Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 74 Posts

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Eh, ja dat is al lang besteld. Ik kan me herinneren dat er een proefmodel op de Markt van Zoetermeer stond en dat de inwoners konden kiezen voor bepaalde kleuren enzo. Voor het traject Den Haag - Zoetermeer ziet hij er zo uit:

Dit is een foto van het model, staande op de Markt in Zoetermeer:

·
kejje nagaan!
5,074 Posts
Voor zover ik weet is er voor de Hofpleinlijn/Erasmuslijn nog niets besteld...

De Alstom RegioCitadis voertuigen die th0m postte zijn voor de gecombineerde laagvloerige Zoetermeerlijn/ HTM-lijn 3 en 6 bestemd. Men heeft ook nog wat meer tijd voor de Hofpleinlijn, want het hoogvloerige metrogedeelte van Randstadrail zal pas in 2008 klaar zijn, twee jaar na de introductie van Randstadrail op de Zoetermeerlijn/HTM-tramnet, die volgend jaar moet plaatsvinden.

Het hier afgebeelde metrovoertuig (en het interieurplaatje op de Randstadrail-site), dat voor mij nieuw is, ziet er overigens uit als een RET-Bombardier metrowagen met een andere kopvorm, een kop die qua design verwant is met die van de RegioCitadis.

·
Registered
14,152 Posts
Die "metro" is volgens mij inderdaad gewoon een Bombardier en in die keuze geef ik de RET geen ongelijk. Ziet er in ieder geval zeker niet verkeerd uit. Ook de kleurstelling is beter dan ik verwachtte.

·
kejje nagaan!
5,074 Posts
Van www.randstadrail.nl :

24-6-2005
RET koopt hoogwaardige voertuigen voor RandstadRail

De RET heeft 21 nieuwe lightrailvoertuigen aangeschaft voor de RandstadRail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag. De voertuigen worden geleverd door Bombardier Transportation, en worden in 2008 in gebruik genomen. De nieuwe directeur RET, Pedro Peters, en Wolfgang Tölsner, Chief Operating Officer van Bombardier ondertekenden vandaag het contract. Wethouder Hulman van stadsregio Rotterdam en wethouder Bruins van stadsgewest Haaglanden zorgden voor de onthulling van de nieuwe voertuigen. Met de aankoop van het materieel is ruim 80 miljoen euro gemoeid.

De lightrailvoertuigen zijn veilig, snel, comfortabel en modern. De voertuigen zijn transparant uitgevoerd en worden uitgerust met een camerasysteem. Hiermee voldoen de voertuigen aan de nieuwste richtlijnen voor sociale veiligheid.

De voertuigen hebben een maximumsnelheid van 100 km per uur, trekken snel op en remmen snel af waardoor reistijden worden verkort. Dankzij een systeem van dynamische reizigersinformatie is de reiziger op de hoogte van actuele reisinformatie. Daarnaast worden de voertuigen voorzien van topkoeling waardoor de temperatuur ook ’s zomers aangenaam blijft.

De voertuigen komen in de toekomst te rijden tussen station Slinge in Rotterdam en station Den Haag Centraal. De RET exploiteert deze nieuwe regionale verbinding, waarvan de aanleg momenteel in volle gang is.

Uit het juli-nummer van Het Openbaar Vervoer / Railnieuws is het volgende op te maken:

Het betreft een nieuwe uitvoering van de 'Flexity Swift' van Bombardier. De huidige Bombardier-metro's en sneltrams van de RET zijn ook ingedeeld in dit subtype, maar dit zegt nog weinig over hun uiterlijk, want de in vormgeving weinig daarop lijkende nieuwste Stadtbahn-wagens van Keulen vallen daar bijvoorbeeld ook onder. Ze moeten een nieuwe kopvorm krijgen en dezelfde kleuren als de Haagse RegioCitadis voertuigen van Alstom, die vanaf volgend jaar instromen voor de Zoetermeerlijn / HTM lijn 3 en 6.

Het gaat om een uit drie wagons bestaand voertuig van 42 meter lang en 2,60 meter breed met 104 zit- en 166 staanplaatsen. In de dienst zullen maximaal twee voertuigen gekoppeld worden, omdat het station Blijdorp perrons van 90 meter lang krijgt. De airco is volgens mij een primeur voor het stadsrailvervoer in Nederland.

Het eerste voertuig moet in januari 2008 gereed zijn. Totdat alle 21 driewagentreinen geleverd zijn wil men de dienst uitvoeren met tien aangepaste metro/sneltramrijtuigen van de 5200-serie (de wagens die sinds de jaren '80 op de Calandlijn rijden). Momenteel is een zo'n aangepast rijtuig in Leidschendam, om er in deze week nachtelijke testritten mee uit te voeren op de Hofpleinlijn.

Onderstaande foto van www.digitaletram.nl toont de wagen in de NS-Werkplaats van Leidschendam. De beide fronten van de wagen zijn gemarkeerd met opvallende gele vlakken:

·
kejje nagaan!
5,074 Posts
En een beetje verder zoeken tussen de persberichten op de Bombardier-site leverde de volgende plaatjes op, die ik hier volgens mij nog niet eerder ben tegengekomen:

(ze zijn ook downloadbaar in een hoge resolutie, maar dan passen ze niet meer op het forum...)

35,036 Posts
Dus het gaat ze blijkbaar niet lukken om die 21 dingen gewoon in 2008 allemaal te leveren? Beetje vreemd nu gaan ze eerst met die dingen uit de jaren 70 rijden, in 2008...

90 meter is overigens wel vrij weinig niet? Nja het is natuurlijk ook geen hoogstedelijke lijn.

·
kejje nagaan!
5,074 Posts
Volgens het persbericht op de Bombardier-site moeten ze tussen januari en november 2008 geleverd worden. Klopt ook wel, want voor zover ik weet is de verbinding met de Erasmuslijn pas aan het eind van dat jaar gereed. En tien maanden voor 21 wagons is ook een vrij normaal levertempo, dat is globaal een nieuwe trein per twee weken.

Vervolgens heeft men tien maanden om alle kinderziektes en zo er uit te halen en het personeel te instrueren. Het rijden met de oudere RET metro's is volgens mij alleen als overbrugging voor de tijd dat NS niet meer op deze lijn rijdt. (geen idee wanneer zij zich terugtrekken). Alleen vind ik tien metrostellen wel erg weinig.

We zullen het wel zien straks...

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Zijn wel fraaie dingen en zo te zien inderdaad gebaseerd op het huidige metromaterieel van de RET. Wel grappig dat nu zowel Bombardier als Alstom met nieuw materieel op Randstadrail komen te rijden.

·
Registered
16 Posts
Mojito said:
Op www.digitaletram.nl staat een reportage met (niet al te duidelijke) foto's van nachtelijke proefritten eerder deze week met de RET-metrowagen tussen Leidschendam en Pijnacker.

Het hoogteverschil tussen trein en perron is behoorlijk...
De perrons zullen worden aangepast aan de breedte en de vloerhoogte van het metro-materieel; de perrons zullen dertig centimeter worden verhoogd en twintig centimeter verbreed. Dit kan echter pas op het moment dat de NS zich terug trekt en de lijn wordt losgekoppeld van het hoofdnet. De metro's in Rotterdam zijn namelijk 2,65 m breedt. Terwijl de hofpleinlijn aan de eisen van het profiel van vrije ruimte van het hoofdnet moet voldoen (ca 3 meter, als ik mij niet vergis). Ik ben bijvoorbeeld een keer met een omgeleide intercity-trein over de Hofpleinlijn gereden (De hier voor benodigde verbindingsboog in Rotterdam Noord is overigens een paar jaar geleden afgebroken).

Voor meer informatie over Randstadrail zie de site: http://www.randstadrail.nl/

1 - 20 of 74 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.