SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Beurs WTC

23989 Views 85 Replies 39 Participants Last post by  Rodive
In het draadje van "Forum" heb ik ooit beloofd om wat foto's te plaatsen van de torenkraan die op Beurs WTC stond, en de ontmanteling daarvan (Forum berichtje #7865).
Omdat ik van Beurs WTC nog geen draadje kon vinden, heb ik maar een nieuw gestart.

Eerst maar een paar foto's van de Beurstoren toen de kraan er nog op stond.
Het gebouw was aan de buitenzijde toen net klaar (najaar 1987).

https://imgur.com/a/MfeEg

https://imgur.com/J5SqK5f

https://imgur.com/NJ4fHTB
See less See more
  • Like
Reactions: 5
1 - 20 of 86 Posts
3d opname WTC

Nog een oude opname uit 1986 in anaglyph i.o.v. Raadgevend IR-buro Buisman

WTC Rotterdam in aanbouw 3D by wim hoppenbrouwers, on Flickr
See less See more
  • Like
Reactions: 5
In het draadje van "Forum" heb ik ooit beloofd om wat foto's te plaatsen van de torenkraan die op Beurs WTC stond, en de ontmanteling daarvan (Forum berichtje #7865).
Heel fraai om al die foto's van het wegtakelen van de Beurs-WTC bouwkraan Te zien. Dat haalt weer herinneringen naar boven. De uitgebreide serie die via Imgur te zien is, is zeker de moeite waard. :eek:kay:
See less See more
Beurs WTC was in feite een van de eerste torens in het Centrum.
En tot nu toe vind ik het nog steeds de mooiste...
^^ idd een heel mooi gebouw, ook van binnen.

Er is trouwens wel een draadje over de verbouwing, maar die staat hier:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=148500&page=2
  • Like
Reactions: 1
Ik vind sowieso dat Rotterdam wat meer gebouwen mag hebben met ronde vormen
Heb destijds nog wel een foto geplaatst waarop je de klimkist omhoog ziet gaan.
Inscannen en posten !

Ik herinner me nog dat ik op 4 juli 1986 met mijn kersverse echtgenote (1 dag getrouwd...) in het restaurant van de Bijenkorf zat.
De kern was toen geklommen tot een verdieping of 15, schat ik.
Mede door het stralende weer was dat een indrukwekkend gezicht.
See less See more
Wat een publiek trok dat zeg.
Vandaag de dag zal je dat bij lange na niet bereiken. Wat op zich geen slecht teken is ;)
G
Vind ik ook, samen met het (destijds) Fortisgebouw in de Aert van Nesstraat. Beide een zeer geslaagde symbiose van oud en nieuw, van de hand van dezelfde architect, Rob van Erk.
Wat een publiek trok dat zeg.
Vandaag de dag zal je dat bij lange na niet bereiken. Wat op zich geen slecht teken is ;)

Wat op die foto's wel erg opvalt is, dat de zaak helemaal niet was afgezet.
Je kon overal zo onderdoor lopen, ook tijdens het opbouwen en afbreken van die Mammoet kraan.
Anno 2017 zou dat ondenkbaar moeten zijn.

Het kon ook eigenlijk niet, natuurlijk.
Nu was ik zelf al wel wat gewend in de industrie en wist wel waar ik op moest letten.
Maar toch heb je daar helemaal niets te zoeken als je er niet werkt...

Vanuit Mammoet was er niemand die zich met de veiligheid van de omgeving bezig hield.
Ook nauwelijks of geen politie gezien, zelfs niet toen 's avonds die Mammoet kraan weer werd uitgerold.
Nota bene dwars over de Meent.
See less See more
Het is constructief nog steeds een hoogstandje.
De "dikke doos" weegt 2500 ton en staat op 8 enorme kolommen met een diameter van 1,65 Stalen binnenbuis en stalen buitenhuis met beton.
Bij de aanbesteding is nog overwogenom een klimkist te maken i.p.v. glijbekisting. echter met langere bouwtijd.... LOL
See less See more
Je moest eens weten hoe lang ze onder de Beurs bezig zijn geweest om die fundering te maken.
Daar was van buitenaf niet veel van te merken...
Je moest eens weten hoe lang ze onder de Beurs bezig zijn geweest om die fundering te maken.
Daar was van buitenaf niet veel van te merken...
jazeker 40% van de TUBEX boorpalen moesten gesmeerd worden met water.
(Fluideren) om door zeer vaste lagen te gaan.
Tot 21 meter diep en 5 meter in de vaste zandlaag.
dat is nog 10 meter boven de Kedichemlaag (35-50m NAP) En dit alles uittevoeren onder de bestaande laagbouw.
See less See more
En alles moest naar binnen via de achterdeur aan het Rodezand...
Leuk die foto's! Wat is Rotterdam dan hard opgeknapt als je die lelijke troep van de 1e foto ziet.
^^ Foto 7 had daarentegen gister genomen kunnen zijn...en dat is niet complimenteus bedoeld :p

Nou mensen, dat zijn wel erg veel 'likes' voor een link naar een paar oude foto's. ;)

Hopen dat er nu wat meer recente foto's van dit mooie gebouw in dit draadje komen...
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Wat voor kleurfilters moet ik voor mijn ogen schuiven om hier zonder hoofdpijn naar te kunnen kijken? ;)
1 - 20 of 86 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.