Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Rotterdam zet architectuur centraal tijdens ‘Rotterdam 2007 City of Architecture’, waarbij de stad het hele jaar een architectuurpodium vormt met tentoonstellingen, evenementen, excursies en een speciale audiotour langs 40 hoogtepuntenuit 100 jaar architectuur.

Ook aan lichtarchitectuur is gedacht. Rotterdam is door de Professional Lighting Designers’ Association gekozen als locatie voor de 26e jaarlijkse workshop. Van 18 tot en met 24 mei zijn zes internationale lichtontwerpers in Rotterdam om met vakgenoten en studenten uit de hele wereld zes locaties aan te lichten.

Aan het Rotterdamse waterfront zijn speciale lichtinstallaties aangebracht. De ontwerpers hebben tijdens de workshop ieder hun eigen visie op een bijzondere waterfrontlocatie uitgevoerd.

Tot 24 juni te bewonderen.

Foto's genomen woensdagnacht tussen 11 uur en half 2.

1.

Ontwerpster Mary Claire Frazier (USA) heeft haar keuze op het Wereldmuseum laten vallen waar zij het elegante uiterlijk heeft belicht met een subtiele en delicate aanpak.

2.

De bijzondere gevel van dit rijksmonument is middels een hiërarchie van licht benadrukt.

3.

Gelegen aan de Willemskade, in het beschermd stadsgezicht Scheepvaartkwartier, ligt het Wereldmuseum.

4.

Het Wereldmuseum is gehuisvest in het vroegere clubgebouw van de Koninklijke Yachtvereniging.

5.

Het gebouw stamt uit 1851 en is in 1897, na het overlijden van de voorzitter van de yachtvereniging, Prins Hendrik, verkocht aan de gemeente Rotterdam.

6.

Het museum vormt zowel een rijksmonument als een monument van culturele erfenis

7.

Licht en asfalt.

8.

Sinds begin 19e eeuw is Provimi één van de leiders in de internationale diervoederindustrie.

9.

Provimi staat voor Proteïne, Vitamine en Mineralen, de bestanddelen waar het diervoer van wordt gemaakt.

10.

Provimi heeft fabrieken in dertig landen en exporteert naar ruim honderd landen.

11.

Sinds 1956 staat het hoofdkantoor en een fabriek op Katendrecht.

12.

In het begin van de jaren negentig is een uitgebreid bestuurlijk gediscussieerd over de toekomst van de bedrijfsterreinen rond de Maashaven.

13.

Ondanks de plannen voor grootschalige woningbouw in het gebied is toen -- om economische en financiële redenen -- besloten om enkele grote bedrijven te handhaven.

14.

15.

Meneba is internationaal toonaangevend producent van hoogwaardige graanproducten, bestemd voor verwerking in food, feed en non-food toepassingen.

16.

Met 450 medewerkers realiseert het bedrijf een omzet van ongeveer € 300miljoen in vijftig landen.

17.

Sinds 1996 heeft Rotterdam een tweede brug over de Nieuwe Maas: de Erasmusbrug.

18.

De brug verbindt het centrum aan de noordzijde van de stad met de Kop van Zuid.

19.

In 1986 kwamen de eerste plannen voor het verlaten havengebied op de zuidoever van de Maas.

20.

Een van de belangrijkste voorwaarden voor de ontwikkeling van dit gebied was een nieuwe oeververbinding.

21.

Met de Erasmusbrug is letterlijk een sprong over de rivier gemaakt naar zuid, waar ruimte was voor stedelijke voorzieningen.

22.

De Erasmusbrug is in korte tijd het symbool geworden van het nieuwe Rotterdam, het idee van de ´ongedeelde stad´.

23.

De brug is ontworpen door een architect die nog nooit een brug gebouwd had.

24.

Het is de eerste 1-pyloonbrug van Nederland i.p.v. de traditionele constructies met twee pylonen zoals de Willemsbrug, de andere centrumbrug over de Maas.

25.

Overdag is de lichtblauwgrijze kleur van de pyloon afgestemd op de Hollandse luchten.

26.

’s Nachts benadrukt de verlichting de verbinding tussen de twee stadsdelen.

27.

In het themajaar is de brug paars aangelicht.

28.

Bij de workshop staat niet de veelgebruikte bovenkant, maar juist de niet interessant gevonden onderzijde van de brug centraal.

29.

Anne Bureau (Frankrijk) heeft gekozen voor het noordelijke bruggenhoofd van de Erasmusbrug.

30.

Zij heeft poëtische verlichting gebruikt om de beeldhouwkundige kwaliteiten van de trappen en pilaren te versterken.

31.

De draai van de onderkant van de brug naar de Rechter Maasoever wordt ’s avonds als visueel spel beleefd.

32.

33.

De Wilhelminapier is een van de zeven en meest in het oog springende deelgebieden van de Kop van Zuid. Twee locaties zijn gesitueerd op deze pier: het Maritiem Simulatie Centrum Rotterdam (MSR) en het Koninginnehoofd met het kunstwerk ‘Lost luggage’

34.

Monti en WPC

35.

·
1,376 Posts
Discussion Starter · #3 ·
^^ Dank je.

Weet iemand trouwens hoe het komt dat paars licht bij mij op de foto's meer naar blauw neigt? Het is me al vaker opgevallen bij oa de fontijn op Hofplein. Op de foto's kan je geen onderscheidt meer maken tussen blauw en paars licht...het wordt allebij blauw.

·
Captain
3,357 Posts
^^Ik weet het niet en het maakt mij ook geen moer uit. Dat paars kwam me zo onderhand de strot uit.

·
Registered
1,549 Posts
Je hebt me weer weten te verbazen wat n mooie en aparte foto's weer proost....
Hee ook n nieuw logo?

·
Bas
14,527 Posts
Prachtige foto`s wederom van een fantastisch evenement. Vorige week nog op staan wachten, maar `Toen wij uit Rotterdam vertrokken`, was het reeds donker, maar zeker nog niet donker genoeg om de boel alvast aan te lichten. Of het viel niet meer op. Maar goed, komende zaterdag nog een kans, we blijven dan veel langer. Da`s nooit zo moeilijk in Rotterdam:cheers: Weet iemand uit ervaring vanaf hoe laat de gebouwen worden aangelicht, en of er ook led-jes worden gebruikt? Ja, via het VVV in de Maasstad kom je ook niet veel meer te weten, ha ha.

·
1,376 Posts
Discussion Starter · #9 ·
@ Railway.... vorige week vrijdag was het iig al verlicht om 22.15 uur. Dus ik denk dat wanneer de schemer intreedt, de lichten ook aan gaan, maar dan zal het nog zeker niet zoveel opvallen als met middernacht.

Het verbaasde me trouwens wel dat de gebouwen om half 2 snachts nog steeds brandden. Ik had wel gedacht dat vanwege geklaag om 12 uur alles zou uitgaan, maar gelukkig niet dus. :eek:kay:

·
Bas
14,527 Posts
Goed, dan blijven we a.s. zaterdag 9 juni tot middernacht in Rotterdam. Gezellig met de familie `s avonds nog een tijdje blijven rondhangen, is toch altijd wel best een aardige sfeer daar op de Kop van Zuid op zo`n avond. Heerlijk, met dat tropische weer in het verschiet!

Edit,@ Apollyon: Ik bedoel 9 juni, dan moet ik in Pernis een fiets ophalen van een kennis die daar werkt. Heb dan ook alle tijd de Zon in de Maas te zien ondergaan.....

1 - 11 of 11 Posts