SkyscraperCity banner
1 - 20 of 130 Posts

·
Registered
1,192 Posts
Discussion Starter · #1 ·
CBS, 15 november 2010

Bloemendaal en Wassenaar zijn rijkste gemeenten

Bloemendaal en Wassenaar zijn de twee gemeenten met gemiddeld het hoogste inkomen per inwoner. De rijkste gemeenten van Nederland zijn vooral te vinden in Noord-Holland, de minst rijke in Oost-Groningen en Zuid-Limburg.
Inkomen in Bloemendaal en Wassenaar 65 procent boven gemiddelde
In 2008 bedroeg het gemiddelde inkomen in Nederland per inwoner 24,6 duizend euro. De inkomens in Bloemendaal en Wassenaar lagen 65 procent boven het landelijk gemiddelde. Ook Blaricum (+64 procent) en het Gelderse Rozendaal (+57 procent) scoorden hoog.
De laagste inkomens per inwoner zijn te vinden in de Pekela, waar het inkomensniveau 19 procent lager was dan gemiddeld. Op de tweede plaats stond Stadskanaal, gevolgd door Kerkrade. In beide gemeenten was de afwijking van het landelijk gemiddelde -15 procent.

Zes van de tien rijkste gemeenten in Noord-Holland

Van de tien rijkste gemeenten lagen er zes in Noord-Holland. De hoge gemiddelde inkomens zijn vooral geconcentreerd in de regio Gooi en Vechtstreek. Deze regio was goed voor vier van de tien rijkste gemeenten van het land. Behalve Blaricum waren dat Naarden, Laren en Bussum.
Oost-Groningen en Zuid-Limburg grossieren in lage inkomens
De gemeenten met de laagste gemiddelde inkomens zijn voornamelijk te vinden in Oost-Groningen en Zuid-Limburg. Van de tien armste gemeenten lagen er vijf in Oost-Groningen en vier in Zuid-Limburg.
In Zuid-Limburg zijn de minst rijke gemeenten geconcentreerd in de regio Parkstad, de voormalige Oostelijke Mijnstreek. Van deze regio behoorden naast Kerkrade ook Heerlen en Brunssum tot de tien gemeenten met het laagste inkomensniveau.

Utrecht van de vier grote steden het rijkst

Van de vier grote steden kwam alleen in Utrecht het inkomensniveau boven het landelijk gemiddelde uit. Het inkomen per inwoner was er 3 procent hoger dan dat van de gemiddelde Nederlander. Het laagst was met -10 procent het inkomensniveau in Rotterdam.

- Hans Kasperski en Peter Meuwissen -

Leuk om de excel te downloaden met alle gemeenten.

·
Registered
6,039 Posts
Dorpen en steden kun je in deze niet 1 op 1 vergelijken vanwege de verschillende functies. De grote steden zijn het opvangbakje voor armeren in de samenleving, ook geen verassing. De kwalificatie van utrecht en 'grote stad' vind ik niet helemaal juist maar doet het wel goed.

·
Bas
14,384 Posts
Weer zo`n lijst waar ik niks mee kan. Je kunt in de drie Noordelijke provincies wel veel lichtblauw gekleurde gemeenten hebben, door de bank genomen is de levenskwalitiet daar wel vèèl hoger. Neem nou de grondprijs, huizenprijs, belastingen en zeker ook de prijzen van de levensmiddelen, daar kun je mensen/gemeenten op afrekenen. Niet op gemiddelde inkomens.

Ik denk dat een rookworstenophanger in Nieuw-Buinen eerder een vrijstaande woning heeft dan een woekerpolissen-account manager in Zoetermeer. Zo, discussie aangewakkerd, komt U maar.

·
Registered
553 Posts
Deze lijst zegt helemaal niks. Je moet juist kijken naar levenskwaliteit. In noord Nederland heb je al een villa voor 3 ton. Terwijl je daar in het westen alleen maar van kan dromen...

·
Registered
6,039 Posts
Maar in noord Nederland is dan weer geen f*ck te doen dus het is maar waar iemand voor kiest. De term 'levenskwaliteit' vult ieder op zijn eigen manier in.

·
Registered
6,039 Posts
Hm o ja Groningen is wel grappig:lol:, geen edit maar ik had natuurlijk moeten zeggen landelijk Noord waar je al die villa's van 3 ton kunt kopen.

·
Bas
14,384 Posts
Hoogloper, hoe serieus moeten we jou nog nemen? In Noord Nederland is genoeg te doen, echter niemand zegt wat je dan moet doen. Het leven bestaat niet alleen uit recreatie en vermaak.

·
Registered
6,039 Posts
Omdat ik een mening heb? maar op je vraag, het leven bestaat uit veel méér dan alleen wandelen in de bossen en je druk maken om roddels uit het dorp. Ik ken het maar het leven is zoveel rijker.

Jij bent degene die beweert dat mensen daar een hogere levenskwalteit hebben, mij overtuig je niet.

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Conclusies trekken uit deze lijst als 'mijn stad doet het goed' is ronduit belachelijk. Het is allang beschreven (o.a. Reijndorp 'Stadswijk', maar ook Jane Jacobs, Floria, e.v.a.) dat stedelijk leven weinig te maken heeft met hoge inkomens - eerder het tegenovergestelde.

Neemt natuurlijk niet weg dat Rotterdam wel erg ver onder het gemiddelde zit.

·
Bas
14,384 Posts
@ Hoogloper: Ik woon in een stad van 94.455 inwoners. Raar om te horen van al die frequente Randstad-bezoekers bij mij op het werk dat zij eigenlijk allemaal wel hier willen wonen. Heb jij hier een verklaring voor?

·
Registered
6,039 Posts
Ja, in een nieuwe omgeving lijkt het vaak allemaal net even wat mooier en het zal ook een stukje beleeftheid naar jou toe zijn, zeker als je het expliciet vraagt. Bij mij is het trouwens precies hetzelfde als ik dorpelingen op bezoek heb, maar ontopic maar weer.

·
Bas
14,384 Posts
^^ Ik vraag er nooit naar, ze komen er zelf altijd mee. En het is echt niet een stukje beleefdheid hoor, het komt gewoon vaak spontaan ter sprake. De levenskwaliteit is hier gewoon hoger dan in bijvoorbeeld Amsterdam, maar daar zul je een Amsterdammer, en die lopen altijd met nauwgesloten oogkleppen op, nooit over horen.
Nou, dan maar nu weer echt back on topic of gaan we rellen? :)

·
...
3,313 Posts
SkyBridge said:
Conclusies trekken uit deze lijst als 'mijn stad doet het goed' is ronduit belachelijk. Het is allang beschreven (o.a. Reijndorp 'Stadswijk', maar ook Jane Jacobs, Floria, e.v.a.) dat stedelijk leven weinig te maken heeft met hoge inkomens - eerder het tegenovergestelde.
Inderdaad en daarnaast steden met een half miljoen inwoners of meer vergelijken met een Rozendaal met amper 1500 inwoners? Wat betreft omvang een aardige villawijk, maar dan bestuurlijk zelfstandig. ;)

Meer in zijn algemeenheid laat het kaartje wel duidelijk zien dat de hogere inkomens voornamelijk wonen in de randstedelijke suburbia (waarbij de Noordvleugel meer in trek is dan de Zuidvleugel) en buiten de randstad rondom Eindhoven. Maar ook dat is op zich geen verrassing....

·
Registered
5,862 Posts
Deze lijst zegt helemaal niks. Je moet juist kijken naar levenskwaliteit. In noord Nederland heb je al een villa voor 3 ton. Terwijl je daar in het westen alleen maar van kan dromen...

Is een Villa van 3 ton hebben dan levenskwaliteit voor het noorden? Als je de poen hebt wel...
Iemand noemde wat een arme sloebers daar in Groningen, en dat is gewoon nog steeds zo. Veel verborgen armoede, is wel verbeterd de laatste decennia, maar nog steeds aanwezig. En bij arme sloebers horen ook alle sociale toestanden...
Als je lijstjes als slechte gezondheid, percentage overgewicht, percentage rokers, drankgebruik, tienermoeders, werkloosheid enz enz ernaast legt zul je zien dat dezelfde gebieden in Oost-Groningen ook regelmatig opduiken.
In plaats van de levenskwaliteit hier in het noorden op te hemelen voor de mensen die het zich kunnen veroorloven, en die is best goed hier en er is genoeg te doen Hoogloper, kun je beter accepteren dat er achter dat lage gemiddelde inkomen wel degelijk problematiek schuilt, zeker in een aantal van die gemeenten die hoog in het lijstje staan.
Voor vergelijkbare functies ligt het loon hier ook wat lager dan elders omdat het leven goedkoper is, maar dat is maar een klein gedeelte van het verhaal, al maakt dat wel dat het gemiddelde inkomen in dergelijke staatjes hier inderdaad sowieso wat lager zullen liggen..

1 - 20 of 130 Posts