Beetje een update-rondje, beetje van alles. Iets uitgebreider dan normaal, dus daarom post ik het een keer hier en niet in het projecten-topic van Breda.
Begonnen in het mooie Breda-zuid. Met veel woningen en kantoren in deze categorie:
1.
Langs Hotel Mastbos. Het was nog vroeg, de zon stond laag:
2.
De bouwplaats van de Sculpturen komt tot leven. Breda krijgt er hier 3 mooie torens bij:
3.
Een stukje verderop wordt al gebouwd aan de Eilanden. De hele Talmazone moet Breda een mooie entree geven langs de Zuidelijke Rondweg.
4.
Door naar de wijk Princenhage. Een oud dorp wat enkele 10-tallen jaren geleden door Breda is opgeslokt. Maar in de oude dorpskern lijkt niets verandert:
5.
Er staat nog veel moois met ook een mooie grotere kerk maar de schaduwen maakte het fotograferen moeilijk. Die dus niet op de foto. Rechts het oude raadhuis:
6.
En een altijd levendig dorpsplein:
7.
Ook langs de oude weg richting Etten veel mooie panden, al is deze helaas lelijk ingebouwd:
8.
Deze molen (de wieken moet ooit nog komen) zorgt er in zijn eentje voor dat in een ruime straal niet al te hoog gebouwd mag worden. Let wel, op letterlijk steenworp afstand liggen bedrijven en kantoorterreinen:
9.
Zoals dit soort fantasievolle omgeving:
10.
Dezelfde weg als de molen. Iets minder tactisch gefotografeerd:
11.
Idem.
12.
Bruggen. Het zijn er 6 pal achter elkaar.
13.
Nieuwe uitkijktoren over infrastructuur (knooppunt Princeville, spoor, HSL). Ik mocht er nog niet op:
14.
We zagen hier al eerder foto's van Park Overbos. Maar ik was er nog niet geweest. Een nieuw park over de A16 en HSL heen, tussen Breda en Prinsenbeek:
15.
Geluidswallen en verf horen bij elkaar geloof ik:
16.
Met overal uitzichten op de snelweg en (rechts) HSL:
17.
Het park loopt door tot aan station Breda-Prinsenbeek:
18.
Camera's en hekken tegen vandalen waar erg veel overlast van is:
19.
Via de Haagse Beemden waar ik maar 1 foto heb geschoten die op geen enkele manier representatief is voor deze wijk. De wijk is een enorme nieuwbouwbuurt maar het Hoogh Huys (schrijf ik het goed ?) is bewaard gebleven. Het hoge deel van deze boerderij was ooit de poort naar een kasteeltje:
20.
Inmiddels weer bij de binnenstad. De strakke nieuwbouw van Het Pakhuis:
21.
Flinke sloop bij Elisabeth moet ruimte maken voor nieuwbouw:
22.
Een vermogen kostte het om de haven open te gooien. Gooien ze 'm weer dicht !
23.
Via het park, dat zich ondanks dat het nog vroeg was weer langzaam vult met zonliefhebbers:
24.
Dit beeld gedenkt de evacuatie van Breda in WO II. Het kostte vele doden en dit is dus de plek waar Breda jaarlijks zijn doden herdenkt:
25.
Op weg naar het station. Hotel Mercure breidt ook uit:
26.
Vele gele mannetjes heel druk op het station zelf:
27.
Men is druk met het op zijn plaats leggen van het dak van de nieuwe 35-meter brede tunnel die onderdeel uitmaakt van het nieuwe OV-Terminal complex.
28.
Een behoorlijke operatie, het is er behoorlijk hectisch:
29.
Stukje verder ook steeds meer activiteit bij de Drie Hoefijzers. Weet niet precies wanneer alle bouwactiviteit hier losbarst maar volgens mij duurt dat niet lang meer. In de oude brouwerij rechts komt onder meer horeca:
30.
Dit kwam ik onderweg tegen en is een euh.. een.. euh.. een ding !
31.
Ook in de wijk Brabantpark worden volop nieuwe appartementen gebouwd zoals hier.
32.
Typisch Brabantpark:
33.
Weer terug richting binnenstad door een villabuurtje met een mooi park:
34.
Vredenbergh begint ook op te schieten:
35.
En zo de binnenstad weer in met uitzicht op het Turfschip:
36.
Iets dichterbij, het eerste glas zit tegen de ronde voorgevel:
37.
Stadskantoor even binnen gelopen, zag er deze maquettte van de plannen voor het Molsterrein:
38.
Het straatje naast de Beyerd is al aardig opgepoetst. Hier is ruimte straks voor terrasjes. Waarschijnlijk omdat we er daar nog bijna geen van hebben in Breda..
39.
Het 'Graphic Design Museum' gaat ie heten. Deze zomer een nieuwe aanwinst voor de stad.
40.
Naast de kathedraal wordt gebouwd aan een nieuw hofje. Ben er even binnengedrongen. Het is nog wel een bouwrommel:
41.
Dat is de kathedraal, dus niet de Grote Kerk.
42.
Ook daar, oud en nieuw strak tegen elkaar:
43.
En als de zon schijnt dan behoor je als Bredanaar ergens op een terras te gaan zitten:
44.
Even naar de haven uiteraard. Mag niet ontbreken, hier is het dus klaar:
45.
Hier nog niet.
46.
Die kerk wordt ook horeca, daar hebben we ook nog niet genoeg van in Breda:
47.
Mooie zichtlijn op de Grote Kerk, loopt nog een heel eind door:
48.
Iets minder mooie zichtlijn:
49.
De Zon is in de afbouw-fase:
50.
En terug naar 'Zuid'. Langs het grootste en oudste kraakpand van de stad. Het brokkelt langzaam af dus het is wat ingepakt. Leuk blauw ook:
51.
Dat was het ! Reacties zijn uiteraard welkom.