Skyscraper City Forum banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 20 Posts

·
Registered
5,624 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Dames en heren,

Normaal gesproken sta ik nooit op de (virtuele) barricade om de vernieuwingsdrift tegen te gaan.
Alleen is er nu wel voor mij een grens gepasseerd met de plannen voor de Van Sijpesteijnkade.
Sloop van oude panden is niet altijd beter, en soms prima inpasbaar rond een nieuw te bouwen omgeving.

Vandaar de hyves site:

http://redvsijpesteijnkade.hyves.nl/

We moeten wethouder Harm Janssen toch alsnog over de streep kunnen trekken. Meld je aan, want met z'n allen moet dit toch te doen zijn!

Mochten jullie nog tips hebben, ze zijn welkom.
Kijken of het lukt! ;)

·
Registered
2,569 Posts
Als straks alleen het monumentje blijft staan wordt dat echt, echt een heel raar gezicht. Ik snap dat niet alle panden kunnen blijven staan maar om nu onmiddellijk weer alles te slopen gaat ook weer nergens over.

·
kijkt graag mee
346 Posts
Het mag van mij best blijven, maar een goede opknapbeurt is dan wel een voorwaarde. Al die lelijke graffiti.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd en is de sloop daarvan niet al besloten?

Verder wel sympathiek initatief, vind het ook heel jammer als die huizen verdwijnen.

·
Registered
5,624 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd en is de sloop daarvan niet al besloten?
Verder wel sympathiek initatief, vind het ook heel jammer als die huizen verdwijnen.
Het is misschien tegen beter weten in, maar zolang die huizen er nog staan en de slopershamer nog niet is gearriveerd geef ik het een kans! Daarnaast laat je ook aan de gemeente zien dat dit plan duidelijk niet op de steun van iedereen kan rekenen. Er was zelfs een meerderheid van de gemeenteraad tegen de sloop.

·
Registered
5,020 Posts
De poll op het Ad wordt nu aardig gemanipuleerd inzake het entreegebouw, van 80% ja, nu in 1 dag naar 42 % ja. Het gemanipuleer ten opzichte het entree gebouw en het oplaaiende verzet sloop van Sijpensteijn, geeft voor mij aan dat het vakantie tijd is en niemand wat om handen heeft. Dat de gemeente raad b.v. tegen de sloop is, heeft te maken met sentimenten van de bestaande actie groepjes, men laat zich mee slepen. 6 jaar geleden kon iedereen al weten dat de van Sijpensteijn kade gesloopt zou worden.

Dat de gemeente niet transparant is,is natuurlijk ook l#lkoek. Men moet niet buigen voor sentiment, dat alleen maar gevoed wordt door het zelfde kleine groepje, dat eigenlijk al 30 jaar de stad in zijn gesubsidieerde greep heeft.

De redenering dat Utrecht in het verleden fouten gemaakt heeft is geen reden, alles nu maar klakkeloos te behouden. De stad Utrecht bezien, is er nog veel moois over. Monumenten behoud kost nu eenmaal veel geld, en het is best nodig krities te blijven kijken naar wat je als stad eigenlijk wil behouden.

Echte monumenten zijn het natuurlijk ook niet, en je moet toch een keuze maken wat je conserveert voor de toekomst. Persoonlijk valt de van Sijpensteijn kade daar op 1 woning na voor mij en de monumenten welstand commisie niet onder.

Utrecht zal nu toch echt eens aan de modernisering van zijn stad moeten beginnen, zowel op infra, woning, kantoor en leisure gebied. Een nieuw modern centrum, naast het oude monumentale ceentrum heeft de stad goud in zijn handen.

·
Registered
5,624 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
^^ Hehe, snap je punt. Je moet als stad ook niet alles willen behouden, zeker als je daarmee de ontwikkeling van een stad belemmert. Ik probeer helemaal niet op de Van Oosten toer te gaan, maar ik ben wel van mening dat je een karakteristiek stukje als de "Sijp" prima in een stedelijke omgeving als het stationsgebied kan inpassen. Hoe mooi kan je oud en nieuw combineren. Je moet er moeite voor doen, maar het resultaat kan verbluffend zijn! In die zin, en in combinatie met de ligging aan de Leidse Rijn, heeft het hele rijtje denk ik wel een bepaalde monumentale waarde. Het rijtje integreren in een nieuwbouw pand zou toch super zijn...?

Een voorbeeld uit NY..:

http://dcrit.sva.edu/view/readingroom/the-glass-stampede/

·
Registered
2,569 Posts
@dommeltje, ik zou het niet erg vinden als er wat hoogwaardigs voor de Seijp werd teruggezet. Het wordt echter een kale vlakte omdat er een 'zichtlijn' naar het station moet worden opgezet. Dat vind ik echt lariekoek. Je hoeft niet vanaf het Westplein al het station te zien liggen. Een deel opofferen op een passage richting station te maken, prima. Maar daar hoeft niet de hele rij voor plat.

·
Registered
5,020 Posts
[QUOTE

http://dcrit.sva.edu/view/readingroom/the-glass-stampede/[/QUOTE]

Mooie voorbeelden^^

We moeten natuurlijk niet bij voorbaat uitsluiten dat NS Poort ook niet zo iets in petto heeft. Op eerdere renders heb ik 1 pand (die op de monumentenlijst staat) geintegreerd gezien met een modern hoog gebouw.

Niet dat ik per definitie voor sloop ben, maar de Sijp is nu een beetje mosterd na de maaltijd. Verder ben ik het met Yurp helemaal oneens wat die open ruimte betreft.

Het stationsgebied was altijd een volgepakt onoverzichtelijk geheel, waar je geen orientatie punten had en je er een claustrofosch gevoel bij kreeg.

Elke grote stad heeft van oudsher een groot open centraal plein, met grote hoge gebouwen er omheen, waar je een goed overzicht hebt.

Nu heeft Utrecht op die lokatie geen grote oude bebouwing als b.v. Amsterdam, Barcalona maar in Rotterdam hebben ze dat goed gedaan. Dat Rotterdamse model zie ik wel ontstaan in het stations gebied, al moet wel de architektuur van een veel hogere kwaliteit zijn, en moet je de buiten ruimte van R-dam niet als referentie punt nemen.

De aurora lijkt mij b.v. een goed hoogwaardige toren, oké hij is maar 100 meter en de vorm is mischien te bijzonder, maar toch hoogwaardig, dat heeft ook het stadskantoor. Meerdere hoogbouw die het gebied omringen met een open ruimte naar Lombok zal het gebied een enorm sterk, overzichtelijk en stedelijk karakter geven.

Met het nieuwe CS, tram en andere OV, wordt het een groot overzichtelijk geheel, met een eigen smoel, van verre tezien waar je heen moet en waar dag en nacht van alles te vinden en te beleven is.

·
Registered
2,569 Posts
^^ Dat plein komt er al in de vorm van het Stationsplein West. De Sijpenstein heeft daar weinig mee te maken.

·
Registered
2,569 Posts
^^ je kunt overigens hierop plotseling een nieuw ontwerp voor het Gildenkwartier zien, zou dat ergens op gebaseerd zijn?

·
Registered
158 Posts
Ik ben het vaak met Dommeltje eens maar deze keer toch echt niet. Vernieuwen is niet altijd verbeteren...........Natuurlijk ziet het rijtje er nu niet uit...........maar dat komt ook omdat er al jaren niets aan gedaan wordt. Wat te denken van wijken als Lombok en Wittevrouwen...........dat zag er op een gegeven moment ook niet uit............zijn nu zeer levendige hippe leuke wijken. (Prachtwijken wil ik het niet noemen:)) Pas de huidige gebouwen in de nieuwbouw en knap ze op.

·
Registered
5,020 Posts
Ik ben het vaak met Dommeltje eens maar deze keer toch echt niet. Vernieuwen is niet altijd verbeteren...........Natuurlijk ziet het rijtje er nu niet uit...........maar dat komt ook omdat er al jaren niets aan gedaan wordt. Wat te denken van wijken als Lombok en Wittevrouwen...........dat zag er op een gegeven moment ook niet uit............zijn nu zeer levendige hippe leuke wijken. (Prachtwijken wil ik het niet noemen:)) Pas de huidige gebouwen in de nieuwbouw en knap ze op.
Voor mij hoeft het ook niet echt weg.:) Maar het Holliday inn hotel ? krijgt er ook al een flink aantal meter middel laagbouw erbij. Het hotel zou gewoon los staand moeten blijven, met de zichtlijnen vanaf Lombok, krijg je een flinke open ruimte die heel overzichtelijk blijft. Mijn optie om een of twee gebouwen te laten staan in een modern gebouw, ligt volgens mij al op de tekentafel bij NS Poort. Het hele rijtje laten staan weegt niet op tegen de kosten en doet voor mijn gevoel afbreuk aan het gebied.

Stukje uit het nieuws RTV UTrecht.

RIJKSMONUMENT
Projectontwikkelaar NS Poort heeft al aangegeven te willen onderzoeken of meer historische panden dan alleen het rijksmonument in de nieuwbouw kunnen worden ingepast.

·
Registered
436 Posts
Langs sijpestein rijden heeft iets sympathieks, ik zou het jammer vinden als de vooruitgang dit voorgoed teniet zou doen. Anderzijds hoop ik dat als het gaat gebeuren dat het wordt ingepast, zoiets als Ill-b voorstelt en waarom ook niet

·
Registered
2,569 Posts
Het stukje van RTV Utrecht biedt in ieder geval hoop. Zou mooi zijn als NS Poort wat historisch besef aan de dag zou leggen. Het gaat namelijk niet om de gebouwtjes alleen maar om de lijn Leidseweg, van Sijpestijn, binnenstad. Nu is die lijn onzichtbaar door het Westplein dat er doorheen snijdt maar eigenlijk is het een lange straat van de Munt tot aan het Smakkelaarsveld.

·
Registered
201 Posts
Overigens hoeven voor het inpassen van oude panden in nieuwe ontwerpen niet zover weg te gaan. In de jaren 90 zijn een aantal "oude panden" aan de markt in Eindhoven ook geïntegreerd in het nieuw gebouwde winkelcentrum de heuvelgalerie.

·
Registered
343 Posts
YURP: Het gaat namelijk niet om de gebouwtjes alleen maar om de lijn Leidseweg, van Sijpestijn, binnenstad. Nu is die lijn onzichtbaar door het Westplein dat er doorheen snijdt maar eigenlijk is het een lange straat van de Munt tot aan het Smakkelaarsveld.
Je realiseert je dit pas ten volle als je op de fiets op de Leidseweg naar de stad rijdt. Denk de tram en Westplein weg, denk het water terug, en je ziet de (historische) betekenis ervan. Waar ik me wel zorgen over maak is de geplande HOV fly-over, ter hoogte van de Mineurslaan. Als dat een stevig betongedrocht wordt, helpt het de zichtlijn niet echt.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Hierover kan verder gediscussieerd worden in het stadscafé, omdat het Utrechtse subforum bedoelt is als projectenoverzicht. Discussiëren over deze zaken mag zeker, maar dan wel centraal in het stadscafé. Hartelijk dank! :)

1 - 20 of 20 Posts
Status
Not open for further replies.