SkyscraperCity banner

Rabotoren, Utrecht

• 10

Votes: 5 8.6%
  • 9.5

Votes: 4 6.9%
  • 9

Votes: 5 8.6%
  • 8.5

Votes: 15 25.9%
  • 8

Votes: 10 17.2%
  • 7.5

Votes: 10 17.2%
  • 7

Votes: 4 6.9%
  • 6.5

Votes: 2 3.4%
  • 6

Votes: 0 0.0%
  • 5.5

Votes: 3 5.2%
  • 5

• 4

• 3

• 2

• 1

1 - 20 of 40 Posts

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ondanks dat hij continu in de brand vliegt, en de oplevering daardoor flink vertraagd is, is hij aan de buitenkant zo goed als af. Daarom kan deze 'verrekijker' ook wel alvast toegevoegd worden.

Gegevens
Naam: Rabobank Bestuurscentrum
Hoogte: 105 meter
Oppervlak: 56.000 m²
Plaats: Utrecht
Oplevering: Vertraagd door brand, wordt waarschijnlijk 2011
Website: www.rabobank.nl
Functie: Kantoren
Architect: Kraaijvanger Urbis

Foto: NulDertig

Foto: Nout

Foto: Guere

utrecht rabobank towers evening by drbob97 sorry i be out until next week, on Flickr

The Binoculars by !.Keesssss.!, on Flickr

·
Banned
3,985 Posts
Het grote minpunt blijft de bovenkant. Ook vind ik de cladding een beetje, hoe zeg je dat, plastic overkomen.

Wel een flinke opsteker voor het stationsgebied, hij past prachtig bij het oude rabobankgebouw ernaast. De vorm is ook goed gelukt. Al met al meer plusjes dan minnetjes, maar een echte eyecatcher vind ik het niet (en dat had ik wel verwacht, en ja, ik heb hem in het echt gezien).

7.5

·
AstroNout
5,091 Posts
Prachtige toren. De vorm zou bij een grotere hoogte beter tot zijn recht komen. Bijzonder mooi aan het gebouw vind ik de twee kernen die een kwartslag gedraaid staan ten opzichte van elkaar waardoor de toren er nooit geheel symmetrisch uitziet. De grote hoeveelheid glas maakt dat de toren er bij elke 'lucht' weer anders uitziet. Al met al een 9.

·
Registered
4,042 Posts
Leuke hoogte voor Utrecht, maar deze uitvoering voegt helemaal niks toe aan de stad. Hij is me veel te log, karig en internationaal (= anoniem en saai). Die twee kazematten op de top maken het eindplaatje er niet beter op. Nee, Utrecht heeft veel betere torens in huis. 5.5

·
Biting User
787 Posts
Jammer dat deze toren niet het zelfde mooie spiegelglas heeft als het rabobank-gebouw ernaast. een 6.5, simpelweg om dat voor mij verkeerde soort glas.

·
Annoying member
6,968 Posts
Jammer dat deze toren niet het zelfde mooie spiegelglas heeft als het rabobank-gebouw ernaast. een 6.5, simpelweg om dat voor mij verkeerde soort glas.
Dat spiegelglas is zooo ouderwets, dat wordt sinds de jaren 80 al niet meer gebruikt. En ik moet er niet aan denken dat je een 105 meter hoge spiegel hebt. Het spiegel'glas' op de oudbouw is trouwens voor 90% gevelmateriaal, de ramen in de oudbouw zijn echt heel klein.

·
Registered
5,019 Posts
Wat moet er dan nog gedaan worden...?
De hele top en de entree, niet onbelangrijk lijkt me, voor een mooi totaal shot om iets echt te beoordelen. Nu moet ik een toren beoordelen op niet representatieve afbeeldingen, waar vanalles nog aan deze toren ontbreekt. Best jammer, want de Rabo is zeker een van de mooiere torens in NL en verdient niet zo'n lavenloze presentatie als deze:eek:hno:.

·
Registered
2,820 Posts
^^
Je hebt inderdaad wel een punt ja. Op een aantal foto's is goed te zien dat de toren nog niet gereed is, ontbrekende ramen, rookschade aan de top, ontbrekende beplating van de top...

·
Registered
6,039 Posts
Ben het daar ook wel mee eens. Voortaan maar geen gebouwen meer openstellen ter beoordeling die nog niet helemaal klaar zijn, wel zo netjes/eerlijk.

·
GRID all the way
103 Posts
Nee, Utrecht heeft veel betere torens in huis. 5.5
Ja, we hebben... wacht eens even... echt waar? Behalve Domtoren, is er één die er verder tussenuit springt? (in positieve zin :lol:?). Ik kan alleen komen op die van Rijkswaterstaat... dan houdt het eigenlijk wel op. Maar wat niet is kan nog komen.

1 - 20 of 40 Posts