Skyscraper City Forum banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Smalltown urbanist
1,900 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Weer eens een fietstochtje naar de plaats gemaakt waar ik mijn middelbare schooltijd heb doorgebracht: Elburg. Heb niet echt foto's IN de stad gemaakt, maar heb me vooral bewogen over de vestingwallen.

1.
Tussen het dorpje Doornspijk en Elburg lag vroeger de Ludgeruskerk. Deze is ten tijde van de 80 jarige oorlog gesloopt, omdat de vijand zich hier kon verschuilen.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

In Elburg was een kleine Joodse gemeenschap, helaas is daar na de 2e wereldoorlog niks meer van over. Stille getuigen, de Joodse begraafplaats buiten de stadsmuur, en de synagoge.
11.

12.

13.

14.

Elburg beschikt naast de middeleeuwse stadsmuren, ook over verdedigingswerken van later datum: de kazematten.
15.

16.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Leuk durpske! Ik had Elburg al eens via Google Earth ontdekt, vanwege de aparte vorm. De meeste vestingstadjes hebben een stervormige gracht, deze is een meer Italiaans model.

Bedankt voor de toer. :)

·
Annoying member
6,972 Posts
Mooie foto's (beetje aan de grote kant) van een heel mooi stadje, in de St. Nicolaaskerk zijn mijn ouders nog getrouwd. Net als mijn hele moeders kant van de familie trouwens. :)

Elburg heeft inderdaad een unieke vorm in Nederland, voor zover ik weet is er geen andere stad met zo'n vorm:

·
Registered
4,042 Posts
Aparte kerktoren. Het lijkt wel een stompje met een kapelletje erop. Voor de rest heeft het plaatsje wel wat Fries', het zou zo hier in de omgeving kunnen staan.

Heb je deze foto's allemaal gemaakt met de automatische instelling van je camera? De kleuren zien er in elk geval erg goed uit.

·
Annoying member
6,972 Posts
In 1693 is de spits van de toren afgebrand door blikseminslag en nooit meer herbouwd. Geeft wel een apart beeld. :)

·
Smalltown urbanist
1,900 Posts
Discussion Starter · #6 ·
@Ramses. Nee, heb wat zitten vogelen met de instellingen. Sommigen met een tegenlicht functie. Dus van hetzelfde onderwerp meerdere foto's en de mooiste geupload. Nog steeds aan het uitvogelen wat mijn toestel allemaal kan. :)

·
Smalltown urbanist
1,900 Posts
Discussion Starter · #7 ·
@ Apostle, ben je van oorsprong "botbekker"?? ;)
Ik post mijn foto's trouwens in de "groot" variant van Flickr.com..... volgende keer medium kiezen??

·
Illustrateur
13,117 Posts
Grappig plaatsje. Bijzondere vorm ook. :)

Die hoge toren hadden ze volgens mij wel hoger willen maken!

Die lage (kerk)toren lijkt een soort havenlicht te hebben. Aan de kant van de haben is deze gemonteerd. Dat noem ik nog eens multifunctioneel, net als de oude kerktoren van Westkapelle, die nu ook dienst doet als vuurtoren.

·
Smalltown urbanist
1,900 Posts
Discussion Starter · #10 ·
@ apostle, :) leuk, mooie plaats voor een huwelijk lijkt me ook.

@ [email protected] Dat is volgens mij inderdaad een havenlicht, maar dat is geen kerktoren, maar de enig overgebleven stadspoort van Elburg de Vispoort. Heb geen foto gemaakt van voren, omdat het een smal en druk straatje is en ik niet lomp voor de massa wilde staan! :)

1 - 10 of 10 Posts