SkyscraperCity Forum banner

Red het dorp

1224 Views 13 Replies 9 Participants Last post by  Eric Offereins
Het gaat steeds slechter met het dorp. Voor je het weet is Rotterdam volgebouwd. De laatste bedreiging is Loft 21. Dan komt een einde aan dit mooie stukje dorp waar vele mensen zulke mooie herinneringen aan hebben:

https://www.google.com.ec/maps/@51....4!1sjgHOTa0o8ZIct2611tNekA!2e0!7i13312!8i6656

Gelukkig komen steeds meer mensen in actie:

Ook deed de Rotterdamse acteur en schrijver Joris Lutz een opvoering waarin hij de Rotterdamse gemeente vroeg de Maasstad (bedoeld wordt het Maasdorp - Sol) niet te vol te bouwen en schilderde de Rotterdamse kunstenaar Iwan Smit live een schilderij waarop het nieuwe complex als boos spook over de mens heen walst.
https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdamse-buurt-protesteert-tegen-komst-hoog-gebouw~abbc3f6e/
See less See more
1 - 14 of 14 Posts
'Ook deed de Rotterdamse acteur en schrijver Joris Lutz een opvoering waarin hij de Rotterdamse gemeente vroeg de Maasstad niet te vol te bouwen.'

Volgens mij heeft de beste man dan op dit moment zijn droomcollege aan het roer. Een college dat voor elkaar heeft gekregen om 15.000 woningen te gaan slopen en qua woningproductie nog altijd Deventer voor zich te dulden heeft kan zijn geluk toch niet op?
See less See more
  • Like
Reactions: 4
Rotterdamse buurt protesteert tegen komst hoog gebouw
Hoe gaan we ieder basisschoolkind (dat tot 4 kan tellen) uitleggen dat dit een hoog gebouw is? Of is tot 4 het maximum streven in Rotterdam? Dan gaan we toch echt achterlopen op alle andere landen waar kinderen tot 100 moeten tellen om te weten hoe hoog een gebouw is...
See less See more
Gaan mensen zich nu ook vastnagelen aan die parkeerplaats om veranderingen in de stad tegen te gaan? Stiekem moet ik even lachen. :lol:

Deze soort bewoners verdienen oprecht een dorp! Maar dan wellicht buiten de Ring.
  • Like
Reactions: 2
Stompzinnig initiatief idd. Laten ze zich liever druk maken over de lelijke plint van die galerijflat.
Prachtige invulling, gaat hopelijk snel in aanbouw.
Moest even twee keer lezen om te begrijpen(als buitenstaander die graag ook af en toe meeleest in de Rotterdamse afdeling) waar dit allemaal precies op slaat. Maar het is erg lachwekkend. Sol heeft mijn avond weer even gemaakt met dit topic:lol:
Zoiets belachelijks heb ik zelfs bij ons in Nieuwegein nog nooit meegemaakt of uberhaupt vernomen. Waar ik nog het meest om moet lachen, is dat ze dat parkeerplaats een pleintje noemen en dat een flatje van 4 bouwlagen al "hoog" is volgens hun.
Dat terwijl die veel hogere en spuuglelijke galerijflat dat nieuwe flatje straks helemaal in gaat sluiten en de toekomstige bewoners elke vorm van uitzicht gaat ontnemen.(tenzij je graag tegen galerijflats aankijkt natuurlijk)
See less See more
  • Like
Reactions: 4
Wat mij betreft slopen ze dat hele stuk daar. Stedenbouwkundig valt er een hoop aan te merken op die expeditiegeile inrichting waar je op deze manier weinig anders kan dan een glasbak plaatsen.

Dit soort verdichting zou deze auto-mews kunnen redden door te verlevendigen en sociale veiligheid te vergroten maar anders zou ik voor de rigoureuze aanpak gaan.
Wie de ruimtelijke kwaliteit van een achteraf parkeerplaats ziet op een binnenstedelijke locatie, is waarschijnlijk nog nooit buiten de provincie geweest of in een levendige grootstad.

Zoals de Rijksbouwmeester Floris Alkemade eerder vertelde: 'openbare ruimte moet een vorm en rol hebben, anders is het geen goede ruimte'. Een discutabele parkeerplaats valt daar niet onder.
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Wat mij er het meest aan stoort is dat al dat protest de boel vertraagt.
Is er een fraai plan voor verdichting, op een plek die schreeuwt op wat extra kwaliteit en dan moet dit ineens leeg blijven. De binnenstad is nog ver van de dichtheid die het ooit had en die ook voor de gewenste levendigheid en stadsheid zorgt.
Dat Picknick krijgt wat schaduw maar ook extra klandizie, wat is op termijn belangrijker?
See less See more
Gelukkig hebben we 'mooie' Thierry nog, die zich na aansluiting bij de plaatselijke Dorpspartij liet ontfutselen helemaal niets op te hebben met eigentijdse vormgeving en stedelijkheid en het liefst klassieke kwaliteiten in Rotterdam zou zien zoals men dat wel mooi vindt. En daar is uiteraard helemaal niets rechtgeaard conservatief, populistisch én ongenuanceerde scherpstellerij aan!
See less See more
Nou zo:

U weet dat Rotterdam bekend staat om haar moderne architectuur?
"Ja, dat weet ik. Een groot deel daarvan is erg lelijk. Het Wereldmuseum, dat vind ik prachtig.''

Aan de andere kant van de Maas staat De Rotterdam van Rem Koolhaas.
,,Afschuwelijk! Koolhaas is in mijn ogen de grootste misdadiger tegen de menselijkheid.''

De Erasmusbrug?
,,Kan er mee door. Die is wel mooi.''
See less See more
^^ Tot zover de kenner. Laat die mafkees maar lekker weg blijven als het hem hier niet bevalt.
1 - 14 of 14 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.