SkyscraperCity banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Moderator
15,252 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Twee weken geleden een uitgebreide fotoronde gemaakt door de Afrikaanderwijk. De Afrikaanderwijk wordt begrenst door de Maashaven, Putselaan, het remiseterrein van de RET en Nedtrain, de Kop van Zuid en de Rijnhaven.

De Afrikaanderwijk is een wijk die wacht op grootschalige stadsvernieuwing. Er zijn en worden diverse losse projectjes uitgeprobeerd in deze wijk, die natuurlijk allemaal mislukken omdat alleen grootschallig ingrijpen in de structuur van de wijk zal helpen.

Er is zeer veel sociale woningbouw en de (deel)gemeente schijnt zich over de staat van de buitenruimte ook niet al te druk te maken.

Doordat er zonder enig stedenbouwkundig plan of visie nieuwe projectjes zijn gebouwd en op vele plekken is gebouwd onder het motto "goedkoop en lelijk is eigenlijk al te veel" is de wijk zeer rommelig. De waardevolle panden die er zijn, zijn óf vervallen óf verprutst met die afschuwelijke trespaplaten opbouw. Dat uiterlijk van de wijk is natuurlijk ook de woningbouwcoöperatie aan te rekenen.

Even wat getallen:
Gemiddeld inkomen € 14.400
5% heeft een inkomen boven de € 39.900
84% allochtoon (34% Turks, 13% Marokkaans)
27% van de kleuters heeft overgewicht
25% heeft een opleiding op mbo-niveau of hoger
Gemiddelde WOZ waarde € 99.000
50% van de woningen heeft een WOZ waarde onder de € 85.000

71% van de bewoners is tevreden met zijn woonomgeving.

De Afrikaanderwijk is echter ook een prachtige wijk. Een levendige multiculturele wijk middenin de stad met twee metrostations, twee tramlijnen, een deelgemeentekantoor, een sporthal, een zwembad, één van de grootste markten van Nederland, de vogelopvang Karel Schot, een grote speeltuin, mooie binnenplaatsen, historische panden, prachtige grote oude bomen, een groen hart met het Afrikaanderplein/park en een groene strook met de de Brede Hilledijk. Vlakbij stadscentrum en Zuidplein, direct naast de Kop van Zuid, de ss Rotterdam ligt om de hoek evenals de Kuip.

In 117 foto's neem ik jullie mee door de wijk. We starten in de punt bij Hillesluis (bekijk die serie ook nog eens ter vergelijk tussen deze twee probleemwijken) en gaan vervolgens kris kras door de wijk waarbij ik probeer de sfeer zoals deze wijk uitademt weer te geven. De serie eindigt dan op de Hillekop.

27-06:

1. We beginnen bij de hoek Hilledijk/Putselaan

2.

3. De bomen langs de Hilledijk verdwijnen vanwege de aanleg van Parkstad

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23. De vogelopvang Karel Schot

24.

25.

26.

27.

28. De moskee

29.

30.

31. De markt was al afgelopen. Het park staat niet op de foto doordat hier werd opgebouwd voor het Nelson Mandela festival.

32.

33.

34. De Afrikaanderwijk in plaatje. Vervalen panden, schotel en toezichtcamera.

35.

36.Nabij metro Maashaven

37.

38.

39.

40.

41.

42. Oud pand naast het gemaal

43. Toepasselijke naam voor deze wijk.....

44.

45. Deelgemeentekantoor

46.

47.

48. Pretorialaan

49.

50.

51. Het marktkantoor.

52.

53.

54.

55.

56. De nieuwbouw van de Bloemfonteinbuurt

57.

58.

59.

60.

61.

62.

63. Langs de Brede Hilledijk

64. Het kasteel

65.

66.

67.

68. Het kasteel nog een keer

69.

70.

71.

72.

73.

74.

75.

76.

77. Restaurant onderin was onderdeel van het mislukte eetwijk project en is nu al ruim een jaar dichtgetimmerd, pand is van een woningbouwcoöperatie.

78. De grote speeltuin.

79.

80.

81.

82.

83.

84.

85.

86. Een binnenterrein

87. De Vestiaflat

88.

89.

90.

91.

92.

93. Ook zo'n project wat veel geld kost de Afrikaandertuin. Om het sloopppand op te fleuren.

94. De Brede Hilledijk. In de plannen worden deze bomen gekapt en komt hier direct langs de dijk een weg en bebouwing.

95.

96.

97. Ook hier gaat gebouwd worden.

98.

99.

100. Het zwembad, gaat als het goed is verhuizen naar Parkstad 300 meter verderop.

101.

102. Op de Brede Hilledijk

103.

104. Nieuwbouw project Topaas

105. Home sweet home

106.

107. Metro Rijnhaven

108. De flat 1989

109. restaurants in de Slinger

110. Deze straat verdwijnt en wordt onderdeel van het nieuwe plein op de Hillekop.

111.

112.

113. restaurant Obba

114. 't Haakje

115.

116. Binnenterrein van 't Haakje

117. De Parallelweg

Bedankt voor het kijken

·
Not much
11,090 Posts
Bedankt voor het plaatsen! Mooie serie :)

PS.: Weet iemand of er een serie is over de metro van Rotterdam? Met alle stations en gewoon de infrastructuur?

·
AstroNout
5,096 Posts
Mooie reeks hoor, al duurde het wat lang voordat ik alles kon zien. Dat is jammer, want als ik niet even het kleinste kamertje van het huis zou hebben bezocht, zou dit voor mij een reden zijn om de serie weer dicht te klikken...

Over de wijk. Het lijkt me een gezellige buurt met al die culturen, al duiden de cijfers vooraf gegeven op een (behoorlijke) achterstand.

·
Moderator
53,141 Posts
Ik vind het eerlijk gezegd nog wel meevallen qua uiterlijk, hetzelfde als veel volksbuurten van de lagere inkomens in andere steden. Vervallen kan je dit niet noemen, maar het uiterlijk zegt ook niet alles, er kan immers best veel criminaliteit zijn.

Sidenote; deze fotoserie is 94 MB groot. Ik ben bang dat velen afhaken, zelfs mijn 10 Mbit verbinding had toch een paar minuten nodig om de pagina te downloaden. De meeste foto's zijn bijna 1 MB groot per stuk, je kan ze ook comprimeren tot rond 200 kb zonder al te veel zichtbare kwaliteitsverlies

·
visit the world
8,134 Posts
goede uitgebreide serie van een wijk met eigenlijk straks veeeel potentie!
kan iemand mij uitleggen waarom die bomen aan de hilledijk wegmoeten?!?!?! :bash: als daar al 2 richtingsverkeer moet komen kunnen deze bomen imo prima in de middenberm blijven staan!! Grrrrrrrrrr.... ik weet in ieder geval al wel dat ik echt een keer nimby gedrag ga vertonen en bezwaar zal aantekenen!!

leuke plekken zijn er zeker te vinden (ook qua bebouwing).

·
Registered
1,881 Posts
Leuke serie en interessante feiten. Het doet mij allemaal veel aan de schilderswijk denken.

·
Bas
14,400 Posts
Hele mooie fotoserie, Topaas. Weer ouderwets Rotterdams, zó ken ik de stad waar je de hele wereld tegen komt. Al snap ik niet waarom er aan de Hilledijk moet worden gesleuteld, het is toch wel goed zo? Verder zie ik dat de wijk er niet zo slecht bij ligt als vaak wordt beweerd. Bewoners maken er toch nog wel wat van met hun creativiteit en fantasie. Ik ben er wel eens met auto of fiets door heen gegaan. Wat mij altijd opviel, was dat de Afrikaanderbuurt van die lange, rechte straten heeft, zo eindeloos lijkend. En die markt heb ik wel eens op een iets andere plek gezien, klopt dat?

·
Registered
34,673 Posts
Inderdaad een leuke serie over een wijk die over 10 jaar echt enorm zal zijn verbeterd. De Parkstad-plannen zullen deze wijk meetrekken in de positieve ontwikkelingen. :)

(Het is wel opmerkelijk dat er een gebouw in deze wijk staat dat "stomtoevallig" ook Topaas heet ;) ;) ;)).

·
Registered
4,213 Posts
Ach, laten we nou niet ouwehoeren over foto's die een tikkie teveel KB's verbruiken.

Het is dan ook een zeer mooie fotoreeks.

En wàt een contrast met vergelijkbare buurten in België. In Belgoland staat de komst van -euh- kapitaalzwakkeren en allochtonen steevast gelijk aan verloedering, verkrotting en toestanden waar je steevast een paar kilo laundry aan de terrassen ziet hangen. Ikzelf heb ook al eens een fotoreeks gemaakt van een dergelijke soc. woonwijk, maar toen heb ik de lelijkste kanten niet getoond.

Al die werken waarvan sprake is in de commentaren geeft wel de indruk dat men van die mooie groene bermen grijze asfaltvlaktes gaat maken...

·
Registered
4,357 Posts
interessant. De buurt ziet er nu echt niet uit, maar dat verandert binnenkort

@Chris

Ik weet niet of er een topic over is, maar ik vind vele metrostations bijzonder mooi vormgeven en erg marquant aanwezig in Rotterdam. Rotterdam laat duidelijk zien dat ze trots met de metro zijn.

·
Member
4,559 Posts
Aardig beeld van deze wijk.

De serie zou beter zijn met kleinere fotobestanden (met de juiste JPG-instelling kan het makkelijk de helft kleiner zonder kwaliteitsverlies) en minder foto's (er zitten nu bijv. veel bijna-dubbele in: paar meters naar de andere kant, niet/wel gezoomd, horizontaal/vertikaal).

·
Registered
1,216 Posts
Grappig, toen ik de tekst erboven las dacht ik "nu gaan we het krijgen", maar het valt me echt mee. Het ziet er allemaal prima uit! Leuke serie!

1 - 17 of 17 Posts