SkyscraperCity banner
1 - 20 of 223 Posts

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #1 ·
@ Kruik

Misschien zijn Tilburg en Enschede daarin met elkaar wel te vergelijken .
Ook al zeg je zelf misschien van niet .
Wat ik zo zie van Tilburg en wat ik ken van Enschede lijkt het wel erg veel op elkaars visie .

·
Registered
2,200 Posts
Hoe weet je dat, je bent nog nooit in Enschede geweest. Ik vind dat de beide steden wel wat op elkaar lijken. In Tilburg mis ik een beetje het besloten karakter van de Enschedese binnenstad, maar qua bebouwing zijn er veel overeenkomsten.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
ik vind op basis van foto's van Enschede (ik heb zo'n beetje heel enschede-stad gezien) beide steden echt enorm verschillen.

In wel opzicht vind jij de bebouwing tussen beide steden overeen komen dan?
Tilburg heeft een (weliswaar kleine) historische binnenstad waar Enschede niet of nauwelijks een historische binnenstad heeft. Ik mis een weg met de 'grootstedelijkheid' van de Tilburgse spoorlaan. Tilburg heeft ringbanen, ik weet niet of Enschede die heeft. Alles binnen de ringbanen is vooroorlogs. Zowel delen van het zuiden (korvel) als in oud-noord (Goirke Hasselt) is een hele hoop historische bebouwing te vinden.
Maar goed, ik ken Enschede niet goed. Als jij mij concreet uit kan leggen in hoeverre de bebouwing tussen Enschede en Tilburg overeenkomt..........

·
Registered
2,200 Posts
Enschede heeft zeker een 'historische' binnenstad, met veel panden uit de periode 1860-1940. Die herenhuizen uit Tilburg lijken exact op die langs de Langestraat. En de Boulevard 1945 is stedelijker dan de Spoorlaan en ook nog eens veel mooier om te zien. Op Enschede-stad staan trouwens weinig foto's van ouder delen van de binnenstad. De losse fotorepo's die zo nu en dan hier en op het Enschede-forum verschijnen, geven een beter beeld.
Enschede heeft een fraaie, brede singelring uit de jaren '20-'30 met middenberm en dubbele bomenrijen.

·
Registered
1,330 Posts
INVISIBLE said:
@ Kruik

Misschien zijn Tilburg en Enschede daarin met elkaar wel te vergelijken .
Ook al zeg je zelf misschien van niet .
Wat ik zo zie van Tilburg en wat ik ken van Enschede lijkt het wel erg veel op elkaars visie .
Dat wil toch elke stad

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
sowieso, Tilburg als katholiek bolwerk van Nederland en de vele sporen die hier nog steeds van over zijn in de vorm van kerken en kloosters is al niet te rijmen met het karakter van Enschede........

·
--------------
2,751 Posts
Errik said:
Enschede heeft zeker een 'historische' binnenstad, met veel panden uit de periode 1860-1940. Die herenhuizen uit Tilburg lijken exact op die langs de Langestraat. En de Boulevard 1945 is stedelijker dan de Spoorlaan en ook nog eens veel mooier om te zien. Op Enschede-stad staan trouwens weinig foto's van ouder delen van de binnenstad. De losse fotorepo's die zo nu en dan hier en op het Enschede-forum verschijnen, geven een beter beeld.
Enschede heeft een fraaie, brede singelring uit de jaren '20-'30 met middenberm en dubbele bomenrijen.
Laat me niet lachen dat de boulevard 1945 stedelijker is... Nu moet je in dat opzicht je chauvinistische gevoelens laten varen.
Interpolis hoofdkantoor92m, stadsheer 101m, heastrecht toren, rabobank, anb bank, centraal station, defensie, altijd 24/7 druk verkeer, veel voetgangers, centraal busstation, natuur museum, vv kantoor, vele statigige grote herenhuizen en klassieke panden die niet in enschede te vinden zijn, spoorlijn langs de laan, stedelijke spoorwegviaducten, veel lichtreclames etc etc etc

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
de panden in de langestraat vergelijken met de panden in de Tilburgse binnenstad vind ik ook best een belediging eerlijk gezegd

de heuvelstraat is al niet te vergelijken met de Enschedese winkelstraten, met alle respect voor die straten:

Meer binnenstad

Sorry hoor, ik zeg niet dat Tilburg een geweldig mooie indrukwekkende binnenstad heeft, maar die van Enschede vergelijken met die van Tilburg vind ik best een belediging.

·
heanig an
4,554 Posts
Feiten volgens een roze bril. Sorry, maar zo druk is die spoorzoneweg niet, zeker geen 24/7. En het grootste deel van de bebouwing is lelijke meuk, niets stedelijks aan, hoop dat je dat zelf ook inziet.

@Kruik, Heuvelstraat is wel aardig, beetje jammer dat je de Hema en V&D buiten beeld laat.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
De spoorlaan is niet superstedelijk, maar zeker wel urban.
en wat is er stedelijker aan die boulevard dan? ik heb nog geen stedelijke foto kunnnen vinden van die boulevard............

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #16 ·
@ Kruik

Je begon net mijn vriendje te worden hier ;) .
Maar dat verknal je nu weer gigantisch :) .

Kunne we nog ophouden met "zeuren" over beide steden .
Ik vergelijkte ze puur op bouwdrift naar een aantrekkelijke stad .
Omdat de stad met lege plekken in haar maag zit die weinig aanzien tonen .
En dat komt door de textieltijd .
En dit nu proberen te verbeteren door gedurfde en opvullende bouwprojecten als we van beide steden hier gewend zijn .

Niet met het echte verschil van Enschede en Tilburg .
Want dan wint Enschede het toch dik :):) ;) .

Maar gewoon om het feit dat beide steden flink hun best doen het oude stoffige imago te doen verdwijnen .

( PS : voor een rondleiding kan ik alle mooie en grote herenhuizen uit de stad wel een keer laten zien .
Want op een paar foto's die je op het net kunt vinden .
Kun je je bij Enschede nog lang geen voorstelling maken van hoe het echt is . )

O ja die foto's zou je nog gaan krijgen :cheers:

·
Registered
1,492 Posts
@Kruik:
Leuk dat je een studentenhuis waar ik ooit heb gewoond (Tuinstraat 68) in je reeks hebt opgenomen!
En Enschede ken ik verder niet bepaald goed: heb er ooit eens een middag in de kroeg gezeten, was leuk maar verder? O ja, dat stationnetje... dat had evengoed Den Helder of Boxtel ofzo kunnen zijn: dat straalt dus echt HELEMAAL NIETS grootstedelijks uit, dat station van Tilburg is ook niet alles, maar dat station van Enschede kan echt niet!!! (is overigens al best lang geleden, dus misschien is er inmiddels een nieuw station?)

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #19 ·
@ Erasmus

Nee want het is een monument dus mag niks aan veranderd worden .
Weet je meteen waarom het zo kleinschallig is, maar er toch niks aan gedaan word .

En het station van Enschede heeft een ander vervelend probleem .
Het ligt niet in het "echte" centrum van de stad .
Dat een paar honderd meter verder ligt .

Jammer genoeg weten vele altijd veel over de stad te vertellen .
Terwijl ze er eigenlijk nog nooit geweest zijn .
En zijn ze er geweest is het maar voor zo'n korte periode dat een ervaring erover niet eens gepast is .

1 - 20 of 223 Posts