SkyscraperCity banner
1 - 20 of 35 Posts

·
德明
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ravenstein is een vestingstad aan de Maas met 3.360 inwoners die behoort tot de gemeente Oss. Ik vraag me af of de naam ‘Ravenstein’ de mensen hier wat zegt, of is het voor de meeste hier ‘nieuw’? Hier wat foto’s van het kleine, maar erg mooie stadje. Hopelijk vinden jullie het wat en krijgen jullie een idee van de sfeer. Reacties zijn gewenst. ;)

Alle foto's zijn gemaakt op woensdag 3 mei.

1. De skyline, vanaf buiten de gracht van de vesting gezien. Aan de bewolking is goed te zien dat de blauwe lucht (rechts) langzaam werd bedekt door de dikke sluierbewolking (links), dat was wel jammer. Desondanks toch heerlijk weer…

2. De Maas met in de verte, kijkend richting Nijmegen, de brug waarover de A50 zich een weg heeft gebaand.

3. Rechts één van de twee kerken in Ravenstein: de Sint-Luciakerk uit 1735, de enige kerk in Nederland, buiten Limburg, die gebouwd is in de Barokstijl.

4. Nog eens, gezien vanaf een heuveltje.

5.

6. Molen ‘De Nijverheid’ uit 1857 is met 30 meter de hoogste molen van Noord-Brabant. Nu is er het VVV-kantoor in gevestigd.

7.

8. Bokeh? ;)

9. Het Raadhuis uit 1739; iets te glad gerestaureerd naar mijn zin.

10. Nog een keer het raadhuis met links de Sint-Luciakerk en achter de boom verschuilt zich de stadspomp.

11. Vroeger bezat het stadje drie stadspoorten, nu zijn er nog 2 van over. Dit is de Maaspoort, vroeger was er de praktijk van de stadsdokter gevestigd.

12. Nogmaals, wanneer je je hier 180 graden draait zie je de Maas.

13. Stadskiekje tussen de regenpijpen door.

14. Dagjesmensen en man met vette camera (die ben ik vaak tegen gekomen joh).

15. Erg pittoresk…

16. En ook dit…

17. De Garnizoenskerk uit 1641. Naast kerkdiensten vinden hier ook culturele activiteiten en concerten plaats.

18.Idem.

19. De bestrating in het oude gedeelte van Ravenstein is echt mooi, maar zo onpraktisch voor fietsers. Als je daar met een vaartje overheen gaat trilt heel je fiets uit elkaar. (Wel perfect om te trainen voor Parijs – Roubaix ;))

20. Ja, hoog issie…

21. Aah…

22. De spoorbrug die de verbinding Den Bosch – Nijmegen vergemakkelijkt.

Dat was het weer, bedankt voor het kijken! :cheers:

Toeristische tip: Ravenstein is een erg leuk plaatsje en zeker een bezoekje waard. Het is echter te klein om er een hele dag door te brengen, in 2 à 3 uur heb je het wel weer gezien. Het is dus een ideale stop als je wat oude stadjes aan de Maas wilt combineren.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ravenstein is wel het leukste plaatsje van Noord-Oost Noord-Brabant :) Ik heb er ooit een opdracht over moeten maken op school, dus kende veel dingen al. Zeker de moeite waard, maar inderdaad wel in combinatie met andere plaatsen, want groot is het niet.

En leuke foto's! Ga zo door met Brabant op de kaart te zetten. En woensdag Eindhoven, toch?! ;)

·
Bas
14,412 Posts
Ik ben ooit vroegâh wel eens in Ravestein geweest. Ik had niet gedacht dat het zo`n leuk plaatsje zou zijn. Wel echt klein voor een Brabantse stad. Als ik daar in de buurt ben, zal ik Ravestein even bezoeken, etentje of zo binnen de stadmuren ergens in de zomer lijkt mij wel heel erg mooi.
En die bruggen hé, daar is flink om gevochten in de Tweede Wereldoorlog....

·
Registered
2,880 Posts
Prachtpics DvW!! Grappig om te zien dat ons landje nog 'wemelt' van de vestingstadjes, alhoewel je ook kan overdrijven. Maar dit is toch daarvan een mooi voorbeeld! Leuk stadje om eens te bezoeken.

·
Registered
4,206 Posts
Wat een mooi dorpje. Dit soort dorpen moeten nooit nieuwbouw ernaast krijgen. Dan verliest het toch wel een beetje de charme. Verder ken ik Ravenstein van puzzels ofzo...

·
Captain
3,356 Posts
Leuk dorpje. Vrienden van mij wonen op een binnenvaartschip daar aan de overkant in de 'Ham van Wijchen'. Ben weleens v.a. daar met de rubberboot een shoarmaatje wezen halen in Ravenstein. Wist echter niet dat het bij Oss hoorde. Dat ligt er toch nog zo'n 15km vandaan.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
@Souf: daar dacht ik ook als eerste aan, maar dat is Ravensburger :)

Ravenstein had ik nog nooit van gehoord, die brug ken ik wel. Alleen waarom zijn ze zo anti-NS en richten ze kanonnen op die brug?

Verder is er maar één woord voor Ravenstein: pittoresque :)

·
Registered
441 Posts
railway stick said:
Ik ben ooit vroegâh wel eens in Ravestein geweest. Ik had niet gedacht dat het zo`n leuk plaatsje zou zijn. Wel echt klein voor een Brabantse stad. Als ik daar in de buurt ben, zal ik Ravestein even bezoeken, etentje of zo binnen de stadmuren ergens in de zomer lijkt mij wel heel erg mooi.
En die bruggen hé, daar is flink om gevochten in de Tweede Wereldoorlog....
En om het stadje ook, als ik me niet vergis, in de tachtigjarige oorlog.

·
Registered
4,042 Posts
Erg mooi stadje, wederom bedankt DvW! Mooi dat je ook wat vertelt bij de foto's, dan weet ik tenminste iets meer van wat ik zie. En je maakt ook steeds betere composities, dat mag gezegd worden. :yes:

·
Registered
368 Posts
Erg mooie foto's ik zou er zeker een keertje willen kijken. Veel smalle straatjes, oude panden en die bomen bij elkaar maken het een gezellig stadje.

·
Member member
1,685 Posts
Prachtig! Ik had er wel eens over gelezen, maar niet gedacht dat het zo mooi zou zijn.

·
Registered
5,054 Posts
Mooie serie. Bedankt ;)
Ravenstein was een apart stadje: heeft bij Kleef gehoord en was tot 1800 onafhankelijk toen het deel werd van de Bataafse Republiek .
Waarschijnlijk was het Raadhuis wel zo mooi toen. Ravenstein was bepaald niet arm.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Mooi stadje inderdaad. Ik kwam er vroeger vaak op fietstochtjes vanuit Wijchen. Ik kruiste de Maas altijd op het pad langs die spoorbrug. Best grappig, dat pad bestaat uit gare, half verroeste roosters die enorm schudden als er een trein langs rijdt.

1 - 20 of 35 Posts