 9000m2 groot en 70 meter hoog.
35000 / 9000 = 3.9
70m * 3.9 = 272m

:D
En dan te bedenken dat Delfste Poort > 100.000 m2 is, had ie eigenlijk 800 meter hoog moeten worden :p

·
Registered
139 Posts
De mensen die ik ken in Arnhem juist niet, maargoed. Ik zou een toren zelf ook een aanwinst vinden voor Arnhem hoor.

Calatrava is een goeie optie, hij heeft al wat leuke gebouwen ontworpen. Als hij zijn gang kan gaan in Arnhem dan ben ik erg benieuwd naar het resultaat :)

·
Banned
7,712 Posts
de huidige gebouwen worden eerder woningen denk ik! mooie lokatie, bouwkundig goed en al lekker hoog voor woonblokken. zou goed ipv rijnboog worden gerealiseerd. paar kades en een toren als bruggehoofd. zou zonder bezwaar snel kunnen worden gepland, er woont nu vrijwel niemand daar en met die duizenden ambtenaren is het een dood deel van het centrum.

de huidige situatie:
van: http://www.arnhem-actueel.nl/

zicht op de kantoren van de provincie;

zicht vanaf de Markt, rechts de Sabelspoort;

het (leegstaande) BASF kantoor;

naast dit kantoor is een dood stuk Rijnkade waar een toren mooi naast de brug zou kunnen staan.

1 - 20 of 39 Posts