Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
onregelmatig bezoeker
511 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: database diagrams...

Ik vond het verrassend:

1 Tilburg 47 westpoint
2 Rotterdam 45 maastoren
Den Haag 45 nieuw babylon
4 Amsterdam 35 rembrandttoren
5 Eindhoven 34 de regent
6 Spijkenisse 33 de rokade
7 Almere 32 carlton
8 Enschede 29 alphatoren
9 Leeuwarden 28 achmeatoren
Vlissingen 28 sardijntoren
Utrecht 28 rabotoren
12 Terneuzen 27 waterfront
13 Rijswijk 26 european patent office
Vlaardingen 26 hoogwitte
15 Den Bosch 25 provinciehuis
Zwolle 25 ijsseltoren
Delft 25 vermeertoren
Zoetermeer 25 apollo
19 Ridderkerk 24 de toren
Groningen 24 stoker
21 Nijmegen 23 erasmusgebouw
Zwijndrecht 23 eemsteintoren
Maassluis 23 abel tasmantoren
Zaanstad 23 lotustoren
25 Leiden 22 de stadswachter

·
Registered
35,100 Posts
Bron: database diagrams...

Ik vond het verrassend:
Ik eigenlijk niet. Woontorens halen met lage verdiepingshoogtes al snel een hoger aantal verdiepingen/lagen dan kantoortorens.

New Orleans in Rotterdam is ook een woontoren (met afstand de hoogste van Nederland), maar met extra hoge verdiepingen wat haar een soort "tussenmaatje" qua verdiepingshoogte geeft. Derhalve heeft ook deze woontoren (5 meter lager dan de Maastoren) ook 45 verdiepingen of etages.

Westpoint heeft merkbaar lagere plafonds in de woningen, waardoor ze 47 etages halen op een hoogte van 143 meter (als ik het goed zeg ;)).

·
Registered
553 Posts
Het is wel een beetje een kromme vergelijking. Een kantoor gebouw zal al snel hoger zijn dan een woontoren. Vanwege de maten per verdieping, ondanks dat een kantoorgebouw hoger is heeft ie per ratio minder verdiepingen.

·
Bas
14,747 Posts
^^ Leuk lijstje. Met deze gebouwen valt er een hele leuke skyline te maken, probeer dat maar eens met 1 cm = 1 verdieping of zoiets. Staafdiagram eerst, en vervolgens intekenen. Voor de hoogbouwert die zich beetje verveelt met dit slechte weer :)

·
Registered
3,513 Posts
New Babylon staat er natuurlijk nog niet, maar zonder dat zou den Haag nog steeds 3e zijn denk ik.
Ben allang blij dat Westpoint niet in Rotterdam staat. Dan maar 2e op de ranglijst. ;)
Den Haag en Rotterdam staan gedeeld tweede, hè. ;)
Maar er zit idd wel een aardig gat tussen #3 en #4. :)

·
Registered
225 Posts
Omdat we allemaal stiekem wel van cijfertjes en grafiekjes houden, hierbij een overzicht van alle steden in de Benelux met gebouwen (kantoren en woontorens) vanaf 100 meter, inclusief gebouwen die in aanbouw zijn. Bron: Skyscraperpage

HOOGTE:

VERDIEPINGEN:

En speciaal voor Railway Stick. Om de hoogte met de verdiepingen te kunnen vergelijken moesten ze allebei omgezet worden naar een verhouding (procentueel in dit geval). Voor de hoogte is 100 meter als nulpunt gekozen en 165 meter (Maastoren) als maximum. Bij de verdiepingen is 21 als nulpunt gekozen (Castalia) en 47 als maximum (Westpoint).

·
Registered
12,558 Posts
Mooi overzicht. Grappig dat Brussel en Den Haag niet eens zoveel schelen.
Het verschil tussen Rotterdam en Brussel is toch kleiner dan het verschil tussen Brussel en Den Haag.

Verder komt dat natuurlijk omdat Brussel jarenlang stilgestaan heeft op hoogbouwgebied. Er heerste een ware hoogbouwfobia. Gelukkig is daar de laatste jaren ietwat verandering in gekomen.

·
Registered
7,718 Posts
Veel torens in Brussel staan eigenlijk in een buurgemeente, zo staan er vijf 100-plussers in Sint Joost ten Node en vijf in Schaarbeek.

Het aantal verdiepingen van de Westpoint is inderdaad opmerkelijk, maar die zal nog wel volgens het oude bouwbesluit gebouwd zijn.

1 - 20 of 21 Posts