SkyscraperCity Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
fastshooter
2,076 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hierbij nog een tweede deel van mijn trein-rondrit door Nordrhein-Westfalen van za 3 mei.
Foto’s van Düsseldorf, Essen en Mönchengladbach heb ik in deze serie opgenomen. Vooral Essen komt aan bod.
In deze serie zijn ook wat meer architectuur-foto’s opgenomen.

Voor wie deel 1 gemist heeft, klik hier.

1. Düsseldorf HBF.

2. Düsseldorf HBF.

3. Düsseldorf HBF.

4. Verder naar Essen, de “Einkaufsstad”.

5. En tevens cultuurhoofdstand van Europa in 2010.

6. Gebouw van de Deutsche Post.

7. Mensen in een winkelpromenade.

8.

9. En nog eens het Mövenpick hotel/Handelshof.

10. Ik vind het een mooi gebouw. :)

11. Zijkant van het gebouw.

12. Zoomer.

13. Nog een mooi gebouw op het plein voor het station.

14. Ingezoomd, art déco fassade.

15. Verschillende bouwstijlen.

16. Een zoomer.

17. Essen HBF.

18. Kiosk op het HBF van Essen.

19. Essen HBF.

20. Hoogbouw van Essen. Volgens mij is Essen de tweede hoogbouwstad van Duitsland.

21. Essen HBF.

22. Essen HBF.

23. Essen HBF.

24. Trein met graffiti op het station van Mönchengladbach.

25. De loc in deze foto is een historische. Het is de enige van zijn soort die nog rondrijdt in NRW. Een conducteur - die me zag fotograferen –
vertelde me dit en ook dat de loc ergens midden jaren 1950 gebouwd is en als bijnaam Lollobrigida heeft omdat zijn rondingen aan de
beroemde Italiaanse actrice van destijds (Gina L.) doen denken.
Met een beetje fantasie kun je er idd een boezem in zien.

26. Mensen op het perron.

27. Mönchengladbach HBF.

28. En de laatste foto.

Bedankt voor het kijken!

·
Moderator
58,426 Posts
Ik heb altijd het idee dat veel van die stations erg slecht onderhouden zijn. Als je de IC naar Berlijn neemt zie je tussen Wolfsburg en Berlijn ook van die stations die na de tweede wereldoorlog geen onderhoud meer hebben gehad, zo lijkt het wel.

·
Registered
11,328 Posts
Ik heb altijd het idee dat veel van die stations erg slecht onderhouden zijn. Als je de IC naar Berlijn neemt zie je tussen Wolfsburg en Berlijn ook van die stations die na de tweede wereldoorlog geen onderhoud meer hebben gehad, zo lijkt het wel.
Weleens op die van Enschede geweest, nou ja de laatste jaren is het sinds de grondige renovatie van het stadtionsgebouw weer te pruimen, maar de perronoverkappingen zijn niet om aan te zien voor Nederlandse begrippen.
Over die Duitse Stations kan ik erg kort zijn, de meeste zien er misschien iets wat rommelig uit, maar vaak bevinden zich in elk groot station prima voorzieningen die alles goed maken.
De grotere stations zijn over het algemeen wel beter en mooier ingericht dan de Nederlandse varianten.
En eerlijk is eerlijk, het vervallen karakter heeft ook wel weer zijn eigen charme.
Misschien dat daarom de NS de overgang van perrons in Duitsland naar Nederland ook wat minder groot maakt (Enschede als voorbeeld) ;).

Keulen April 2008,

@ Erwin

Mooie foto's vanuit NRW, een (prachtige) regio die ik meer dan eenmaal per jaar bezoek (woon er bijna in).
Alle steden die hier voorbij gekomen zijn heb ik al weleens (of meerdere malen) bezocht.

·
-
9,699 Posts
Leuke foto's. :)

Volgens mij is Essen de tweede hoogbouwstad van Duitsland.

Dat kan wel kloppen, en dat is iets wat vaak wordt vergeten. De stad kan worden beschouwd als het 'bureau' van het Ruhrgebied en heeft, voor zover mogelijk in zo'n polycentrisch gebied, ook een centrumfunctie. Van de 100 grootste Duitse ondernemingen zitten er 13 in Essen, waaronder ThyssenKrupp. Het zou mij niets verbazen als Essen zich steeds meer kan profileren ten koste van zijn buren, zoals Duisburg en Bochum. Het is ook geen toeval dat de eerste Love Parade van het Ruhrgebied daar werd gehouden. Het enige waar het aan ontbreekt is, ondanks zijn positie en grootte, de levendigheid. Op zondagavond laat nog even een biertje pakken is minder makkelijk dan je zou mogen verwachten. Maar dat probleem hebben wel meer grote Duitse steden.

·
Bas
27,100 Posts
Hele mooie foto`s. Maar Essen, daar ben je zo ongeveer binnen twee uren weer weg. Wij wel een paar jaar geleden. Ik kom regelmatig in het Ruhrgebiet en qua levendigheid scoren Dortmund, Recklinghausen, Hagen en Moers hoger dan Essen, Mülheim, Bochum of Oberhausen. Dat maakt het gebied ook zo fascinerend, je weet niet waar je komt als je gewoon ergens weer een keer een stad op rij bezoekt.

Essen is met zijn Central Business District ten zuiden van het Hauptbahnhof aardig bezig, maar ik denk dat Duitslands vier grootste steden altijd nog meer hoogbouw hebben in absolute zin, dan Essen. Ik zal anders dan even op Emporis kijken. Maar goed, Essen heeft vooral als je er onderdoor rijdt op de A 40 een indrukwekkende en compacte skyline.

Persoonlijk vind ik Dortmund de leukste stad. Voetbal! :cheers:

·
Registered
11,328 Posts
Diezelfde A-40 (ruhrschnellweg) gaat voor de tweede Love Parade voor een deel compleet afgesloten worden voor het verkeer, al is het dit keer niet in Essen maar Dortmund dat zich dat jaar de "Love stad" van Duitsland (de wereld) mag noemen.

Dusseldorf is de mooiste stad, maar Oberhausen heeft een prima nachtleven, ach eigenlijk is er geen keuze te maken als je de steden redelijk goed kent.
De kerstmarkten zijn ook elk jaar weer een waar genoegen om heen te gaan, en ook het nieuwe Hbf van Dortmund is een fraaie binnenkomer voor onze uursverbinding met deze stad.

·
Registered
159 Posts
Ik strandde ooit eens met mijn vriendin op Essen hbf, wegens een bermbrand reden er geen interregionale treinen meer (zomer 2006 was dat). Toen hebben we een nachtje doorgebracht op een camping in Essen-Werden, langs de Ruhr. Ik moet zeggen dat ik toen vrijwel geen vriendelijke Essenaar ben tegengekomen. Wellicht waren we er op het verkeerde moment ;)
Ik vind het Ruhrgebiet ook een fascinerende streek. Voor de industrialisatie was het gebied landschappelijk vergelijkbaar met het Munsterland, dat kun je je nu ook niet meer voorstellen. Maar zoveel grote steden op een bult, onvoorstelbaar. Toch is het best groen als je er doorheen treint, maar veel zware industrie en mijnen zijn natuurlijk ook verdwenen.
Dat veel duitse stations zo overwoekerd ogen bevreemdt mij ook een beetje. Sommige andere stations zijn juist weer ubergelikt. Maar een Gronau of Coesfeld, dat is me wel vergane glorie zeg! Maar het heeft ook wel weer wat. Armseinen, trekdraden, gras op het spoor, nostalgie! Al zaf ik laatst op Bahnbilder.de activiteit in Gronau. Kan de delegatie Twente weer eens een kijkje nemen? :)

·
Registered
11,328 Posts
Bedoel je die grote spoortunnel die in aanbouw is ?
Kom regelmatig in Gronau (het is maar iets meer dan 5 minuten rijden) of in die omgeving.

·
Registered
4,541 Posts
Leuke serie, maar ik kan Essen ook geen mooie stad vinden. Grappig kommentaar van de (geniale) Duitse cabarettist Hagen Rether, die daar al jarenlang woont:

"Wenn so Essen aussieht, wie schaut dann Kotzen aus ?" :):puke:

·
Bas
27,100 Posts
Zo`n V200/220 rijdt ook bij mij op de treinenbaan rond, van Märklin. Fantastische jeugdherinneringen aan gehad. Nogmaals heel erg bedankt, dat je `m even op de foto hebt gezet, ze rijden niet vaak meer bij de DB. Eigenlijk is deze lok al twee maal afgeschreven, maar ja, in de loop der jaren zijn ze een flinke winstmaker geweest bij de DB, al worden ze er nu vooral uitgegooid vanwege het hoge brandstofverbruik ( soms 4 op 1..... ) :).

1 - 15 of 15 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.