SkyscraperCity banner

201 - 220 of 485 Posts

·
G-4-Ever
1,492 Posts
^^ Ik heb daarvoor enige tijd geleden ook eens een mailtje gestuurd en in hun antwoord stond dat er wellicht voor een bepaalde tijd geen van beide bruggen toegankelijk zou zijn. Wat me dus ietwat verbaasde. Je hebt dan de luxe van 2 bruggen. Je kan perfect eerst de nieuwe aansluiten en vervolgens de andere afbreken. Voor ons trouwens een essentiële fietsverbinding naar de Ghelamco Arena, volgend voetbalseizoen :).

·
Kempische Gentenaar
841 Posts
en over een jaar of drie: Muse, live @ the Ghelamco Arena

·
G-4-Ever
1,492 Posts
^^ Ik heb daarvoor enige tijd geleden ook eens een mailtje gestuurd en in hun antwoord stond dat er wellicht voor een bepaalde tijd geen van beide bruggen toegankelijk zou zijn.
Ik heb dat mailtje dan toch weer gevonden ...

Geachte

De oude brug blijft zo lang mogelijk in dienst, maar er zal wel een (beperkte) periode zijn dat er geen doorgang mogelijk is en dat er via de Heerweg moet omgereden worden. De exacte timing hiervan zal nog via onze website en nieuwsbrieven worden gecommuniceerd.

·
G-4-Ever
1,492 Posts
^^ en DriesO (Fietsbult) heeft inderdaad op de website R4verbindt.be het volgende weer gevonden:

Van 19 oktober tot 6 november 2013 kunnen fietsers niet op de brug over de Ringvaart. Fietsers rijden verder tot aan de Gestichtsstraat om via de Zwijnaardse Steenweg de Ringvaart over te steken. Buiten deze periode kunnen fietsers hun traject in alle richtingen verder zetten.

·
G-4-Ever
1,492 Posts
Tijdens mijn fietstocht: de brug over het Scheldekanaal, so far:

1. Al goed opgeschoten, maar nog veel werk aan de winkel zo te zien. Ik vraag me af of ze die middelste brugliggers ook ter plaatste gaan bouwen (zoals de reeds geplaatste), of dat ze al ergens geprefabriceerd klaarliggen ...

2. Het dak van de Ghelamco Arena steekt er hier net boven uit, de tuibrug en de kantoortorens zijn duidelijk te zien.

·
Moderator
12,676 Posts
Nog geen naam voor tuibrug aan Ghelamco Arena

GENT - De nieuwe kabelbrug over de Ringvaart aan de Ghelamco Arena krijgt voorlopig nog geen naam. Het Agentschap Wegen en Verkeer diende nog geen dossier in bij de bevoegde stadsdiensten. ‘Als wij het dossier ontvangen, vragen we aan medewerkers van het stadsarchief of de brug een historische of plaatsnaamkundige naam kan krijgen. Is dat niet mogelijk, dan gaan we op zoek naar alternatieven’, zegt Hannelore Bonami van het kabinet Mobiliteit. ‘Ook KAA Gent kan een voorstel indienen, maar dat lijkt mij eerder onwaarschijnlijk. Het hele proces kan nog maanden in beslag nemen en meestal is een historische of plaatsnaamkundige naamgeving wel degelijk mogelijk’, besluit Bonami.

De Gentenaar, 22-08-2013​

·
Registered
41 Posts
Nieuws
Wegen aan Ghelamco Arena pas in najaar 2014 af
DONDERDAG 26 SEPTEMBER 2013, 03U07AUTEUR: BST

GENT - De nieuwe rotonde aan de Ghelamco Arena, waardoor auto’s meteen de R4 op zullen kunnen rijden, zal eind februari af zijn. Op de afwerking van de twee nieuwe bruggen is het echter nog wachten tot oktober volgend jaar.

Het verkeer aan de Ghelamco Arena is de eerste twee maanden na de opening al bij al zonder echte incidenten of chaos verlopen. Vooral dankzij de supporters, die massaal naar de fiets grepen om het stadion te bereiken.

Vrees

Met de herfst- en wintermaanden voor de deur, wordt er gevreesd dat er een pak minder mensen de fiets zullen nemen. Bovendien blijkt ondertussen dat de wegen rond de Arena pas eind oktober volgend jaar klaar zullen zijn.

De rotonde vlak voor het stadion en de nieuwe tuibrug over de Ringvaart zitten op schema, om zoals voorzien eind februari afgewerkt te zijn. ‘De tuibrug lijkt klaar, maar moet de komende maanden nog afgewerkt worden’, zegt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Geduld

Op de tweede brug, die auto's over het Scheldekanaal tot op de R4 moet brengen, moeten de Buffalo’s nog wat langer geduld uitoefenen. ‘De eerste auto’s zullen pas eind oktober volgend jaar over de brug kunnen rijden’, zegt AWV. ‘Volgende week worden de horizontale middenliggers, elk 120 ton zwaar en 44 meter lang, over het water gehesen. Maar daarna moeten het wegdek, de aansluiting en de verlichting nog afgewerkt worden.’

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130925_00759757

Mja, toch betrekkelijk laat uiteindelijk. Hopelijk moeten veel supporters de R4 op richting Eeklo en minder richting Oostakker/Zelzate :p

·
G-4-Ever
1,492 Posts
Mja, toch betrekkelijk laat uiteindelijk. Hopelijk moeten veel supporters de R4 op richting Eeklo en minder richting Oostakker/Zelzate :p
Voor hen valt dat nog mee, want er is ook nog steeds de op- en afrit aan UZ Gent richting E17, waar ze dan in Destelbergen de R4 kunnen nemen.

De nieuwe tuibrug is vooral een belangrijke schakel voor mensen die per fiets vanuit het zuiden (Zwijnaarde, Zevergem, Eke, Nazareth) komen. Tot eind augustus konden we de Scheldedijk oprijden en over de oude brug naar het stadion fietsen. Nu moeten we via Zwijnaarde en Coca Colabrug rijden, waar heel wat verkeer passeert. Bovendien ligt er geen degelijk fietspad in de Heerweg-Zuid en ontbreekt een fietspad in de Heerweg-Noord. Eenmaal op het fietspad op de binnenring van Zwijnaarde, loopt het dan vol supporters die van tram 4 of van Nieuw-Gent komen.

Ik dacht trouwens dat die nieuwe rotonde opgeleverd ging zijn tegen eind 2013? Blijkbaar al twee maanden opgeschoven, en dan nog in volle winterperiode. Dat wordt mooi :).

·
G-4-Ever
1,492 Posts
Ik was zaterdag te laat voor de eigenlijke afbraak van de oude brug over de Ringvaart, maar niets belette me om de stand van de werven nog eens op beeld vast te leggen ... :) Vertrekpunt: Domo, Zwijnaarde:

1. Foto genomen onder het viaduct van de E40. In beeld: de nieuwe, rode fietsbrug, de nieuwe brug over het Scheldekanaal en links de tuibrug (nog steeds zonder naam)

2. De fietsbrug

3. Het fietspad er naartoe ziet er niet slecht uit ...

4. Foto genomen vanop de helling naar het viaduct over het Scheldekanaal.

5. De nieuwe brug over het Scheldekanaal

6. Afwerking onder het viaduct

7. Afwerking van het brugwegdek

8. De nieuwe R4-buitenring richting Merelbeke ziet er al vrij afgewerkt uit. Ik blijf mij afvragen of ze wel degelijk nog tot eind oktober 2014 nodig hebben om de R4 open te stellen voor alle verkeer?!

9. Er is duidelijk nog werk aan de winkel, willen ze bij de volgende thuismatch de fietsers over de tuibrug laten rijden. Nog twee weekjes ...

10. Ik was duidelijk (veel) te laat :)

Een filmpje van de afbraak van de oude brug is al te vinden op de website van www.R4verbindt.be

·
Registered
271 Posts
Knappe reportage! Hier zat ik op te wachten :). Ik denk wel dat er even een schoonheidsfoutje is in geslopen. Bij foto 12 heb je het over de openstelling voor verkeer. Daar zou het 2014 moeten zijn ipv 2015.

Een tip trouwens: door de update van google maps is er nu een recenter zicht van de situatie.
Link locatie google maps: klik
Er zijn hier trouwens ook wat recente foto's te vinden van de tunnel in Merelbeke.

·
G-4-Ever
1,492 Posts
Knappe reportage! Hier zat ik op te wachten :). Ik denk wel dat er even een schoonheidsfoutje is in geslopen. Bij foto 12 heb je het over de openstelling voor verkeer. Daar zou het 2014 moeten zijn ipv 2015.
^^ ah ok, merci voor de info. Is bij deze aangepast :).

·
G-4-Ever
1,492 Posts
Zaterdag jl. zou de tuibrug aan de Ghelamco Arena voor het eerst toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Om 's avonds niet tot verrassingen te komen staan, ben ik 's middags toch eens poolshoogte gaan nemen (en maar best ook :)). Ik heb er meteen een fikse wandeling aan gekoppeld; te voet van de Zuid naar de Stropkaai en vervolgens van het Arteveldepark tot Zwijnaardedorp. Het fototoestel mocht dus niet ontbreken ...

De tuibrug en omliggende fietspaden-in-aanleg. Vertrek aan de Ghelamco Arena:

1. Kijkrichting 'Ringvaart / Binnenring-Zwijnaarde'; ziet er al stukken beter uit met een asfaltlaag

2. Splitsing -op de vorige foto- to the left, richting (toekomstige) fietsoprit tuibrug

3. 180° gedraaid

4. En dan verder richting Ringvaart en fietsoprit tuibrug

5. Nog eens 180° gedraaid

6. De tuibrug opengesteld voor voetgangers en fietsers ... althans toch volgens R4verbindt.be

7. Fotomoment op het midden van de tuibrug :cheers:

Mits het nemen van de nodige hindernissen, konden we 's avonds over de tuibrug fietsen richting Scheldekaai naar Zwijnaarde. Weliswaar zonder enige straatverlichting, rijdend op een half afgewerkt en half geasfalteerd fietspad en enkele nadarhekken negerend ...

·
Moderator
12,676 Posts
Geluidsschermen langs R4 in Oostakker en St-Kruis-Winkel

GENT - Er komen zowat 3,5 kilometer geluidsschermen in Oostakker en Sint-Kruis-Winkel. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Veli Yüksel (CD&V) van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). De plaatsing in Oostakker zal gebeuren na de oplevering van het zogeheten Hollands complex aan de Langerbruggestraat, eind 2015 of begin 2016. Daarna worden ook in Sint-Kruis-Winkel schermen geplaatst.

‘Voor de drie plekken langs de R4 zijn de gemeten geluidswaarden quasi gelijk. Voor Oostakker kunnen meer dan 500 woningen en voor Sint-Kruis-Winkel meer dan 150 woningen worden beschermd, in Desteldonk minder dan 50’, klinkt het.

In Oostakker wordt er 1.827 meter geplaatst, tussen het Euro-Silo-kruispunt en het kruispunt met de Langerbruggestraat. Die werken beginnen medio 2014 en zullen anderhalf jaar duren.

De schermen kosten per plek twee miljoen euro.

In Oostakker betaalt het Vlaams Gewest, in Sint-Kruis-Winkel betalen het Vlaams Gewest en de stad.

De Gentenaar, JOD, 14-01-2014​

201 - 220 of 485 Posts