SkyscraperCity banner

941 - 955 of 955 Posts

·
Registered
3,433 Posts
Zelfde ontwikkelaar, zelfde architect maar een totaal ander ontwerp mbt het nieuw ontworpen gedeelte waar oa het consultaat van Kaapverdie inkomt. Ik zeg: geniaal.
Opmerkelijk dat de dakrand niet verder opgetrokken wordt om de glazenwasserinstallatie/liftopbouw aan het zicht te ontrekken. Ik zeg: jammer.

·
Registered
3,977 Posts
Wat erg jammer is, is dat er geen programmatische visie is voor dit gebied behalve die torens. Dit was een kans om iets van de reuring van de WdW door te tekken zodat er een bepaalde fijnmazigheid ontstaat.
Wat ik me afvraag is waar het geweldige ontwerp blijft voor het parkje in het midden van de buurt in de bocht van de Schiedamse singel. Ja hoe heet het eigenlijk? Nu een hoop 30x30 stenen en rommel, maar in potentie een geweldige plek! Een echt stadsparkje met speelgelegenheid, horeca, vanalles!

·
Registered
399 Posts
Dat wordt ‘het Landje’ genoemd. Aan speelgelegenheid ontbreekt het er niet. Het Landje is ontstaan door het dempen van de Schiedamsesingel met puin van verf- en lijmfabrieken. Het asfalt dient dus als afdeklaag van een zwaar vervuilde stortplaats. Voor meer groen zou de stortplaats afgegraven moeten worden. Daar is nooit geld voor uitgetrokken.

·
The only way is up
80,133 Posts
Wat erg jammer is, is dat er geen programmatische visie is voor dit gebied behalve die torens. Dit was een kans om iets van de reuring van de WdW door te tekken zodat er een bepaalde fijnmazigheid ontstaat.
idd, maar ik zie dat er wel een commerciele ruimte in de plint voorzien is (of het een cafe wordt zoals in de tekening is afwachten).
Dapper dat ze dat proberen in dat achterafstraatje.
Aan het Schiedamse Vest zit je al beter, dus ik hoop dat de Maasbode onderin ook flink wat commerciele ruimte krijgt.
De gemeente zou daarop moeten aansturen IMO.

·
Registered
8,692 Posts
Dat wordt ‘het Landje’ genoemd. Aan speelgelegenheid ontbreekt het er niet. Het Landje is ontstaan door het dempen van de Schiedamsesingel met puin van verf- en lijmfabrieken. Het asfalt dient dus als afdeklaag van een zwaar vervuilde stortplaats. Voor meer groen zou de stortplaats afgegraven moeten worden. Daar is nooit geld voor uitgetrokken.
Zal wel op den duur gebeuren, met de nieuwe mondige kapitaalkrachtige inwoners met invloed.

·
Ad crumenam
3,937 Posts
Het parkje aan de westkant van het Schiedamse Vest is meer dan prima. De invulling met parkeerplaatsen en een aftandse gymzaal aan de oostkant is minder, maar dat zal op den duur zeker herontwikkeld worden.

·
Illustrateur
12,975 Posts
Vandaag de dag verdient het een mooie inrichting voor spelen en groen.
Het Amsterdamse Frederiksplein is een mooi voorbeeld van een buurtplantsoen met een school en speelruimte die een onderdeel van de plek vormt.

Zo zag het er in 1930 nog uit. Toen nog alleen een buitenbocht van een stadswal bolwerk. Dat verhaal is nu amper meer beleefbaar.

·
Registered
3,977 Posts
Voor de buurt vind ik de combinatie Witte de With en het landje een super combinatie.
Ik stel me wel nog iets meer plein voor dan op het Frederiksplein, iets waar ook een buurtfeest oid gehouden kan worden.

·
Registered
399 Posts
Voor een buurtfeest zal je toch iets van sociale cohesie moeten hebben. Dit is geen Middelland of Provenierswijk met georganiseerde bewoners.
Van oudsher is dit een wijk met schrijnende sociale omstandigheden, vergelijkbaar met het Oude Westen. Daar had je tijden de stadsvernieuwing een Aksiegroep, in Cool alleen Ed de Meyer die, betaald door de gemeente, een soort georganiseerde oppositie voerde tegen alles wat ten koste ging van parkeerplaatsen of lage huren. Met mooie resultaten zoals het behoud van de Oude Binnenweg, goedkope woningen en dat gymzaaltje tegenover de Cooltower. De mensen die er woonden waren voornamelijk bezig met vertrekken naar elders, wat ook goed lukte. Al in de jaren zestig woonden in Cool Zuid vooral Grieken en Spanjaarden, die ook allang weer weg zijn.
Zelfs de mooie huizen aan de Kortenaerstraat zijn alleen maar van verpaupering gered door er studenten te huisvesten. De woningen in de stadsvernieuwingscomplexen zijn grotendeels verkocht aan starters op de woningmarkt. Met verhuisambities, zonder kinderen en een Instagram die met reiservaringen moet worden gevuld, bemoeien die zich niet met de buurt.
Basisscholen hebben vaak een belangrijke buurtfunctie, maar hier niet. De twee voornaamste gebruikers van het plein, twee populaire basisscholen, zitten voornamelijk kinderen uit de oude elite (Rotterdamsche School Vereeniging) en de bakfietselite (obs ’t Landje). Niet zozeer uit de buurt, maar uit de hele stad.
‘Dorpshuis de Coolenkit’ heeft geen programma maar organiseert incidenteel een bingoavond. Vermoedelijk bedienen ze een doelgroep die het liefst naar een dorp was verhuisd maar dit nooit kon. Ik vraag me af hoeveel bewoners dit nog aanspreekt.
Er is geen huisarts in de wijk, maar wel een GGD en verslaafdenopvang. Er is veel horeca, maar dat is volledig gericht op het Lonely Planetpubliek. Kortom, Cool Zuid is stedelijker dan dat er op het eerste gezicht uitziet.

·
Registered
3,977 Posts
Als ik die oude kaart van Euromaster zo zie dan vind ik de overgang Coolsingel - Schiedamsevest echt een stuk spannender dan de huidige situatie. De kruising Coolsingel - Blaak is eigenlijk de meest belangrijke van de stad, maar nu niets meer dan een winderig kruispunt.

Het zal nooit gerealiseerd worden, maar onderstaande situatie zou ik een stuk spanennder vinden! Een betere verbinding van alles ten noorden en zuiden van Blaak die nu zo mist in Rotterdam. Het breken van de ellenlange zichtlijnen die de stad zo weinig intiem maken en bovendien een nieuw centraal plein aan het water met karakter!

·
Registered
3,977 Posts
In Berlijn zijn modernisten en verkeersingenieurs na de oorlog ook behoorlijk tekeer gegaan. Belangrijke pleinen met eeuwen geschiedenis werden uitgewist, middeleeuwste (hoofd)straten verdwenen volledig en de vooroorlogse geschiedenis van de stad werd onzichtbaar gemaakt. Net als in Rotterdam.

In de jaren tachtig en vooral in de jaren negentig werden enkele van de belangrijkste straten en pleinen weer op een eigentijdse manier teruggebracht. Denk aan de Pariser Platz (het plein naast de Brandenburger Tor), de Friedrichstraße en de Potsdamer Platz. Binnenkort start de bouw rond de Molkenmarkt, waar een asfaltvlakte plaats gaat maken voor een wat kleinere asfaltvlakte en blokken en straten die er tussen 1400 en 1960 lagen.

Het ging in de meeste gevallen niet om een reconstructie, maar om de historisch gegroeide stad weer begrijpbaar te maken. De oude straten zijn niet overal precies teruggebracht, soms alleen de verbindingen. Ook werd er rekening gehouden met de ontwikkelingen die sindsdien plaats hadden gevonden. De architectuur refereerde alleen in uitzonderingssituaties op de vroegere bebouwing. Het wordt dan ook niet reconstructie maar ´kritische reconstructie´ genoemd.

Bovenstaande zou zoiets kunnen zijn. Het zou het beeld van Rotterdam - ondanks de relatief kleine ingreep - behoorlijk veranderen. Het zou vooral de orientatie in de stad iets meer terug brengen naar de vooroorlogse situatie. Je zou bijvoorbeeld veel beter begrijpen waar de oude Bijenkorf heeft gestaan.

·
Registered
162 Posts

·
The only way is up
80,133 Posts
^^ Thanks. Ik had deze nog niet gezien. Best een interessante studie. Laat ook de aanpassingen zien die gedaan zijn om de windhinder te verminderen. o.a. aan de plint en meer bomen in de straat.

941 - 955 of 955 Posts