Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 29 Posts

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #1 ·
10-06-2008 | Door: Daan van den Enden

Wonderlijke woontoren genereert meer energie dan dat het nodig heeft.

Dubai heeft in de recente jaren al veel aandacht vergaard met niet aflatend aanbod van architecturale wonderen die gebouwd gaan worden of zijn voorgesteld. Deze bouwsels zijn vaak voornaam en groot, maar enige zijn ook milieuvriendelijk, zoals de roterende toren van David Fisher. De bouw van dit onafhankelijke door zon en wind aangedreven ontwerp gaat deze maand beginnen.

Het gebouw is voortdurend in beweging . De verschillende verdiepingen kunnen afzonderlijk van elkaar draaien om een betonnen centrale as. Bewoners kunnen met een druk op een knop hun uitzicht veranderen. Volgens Fisher heeft het gebouw ook een hoge weerstand tegen aardbevingen.

Het 59 verdiepingen tellende gebouw zal volledig door zon en windenergie worden aangedreven. De architect beweert dat het gebouw 10 keer meer energie zal genereren dan vereist is om het aan te drijven. Hiermee is het dus een positief energiegebouw. Zonnepanelen op het dak vangen het zonlicht en 48 windturbines zal tussen de roterende verdiepingen worden geklemd, zodat zij praktisch onzichtbaar zijn. Elke windturbine kan tot 0,3 megawatt elektriciteit produceren en naar schatting wordt er ieder jaar 1.200.000 kilowattuur aan energie gegenereerd.

Er zijn ook plannen voor een soortgelijk gebouw in Moskou.

Zie ook hier http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/6/25/250608_wolkenkrabber.html

Amazing natuurlijk alleen hoe dat constructief inelkaar gaat zitten het lijkt me een zeer moeilijke klus voor de Ingenieurs qua rekenwerk.
Als dat gebouwd kan worden zegt dat dan weer heel veel in wat voor tijd we leven nml. in een tijd dat eigenlijk niets meer onmogelijk lijkt.:)

·
Registered
9 Posts
Ik had het gister ook op het journaal gezien. Het ziet er allemaal leuk en aardig uit maar blijft alles wel in je woning heel als hij constant in beweging is.. ik zie dat het draaien van snelheid kan verschillen dus dan zou je toch verwachten dat bijvoorbeeld je glazen van tafel vallen..of zit ik helemaal verkeerd? :nuts:

·
Registered
14,152 Posts
Ik had het gister ook op het journaal gezien. Het ziet er allemaal leuk en aardig uit maar blijft alles wel in je woning heel als hij constant in beweging is.. ik zie dat het draaien van snelheid kan verschillen dus dan zou je toch verwachten dat bijvoorbeeld je glazen van tafel vallen..of zit ik helemaal verkeerd? :nuts:
Als jij in een vliegtuig zit (meer dan 900 km per uur) valt toch ook niet het bekertje drinken van je tafeltje af? Hetzelfde gebeurt toch ook niet als je in de trein zit?

·
Bekijk m'n vingers maar..
1,037 Posts
@Sol: Dat is iets heel anders dan middelpuntvliedende krachten die je bij een cirkelbeweging ondervindt. Bij zo'n beweging wordt je eigenlijk continu van richting verandert (lees: de bocht om geduwd), waardoor je dus ook de daarbij behorende krachten krijgt.

·
Registered
712 Posts
Ik zou er maar vanuit gaan dat dit zodanig langzaam gebeurt dat hier geen sprake van is.

Wat ik interessanter vind is hoe de aansluitingen (water, elektra, gas, afvoer) worden gerealiseerd en hoe rendabel het nou daadwerkelijk is om voor elke verdieping twee vloeren te moeten storten. En dan hebben we het nog niet eens over de kern, dat moet toch een stevig dingetje zijn, want daar zullen enorme krachten en momenten optreden.

Maar goed, als ben zegt dat het kan én rendabel is, we zullen zien :)

Overigens is het wel een tof ontwerp natuurlijk.

·
Registered
9 Posts
Wat ik me ook afvraag is hoe je je kamer moet binnenlopen of op je gang moet komen. Ik neem aan dat in het middelste gedeelte van het gebouw de de liften zitten en dat de gangen meedraaien met de kamers. Zouden ze dan een lift hebben die 360 graden wordt geopend en dat je op moet passen met de draaiende gangen? :p Damn...zo'n gebouw zet je echt aan het denken

·
Moderator
48,066 Posts
Maar goed, als ben zegt dat het kan én rendabel is, we zullen zien :)

Overigens is het wel een tof ontwerp natuurlijk.
Natuurlijk kan het rendabel, alleen moet je wel grof geld betalen voor je ronddraaiende appartement. Maar ja het is Dubai, dus dat zal geen problemen opleveren.

Het wordt nog leuk met alle uitzicht conflicten in de verdiepingen met meerdere appartementen. Ik zie al een verdieping constant heen en weer gaan omdat de twee bewoners constant op hun knop drukken voor het gewenste uitzicht.

·
Bas
14,752 Posts
Ik zit hier ook met verbazing naar te kijken. Met de aansluitingen heb je geen probleem, want in hydrauliek/buizenaansluiting/electrische bedrading is veel mogelijk, dat is niet zo het probleem. En rondom de liftenkern zit alles ook vast.

Misschien zou men eerst een prototype kunnen bouwen van 10-12 hoog ergens in Europa. Om te zien hoe alles werkt en om kinderziekten eruit te halen. En dan pas voorzichtig naar `het grote ding` toe werken in Dubai. Maar, nu nog iets: Zou je ook burenruzie krijgen door de draairichting? Hoe dan ook, ik ben enthousiast over dit plan, dat wel, maar ik moet nog zien hoe het in praktijk gaat uitwerken. Een prima uitdaging.

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Het wisselen/draaien van ruimtes doet me denken aan die film Cube.
Wat mensen opgesloten in een Kubus en niemand weet het hoe en waarom.

Hoop dat Discovery of NGC tzt een programma over maakt.

·
Registered
9 Posts
Lijkt me dat dan de toren niet meer in evenwicht staat.,en al het gewicht naar 1 kant hevelt.
Last but not least wordt het geheel ook nog eens 420 meter hoog dus dat moet dan wel een ijzersterke constructie zijn.
Tuurlijk blijft hij wel in evenwicht...een verdieping heeft drie "punten". Het zou anders zijn als er maar 1 stuk zou uitsteken :nuts:

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Lijkt me dat dan de toren niet meer in evenwicht staat.,en al het gewicht naar 1 kant hevelt.
Last but not least wordt het geheel ook nog eens 420 meter hoog dus dat moet dan wel een ijzersterke constructie zijn.
Tuurlijk blijft hij wel in evenwicht...een verdieping heeft drie "punten". Het zou anders zijn als er maar 1 stuk zou uitsteken :nuts:
Klopt dat besefde ik ook ineens vandaar dat ik het al weghaalde:)

·
-|-
710 Posts
@Sol: Dat is iets heel anders dan middelpuntvliedende krachten die je bij een cirkelbeweging ondervindt. Bij zo'n beweging wordt je eigenlijk continu van richting verandert (lees: de bocht om geduwd), waardoor je dus ook de daarbij behorende krachten krijgt.
Er zijn veel roterende resturants en in Turkije (Antalya) is er een roterende hotel. Je hebt nergens last van en je merkt het niet eens totdat je naar buiten kijkt.

·
Registered
14,152 Posts
Ja, je hebt gelijk!

1 - 20 of 29 Posts