Skyscraper City Forum banner
1541 - 1560 of 1564 Posts

·
Registered
25,572 Posts
Lund. A historical moment happened yesterday as a tram (man. CAF) serving the newly-constructed light rail line Lund C - ESS (European Spallation Source) has been tested in the streets of the city for the first time. Officially, the new infrastructure will be available for use of the general public from the 13 Dec, 2020.

Source

·
forumer #29
4,914 Posts
As the railway between Malö and Lund will be out of service for a week starting this weekend, local transit & media has encouraged people to find alternate ways to travel. Including biking!

http://instagr.am/p/CEEGvwcAPXe/

·
forumer #29
4,914 Posts
A nice little video showing trains running on the Malmö - Lund railroad that is currently being upgraded from two track to four tracks.

·
Registered
84 Posts
NÄgra bilder frÄn premiÀrturen med spÄrvÀgen i Lund: (allt taget pÄ sÀkert avstÄnd givetvis!)

Efter ankomst vid Lund C/Clemenstorget:
849358
849363
849382

Insidan:
849384

Gott om plats för rörelsehindrade och barnvagnar. TvÄ sÄdana hÀr sektioner finns i vagnen:
849393

Ganska fÄ sittplatser totalt, en konsekvens av de mÄnga dörrarna. Resan Àr ju inte sÀrskilt lÄng dock.
849394

849440

·
forumer #29
4,914 Posts
Första nya spÄrvagnsstaden i Sverige sedan 1911!

NÄgon skillnad mellan de orangea och de grÄa sÀtena?

·
Registered
84 Posts
Yes! De orange Àr prioriterade sÀten, sÄ fÀrgen matchar barnvagn- och rullstolsdelen. Inte supertydligt, det sitter smÄ skyltar (till vÀnster i nÀst sista bilden) men utöver det sÄg jag inga markeringar.

·
forumer #29
4,914 Posts
Yes! De orange Àr prioriterade sÀten, sÄ fÀrgen matchar barnvagn- och rullstolsdelen. Inte supertydligt, det sitter smÄ skyltar (till vÀnster i nÀst sista bilden) men utöver det sÄg jag inga markeringar.
Fick kÀnsla av att det var sÄ det kunde vara. De nya/renoverade tunnelbanevagnarna hÀr uppe i 08 har mycket liknande fÀrgval för sÀtena (men annat mönster). NÄgon slags standard som implementeras kanske? Eller ett resultat av reglering för tillgÀnglighetsanpassning? Oavsett vilket sÄ tycker jag det ser ut att funka snyggt.

·
Registered
84 Posts
Blir ocksÄ nyfiken om kollektivtrafikmyndigheterna har sneglat pÄ varandra hÀr. Gillar verkligen hur det ser ut i C30 och renoverade C20 (Àven om jag inte har sett det i person Àn). MÄste dock sÀga att jag inte upplevde det som jÀttetydligt nÀr jag först klev pÄ spÄrvagnen dÄ antalet orange sÀten Àr mÄnga i förhÄllande till totalen. Dessutom sitter de tvÄ och tvÄ, olikt tunnelbanan, sÄ man kan nÀstan tro att det bara Àr variation för skojs skull om man inte ser sig för.

SÄg nu nÀr jag letade runt att de verkar ha installerat likadana orange sÀten pÄ HelsingborgsExpressen, sÄ kan nog bli bra ÀndÄ om det blir standard Àven pÄ bussar.

·
forumer #29
4,914 Posts
Region SkÄne vill vara med och betala HH-förbindelsen
En plan att skapa en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör har varit pÄ kartan under lÄng tid.
Nu meddelar Region SkÄne att de vill gÄ in som delÀgare i HH-förbindelsen.
[...]
– BĂ„de styret och oppositionen i Region SkĂ„ne stĂ„r bakom denna avsiktsförklaring. NĂ€r medfinansiering nu Ă€r pĂ„ bordet bör staten snabbt kunna ge grönt ljus för projektet, sĂ€ger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region SkĂ„ne, i ett pressmeddelande.

Förbindelsen planeras bestÄ av en tunnel för jÀrnvÀgstrafik och en tunnel för vÀgtrafik.

– HH-förbindelsen kommer ha en enorm betydelse för SkĂ„nes utveckling, eftersom den vidgar arbetsmarknadsregionen, bidrar till ökad sysselsĂ€ttning och stĂ€rker Sveriges beredskap genom ytterligare en anknytning till kontinenten, sĂ€ger Henrik Fritzon (S), oppositionsrĂ„d i Region SkĂ„ne, i ett pressmeddelande.

• Like
Reactions: Ingenioren

·
forumer #29
4,914 Posts
Ja, som jag förstÄr det behövs hel del anslutande infrastruktur pÄ danska sidan för att kunna dra nytta av en H-H lÀnk. Helsingör ligger ju inte lika vÀl anslutet till genomgÄende jÀrnvÀgar och motorvÀgar, vilket Àr fullt förstÄeligt om en tittar pÄ kartan.

• Like
Reactions: robsterlobster

·
Mod nye projekter
9,850 Posts
Kanon. Det enda rÀtta om det skall gÄ framÄt med det projektet. Nu skall de "bara" övertyga Danmark om att det Àr en bra ide...
Well, personally i'm quite divided about Denmark as a scandi-euro transport corridor.
On one hand we have to play a role in being central located of the european inter-state trade, on the other hand having million of vehicles using us as doorstep, doesn't seem very attractive.
(That said, i'm a huge supporter of the HH connection).
SkÄne vil bygge fire tunneler mellem HelsingÞr og Helsingborg

·
forumer #29
4,914 Posts
map from that link:
964537

Connecting the roads that far out makes perfect sense, no-one wants all that through traffic going through the city cores. And for the locals the detour will be worth that.
The train tunnel... In HelsingĂžr the direction of the connection is obvious. In Helsingborg, not so obvious IMO. Do it like on the map is great for through traffic,pointing it the other way would be good for the local/regional trains. I guess the benefits of being able to route freight trains and intercity trains this way will open up capacity of the Bridge which will also be great for local/regional rail services?

·
Registered
2,299 Posts
Ja, som jag förstÄr det behövs hel del anslutande infrastruktur pÄ danska sidan för att kunna dra nytta av en H-H lÀnk. Helsingör ligger ju inte lika vÀl anslutet till genomgÄende jÀrnvÀgar och motorvÀgar, vilket Àr fullt förstÄeligt om en tittar pÄ kartan.
Very often when you hear someone from Sweden argue for the connection they tend to forget that the main argument in Sweden for the connection is actually the main argument against the connection in Denmark. As Hafnia points out what is there to gain from having more traffic in your own backyard? The roads and tracks are full already and it is not Denmarks export/import that gets stuck on the Ăž-bridge. So why work on the infrastructure in Denmark when the extra traffic doesnt bring any good and it is not Denmarks problem in the first place?

Ironically, or vice versa, I would say that the only benefit of the conenction from the Danish side is to tighten the region even more, but that I sometimes feel is an argument against the conection in Sweden. At least in Stockholm. They dont want to see how S-sweden turn to Cph instead of Sthlm.

I am a fan of the connection but it is important to remember whom you are selling it to when bringing forward the arguments :)

·
Registered
6,051 Posts
In HelsingĂžr the direction of the connection is obvious. In Helsingborg, not so obvious IMO. Do it like on the map is great for through traffic,pointing it the other way would be good for the local/regional trains.
Could be they want the project to also include the only singletrack section of VĂ€stkustbanan after 2024, a short section north of Helsingborg C?

1541 - 1560 of 1564 Posts