Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Omdat er nog geen thread over is dan maar even bij deze. Gaat er iemand nog iets doen?

PERSBERICHT
14 mei 2007

PowerLounge twee weken lang kloppend hart van het architectuurdebat

Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam opent met lezingen, debatten en ontmoetingen

In de openingsweken van 24 mei tot 10 juni biedt de 3e Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam ‘food for thought’. In een speciaal ingerichte PowerLounge in de Kunsthal Rotterdam belicht een uitdagend en inspirerend lezingenprogramma het biënnalethema POWER van alle kanten. De 3e biënnale stelt de vraag wie en wat de toekomst van onze steden bepalen. Gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland gaan op zoek naar een antwoord op deze vraag. Naast de Kunsthal biedt ook het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) onderdak aan debatten en lezingen die POWER als thema hebben. Liefhebbers van architectuur en stedenbouw komen twee weken lang volledig aan hun trekken.

PowerTalks
De PowerLounge is elke werkdag, met uitzondering van de maandag, tussen 17.30 en 19.00 uur de locatie voor een PowerTalk. Onder andere Winy Maas (MVRDV architecten), Keller Easterling (architect, auteur en hoogleraar Yale University School of Architecture) en Arjun Appadurai (New School New York) geven hun visie op de krachten die de stad maken en gaan het debat aan over de toekomst. De invalshoek is steeds verschillend, bijvoorbeeld de invloed van de veranderende stad op de bewoners, de rol van migratie op de vormgeving van de stad of de gevolgen van de exploderende entertainment- en toeristenindustrie voor de stad.

Conferenties en presentaties
Naast de PowerTalks biedt de PowerLounge onderdak aan diverse conferenties en congressen. Op 25 en 26 mei vindt de openingsconferentie Visonary Power plaats. Architecten en theoretici debatteren over de stad van de toekomst en de rol die architecten daarin willen en kunnen spelen. Ook is de PowerLounge locatie voor debatten over de Nieuwe Nederlandse Stad en worden de resultaten van de Masterclass Form & the City gepresenteerd. Daarnaast gebruiken partners van de biënnale, waaronder de BNA, ING / Kristal en Atelier Zuidvleugel, de PowerLounge als plek voor ontmoeting en debat met hun achterban.

Debatten en lezingen in het NAi
Het NAi sluit aan op het thema van de biënnale met een lezingenprogramma over de biënnaletentoonstelling ‘A Better World’ en de eindmanifestatie van WiMBY!. Daarnaast pakt het NAi uit met een reeks activiteiten in het kader van hun overzichtstentoonstelling van Le Corbusier.
Voor een volledig overzicht zie: www.nai.nl.

Voor een volledig programma van de PowerLounge en meer informatie over de biënnale zie: www.biennalerotterdam.nl Voor meer informatie over het programma van het Nederlands Architectuurinstituut: www.nai.nl

Noot voor de redactie
Voor meer informatie over de 3e Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie IABR, via [email protected], 010 206 00 41. Voor meer informatie over A Better World - Another Power in het NAi kunt u contact opnemen met Martine Heijnen, Communications, NAI via [email protected] of +31 (0) 10 440 12 71.

BIJLAGE: programma-overzicht PowerLounge

What’s on?
Programme PowerLounge 3rd International Architecture Biennale Rotterdam (subject to change)

PRODUCING THE CONTEMPORARY CITY # 1
Conference Visionary Power
With Richard Burdett, Elia Zenghelis, Joan Ockman and others Fri 25 May 9.30 – 17.00
Kunsthal Rotterdam PowerLounge
€ 15 (both days: € 25)

PRODUCING THE CONTEMPORARY CITY # 2
Conference Visionary Power
With Richard Burdett, Elia Zenghelis, Joan Ockman and others Sat 26 May 10.00 – 15.00
€ 15 (both days: € 25)

MARE NOSTRUM REVISITED
Seminar on projects developed out of the 2005 Biennale
Tue 29 May
13.00 – 16.00
included in entry price Kunsthal (*)

HYPER POWER
Is Dubai the new prototype of the city of the 21st century? Lecture by Keller Easterling (Yale School of Architecture) followed by a discussion Tue 29 May
17.30- 19.00
€ 5

POWERTALK
Debate - to be announced
Wed 30 May
17.30- 19.00
€ 5

CHARLES CORREA ON MODERNISM
Lecture by Charles Correa in connection on to ‘Le Corbusier – The Art of Architecture’ Wed 30 May 20.00 - 21.30 Kunsthal Rotterdam PowerLounge € 5

BETER EEN GOEDE BUURT DAN EEN VERRE VRIEND?!
Over lokale nood versus mondiaal perspectief
Conferentie georganiseerd door KRISTAL (in Dutch)
Thu 31 May
12.30 – 16.30
included in entry price Kunsthal

Winy Maas on Power
The urban future and the power of the architect
double bill: lecture by Winy Maas (MVRDV) followed by a presentation of Indesem2007: The Legacy Thu 31 May 17:30 - 21.00
€ 5

FORM AND THE CITY
Presentation of the Master Class results followed by Award Ceremony
Fri 1 June
14:00 – 17:00

THE POWER OF URBAN DESIGN
Urban Design as an innovative power: London and Almere. Presentations by Peter Bishop (design for London) and Adri Duivesteijn (Almere) Friday 1 June 17.30 – 19.00 Kunsthal Rotterdam PowerLounge € 5

BOUWEN VOOR KRIMP
Conferentie georganiseerd door de BNA
Tue 5 June
13.00 – 17.00
Kunsthal Rotterdam PowerLounge (Not Public)

POWERSHIFT
Changing cultures in the urban fabric
Debat
Tue 5 June
17.30 – 19.00
€ 5

KANSEN VOOR DE ZUIDVLEUGEL #1 en #2
‘Bestuurders/Politiek’ en ‘Bedrijfsleven/Ontwikkelaars’
twee debatten met betrokkenen door Atelier Zuidvleugel (in Dutch) Wed 6 June 10.00 – 12:00 & 14:00 – 16.00 hours Kunsthal Rotterdam PowerLounge Included in entry price Kunsthal

Fear and the City
On the geography of anger in a globalised world.
Lecture by Arjun Appadurai (The New School, NY) followed by a conversation with Maarten Hajer Wed 6 June 17.30 – 19.00 Kunsthal Rotterdam PowerLounge € 5

KANSEN VOOR DE ZUIDVLEUGEL #3 en #4
‘Bewoners/Burgers’ en ‘Stedenbouwers/Planologen’
twee debatten met betrokkenen door Atelier Zuidvleugel (in Dutch) Thu 7 June 10.00 – 12.00 & 14:00 – 16:00
included in entry price Kunsthal (*)

PUBLIC/PRIVATE POWER
Private opdrachtgevers willen een impuls geven aan het functioneren van de publieke ruimte Presentatie van manifest gevolgd door debat, i.s.m. AIR/Van der Leeuwkring(in Dutch) Thu 7 June 17.30 – 19.00 Kunsthal Rotterdam PowerLounge Free

DE NIEUWE NEDERLANDSE STAD #1
Presentaties toekomstplannen Noordvleugel en Zuidvleugel van de Randstad(in Dutch) Fri 8 June 12.00 – 16.30

DE NIEUWE NEDERLANDSE STAD #2
DESIGN POWER : Noord versus Zuid in één Randstad
met o.a. Maarten van Poelgeest, Adriaan Geuze, Duco Stadig, Joost Schrijnen en Mariet Schoenmakers o.l.v. Maarten Hayer(in Dutch) Friday 8 June 17.30 – 19.00 Kunsthal Rotterdam PowerLounge € 5

34,922 Posts
29mei over dubai kan wel leuk zijn, in de hoop dat Dubai niet het prototype is, en dat denk ik ook niet.

Winy Maas heb ik nog nooit live gezien, kan leuk zijn, 31 mei.

Fear and the city klinkt ook wel interssant op 6 juni.

De rest laat ik denk ik iig aan me voorbij gaan, gezien mijn ervaring tot nu toe met dit soort lezingen is die laatste optie al een gok. ;)

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Eén reactie in deze thread tot zo ver, wat ongeveer wel een indicatie is van de respons van het grote publiek denk ik zo. Ik was vanmiddag nog even bij de (erg matig bezochte) persbijeenkomst (waar niemand na afloop nog wat te vragen had) en ben nog even door de kunsthal gelopen (waar ze nog volop aan het timmeren waren voor de opening van morgen) maar kan nou niet zeggen dat ik met een tintelende kop vol inspiratie ben weggelopen. Op zich wel aardig om weer die beelden te zien van verre steden, maar een half uurtje browsen op secties van dit forum waar je normaal nooit komt en je weet drie keer meer. Dat er uiteraard weer een heleboel interessantdoenerij en blabla omheen zit maakt het er voor mij nooit echt enthusiaster op. Ik krijg doorgaans meer inspiratie van het gewoon observerend door de stad lopen dan dit soort geregistreerde activiteiten.

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Het totale bezoekersaantal van de 4e biennale uit is gekomen op 60.000, waarvan 20.000 uit het buitenland. Eén erg volle Kuip voor dik 4 maanden Biennale mij lijkt niet veel. Was het nog wat trouwens?

34,922 Posts
Het was wel aardig, maar zeker niet baanbrekent. Hoogtepunt vond ik de lezing van Larry Beasley, maar dat was niet eens echt Biennale geloof ik. :)

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Ik heb niet het idee dat ik wat gemist zou hebben als ik niet was gegaan. Mooiste was de foto van de SS Rotterdam die ze van mij gebruikt hebben :)

·
Banned
2,255 Posts
^^

Je moet er vrij voor nemen, het kost energie en geld. Wat krijg je hier voor terug? De meesten hier zijn niet professioneel bezig met hoogbouw, wat uiteraard jammer is.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
^tja, waarom zou je in hemelsnaam wat vrijetijd en geld spenderen aan een verrijking van je studie of werkgebied? Stel je voor dat je later succesvol bent en met je kop boven het maaiveld uitsteekt :eek:hno:

·
Registered
14,150 Posts
^^
tja.....dan mag je 60% inkomstenbelasting betalen, omdat je zoveel verdient, omdat je je kop boven het maaiveld uitsteekt....

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Zelf op een hoogbouwforum is er blijkbaar geen interesse, dat vind ik toch wel merkwaardig voor zo'n evenement in Rotterdam.
Qua onderwerpen schurkt het wellicht dicht tegen elkaar, wat abstractieniveau betreft is er een wereld van verschil. Wat dat aangaat is zo'n biënnale natuurlijk gewoon een elitaire bedoeling.

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Mooi bericht op Rijnmond wetende dat de Rotterdamse Architectuurbiennale inmiddels begonnen is.

Die laatste kan trouwens met een gerust hart worden afgeschaft wegens schrijnend gebrek aan meerwaarde.

·
Registered
20,708 Posts
In Venetië zou de Biënnale uitverkocht zijn. Net een vrij lang item op Nieuwsuur met Koolhaas uitgebreid aan het woord (of nou ja, aan het haspelen, met de gebruikelijke vaagheid).

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #20 ·
In de tussentijd is Chicago bezig met een eigen Architectuur Biennale.

Over de Rotterdamse versie hoor je overigens geheel niets.

1 - 20 of 24 Posts