SkyscraperCity Forum banner

ROESELARE

42437 Views 124 Replies 34 Participants Last post by  Pitchoune
Roeselare: Accent Business park

Doet me denken aan gebouwen als je langsheen Nederlandse snelwegen rijdt; eerste keer dat ik dergelijk project zie in België.

http://www.accentbusinesspark.be/
See less See more
1 - 20 of 125 Posts
ROESELARE : Woon-en winkelcomplex in de binnenstad

Artikel dateert al van een paar weken geleden.

See less See more
Roeselaars hart krijgt een nieuw kleedje

28/02/2007

In de huizenrij in de Henri Horriestraat wordt maandag een groot gat geslagen aan de kant van de onpare nummers. Twee weken later start hetzelfde in de Noordstraat ter hoogte van de Albrecht Rodenbachstraat. De sloophamer zwaait tot eind april in het stadshart. De gigantische afbraakwerken zijn het startschot voor de bouw van een nieuw stuk binnenstad in de schaduw van de drukke winkelstraten.

De privésector deed al verscheidene voorstellen rond een nieuwe toekomst voor het troosteloze KBC-terrein in het stadshart. De geplande initiatieven kwamen om allerlei redenen niet van de grond. CBS-Invest legt nu een realistisch bouwproject op tafel.

Projectontwikkelaar CBS-Invest nv groepeert drie participanten: de bouwfirma Coussée-Bostoen, nv Binder en een vennootschap rond Frans Sercu van KBC.

,,We werkten twee jaar aan ons dossier. De eigenlijke realisatie duurt zes jaar en wordt in drie fases uitgevoerd’’, zegt Dirk Coussée. ,,Vertrekkend vanuit het basisidee dat er binnen het nieuwe stuk binnenstad veel beweging en dynamiek moet zijn, was het noodzakelijk wonen en werken te combineren met winkelen en wandelen. Het bouwproject is aan drie kanten bereikbaar.’’

,,De aanleg van een aantrekkelijk plein aan de straatkant van de Noord- en Henri Horriestraat creëert een optimale toegang richting het nieuwe stuk binnenstad. Deze twee centrumstraten worden met elkaar verbonden door een brede verkeersvrije weg die het terrein doorkruist. Halfweg komt er een centraal binnenplein.’’

Via de Citroenstraat is het nieuwe stuk binnenstad ook toegankelijk vanuit de Ooststraat. Twee panden aan de Citroenstraat worden gesloopt. Op die manier heeft winkelend Roeselare ook vanuit de Ooststraat een breed perspectief op het nieuw stuk binnenstad. In het kader van een efficiënt gebruik van de ruimte werd ook nog het huisnummer 17 in de Henri Horriestraat aangekocht. Hierdoor werd de totale beschikbare oppervlakte opgetrokken tot 12.670 vierkante meter. Ter hoogte van de huidige hoofdingang van de KBC-bank aan de Noordstraat komt een nieuw KBC-kantoor met een ondergrondse privéparking voor vijftig voertuigen.

Het terrein wordt verder ingepalmd door 5.000 vierkante meter winkel- en horecaruimte met daarboven 25 appartementen, een seniorie met zo’n zestig wooneenheden, een hotel met een tachtigtal kamers en een aantal vestigingsplaatsen voor zelfstandige beroepen. Een ondergrondse parking met een toegang via de Henri Horriestraat biedt plaats voor ruim 350 wagens.’’

Het prestigieuze project moet samen met de geplande herinrichting van de stationsomgeving Roeselare meer aantrekkingskracht geven.

See less See more
2

Een fotootje van de huidige thuishaven van de KBC in Roeselare: de KBC 'toren'.
See less See more
www.focustv.be

05 maart 2007

Werken KBC-site Roeselare gestart

05/03/2007 15:00

In Roeselare zijn de afbraakwerken gestart van enkele oude gebouwen op de zogenoemde KBC-site. Op het domein moet een groot winkel- en wooncentrum komen in het hart van de stad. Er is ook plaats voor een nieuwe bibliotheek en een ondergrondse parking.

5 jaar voor de boeg

Als eerste was een huis in de Henri Horriestraat aan de beurt. Arbeiders haalden eerst enkele ornamenten weg voordat de woning volledig gesloopt werd. Zowat alle gebouwen op de site moeten verdwijnen. De werken zullen in totaal zo'n 5 jaar duren.

See less See more
2
Roeselaere moet zowat de lelijkste stad van het land zijn.
Ik hou er niet van. Eén en al beton, asfalt, winkels en auto's.
Ik zal met deze uitspraak misschien een hoop gedonder op mijn kop krijgen.
Het zij zo.
Ach, het is een stad met commerçanten, hé, conservatieve commerçanten, dan nog.
hoe is de stand van zaken tegenwoordig ?

Het zij zo.
In Roeselare moet het opbrengen hé
See less See more
Bwa ik vind het centrum van Roeselare nog zo erg niet (de ring dat is wat anders) maar het is er altijd gezellig druk en zoveel gedrochtelijke gebouwen staan er toch niet
Het zij zo.
Ik heb het ook niet direct voor Roeselare, maar om de een of andere reden spreekt deze stad de mensen wel aan. Meer zelfs nog dan Kortrijk.
See less See more
Volgens mij is Roeselare gewoon de grootste boerenstad in België. Onbeleefde mensen, en als je Roeselare binnenrijdt stinkt uwen auto direct 'gelijk de pest'. Een enorm lelijke stad met industrie int centrum.
Volgens mij is Roeselare gewoon de grootste boerenstad in België. Onbeleefde mensen, en als je Roeselare binnenrijdt stinkt uwen auto direct 'gelijk de pest'. Een enorm lelijke stad met industrie int centrum.
Het zal er wel niet vreemd aan zijn dat je zelf van Kortrijk bent zeker?
Het zal er wel niet vreemd aan zijn dat je zelf van Kortrijk bent zeker?
Ik ken genoeg mensen uit Roeselare en ben al vaak genoeg naar Roeselare geweest om dit te kunnen zeggen.
En alweer enkele waardevolle panden tegen de vlakte. :eek:hno: Ik begin behoorlijk te walgen van dat hele gedoe rond al die winkelcentra. Het is net alsof iedere stad er één moet hebben tegenwoordig. Ze palmen hele bouwblokken in en hebben vaak geen enkele architecturale waarde.
Ik begin behoorlijk te walgen van dat hele gedoe rond al die winkelcentra. Het is net alsof iedere stad er één moet hebben tegenwoordig. Ze palmen hele bouwblokken in en hebben vaak geen enkele architecturale waarde.
Of ze slopen eerst een mooie oude brouwerij ... ;)
Roeselare : residentie Stationsdreef

Eén van de vele nieuwbouwprojecten rond het Roeselaarse stationsgebied:

See less See more
Roeselare : woonzone vervangt oude industriële site

Tegen de zomer starten de werken aan de industriële site Dumont-Wyckhuyse tot een woonzone met seniorenflats, appartementen en rijwoningen. Samen goed voor 292nieuwe woongelegenheden. Het project loopt in 5fasen gedurende evenveel jaren.

Eerst wordt de zone rond de bestaande vijver aan de hoek van de Mandellaan en Ardooisesteenweg aangepakt door projectontwikkelaar Van Roey. Daar komt een rustgevende woonomgeving voor actieve senioren. 'Ook rolstoelgebruikers zullen hier terechtkunnen, want een aantal appartementen wordt uitgerust met voorzieningen op hun maat. Het gebouw zelf, een lang balkvolume, is zodanig ontworpen dat het opgeheven wordt en boven de vijver verder doorloopt. De terrassen plus gaanderijen op de verdiepingen bieden een uitzicht op deze oase van rust aan de ene kant en het straatgebeuren aan de andere kant. Op de gelijkvloerse verdieping garanderen ze voldoende privacy voor de bewoners', verduidelijkt commercieel directeur Marc Decostere van Van Roey Project.

'In de tweede fase wordt de lange loods langs de Koornstraat gerenoveerd en omgebouwd tot een luxueus loftcomplex. Doordat de loods goed onderhouden werd, kan het gebouw maximaal worden hergebruikt. De loodsgevels worden systematisch opengemaakt en op deze manier creëren we een aantal terrassen. Hierdoor kan elke loft genieten van een aangename buitenruimte. De lofts zonder terrassen hebben zelfs een eigen tuintje. Door deze ingreep wordt bovendien de mooie authentieke structuur van het loodsgebouw blootgelegd.'

'De bestaande muren worden zoveel mogelijk behouden om de link met het rijke industriële verleden te versterken. De lichtstraat, die over de hele lengte van het gebouw loopt, wordt vernieuwd samen met het dak.'

Evenwijdig met die loods worden een aantal patiowoningen gebouwd. Deze zone werd door de stad ingepland als woonerf. Een autoluwe zone dus, waar bewoners tot rust kunnen komen. Het nieuwe woongebied zal ook plaats bieden aan een vijftigtal woningen met tuin. Centraal komt een aantal appartementsgebouwen, die ingeplant worden rond een binnengebied. 'Midden op het plein worden twee originele dakelementen van de fabriek behouden en gerenoveerd. Het is een stevige knipoog naar het rijke verleden', zegt Marc Decostere. 'Aan het kruispunt van de Ardooisesteenweg en Mandellaan wordt op de gelijkvloerse verdieping ruimte vrijgemaakt voor commerciële activiteiten, die aan de nieuwe stadspoort de woonfunctie zullen ondersteunen. Enkele fietsroutes die doorheen de nabijgelegen Bataviawijk passeren, zullen op termijn ook de nieuwe woonzone doorkruisen en de fietsers een betere toegang tot de stad bieden. Het woonproject heeft ook een duidelijke poortfunctie voor het autoverkeer. Onder de nieuwe bebouwing is er plaats voor ruime parkeergelegenheid.'

© STEFAAN BEEL
See less See more
Roeselare : spiraalbrug

Aan de Koning Albert I-laan is begonnen met het ineenzetten van de spiraalbrug. De montage is normaal gezien op 8 mei achter de rug, de volledige afwerking tegen eind mei. De plaatsing van de brug kan vooral volgend weekend verkeershinder veroorzaken.

De voetgangers- en fietsersbrug vervangt de huidige fietsoversteekplaats met drukknoplichten ter hoogte van het alternatieve fiets- en wandelpad achter het VTI en het vroegere Gaselwestterrein naast de brandweerkazerne.

De spiraalbrug moet de zwakke weggebruikers veiliger over de drukke Koning Albert I-laan loodsen en tegelijk de filevorming verhelpen aan de kop van het kanaal Roeselare-Leie. 'In de nieuwe bushaven aan de voet van de brug stappen dagelijks ongeveer 1.500 leerlingen op en van de autobussen. Via de spiraalbrug en het alternatieve wandelpad achter het Wielermuseum kunnen ze veilig naar school', onderlijnt schepen Omer Hoorne (CD&V).

De brug met een hoogte van vijf meter en een hellingspercentage van hoogstens vijf procent heeft een aluminiumkleur. Ze is in staal geconstrueerd bij een bedrijf in Veurne.

Twee onderdelen werden in de nacht van maandag op dinsdag naar Roeselare getransporteerd. Hun assemblage neemt twee dagen in beslag. Nog twee onderdelen worden vannacht aangevoerd. Ze worden morgen en overmorgen gemonteerd. 'De plaatsing van het middenstuk boven de Koning Albert I-laan is voorzien op zaterdag', gaat de schepen van Openbare Werken verder. 'Op die datum zal er onvermijdelijk verkeershinder zijn, maar er worden maatregelen genomen die de ongemakken beperken en bovendien neemt het karwei maar één dag in beslag. Als het toch niet lukt, wordt op zondag doorgewerkt zodat het verkeer op maandag 26 april opnieuw normaal kan verlopen. De montage is normaal gezien tegen acht mei achter de rug, de volledige afwerking tegen eind mei.'

De oppositiefracties in de gemeenteraad namen al verscheidene keren de dure factuur voor de spiraalbrug op de korrel. Het gaat om een prijskaartje van ongeveer 2,3 miljoen euro. 'De spiraalbrug pronkt aan een drukke ingangspoort richting het stadscentrum en verdient daarom een elegant modern design', reageert schepen Omer Hoorne. 'Maar vooral de forse stijging van de kostprijzen voor de bouwmaterialen plus de bijkomende veiligheidsmaatregelen deden de globale factuur groeien. De brug krijgt onder meer opzetstukken met een hoogte van een vijftiental centimeter die beletten dat attributen van fietsers of voetgangers op de brug naar beneden vallen op straat. Voor dezelfde reden werden ook de brugleuningen extra beveiligd.'
See less See more
Mooi, wil ik wel eens zien als het af is.
Roeselare : heraanleg velodroom Rumbeke

De politie trekt 100.000 euro uit voor de aanleg van een vast verkeersparcours op het binnenplein van de verloederde Rumbeekse velodroom. Die wordt binnenkort in ere hersteld. De politieraad buigt zich maandag over het voorstel.

De lokale politie trekt al jaren zelf naar de basisscholen voor verkeersopvoeding. Op de speelplaats wordt dan een parcours uitgezet waarop de leerlingen hun kennis over de verkeersregels en fietsvaardigheid kunnen aanscherpen. 'Ons mobiel verkeersveiligheidsparcours is echter aan vernieuwing toe', zegt Riho-korpschef Curd Neyrinck. 'Bovendien zijn niet alle speelplaatsen zijn groot genoeg om een verkeersparcours uit te zetten.' Daarom stelt de politie voor om een verkeersparcours in te richten op een vast adres. 'Die keuze biedt het grote voordeel dat de infrastructuur ook buiten de schooltijd kan gebruikt worden door de speelpleinwerking, jeugdverenigingen of ouders die op eigen initiatief hun kinderen leren veilig fietsen', zegt de korpschef.

Het oog van de politie viel op het binnenplein van de Rumbeekse velodroom die in ere wordt hersteld. 'De plek ligt centraal binnen de Riho-politiezone en is een passend decor, vindt Neyrinck.

De lokale politie houdt 100.000 euro aan de kant voor de verharding en inrichting van het binnenplein.

De Rumbeekse velodroom werd na de Eerste Wereldoorlog aangelegd door Odiel Defraeye. In 1925 werd de aarden piste vervangen door een in beton. Patrick Sercu, Briek Schotte, Hector Martin of Marcel Kint reden er nog rondjes.

See less See more
1 - 20 of 125 Posts