SkyscraperCity banner
1 - 20 of 43 Posts

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Na fotorondjes te hebben gemaakt naar verschillende Nederlandse steden komt nu deze Belgische schone aan de beurt. Oorspronkelijk wilde ik eigenlijk naar Haarlem of Alkmaar, maar de trein naar Roosendaal was er eerder, en toen was het gokken op Middelburg of Antwerpen. Het is dus uiteindelijk Antwerpen geworden, en daar ben ik de NS best dankbaar voor. Antwerpen is mooier en stedelijker dan ik had gedacht (en de stad lag bij mij al niet zo laag) en in combinatie met het mooie weer was het een heerlijke middag genieten. Ik hoop dat mijn enthousiasme over deze stad ook op jullie overspringt.

01. Welkom op Centraal Station Antwerpen!

02.

03. Stationsplein panorama ---> [scrollen] --->

04. Het centrum is niet moeilijk te vinden. Mijn gevoel zegt dat ik hier achterna moet lopen.

05. Hier achterna ja?

06.

07.

08. Geen onaardige entree lijkt me zo...

09. Drukke straat panorama ---> [scrollen] --->

10. Mooi gebouw!

11.

12.

13. PC Hooft can kiss my ass!

14.

15. KBC Toren (althans dat staat op het dak)

16. Een photoshoot van een bekend kledingmerk zorgt voor een opstopping

17. KBC in volle glorie!

18.

19. Ook de steegjes kunnen soms prachtige gebouwen herbergen.

20. Ik ken geen namen van gebouwen Antwerpen, maar dit lijkt me een echte Grote Markt.

21. Ook op een doordeweekse dag buiten lunchtijd om zitten de terrasjes goed vol.

22. Grote Markt panorama ---> [scrollen] --->

23.

24. Markt aan de andere kant van de kerk panorama ---> [scrollen] --->

25.

26. Een stukje verder lopen en we zitten aan de Schelde. Vanaf de verhoogde pier kan je mooi de stad in kijken.

27. Zo ziet die pier eruit panorama ---> [scrollen] --->

28.

29. Ook is hier een maritiem museum gevestigd. Er liggen verschillende boten op de wal ter bezichtiging.

30. Ik gok dat dit een havengebouw is, waar nu de ingang is voor het eerder genoemde maritiem museum.

31.

32. Schrik niet hoor, dit is slechts een standbeeld.

33. Stadhuis?

34. Stadhuisplein panorama ---> [scrollen] --->

35.

36.

37.

38.

39. Knus pleintje panorama ---> [scrollen] --->

40.

41.

42.

43. Aan het eind van de middag wilde ik nog even ergens een broodje halen, maar dat concept leeft geloof ik wat minder in België dan in Nederland. Ik was dus ook blij om te zien dat ze een La Place hadden, de broodjes daar zijn namelijk heerlijk. Ik loop naar binnen en loop hier tegen aan...

Ik heb er zeker een half uur rond gelopen, me vergapen aan het prachtige interieur. Schitterend gebouw. Kan iemand me vertellen wat dit vroeger is geweest? Ze schonken hier 50 jaar geleden vast nog geen cocktails en gaven vast nog geen voetmassages. Overigens ben ik hierdoor totaal vergeten mijn broodje op te halen, heb die dus maar op het station gekocht, op mijn weg terug naar Breda.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
Zeer bekende plaatjes voor mij. Erg mooie foto's! Ik hoef tegenwoordig geen stedentrips meer in Nederland te doen sinds ik Antwerpen ontdekt heb.
De stad heeft zo'n ongeevenaarde sfeer en uitstraling die ik nog in geen 1 Nederlandse stad ben tegengekomen.
Dat gebouw is trouwens erg mooi ja. Je zou er zo aan voorbij lopen en dat heb ik dus ook al een paar keer gedaan, tot m'n laatste bezoek aan Antwerpen. Maar hoezo geen broodjescultuur? Bij Panos hebben ze ook heerlijke broodjes :tongue4: ;)

·
德明
5,413 Posts
Leuk toeristisch rondje! Bij mijn "eerste keer in Antwerpen", zo'n twee jaar geleden, heb ik zo ongeveer precies hetzelfde rondje gelopen, herkenbare plekken dus. :)

Antwerpen is mooi, ik moet er nog eens terug om de stad beter te bekijken.

·
Registered
290 Posts
Dit is de stadsfeestzaal. Het gebouw is een jaar of 7 geleden bijna volledig afgebrand. De gevel aan de Meir is behouden gebleven maar de rest is bijna volledig herbouwd. Ik vind het een lekker decadent gebouw, vooral de champagnebar in de grote zaal.

Mooie foto's trouwens, al heb je wel wat namen door elkaar gehaald. Grotemarkt moet Groenplaats zijn en Stadhuisplein Grote markt. Swat maakt eigenlijk ni veel uit.

Er zijn trouwens nog meer mooie plaatsen in Antwerpen. Het Eilandje, het oude havengebied is zeker een aanrader! Kijk voor foto's is op het Belgische forum, er wordt daar op het moment veel gebouwd.

Een overzicht van de projecten:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=573436

Of download deze KZM file en open die in Google Earth:
http://home.scarlet.be/~bm419097/SCC/SkyScraperCity.kmz

·
Registered
3,849 Posts
Schitterende foto's! Mooie stad, zo levendig op alle foto's. Ik vind Antwerpse hoogbouw ook wel mooi. Past perfect in die bouwstijl allemaal.

·
dit:

is ook zo een verscholen monument,
dit is namelijk de beurs van antwerpen en eens je binnen bent krijg je dit te zien:

:)
maar nu wordt het omgebouwt tot een 5 sterren hotel
ik kende dit nog maar 2 maand :s

·
Bike It!
22,248 Posts
Zeer mooie, zonnige fotoreeks. :eek:kay:

Ter info:

2, 3 en 4 = Keyserlei

9 & 10: De Leien, worden in 2010 heraangelegd. Ter hoogte van de Opera (10) komt een verkeersarm Operaplein.

15 = 'Boerentoren' = KBC-toren

19 = Beurs van Antwerpen

20 = Groenplaats

24 = Hanschoenmarkt

25, 34 = Grote Markt

27 = Pier = Kade wordt binnen enkele jaren heraangelegd.

30 = Het Steen, inderdaad het Scheepvaartmuseum

39 = Hendrik Conscienceplein

43 = Voormalige Stadsfeestzaal, nu winkelcentrum

·
Frans Woerden
28,559 Posts
Leuk toeristisch rondje! Bij mijn "eerste keer in Antwerpen", zo'n twee jaar geleden, heb ik zo ongeveer precies hetzelfde rondje gelopen, herkenbare plekken dus. :)

Antwerpen is mooi, ik moet er nog eens terug om de stad beter te bekijken.
^^
Iedere toerist loopt dezelfde straat van de fotoreeks. Buiten die ene mooie straat is het grote armoedige zooi.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Antwerpen is echt prachtig. Het is dicht in de buurt, niet zo massaal als Amsterdam en het heeft prachtige wijken in en rond het centrum. Ik kan me een fotorondje herinneren van een Parijse wijk in Antwerpen. Het is goed te zien dat bepaalde gebouwen in Antwerpen zeer Parijs' aandoen!

Ik ga er binnenkort nog een keertje stappen, van zowel Gent als Antwerpen heb ik veel goeds gehoord over het nachtleven.

·
taboe
2,236 Posts
Nja, enigszins overdreven maar buiten het centrum gaat het wel snel bergafwaarts.
Ben je al ooit buiten het centrum geweest? De mooiste straten van Antwerpen (en Belgie misschien wel) liggen in de wijk Zurenborg, buiten het centrum. Buiten het historisch centrum, waarvan deze fotoreeks een klein deel beslaat, zijn er nog tal van schitterende wijken: het Zuid, het eilandje, den Dam, Quartier Latin, Jan Van Rijswijcklaan en omgeving, enzovoort...
Dat bepaalde buitenwijken vol lelijke commieblokken staan ga ik niet ontkennen, maar dat is nu eenmaal een wereldwijde erfenis van de jaren '60. Bepaalde wijken hebben ook wel wat te kampen met leegstand en verloedering (in de buurt rond het Centraal Station bv), maar daar komt gelukkig verandering in de laatste jaren.

·
Frans Woerden
28,559 Posts
^^
Was er vorig jaar zelf. We reden met de auto verkeerd en hebben toen de halve stad gezien. Misschien ben ik beter gewend ofzo maar Poznan in Polen ziet er een stuk verzorgder uit. Het station in Antwerpen vind ik trouwens super:)

·
Bike It!
22,248 Posts
^^
Iedere toerist loopt dezelfde straat van de fotoreeks. Buiten die ene mooie straat is het grote armoedige zooi.
In de serie van Bobdebouwer alleen al komen op z'n minst 20 straten en pleinen in het centrum aan bod, en zo een armoedige zooi zie je toch niet echt.

Dan heeft hij nog niet eens de vlakbij gelegen Zuidwijk bezocht (die "Parijs" aandoende wijk) of Berchem, dat toch wel een héél fraaie deelgemeente van Antwerpen is. Ook het beruchte Borgerhout heeft meer fraaie straten dan mening andere stad.
Er zijn inderdaad nog enkele eerder armzalig aandoende buurten en die zien er in België inderdaad vaak triester uit dan in Nederland. Vooral bij een geijs, miezerig weertje komen die deprimerend over.
Maar in de meeste Belgische steden worden die in sneltempo aangepakt. Maar de woningmarkt is en blijft in België héél liberaal en individualistisch. Een halve wijk platgooien om een moderne nieuwbouwbuurt uit de grond te stampen, is er hier dus niet bij.

Was er vorig jaar zelf. We reden met de auto verkeerd en hebben toen de halve stad gezien. Misschien ben ik beter gewend ofzo maar Poznan in Polen ziet er een stuk verzorgder uit.
:eek:hno: Ocharme, waarschijnlijk per ongeluk in deze ruige buurten buiten het centrum terechtgekomen (foto's van EvanG, hier eerder gepost)

Een horizontale fontein (don't ask)

Het station in Antwerpen vind ik trouwens super
Bedankt! We zijn wat blij dat je er toch één mooi gebouw kent...

1 - 20 of 43 Posts