SkyscraperCity Forum banner

Rijswijk: De Generaal (transformatie belastingkantoor)

20957 Views 74 Replies 25 Participants Last post by  spartannl
Architect renovatie: Mei architects and planners
Aantal appartementen: 200
Start transformatie: november 2017
Verwachte oplevering: 2e kwartaal 2019
Website: www.wonenindegeneraal.nl

Oorspronkelijk bouwjaar: 1966
Architect: Lucas en Niemeijer

Het gebouw is het eerste in Nederland dat gebouwd is via de Jackblock methode. Hierna volgde nog een hele serie, de meeste ontworpen door Lucas en Niemeijer. Na deze transformatie is er nog maar 1 gebouw in originele staat, het Van Unnikgebouw van de Universiteit Utrecht. Bij de Jackblock methode wordt de bovenste verdieping als eerste gebouwd, daarna wordt het opgevijzeld en wordt de volgende verdieping eronder gebouwd. Voordeel is dat de werkzaamheden steeds op lage verdiepingen plaatsvinden, er is geen kraan nodig.

Plaatje uit het Bouwkundig Weekblad (#5 1967), vervolgens 8 maart/4 juni/27 augustus 1965.

Het bestaande gebouw

See less See more
4
  • Like
Reactions: 5
1 - 20 of 75 Posts
Leuk om nog eens wat te leren.
De Jackblock methode ik had er nog nooit van gehoord terwijl ik wel bouwkundig ben aangelegd.

Op de render afgaand een zeer leuk ontwerp wat mij betreft. Kregen alle transformaties maar zo'n grote gevel en balkon reclad. 200 appartementen is denk ik wel wat veel of is het echt zo'n groot gebouw?
^Er komen 16 verdiepingen met 12 appartementen en een toplaag met 8 appartementen. De toren wordt volgens mij breder, de gevel zit nu bij de vierkante kolommen.

De Jackblock methode is in Nederland bij de volgende gebouwen gebruikt:
Belastingdienst, Rijswijk (nu De Generaal)
Hoogvoorde, Rijswijk
Transitorium, Den Haag (nu Castalia)
Ministerie v. Binnenlandse Zaken/Justitie, Den Haag (nu 1 woontoren, andere gesloopt)
Kempkensberg/Engelse Kamp, Groningen (4 torens, allemaal gesloopt)
Van Unnikgebouw, Utrecht
Westraven, Utrecht (Rijkswaterstaat)
Saentower, Zaandam
See less See more
  • Like
Reactions: 3
Staat nu een grote kraan om de torenkraan op te bouwen die naar alle waarschijnlijkheid op het dak zal komen te staan net zoals bij 2 eerdere projecten in Den Haag.
Die jackblock methode lijkt wel heel cool en vol voordelen maar waarom wordt hij, voor zover ik weet, niet meer gebruikt? Ieder voordeel heb zijn nadeel?
  • Like
Reactions: 1
3 mei

Er staat al een tijdje een kraan op het dak. Van de sloopwerkzaamheden is buiten nog niet zoveel te zien, vergelijk met de update van 5 maanden geleden. Volgens het bord is 90% van de woningen verkocht.

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
vandaag

IMG_9369 by Momo1435, on Flickr

IMG_9371 by Momo1435, on Flickr

IMG_9378 by Momo1435, on Flickr
See less See more
3
  • Like
1 juli:

Het is goed te zien dat de toren flink breder wordt. Aan beide kanten wordt zo'n stuk toegevoegd.
See less See more
2
  • Like
De renders geven wel een (té?) mooi beeld van het uitzicht, zo zou ik wel willen wonen :)

See less See more
3
  • Like
Ramen tot aan de grond is toch wel gaaf zoals hier of deze nirwanaflat copy.
In die laatste heb ik nog een jaar gewoond 10-hoog, dat was ronduit prachtig. Verbaast me niets dat tegenwoordig veel meer gebruik gemaakt wordt van geheel glazen wanden.
Van gisterenavond. Sinds twee weken zijn ze bezig met het aanbrengen van het glas.

See less See more
4
  • Like
5 oktober

Flinke ruiten komen erin:
See less See more
  • Like
Reactions: 4
Ergens toch ook wel weer jammer dat zo'n typisch en herkenbaar jaren '60 pand weer verdwijnt. We hebben er al zo weinig van en met de terugkerende liefde voor brutalisme en andere na-oorlogse bouwstijlen heeft deze het net niet gehaald om 'gered' te worden. Dat gezegd hebbende is de nieuwe versie een grote aanwinst voor Rijswijk uiteraard
  • Like
^
Ooit was dit er één uit een hele serie gebouwen van architect Lucas & Niemeijer en aannemer HBM. Het Van Unnikgebouw is nu nog de enige met de originele gevel.

De Generaal, Rijswijk, 1965, kantoor -> wonen, nieuwe gevel 2019
Castalia, Den Haag, 1967, kantoor, nieuwe gevel 1998
Willem C. van Unnikgebouw, 1969, universiteit
Hoogvoorde, Rijswijk, 1972, kantoor, nieuwe gevel 2002
Westraven, Utrecht, 1975, kantoor, nieuwe gevel 2008
Wijnhavenkwartier, Den Haag, 1977, kantoor -> wonen, nieuwe gevel 2016
Ministerie van Justitie, Den Haag, 1977, gesloopt 2016
  • Like
1 - 20 of 75 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.