Skyscraper City Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
500 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hoe zou het komen dat rivierenlocaties het beter lijken te doen dan locaties rondom stations. In rotterdam lijken de ontwikkelingen rondom de Maas niet bij te houden terwijl de spoorzone steeds verder in het slop lijkt te raken. In het ED las ik vanmorgen weer in Eindhoven het gebied rondom het stadhuisplein en de dommel het weer goed doet en nieuwe huurders trekt. Het gebied leek jaren lang steeds dooder te worden maar trekt het laatste jaar weer sterk aan. Nieuwe projecten en nieuwe bedrijven trekken naar dit gebied waarmee de opgaande spiraal lijkt te zijn gevonden.

Wordt omgevingskwaliteit weer belangrijker dan bereikbaarheid...? Hoe denken jullie hierover?

·
Administrator
30,222 Posts
Jaxx said:
Wordt omgevingskwaliteit weer belangrijker dan bereikbaarheid...? Hoe denken jullie hierover?
Het lijkt me logisch dat het belangrijker is waar je zit, dan waar je naar toe moet. Da's bij ons ook zo. Hoe dichter bij Centraal, hoe moeizamer de projecten verlopen. Iedereen wil aan de Maas zitten. Ik zit ook liever naast het water, dan naast de trainrails. Ik vind stationslocaties helemaal geen toplokaties. In veel grote steden zit naast het hoofdstation een hoerenbuurt of de winkelstraat met erg goedkope toeristische troep. Zo'n lokatie heeft een paar unieke karakteristieken, maar dat wil niet zeggen dat het een toplokatie is. Ik hoop van harte dat Rotterdam het idee laat varen dat ze grootstedelijke massa willen gaan maken rondom centraal. Volgens mij is vanuit de markt weinig enthusiasme voor, plus er moet altijd een hele hoop overheidsgeld bij, zoals bij de Zuidas.

·
heanig an
4,554 Posts
Enschede heeft gelukkig alleen maar een station en geen rivier. Hoewel momenteel rondom de nog bovengronds aan te leggen Roombeek meer gebouwd wordt dan rondom het station.

Ik zou overigens liever naast het station werken (met voldoende geluidsisolatie) dan aan het water. Kijk liever naar treintjes dan naar boten.

·
Your advertisement here?
6,864 Posts
Ik denk dat ik liever met mijn kantoor aan het spoor zit, lekker bereikbaar. Als ik een woontoren zou bouwen zou ik dan weer aan het water willen zitten. Maar omdat er zoveel woontorens aan het water staan, is het misschien leuker om daar ook met je kantoor te gaan zitten. Aan het spoor staan haast alleen maar kantoren, en dat is dan weer wat saaier, dus ik begrijp wel dat kantoren aan het water het beter doen.

·
Banned
7,712 Posts
Wat blijkt A'dam CS ineens veelzijdig ...
Velp CS is ook een gewilde lokatie, de IJsselkade van Velp bestaat niet eens! Maar een rijtjeshuis met de Beekhuizensebeek of Rozendaalsebeek door de tuin is al snel een half miljoen.

·
Registered
500 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Dit verschijnsel kan misschien ook breder gezien worden. Natuurlijk zorgt niet alleen een rivier voor een aantrekkelijke omgeving. Er kan ook gedacht worden aan een mooi park, een stuk bos of een aantrekkelijke (stedelijke) woon of werk omgeving. In hoeverre zijn deze plaatskenmerken belangrijk voor vestiging van bedrijven en in hoeverre worden deze kenmerken belangrijker dan de bereikbaarheid dat de laatste jaren zo'n veel gebruikte term geworden is.

35,036 Posts
Je moet het zo zien, beide lokatie hebben kenmerken die voor bepaalde partijen aantrekkelijk zijn.

Voor sommige bedrijven is een stationslocatie zeker aantrekkelijk, dit geldt vooral voor bedrijven met een baliefunctie voor een regio, of bijvoorbeeld voor scholen. Misschien moet Rotterdam een stadskantoor bij het station bouwen, en proberen een hogeschool of universiteit te bewegen nieuwbouw bij CS neer te zetten als ze willen uitbreiden.

Voor andere bedrijven, kantoren waarbij de prestige meespeelt is een aantrekkelijke omgeving van veel groter belang (zie deloitte). Verder is een grote rivier natuurlijk veel aantrekkelijker om te wonen dan een centraal station, voor de meeste mensen dan. Er zal ook markt zijn voor woontorens bij station.

Breda boomt nu rond de nieuwe rivier, maar rond het spoor lijken de plannen ook aardig van de grond te komen...

·
Banned
7,712 Posts
Grootgrondbezitter die NS (-Vastgoud) en die wil geld zien: geen onderwijs dus maar kantoren en duurdere woningen.

Rotterdam is niet afhankelijk van de stationslokatie want er gaat een metro naar toe. Soms zijn bedrijven juist helemaal niet blij bij een station. CIBO Groep gaat van Arnhem NS naar een terrein langs de Pleyroute :(

1 - 15 of 15 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.