SkyscraperCity banner
1 - 9 of 9 Posts

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Weer op pad geweest met de superkleine digicam. Bekijk ook de vorige delen 1 en 2.

Kralingseveer

Kralingseveer is een Rotterdamse wijk geheel omringd door de gemeente Capelle aan den IJssel. De meeste huizen zijn in de jaren 1920-1935 gebouwd, aan de rand van de wijk staan nieuwe huizen. Deze Rotterdamse enclave heeft zo'n 1.700 inwoners.

1.

2.

3.

4.

5.

6,

7.

8.

9.

10.

11.

Van Kralingseveer naar De Esch.

12. Van Brienenoordbruggen. Die lelijke kegels nog nooit eerder gezien, zeker om scheepsbotsingen tegen de brug te voorkomen.

13.

14.

15.

16. Boerderij Vlasblom uit circa 1865.

17.

De Esch

De wijk De Esch werd in de jaren '80 gebouwd op het voormalige drinkwaterleidingterrein. De voormalige watertoren uit 1875 was één van Nederland's grootste, met een reservoir van ruim een miljoen liter drinkwater. In 1986 is de toren gerenoveerd en is het watervat vervangen door kantoorruimtes. Een aantal van de oude filtergebouwen op het terrein hebben een woonbestemming gekregen. De wijk heeft zo'n 4.500 inwoners.

18.

19.

20.

21.

22.

23. Voormalig filtergebouw, nu studentenwoningen.

24.

25.

Kralingen-Oost
In deze oude wijk met groene lanen staan veel statige monumentale panden. Er wonen zo'n 6.700 inwoners in deze wijk.

26. Beneden de Honingerdijk staat restaurant 'In Den Rustwat', een voormalige herberg uit 1597.

27. Het is een van de oudste nog bestaande gebouwen in de stad. In 1960 is dit gebouwtje verplaatst van de Oostzeedijk naar de huidige locatie.

28. Maar waarom zo'n lelijk bord boven de ingang?

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

·
Bas
14,372 Posts
Schitterende serie, HB 010, d`r is niks mis mee. Het laat contrasterend een stukje onbekend Rotterdam en direkte omgeving zien. En dat bord van `In Den Rust Wat` had ook wel wat antieker en meer bescheiden gemogen. Zoiets zouden ze hier nooit pikken, denk ik. Ik zou zelf kiezen voor gietijzer-achting of een in emaille uitgevoerd bord. Hoort in de tijdsgeest, vind ik.

Er staan inderdaad lelijke huizen in de Esch, zoals met die golfplaten. Maar goed, het uiterlijk van de wijk is goed, als je er langs moet rijden. Daar gaat het toch om? :)

·
-
3,628 Posts
Die huizen met golfplaten was ik mij ook al over aan het verwonderen. Tja, dat zou wel zoiets zijn wat architecten zonder schroom "vernieuwing en uitdaging in de architectuur" zouden noemen. Geef mij dan maar de huizen op foto 29, erg mooi.

·
visit the world
8,131 Posts
zou me niet verbazen als dat nog asbestgolfplaten zijn ook! Dat stukje is idd lelijk, de rest ziet er netjes uit daar op het DWL imo.
Mooie oude statige panden in kralingen oost....

kralingse veer is wel een warboel qua bouwsel zo....

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
foto 4 laat goed zien hoe het kleine rotterdam wordt opgeslokt door het grote capelle.:lol:

1 - 9 of 9 Posts