SkyscraperCity banner

1281 - 1300 of 1334 Posts

·
Registered
435 Posts
^^ bedankt voor deze handige informatie. Zo is het dus wel mogelijk om (deels) tegelijk te bouwen.
Die hijsloods lijkt wel een kopie van die van de Zalmhaven (alleen nog even de eigen bedrijfsnaam erop schilderen. ;))
Ja, het Bouwveiligheidsplan is natuurlijk niet het eerste document waarnaar je als (hoog)bouw liefhebber gaat kijken als je de bouwaanvraag uit nieuwschierigheid gaat doorspitten. Maar ik was getipt, en kan iedereen die in zo'n hoogbouw proces is geïnteresseerd aanraden om er even doorheen te scrollen. Ik vond het erg interessant om te lezen wat er allemaal bij zo'n proces komt kijken. Zie hier de link:
In dat document staat ook een (nu wel al achterhaalde) planning, waaruit je kunt opmaken dat er een plan is om alle bouwprocessen ongeveer gelijktijdig plaats te laten vinden:
915974

·
Registered
435 Posts
Nemen ze m over? ;-)
hahaha dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
En als ze gewoon een paar chinooks inzetten om hem in zijn geheel van de Zalmhaven te tillen en bij de Baan neer te leggen, hoeven ze ook niets op te bouwen of af te breken, hahaha!
In het bouwveiligheidsplan lees ik overigens wel een verschil: op het dak van de hijsloods wordt een kraan geplaatst.

·
The only way is up
85,391 Posts
Ja, het Bouwveiligheidsplan is natuurlijk niet het eerste document waarnaar je als (hoog)bouw liefhebber gaat kijken als je de bouwaanvraag uit nieuwschierigheid gaat doorspitten. Maar ik was getipt, en kan iedereen die in zo'n hoogbouw proces is geïnteresseerd aanraden om er even doorheen te scrollen. Ik vond het erg interessant om te lezen wat er allemaal bij zo'n proces komt kijken. Zie hier de link:
In dat document staat ook een (nu wel al achterhaalde) planning, waaruit je kunt opmaken dat er een plan is om alle bouwprocessen ongeveer gelijktijdig plaats te laten vinden:
View attachment 915974
Die ga ik ook wel eens doorlezen. :)
Grappig dat het document gedateerd is op 26 oktober 2020 en dat de planning nu al achterhaald is. ;) Hopelijk gaan we in 2020 al snel de sloopwerkzaamheden zien. Dan valt de vertraging nog wel mee.

ps. Hier zie je ook de planning van the CoolTower die mooi bevestigt wat jij al zei over de oplevering eind 2022.

·
Registered
87 Posts
Ook bij de Baantoren zal er hoogstwaarschijnlijk een hijsloods worden toegepast. Dit vond ik terug in het bouwveiligheidsplan:Ziet er slecht uit ,ze hebben niet gekeken of je wel met vrachtwagens de draai kan maken.
Dit is allemaal theorie en ik ben nog steeds benieuwd welke aannemer hier in trapt.Veel euro’s meenemen. Zou ik zeggen ,logistiek een drama maar we zullen zien .
View attachment 914643
In de tekeningen zag ik dat er in het werk gestorte betonvloeren worden gemaakt. Ik vraag mij af waarom. Zijn breedplaatvloeren zoals wordt toegepast in Zalmhaven 1 niet handiger? Scheelt je een hoop bekisting opbouwwerk.

Interessante vragen en opmerkingen.
In het bovengenoemde bouwveiligheidsplan las ik dat men voornemens is om de lage zijvleugel van de Baantoren (tussen de baantoren en Downtown in) in een latere fase te bouwen. Na de sloop ontstaat er zo een leeg gat in de bebouwing, waar in theorie het vrachtverkeer voor Cooltoren door kan rijden, terwijl de fundering- en de constructie van de overkluizing van de Baantoren gebouwd wordt. Deze fase zou gelijk lopen met de bouw van de Cooltoren.
View attachment 914704

Als de Baantoren-overkluizing van de Hoornbrekerstraat af is, ontstaat er een nieuwe fase waarin het vrachtverkeer voor de CT weer 'gewoon' over de Hoorbrekerstraat rijdt, onder de Baantoren (in aanbouw) door, waardoor men kan beginnen met de bouw van de zijvleugel van de Baantoren.
View attachment 914706

In het bouwveiligheidsplan van Downtown las ik dat vrachtverkeer hiervoor aan komt rijden via de Schiedamse Vest en de (om te bouwen) parkeerplaats van het oogziekenhuis, en vervolgens via de Baan en de Blekerstraat de locatie zal verlaten. In onderstaande tekening zijn de aanvoerroutes te zien voor Cooltoren, Baantoren, en Downtown.
View attachment 914743

Het ziet er allemaal spannend en theoretisch uit. Bijzonder hieraan is dat bouwverkeer voor Cooltoren en Downtown en expeditie verkeer voor het oogziekenhuis, en zelfs de brandweer allemaal over de bouwplaats/bouwveiligheidszone van de Baantoren moet rijden. Een soort 'recht van overpad'
Ik ben benieuwd of dit allemaal vlekkeloos gaat verlopen...

Bron: bouwaanvraag

·
Registered
2,922 Posts
Volgens mij heeft bouwtechneut per ongeluk in de quote getypt;
Ziet er slecht uit ,ze hebben niet gekeken of je wel met vrachtwagens de draai kan maken.
Dit is allemaal theorie en ik ben nog steeds benieuwd welke aannemer hier in trapt.Veel euro’s meenemen. Zou ik zeggen ,logistiek een drama maar we zullen zien .

·
Registered
12,667 Posts
[Off topic modus aan]

Ik vraag me plots af waar Jan eigenlijk is? Vroeger was ie actief op dit forum, maar nu geloof ik niet meer. Het is alweer jaren geleden dat ik 'm heb gezien bij een hoogbouwmeeting. Weet iemand meer?

[Off topic modus uit]
Site is verkocht dus wellicht wat anders gaan doen?

·
Registered
Forum Hadriani
6,272 Posts
Hij zit onder het pseudo: Beautiful The Hague;)
Maar zonder gekkigheid het is idd wel vreemd dat de patras familia van het forum verdwenen is. Ach alles kan gebeuren. Ik volg het forum sinds 2003/2004 en hij was wel een goeroe op het stedenbouwgebied, echter had ook vaak het laatste woord.

·
Registered
34,147 Posts
^^ Nog even off-topic: Achter Jan zijn accountnaam staat tegenwoordig de Amerikaanse vlag behorend bij de locatie Rotterdam, een plaats in de Amerikaanse staat New York. Weet niet of hij daar naar toe is verhuisd overigens, zou wel een symbolische verhuizing zijn dat een Rotterdam dan nog steeds zijn woonplaats zou zijn. Maar hij is nog steeds af en toe als Administrator bezig op dit forum, ook al is het forum niet meer zijn eigendom.

929933

·
Registered
87 Posts
ik ben benieuwd naar je mening @Bouwtechneut. Je reactie van 4 dagen geleden is weggevallen ;) Er staat niets.
Als eerste de beste wensen allemaal.Het bouwveiligheidsplan is alleen maar om de gemeente mee te krijgen en niet heel veel meer.
Bekijk eens hoe de vrachtwagens moeten rijden(bochten en draaing) dan kom het wel goed op papier.Laten ze maar een vervoersplan maken waarbij je goed kan zien hoe vrachtwagens moeten gaan draaien.
Ik heb het al eerder gezegd, dat ik eigenlijk alleen maar benieuwd ben welke aannemer dit risicoproject wil maken.Sprangers is failliet dus die zal het niet worden.

1281 - 1300 of 1334 Posts