SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
820 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gisteren voor mijn werk aan even een rondje door het centrum van Assen gelopen.

1. Het Ontvangershuis. Dit is het oudste nog bestaande huis van Assen. Het oudste gedeelte dateert 1698. Tegenwoordig hoort het bij het Drents museum.

2. Triadetoren

3. Jozefkerk

4. Markt

5. Markt

6. Leuk pandje aan de stationsstraat met het UWV erachter.

7. Mooi pand aan de Nieuwehuizen.

8. Zicht op de vaart met in de achtergrond de nieuwe politietoren.

9. Rechtbank

10. Links een gedeelte van het Drents Archief, in het midden de Abdijkerk van het Drents Museum en rechts een gedeelte van het Ontvangershuis.

11. Herenhuis aan de Stationsstraat.

12. Hoek Gedempte Singel / Nieuwehuizen

13. Ingang Drents Museum waar op dit moment de tentoonstelling van het Terracotta leger is. Het gebouw was eerst een Provinciehuis.

14. Warenhuis Vanderveen

15. Gedempte Singel

16. Hoek Oudestraat / Groningerstraat

17. Mooie panden aan de Nieuwehuizen.

18. Kerkstraat

19. Voormalige Drostenhuis. Tegenwoordig ook onderdeel van het Drents Museum.

20. Hoek Stationsstraat / Oostersingel

21. Oostersingel

22. Kloosterstraat

23. ' T Wapen van Drenthe

24.Weiersloop

25. Marktstraat

26. Hotel de Jonge

27. Nieuwehuizen

28. Rolderstraat met in de achtergrond de Abel TasmanFlat.

29. Hoek Gedempte Singel / Rolderstraat

30. Kruisstraat

31. Richting de Brink

32. Ingang Drents Archief

33. Collardslaan

34. Lelijke panden aan de Brinkstraat.

35. Koopmansplein

36. Ceresplein

37. Triade passage

38. Mooi pand in de Groningerstraat.

39. Kerkstraat

40. Richting Koopmansplein

·
Registered
3,850 Posts
Ik vind het een interessante serie, want ik ken Assen eigenlijk niet van foto's, behalve nieuwbouw. Op zich wel een gezellig centrum als ik de foto's zo zie, maar drukte mist.

·
Registered
164 Posts
Komt kil en sfeerloos over, is mijn mening. Kan aan het tijdstip van de foto's liggen, ofzo.

Toch leuk om eens een fotoserie van Assen te zien. Ookal woon ik vlakbij, ik ben er nog nooit geweest.

·
Registered
2,057 Posts
Wat leuk eens een serie uit Assen te zien, ik kom er zelf nooit maar dit valt me alles mee. Best aardig centrum, ziet er netjes uit en veel mooie pandjes. Wel dorpser dan ik had gedacht.

·
Moderator
16,916 Posts
Leuk een keer wat foto's te zien van Assen. Mijn vader is hier ambtenaar wijkbeheer maar ben hier eigenlijk nog nooit echt in de binnenstad geweest..

·
Gay love is love too
13,446 Posts
Toch jammer dat het stedenbouwkundige plan in opdracht van Lodwijk Napoleon nooit is uitgevoerd. Weet iemand daar overigens meer van? Want ik heb nooit echt schetsen of zo kunnen vinden. Alleen beschrijvingen en die smaakten naar meer!

Fraaie fotoserie!

·
Registered
2,880 Posts
Het is hier altijd wel rustig op straat;) Helaas..

Maar mooie serie. Het laat in ieder geval niet de lelijkste kant van Assen zien. De stad heeft ook maar rond 65.000 inwoners, dus het is ook maar net wat je ervan kan eisen.

Op foto 8 is naar mijn mening het fraaiste stukje Assen te zien. Hier is ook te zien dat er net een opwaardering van dit gebied plaats heeft gevonden. Zo is de grootste verandering het weer uitgraven van de kolk. Dit is de 'draaiplek' voor schepen in het verleden geweest, maar is ergens in de jaren 60' (?) gedempt. Gelukkig is deze opengegraven. Ook is er een verbinding met de Drentse hoofdvaart gemaakt, waardoor er boten kunnen aanleggen tot vlak in het centrum. Met wat terrasjes is dit dan toch wel een mooi gebied naar mijn mening.

Er moet daarnaast inderdaad nog veel gebeuren om het enigszins gezellig te maken. Er staan een paar inbreidingsprojecten op stapel die toch wel voor verbetering moeten zorgen. Maar deze plannen zijn vooral in het lelijkere noorden en oosten van het centrum gepland. Dit is gelukkig grotendeels niet gefotografeerd.

Daarnaast is Assen-Zuid ook nog een mooie wijk om te zien. Veel herenhuizen en villa's uit midden en eind 19e eeuw en begin 20e eeuw zijn hier te zien.

Mooie serie petern!

·
Bas
14,388 Posts
Kijk, daarom zou ik voor Emmen kiezen: Veel levendiger, meer stad, moderner. Ik vind Assen net als Hoogeveen of Drachten een saai oord. Ik geloof dat ik maar drie keer in mijn leven in de binnenstad ben geweest, dat zegt genoeg.

Afgelopen zaterdag waren we om 07.30 op de vlooienmarkt in Eelde. Er was niet veel te beleven, we keken elkaar aan, we gingen om 07.50 uur weer naar buiten en .... néé, niet naar Assen die dag. We zijn bij Groningen twee keer rechtsaf geslagen, 110 kilometer erbij gedaan en we kwamen in een veel mooiere stad terecht. Pff, Assen, ik zou niet weten wat ik daar die zaterdag moest doen.

Anyway, nog van harte bedankt voor het maken van deze fotoserie. Het bevestigt het beeld, dat ik ook van Assen heb.

·
Registered
820 Posts
Discussion Starter · #17 ·
De foto's zijn genomen tussen en 10.00 en 11.30 's morgens.
Dat het erg rustig is klopt maar dit is niet altijd het geval.
Ook al werk ik in het centrum ik kom er zelf bijna nooit of ik moet mijn pak toevallig naar de stomerij brengen.
Zoals railway stick en Chasin' Dreams ook al zeggen vind ik Emmen een veel leukere stad om heen te gaan.

·
Registered
14,150 Posts
Ik denk ook dat het een saaie stad is. Dat kan natuurlijk ook z'n voordelen hebben.
Wel vraag ik me af of jonge mensen wel in Assen willen wonen. Ook lijkt de bevolking mij behoudend.

·
DeDoentje
369 Posts
Ik haf niet gedacht dat het oudste pand uit Assen uit 1698 zou zijn. Ik dacht dat er oudere panden waren. Mijn beeld altijd van Assen is dat het een best gezellig centrum heeft. Ook al heeft het oorspronkelijk niet zo'n rond stadscentrum.
En in vergelijking met Hoogeveen komt Assen er veel beter van af. Een tijd terug stond eens in de Volkskrant een stuk over Assen, dat de stad steeds aantrekkelijker werd om er te vestigen.
En Assen ligt natuurlijk niet zo ver van Groningen af en dat merk je wel. Er is heel wat gependel tussen deze twee plaatsen.

1 - 20 of 21 Posts