Skyscraper City Forum banner
101 - 120 of 497 Posts

·
Registered
147 Posts
Mooi! Nu de rest nog en daar heb ik een paar fotos van mee.

1. Foto vanop de Ter Handburg (grote hangbrug) in Merelbeke.
De R4 zal hier rechts uit een tunneltje komen

2. Foto richting oosten. De R4 zal links aansluiten op de bestaande weg.

3. Dit wordt de ingang van de tunnel

4. De spiksplinternieuwe gasleiding van fluxys ligt gevaarlijk dichtbij en heeft een betonnen dakje gekregen ter aanduiding. Zou dat een nieuwe regel zijn?

5. Zicht vanop de burg naar het westen. Eerst wordt de tijarm overgestoken en in de verte wordt aan de fundering gewerkt waar de Schelde wordt overbrugd.

6.

7. Hier wordt de aanloop genomen om de Schelde over te steken. De palen zijn extra fundering voor de weg omdat de grond (sintelstort) er niet stabiel genoeg is.

8. Hier zal de nieuwe brug zijn aanloop nemen. De oude brug wordt maar afgebroken als de nieuwe klaar is, op die manier blijven de fietsers een doorgang hebben naar Zwijnaarde gedurende de werken.

9. Een stukje fundering.

10. Zicht vanop de brug.

11. Een stukje fundering aan de andere oever.

12. Het heien van de palen.

13. Nog eens van een andere hoek. Links op de voorgrond zie je een stevig groen metalen hek. Voor de werken stond dit hek verderop de toegang tot het terrein af te bakenen maar het mag dus nog een een laatste dienst bewijzen.

14. Ik vermoed dat de wapening op de voorgrond stillaan het begin van de brug van de R4 over de Schelde wordt. Op de voorgrond waar ik sta komt de weg die de ringvaart zal oversteken naar de Ottergemsesteenweg.

15. Wat verder naar de E40 toe stond dit (ongeveer ter hoogte van het rond punt dat daar komt). Geen flauw idee waar dit voor dient.
Iemand suggesties?

16. Ook hier krijgt het werk van fluxys de nodige aandacht.

17. Terug hoogte van Coca Cola. staat een eerste brugje of iets dergelijk voor de nieuwe verbinding E17/R4.

18. Het nieuwe fietspad is er al voor een groot deel af.

·
Registered
147 Posts
Ja, er zijn er zo'n tiental tegen de vlakte gegaan. Eén ervan is nog kort gekraakt en de brandweer heeft er ook nog een brandoefening gehouden.

Die huizen maakten deel uit van de wijk "Ter hand" en is grotendeels gesloopt voor het graven van de ringvaart. Deze huisjes op de rand gaan nu met vertraging toch nog tegen de vlakte. De brug draagt daarom de naam: Ter hand brug.

Nu ik toch bezig ben over die brug. Die hangbrug is ontworpen door Prof. Ir. D. Vandepitte hier uit Gent en is/was best wel speciaal met zijn voorgespannen beton. Toen de brug grotendeels was gebouwd werden de pijlers omhoog gevijseld/geperst. De uiteinden van het brugdek worden echter naar beneden getrokken. Dit heeft tot gevolg dat het brugdek wordt voorgespannen (het komt een beetje bol te staan) en er zwaarder vervoer over kan.
Aan de kant waar ze nu aan het werken zijn kan je de zware stalen trekstaven zien waarmee aan de uiteinden van de brug wordt getrokken.
Het is een brug waar we trots op mogen zijn.

·
Registered
2,138 Posts
Foto 15 lijkt me precies (een mal van) een brugdeel. Mogelijk worden daar de brugdelen klaargemaakt? Voor de rest een zeer boeiende fotoreportage, bedankt!

·
G-4-Ever
1,492 Posts
De werken, toch -voorlopig- één van de 15 werven, gaan blijkbaar sneller vooruit dan oorspronkelijk gepland. De aansluiting van de E17 met de R4 binnenring zou al open gaan begin november 2012. Oorspronkelijk was dit gepland voor midden december. De werken aan de fiets- en autobrug (tunnel) zijn dus ondertussen afgerond. (info op de website)

·
Registered
147 Posts
En of ze vooruit gaan. :)
De foto's zijn genomen op 30 september (toen was het nog zomer was).
Ik hoop dat bij elke foto duidelijk is van waar en van wat deze is getrokken. Als je het zelf trekt is het allemaal zo logisch.

De eerste beelden zijn van de nieuwe brug over de Tijarm en de tunnel onder Hundelgemse steenweg.

1. Ondertussen (9/10) zijn deze palen mooi op een gelijke hoogte geheid
Er was vrij veel belangstelling voor de werf, blijkbaar is de plaats zelfs voor romatische zielen in trek.

2. Een blik in de andere richting, richting de tunnel.
Rechts ligt er een deel van het materieel om de palen te heien. Ik kan nog wat foto's van het materieel plaatsen, maar voorlopig doe ik het niet, de post is zo al uitgebreid genoeg.

3. De ene helft van de tunnel wordt ineen gestoken.

4. Idem, nu van de andere kant.

5.

6. Ook aan de andere kant begint men de andere helft van de tunnel in elkaar te steken.

7. Zicht van op de hangbrug richting de Tijarm. In de verte is men bezig met bezig met de grond.

8. En dat verdient het beetje zoom dat ik kan bieden.

9. Deze foto is van op de huidige brug van de R4 over de Schelde (ter hoogte van de haven van Merelbeke). Ik vermoed dat de Hamerlandtragel (dat miserabel stukje asfalt rechts beneden) wordt verlegd. Het staat in elk geval niet aangeduid op de kaart van de werken.
Helaas kan ik door deze werken niet meer met de fiets langs de Schelde :eek:hno:

10. Een toegang van de nieuwe Brico. Links is er nog een stukje van het stadion te zien.

Ik laat de rest van de werf hier even achter. De volgende drie foto's zijn van de niewe afrit van de E17.
11. De afrit van de E17 komende van rechts gaat over deze brug naar de R4 links. Het fietspad gaat onder deze brug en er is plaats voor een toekomstige omsluitingsweg van de site Coca-Cola.

12. De E17 links en de nieuwe afrit rechts.

13. Een deel van het nieuwe fietspad is ondertussen al af en in gebruik. De afrit sluit dus rechts buiten beeld aan op de R4.

14. Deze palen zijn van de fameuze paddenstoelenvloer. Ik sta nu net links van de brug van de E17 over de ringvaart, de lantaarnpalen op de achtergrond zijn deze van de E40.

15. Hier ergens zal de nieuwe tuigbrug over de ringvaart beginnen. De oude ligt er voorlopig nog rechts. Voorlopig zie ik nog niet waar deze twee betonnen palen voor gaan dienen (er staat er nog een tweede links buiten beeld).

16. Een stukje fundering waarvan de bedoeling me nog niet duidelijk is. Er komt hier natuurlijk nog ergens die grote rotonde met drie onderdoorgangen voor de fietsers, misschien heeft het daar wat mee te maken.

17. Deze fundering is ten minste wel duidelijk, de palen van de nieuwe tuigbrug.

18. Zelfde maar van een iets andere hoek, omdat ik het zo mooi vind.

19. Vanop de oude brug over de ringvaart: de nieuwe brico en het stadium.

20. Een blik naar de overkant. Van de bewapening rechts op de voorgrond zal de nieuwe tuigbrug vertrekken.
De twee bouwkranen markeren waar de R4 het Scheldekanaal zal oversteken. In het verlengde zie je rechts op de achtergrond al de grond waar de R4 op zal komen, de heipijlen zitten daar al allemaal in de grond.

21. Deze palen zullen de brug over het Scheldekanaal steunen. Waar ik nu sta komt de Nieuwe Scheldestraat richting de tuigbrug.

22. Ongeveer dezelfde plaats maar nu de wapening aan de andere kant van de weg. De funderingspalen van de weg zijn hier ook nog goed zichtbaar.

23. Het bruggenhoofd aan de overzijde van het kanaal.

24. Deze foto is genomen voor de drie gele containers op de voorgrond die het water van de bemaling enigzins zuiveren, vermoed ik. Wegens het sintelstort?

25. En er mogen nog meer palen in de grond.

26. Waar ik nu sta komt er een rond punt. Rechts begint de R4 te klimmen om het kanaal over te steken. Links komt er een op- en afrit van de R4 toe. Links daarvan zal het fietspad komen (en links daarvan sta je op de E40).

27. Een détail van de fundering van de weg.

27. Dit fietspad zal met een apparte brug naast de E40 het kanaal oversteken. De twee bruggenhoofden beginnen vorm te krijgen.

28. En de overkant.

29. Om af te sluiten. Vanop de brug van de R4 over de Schelde (bij de haven van Merelbeke). Aan de overkant komt dus het missende stukje R4. (klik voor een grotere versie)

·
Moderator
19,860 Posts

Dit lijkt me de fundering te zijn voor het bruggenhoofd? Deze zal immers de hele brug moeten recht houden. Een beetje als het contragewicht bij een torenkraan: het langste deel hangt over de Ringvaart. Het bruggenhoofd trekt de boel naar beneden via de tuikabels?

·
Registered
147 Posts
Het is met plezier gedaan Jongeheer!

Ah ja, nu je het zegt. Ik had er nog niet bij stilgestaan dat die onsymetrische brug nog recht gehouden moet worden. :nuts:

·
-
978 Posts
Op de borden van de nieuwe afrit 2 (Oostakker I) hebben ze de tekst op die borden overschilderd met grijze verf. Net zoals ze nu doen bij langdurige afsluitingen. Het is nog maar een nieuw bord, de afrit is nog steeds open, enige reden?

·
Registered
103 Posts
Hundelgemsesteenweg negen dagen afgesloten
NIEUWE TUNNEL VOOR DOORTREKKING R4 WORDT GEPLAATST

Vanaf vrijdag wordt de Hundelgemsesteenweg aan de brug over de Ringvaart voor negen dagen afgesloten. Er wordt een 4.200 ton zware tunnel geplaatst onder de rijbaan voor de verlenging van de R4 tussen de autokeuring in Zwijnaarde tot de Guldensporenlaan in Merelbeke.
De 4.200 ton zware tunnel werd de voorbije maanden gebouwd ine en bouwput langs de Hundelgemsesteenweg, maar is klaar om op zijn plaats gezet te worden. Met een rail-systeem wordt de tunnel met hydraulische vijzels centimeter per centimeter op zijn plaats gerold.
De tunnel zal 170 meter lang zijn, waarvan 32 meter volledig gesloten, 21 meter breed en 6 meter hoog worden. De tunnel wordt door 12 hydraulische vijzels opgetild tot 5 cm boven de grond. Het schuiven gebeurt aan een snelheid van ongeveer 20 meter per uur

Omleiding

Voor de werken wordt de Hundelgemsesteenweg afgesloten vanaf vrijdagavond 26 oktober om 19uur tot maandagochtend 5 november 6uur.
Het personenverkeer in de richting Gent volgt de omleiding langs de Guldensporenlaan, Fraterstraat en Bergstraat. Het vrachtverkeer richting Gent wordt omgeleid via de Poelstraat, de Lamstraat en de Salisburylaan om dan de R4 op te rijden.
Verkeer in de richting Merelbeke volgt de omleiding langs de Ringvaartstraat, Fraterstraat, Guldensporenlaan

Hinder

'De werken aan de tunnel begonnen al in juni. Maar om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken werd ervoor gekozen de tunnel eerst op te bouwen in een bouwput langs de rijweg en pas dan op zijn plaats te schuiven', zegt het Agentschap Wegen en Verkeer.
'Om de werken zo snel mogelijk te kunnen afronden zal de aannemer 24u op 24u, 7 dagen op 7 doorwerken. De hinder voor de omwonenden wordt zoveel mogelijk beperkt maar gezien de werken ook ’s nachts plaats vinden zal enige hinder onvermijdelijk zijn. Daarnaast wordt gezorgd dat de lokale woningen bereikbaar blijven, ook voor post en afvalophaling.'

Leefbaarheid

De tunnel onder de Hundelgemsesteenweg is één van de 15 werfzones die op het programma staan om de R4-buitenring tussen Zwijnaarde en Merelbeke te vervolledigen.
'Het project R4 Zuid moet de mobiliteit, economische ontwikkeling en leefbaarheid in en om Gent ten goede komen. Met de komst van de tunnel is een nieuwe stap gezet om Merelbeke beter bereikbaar te maken en doorgaand verkeer uit de dorpskern te weren', klinkt het.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121022_027

101 - 120 of 497 Posts