SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
taboe
2,236 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Eindelijk wat tijd gevonden om mijn foto's eens uit te zoeken en te verkleinen, enz. Ze zijn minder exotisch dan vorige reizen, maar hopelijk kunnen ze toch een beetje inspireren tot een reisje naar daar, want het is echt een fantastisch mooi land, met lieve mensen en bovendien zeer betaalbaar (460 euro op 22 dagen:cheers:).

Bucharest. Geen mooie stad, maar wel een leuke, met veel groen en een jeugdige vibe. Weinig bezienswaardigheden wel, dus heb ik ook niet zo veel foto's genomen.

1. Een wat eigenaardig monument. Let ook op de nogal drastiche 'vernieuwing' van dat gebouwtje op de achtergrond.

2. Het parlements paleis, het tweede grootste gebouw ter wereld, en het symbool van de megalomanie van onze vriend Ceaucescu.

3. De communisten legden het historisch centrum helemaal plat voor de aanleg van grote boulevards, geflankeerd door eindeloze rijen appartementsblokken...

Brasov. Een prachtig stadje, iets te toeristisch soms, maar proper, gezellig en zeer aangenaam.

4. Grote markt met oud stadhuis.

5. Straatbeelden...

6.

7. Iets te toeristisch dus...

8. Boven Brasov prijkt een Hollywoodachtig monument.

9. Je kan naar boven met een kabelbaantje.

10. Zicht op de stad.

11. Boven kan je vrij rond scharrelen, op zoek naar een spectaculair picknickplekje.

12. Van hieruit kan je ook de bergen in.

13. Ook lachen: in de buurt van Brasov ligt Rasnov, een stadje met een leuk kasteel. Om zichzelf te promoten hebben ze een heel origineel monument opgericht...:lol:

Sibiu. Twee jaar geleden nog culturele hoofdstad van Europa, dus helemaal gerenoveerd. Toch is het niet te toeristisch en het is ook niet duur geoworden, maar is zijn eigen charmante zelve gebleven.

14. Voor een kleine stad, staan er ongelooflijk veel kerken.

15. Piata Mica

16. Andere kant. Die huisjes met de oogjes-ramen zijn typisch voor Sibiu.

17. In de zomer moet je er wel de hitte bij nemen in Roemenie. Gelukkig is een terrasje doen spotgoedkoop.

18. Bijna elke Roemeense kerk is vanbinnen volledig beschilderd. Meestal te donker om te fotograferen, maar deze lukte nog net.

19. Altaar, met mijn vriendin in een hemels licht :)

20. Details.

Sighisoara. Geboorteplaats van Vlad Tepes (aka Dracula), en een archetypisch Middeleeuws stadje. Het is aan te raden om niet in het weekend te gaan en er 's avonds te overnachten, dan zijn de tourbussen weg en is het stadje haast verlaten, waardoor je je haast echt in de Middeleeuwen waant.

21. Typische middeleeuwse wanorde.

22. Toegang tot de oude stad.

23. Het symbool van de stad is de klokkentoren.

24. Vanop de toren.

25.

26.

In deel 2 trekken we wat meer de natuur in!

·
taboe
2,236 Posts
Discussion Starter · #3 ·
^^ nee, dat valt goed mee, is alleen een probleem in Boekarest, en zelfs daar is het vooral een imagoprobleem. Er lopen wel nogal wat dronken zwervers rond, ook op klaarlichte dag. Misschien dat die wel eens lastig kunnen worden 's nachts. Verder zijn er heel veel Roma zigeuners, waarvan sommigen de neiging hebben om op de bus in je zakken te zitten. En het 'lastigste' vond ik nog dat er in busstations vaak tientallen bedelende kinderen rond zwerven, die aan je broek gaan hangen en je fles water jatten...
Maar over het algemeen is het een veilig en comfortabel land met behulpzame mensen.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Mooie serie met veel herkenbare platen. Mijn eerste keer in Roemenie is nu zo'n 11 jaar terug denk ik, toen was er nog bijna geen buitenreclame in de straat voor het parlementsgebouw. Sinds dien vaak terug geweest en nog steeds kom ik er 2 keer per jaar voor werk.

Voor de rest ben ik het met Taboe eens, nooit ergens last van gehad en mezelf nooit onveilig gevoeld. De bevolking is inderdaad erg aardig en behulpzaam. Maar zoals overal, pas goed op en loop niet met rijkdom te koop.

·
Banned
6,813 Posts
Bedankt voor je fotoserie! Mooie foto's'!

Ik vind Roemenie een prachtig land. Ik ben er zelf ook een keer geweest. Maar ik werd wel helemaal gestoord van die Roma zigeuners. Bij stoplichten beginnen ze je autoruiten ongevraagd schoon te maken (vaak wordt de ruit alleen maar viezer), en als je dan niks geeft krijg je een schop tegen je auto. Overal bedelende en stelende roma kinderen, etc.

Sommige dorpen zijn volledig overgenomen door de Roma gemeenschap. Ik kan je vertellen, daar wil je niet doorheen rijden. Je weet eigenlijk zelf al hoe laat het is als je midden in de natuur rijdt en INEENS nergens meer borden staan. Die halen ze namelijk weg. Vroeg of laat kom je dan in zo'n plaats en dan schrik je jezelf een ongeluk. Ze springen bij wijze van spreke voor je auto, het zijn de ergste ghetto's die ik gezien heb in Europa. Plankgas 120 er door heen, anders moet je vrezen voor je leven.

Maar het blijft een mooi land.

La revedere ;)

Doc

·
Traveller
2,784 Posts
Wow prachtig! Daar wil ik wel een keer naar toe, daar komt bij dat de jongere Roemeense vrouwen er vaak best goed uit zien ;)

·
-
3,630 Posts
Leuke fotoserie, ik krijg meteen zin om naar Roemenië te gaan.

·
Registered
5,750 Posts
Mooie foto's.. spectaculair dat uitzicht.

Weet niet hoe jij dat hebt ervaren maar kreeg in Oost Europa telkens het idee dat mensen daar tussen de natuur leven ipv in West Europa waar ik eerder het gevoel heb dat de natuur meer gecultiveerd is en tussen de mensen een plekje moet vinden.

·
taboe
2,236 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Bedankt allemaal! Het is idd een prachtig land!

Weet niet hoe jij dat hebt ervaren maar kreeg in Oost Europa telkens het idee dat mensen daar tussen de natuur leven ipv in West Europa waar ik eerder het gevoel heb dat de natuur meer gecultiveerd is en tussen de mensen een plekje moet vinden.
Ik snap wel wat je bedoelt. In Roemenie is het zeker zo, er woont maar net meer dan 50 procent van de mensen in steden, wat heel laag is naar Europese normen. En voor de communisten was het zelfs maar 25 procent. Dat heeft er ook wel mee te maken denk ik. Kom je in zo'n klein bergstadje en staan er toch galerijflats tegen een helling aangepropt, je hebt steeds het gevoel dat mensen daar maar toevallig beland zijn en liever terug in hun dorp zouden gaan wonen.
Dat er overal bergen zijn, zal er ook wel iets mee te maken hebben. Als je in de Benelux 'in de natuur' wil wonen, moet je al heel goed gaan zoeken naar een plekje...

@Dr Dubai: Overdrijf je niet een beetje, man? Voor je leven reppen? Die zigeuners kunnen wel lastig doen, maar echt gevaarlijk zijn ze toch niet, me dunkt...

1 - 10 of 10 Posts