Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 2960 Posts

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hoogte: ca. 70m
Start bouw: december 2007
Gereed (verwacht): januari 2010

Architect: Group A / Dreissen Architects
Ontwikkelaar: Blauwhoed Vastgoed

Impressie:

Laatste post:

bron: IMd Raadgevende Ingenieurs, adviesbureau voor bouwconstructies

Constructieve ‘boom’ houdt Rotterdams kantoor overeind
-18 mei 2007-

Blauwhoed Vastgoed ontwikkelt in Rotterdam het project De Blaak. Voor dit 15.700 vierkante meter grote kantoorgebouw ontwierpen Group A en Dreissen architecten in de gevel een ‘boomstructuur’. IMd gebruikt deze ogenschijnlijk esthetische toevoeging nu om het 70 meter hoge pand overeind te houden. Architectuur, maakbaarheid en kosten gaan daarbij hand in hand.

De Blaak krijgt een dragende gevel. De vloeren overspannen van de gevels naar de centrale kern. Het kantoorgebouw krijgt ook ramen; veel en vooral hoog. De glasstroken worden in de hoogte slechts onderbroken door 76 centimeter niet-glas: waarvan 40 voor de kanaalplaatvloer en 25 voor de oplegging hiervan. De betonnen penanten tussen de ramen zijn gemiddeld 67 centimeter breed.

Veel glas betekent automatisch weinig beton. Te weinig in dit geval om het gebouw de benodigde stijfheid te geven. IMd stelde daarom voor om de boomstructuur in de gevel ook een constructieve functie te geven. Optimalisering van de prefab elementen staat daarbij centraal: zoveel mogelijk eenheid maken zonder het architectonische beeld aan te tasten.

Ook worden de ‘bomen’ gebruikt om de belasting uit de gevel af te dragen naar de dragende kolommen in de onderbouw en de kelder. Overdrachtsconstructies zijn daardoor niet nodig. De schijnbaar willekeurige takken geven De Blaak straks dus niet alleen z’n bijzondere architectuur, maar houden het gebouw ook overeind.

De bouw begint naar verwachting dit jaar. Het gebouw krijgt achttien verdiepingen bovengronds en twee ondergronds. De onderste vier zijn voor parkeren. Eventueel kunnen kantoorverdiepingen later een parkeerfunctie krijgen en vice versa.

·
Crooswijkert
5,796 Posts
Ziet er leuk uit, ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat :)

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Los van het ontwerp, dat toch wel behoorlijk een kwestie van houden van/haten is (ik hou ervan!), is de opvulling toch wel een spectaculair verschil. Dit lege stukje gaat eindelijk als stad aanvoelen door het dichtbouwen hier.

·
Registered
370 Posts
mmmm ik kan nu niet echt visualiseren waar hij nu precies komt...heeft iemand miss een duidelijk kaartje?

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Daar is het projectenoverzicht voor hè ;)

Deze komt tussen Wijnhaeve en Station Blaak, pal aan de Blaak zelf.

·
Administrator
30,148 Posts
De kleur en de dansende lijnen zijn inderdaad al bedacht zijn door de overbuurman op de Wijnhaveneiland en ik die vertikale kozijnen zijn onderhand niet meer zo orgineel. Wat er in de plint moet gebeuren kan ik zo niet zien, ook zie ik nergens een ingang van het gebouw, wat ik meestal een teken van armoede vind. Op deze manier is het eerder een afsluiting van de Oudehaven, dan een schakel met. Aangezien de plek een visuele afsluiter is van de Binnenrotte vind ik het eigenlijk een nogal mager ding.

·
tunelion
3,116 Posts
wat moet er dan in komen een bram ladage? lekker boeiend anywherecity, het is altijd een trekpleister zo'n starbucks, ben absoluut geen anti-globalist. als je t goed doet in anywherecity mag je dus ook van mij anywhere in the city staan met je winkel. simple as that.

·
Registered (m)user
2,961 Posts
Zo op het eerste gezicht is het toch wel heel erg aardig. Ben niet zo kritisch tegenover dit gebouw. Het is niet totaal vernieuwned maar zal toch wel fris overkomen in het straatbeeld aldaar. In het verlengde van de Blaak wel goed, als afsluiter van de binnenrotte weet ik het ook nog niet.

Wel zeer benieuwd naar wat ze op de plint gaan doen. Juist daar is dat van groot belang. Nu is het een verdomhoek en als je daar vanaf wilt komen dan is een uitnodigende plint die echt in verbinding komt met de oude haven wel belangrijk .

·
Frank S.
253 Posts
Wel grappig, die dunne vloeren, maar waar gaan ze alle bekabeling, verlichting en luchtkanalen nu aanleggen?

·
Registered
411 Posts
^^
Dat sloeg niet op het ontwerp van De Blaak, daar heb ik als Amsterdammer vast en zeker weten minder over te zeggen!! Helemaal gelijk! Haha :)
Het sloeg meer op het feit dat zo'n Starbucks weer heil zou moeten bieden. Niet dat ik tegen ben, maar er zijn vast originelere dingen.

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Haha ja volgens mij is het woord Starbucks ook al in elk topic gevallen op dit forum, misschien moet er maar gewoon één komen om er vanaf te zijn ;)

Het lijkt me passend als hier iets voor studenten komt, een lunchroom of iets dergelijks. Er zitten een aantal scholen in de buurt en het hele gebied is natuurlijk één groot studentenwespennest (leuk voor galgje).

Ik vraag me alleen af of bij al die nieuwbouwprojecten zulke leuke kleinschalige plintfuncties nog mogelijk zijn ivm huurprijzen. Er zou eigenlijk een speciale 'plintambtenaar' moeten komen die met ontwikkelaars hierover afspraken maakt en actief naar invullingen zoekt. Ik heb het idee dat steeds meer leuke zaken door nieuwbouw worden 'weggedrukt' naar oudere straten, puur en alleen door de prijzen.

·
Enjoy your freedom!
7,596 Posts
^^ Niet nog meer ambtenaren :bash:

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Ik zei toch niet dat er iemand moest bijkomen? Gewoon overplaatsen vanuit een nutteloze functie ;)

1 - 20 of 2960 Posts