Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 48 Posts

·
Accepteer Geen Middelmaat
1,492 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Laat ik ook eens een fotoserie plaatsen. Vorige maand was ik in Pyongyang, Noord-Korea, en vanzelfsprekend heeft dat te veel interessante foto's opgeleverd.

Zie ook mijn website voor een reisverslag. Zie Flickr voor alle foto's, in volledige 4 Mpx-kwaliteit. Hier moet je ook zijn als je de grotere versie van een van de onderstaande foto's wilt zien.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. (Hopelijk is deze serie niet TE lang geworden.)

1 Uitzicht vanuit het Yanggakdo hotel, 39e verdieping.
Alleen het beruchte Ryugyong hotel is zichtbaar.

2 Kim Il-sungplein

3

4

5 Mansudae, het 20m grote standbeeld van Kim Il-sung

6

7

8

9 De tv-toren (200m) en een bus.

10 Kim Il-sungs overwinningstoespraak

11

12

13

14

15 De Nammun (Zuidpoort)

16 Massa-gymnastiek ter ere van 'May Day' (1 mei).

(Zie ook deze video die ik daar heb geschoten.)

17

18 Kim Il-sung Universiteit

19

20 Appartementencomplex

21 Zuid-Pyongyang (nieuwer)

22

22a

23 Ook in Pyongyang is sprake van grootschalig bouwgeweld ;)

24 Ryugyong hotel, met 322m Pyongyang's hoogste

25 De metro

26 100m diep...

27

28

29 Pyongyang station in de achtergrond

30 Koryo hotel

31

32

33

34

35

36

37 Juche toren, 170m

38 Wederom vanuit het hotel, nu 's nachts

39 En in de morgen

40

41

42

43 Herenigingsmonument

44

45

46 May Day stadion (met 150 duizend plaatsen 's werelds grootste)

47 Yanggakdo hotel, ons hotel in Pyongyang

48 Het perron op het station van Pyongyang

49

·
Rick Bakker
5,322 Posts
Indrukwekkende serie! Ik had je verhalen op je site al gelezen. (Aanrader voor iedereen!;)) Het lijkt me een onvergetelijke ervaring, zo'n land.

Bedakt voor de foto's Wicher!:eek:kay:

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Is het echt zo kleurrijk en gezellig als dat het eruit ziet? :)

Erg interessant e foto's. Dat herenigingsmonument, is er iets herenigd dan? Ik dacht dat dat niet op de politieke agenda stond van N-K. Behalve dan een gezamenlijke Koreaanse sportploeg, niet?

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #5 ·
O, hereniging staat zeker wel op de Noord-Koreaanse agenda. Naar het lijkt willen de Noord-Koreanen zelfs liever herenigen dan de Zuid-Koreanen, die (terecht) bang zijn dat het ze geld gaat kosten.
Puntje is wel dat beide landen natuurlijk aan hun systeem vast willen houden. Laatste voorstellen van het Noorden houden dan ook 'een land - twee systemen' in, een beetje zoals met China en Hong Kong. Gedachte is wel dat eerst de Amerikaanse 'bezetters' uit Zuid-Korea weg moeten, het Noorden wil namelijk een 'zelfstandige' hereniging. Maar ja, als de Amerikanen weg zijn zien de Zuiderlingen de bui natuurlijk al hangen...

In elk geval leek het er wel op dat de meeste Noorderlingen een oprecht en goedbedoelde wens tot hereniging hebben. Het regime wil ook hereniging, maar is wat minder goedwillend...

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Verschrikkelijk, maar tegelijk ook erg indrukwekkend. Sommige delen zien er toch aardig modern uit.

Viel het trouwens mee om Noord-Korea in te komen, wicher? Ik dacht dat ze de grenzen nou niet bepaald wijd open zetten.

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Het land in komen is op zich geen probleem, zolang je niet Amerikaans of Zuid-Koreaans bent en het ruim van tevoren regelt. Dat laatste leverde dus wel een probleem op, aangezien we 'slechts' 3,5 week oid van tevoren de visa hadden aangevraagd. Voor mij en twee vrienden uit Canada en Finland was dit geen punt, twee andere vrienden uit Mexico en Oostenrijk werden echter geweigerd. Dit terwijl ze eigenlijk al waren bevestigd, waardoor dit zelfs voor Noord-Korea een erg uitzonderlijke situatie was...
Het lijkt er echter op dat dit puur door het late tijdstip werd veroorzaakt, 2 maanden tevoren zou het geen enkel punt moeten zijn.

We werden inderdaad continu begeleid door twee persoonlijke gidsen en een chauffeur. Van tevoren hadden we de verwachting dat dit een soort veiligheidsagenten zouden zijn. Dat bleek niet zo te zijn, het waren heel fijne mensen, die gewoon toeristische gidsen waren, van enig 'controle-' of 'militair' gevoel was volstrekt geen sprake. Het betrof twee vrouwen, eentje rond de 45 en een (leuke) studente van 20. Heel aardige mensen, en heel erg leuk mee gepraat.

Eigenlijk was dat nog wel het hoogtepunt van de trip, om een Noord-Koreaanse leeftijdsgenote te leren kennen en er in zekere zin (voor zover dat mogelijk is in 3 dagen) zelfs bevriend mee te raken. Bizar, fascinerend en in-triest zoals het leven is binnen zo'n systeem. In zekere zin hadden deze mensen nog een behoorlijk goed leven (ze hadden zelfs e-mail, maar dan binnenlands!), maar toch zie je aan alle kanten de beperkingen en bizarre invloeden van het systeem. En dan hebben we het nog niet over de 80% van de bevolking die in diepe armoede leeft.

In ieder geval was het echt een ongelooflijke trip, die ik iedereen erg kan aanraden. Ik denk dat het mijn kijk op het leven en de wereld wel heeft veranderd, in elk geval een beetje. Ook aangezien ik intussen aardig vertrouwd ben met (Zuid-)Korea, en ook wat Koreaans spreek, waarmee ik ook met Noord-Koreanen kon babbelen. Een en ander gaf het van China naar Noord-Korea reizen een gevoel van 'thuiskomen' (enkele dagen ervoor had ik Zuid-Korea verlaten.)

·
hemelschraper
2,025 Posts
Mooie, maar vooral interessante serie.

Je kan zeggen van die communisten wat je wil, maar een leuke metro aanleggen is wel aan ze besteed. ;)

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #13 ·
qzzq said:
Je kan zeggen van die communisten wat je wil, maar een leuke metro aanleggen is wel aan ze besteed. ;)
Hoewel het niet duidelijk is of het netwerk uberhaupt operationeel is, afgezien van deze twee stations aan het eind van een lijn die ze aan alle toeristen laten zien. (Volgens mij heeft nog nooit iemand andere stations gezien, in elk geval niet de laatste 10 jaar.)

·
hemelschraper
2,025 Posts
wicher said:
Hoewel het niet duidelijk is of het netwerk uberhaupt operationeel is, afgezien van deze twee stations aan het eind van een lijn die ze aan alle toeristen laten zien. (Volgens mij heeft nog nooit iemand andere stations gezien, in elk geval niet de laatste 10 jaar.)
Dat verandert de zaak natuurlijk. Op jouw foto's ziet het er net zo mooi uit als de ondergrondse van Moskou bijvoorbeeld, maar als het maar allemaal schijn is, tja...

·
Hoogbouw terrorist
2,882 Posts
Leuke stad

wikipedia said:
Pyongyang is de hoofdstad van Noord-Korea. De stad ligt in het zuidwesten van het land aan de rivier de Taedong. De stad telt bijna 3 miljoen "modelburgers". Ouderen, gehandicapten, mensen die kritisch tegenover het regime staan, etcetera, zijn uit de stad verbannen. Controleposten bij de ingangen van de stad zorgen ervoor dat deze ongewenste elementen de stad niet betreden.
Ik zie op onderstaande foto het stadion duidelijk liggen. En dat voor een luchtfoto van een stad waar 3 miljoen "modelburgers" wonen.

·
Captain
3,357 Posts
Ik vond het ook een indrukwekkende serie. Hoe je het ook wendt of keert,
Die foto's stralen stuk voor stuk uit dat er weinig tot geen sprake is van enige individuele expressie.
Toch wel jammer, want ondanks dat je het hoogste hotel ter wereld en het grootste stadion ter wereld herbergt, is er eigenlijk niemand die dat wil weten.

·
Registered
49 Posts
Wat ik mis is de vrijheid om te genieten van al het moois dat er niet is maar er wel had kunnen zijn. Misschien staan er nog leuke moppen in Kim-Il-Sung moppenboek waar hard om gelachen kan (moet) worden. We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

·
fastshooter
1,118 Posts
Mooie serie.

Ik heb toch een beklemmend gevoel bij sommige foto's (de lege straten, de gezichtsuitdrukkingen van de mensen). Ook het feit dat de alleenheerser grootse parades laat houden, terwijl er voedseltekorten zijn en gebrek aan medicijnen.

Een hele tijd geleden las ik ergens dat de bouw van het Ryugyong hotel was stopgezet wegens constructiefouten. Er was zelfs sprake van verzakkingen en mogelijk zelfs instortgevaar.
Klopt dat? Zo te zien (foto 24) zijn de bovenste verdiepingen nog steeds niet af en is er nog een bouwkraan aanwezig.

1 - 20 of 48 Posts