SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: brandgrens

83288 Views 96 Replies 56 Participants Last post by  Oh?!
Vanavond is de brandgrens aangelicht met verticale spots om te laten zien welk gebied er in Rotterdam op 14 mei 1940 is gebombardeerd vandaag de dag vol staat met hoogbouw. Wederom een geslaagd onderdeel van ons Architectuurjaar!

01. Vanuit de Nationale Nederlanden. Werd pas de moeite van het fotograferen waard nadat iemand na het derde biertje op het idee kwam om in de kamer ernaast de lichten uit te doen.

02. Op het Schouwburgplein werd de boel geopend door een lamlendige Deelder maar vooral een speciaal voor dit evenement gecomponeerd muziekstuk met een duidelijke sirene als ondertoon. Ergens onder Rotterdam stond iets te ontploffen trouwens.

03. Bij elkaar waren er 130 van dit soort spots opgesteld.

04. De beste plek om eea te zien was uiteraard op Zuid Centrum-Zuid (sorry Vincent!).

05.

06. minipano

07.

08. Omdat de wolken vrij laag hingen was de contour van de brandgrens mooi af te zien onder de wolken. Helaas even geen groothoeklens bij de hand.

09. Het is mij werkelijk een raadsel waarom ik in m'n eentje op de pier sta te fotograferen.

10.
See less See more
10
1 - 20 of 97 Posts
Het is mij werkelijk een raadsel waarom ik in m'n eentje op de pier sta te fotograferen.
Zag er inderdaad schitterend uit maar het blijft waardeloos dat aan dit soort dingen vaak zo weinig ruchtbaarheid wordt gegeven. Ik zag het toevallig vannacht vanuit de tram. Nu blijkt achteraf dat de Euromast tot na middernacht open was en dat had ik natuurlijk graag gedaan. Bovendien blijven die lampen slechts één nacht branden. Ik vraag me af hoeveel Rotterdammers er nu werkelijk van hebben kunnen genieten. Nee, dan veel liever die brandgrens de hele zomer markeren in plaats van dat lelijke paars overal in de stad! :bash:
See less See more
Wauw..mooi dit zeg! :drool: Vooral ook zo mooi omdat het licht reflecteerde tegen de wolken. Puike foto's trouwens :)
Vanaf de kvz had je idd een heel mooi uitzicht. Dit zouden ze gewoon elk jaar moeten doen en het liefst ook langer.
Mooi dat het weer meerwerkte, bij helder weer had je niets gezien. Het was wel verrekte koud, dus daarom weinig volk op de pier;)
Ik had wel verwacht dat je deze lichtstralen ook goed vanaf de Hoeksche Waard kon zien, maar daarvandaan leek het net 1 grote lichtstraal omhoog alsof ze Batman aan het oproepen waren. Jammer dat ik niet in Rotterdam zelf kon zijn om te kijken.
En ik lag met m'n zieke harses in m'n nest. 't scheelt dat ze, zoals Roland al zei, weinig ruchtbaarheid hieraan hebben gegeven, anders had 't nog pijnlijker geweest. Volgend jaar beter, zullen we maar zeggen.
Mooie repo! De weerkaatsing in de wolken geeft inderdaad een bijzonder effect.

Het is mij werkelijk een raadsel waarom ik in m'n eentje op de pier sta te fotograferen.
Zal vooral komen door het tijdstip. Een betere optie zou zijn in de winter, als het al vanaf een uur of 5 goed donker is. Dan zijn er ook nog gewoon veel mensen in het centrum vanwege werk of winkelen.
See less See more
Ik had hier anders al het één en ander over gehoord op de radio toen ik gisterochtend naar school ging, dus de media heeft er wel een beetje aandacht aan besteed. Ik heb er overigens niks over gelezen in de Spits of Pers. Erg jammer, want je hebt een aantal erg bijzondere foto's weten te maken.
Prachtige foto's. Was er zelf ook graag bij geweest. Het stond gisteren wel degelijk in de Spits/Metro met een klein berichtje en in zo'n ander krantje (DAG) met een artikel van 2 pagina's. Maar het zou inderdaad een permanenter karakter moeten krijgen. 1 dag is zonde. :eek:hno:
Ik denk dat iemand die een keer in de maand de moeite neemt om te kijken wat er links er rechts wordt georganiseerd dit niet had kunnen ontgaan. Ik heb ook weinig media gezien die er geen aandacht aan besteed hebben, tot aan de grote journaals aan toe. Sommigen moeten zichzelf eens wat vaker informeren dan te verwachten dat alles persoonlijk voor ze georganiseerd wordt.
See less See more
Bijzonder mooi schouwspel! Tevens erg indrukwekkend. Ik zag beelden op RTLnieuws vanmorgen hierover, maar deze waren lang niet zo mooi als de foto's die Jan heeft gemaakt. RTLnieuws filmde vanaf de Euromast.
Voorpagina nieuws van de volkskrant vandaag, maar ze hadden beter een foto van jou kunnen gebruiken, wat ziet dit er prachtig uit zeg. Foto 3, 8 en 10 zijn adembenemend, wat een schouwspel :)
Ik wist er wel van, maar had juist gisteren een barstende koppijn. Ben maar vroeg naar bed gegaan en heb er niks meer van meegekregen.

Heel erg jammer zie ik nu, had er graag met mijn camera (en zonder koppijn) op uit getrokken. Mooie en zeer aparte foto's!
Hele mooie reportage! En ja, de foto die op de voorkant van de Volkskrant stond (zag hem vanmorgen tegenover me in de trein en vroeg me nog af of het niet mislukt was, ik heb gisteren ook geen journaal gezien) kan hier inderdaad niet aan tippen!

Zonde, al die moeite voor een paar uurtjes...dit hadden ze zeker een week moeten houden zo.
See less See more
Het was werkelijk een prachtig schouwspel, zeker toen om 22.45 uur ook nog rode fakkels op het schouwburgplein werden ontstoken. Vanf de KvZ leek het alsof het centrum (weer) in brand stond. Helaas is het een eenmalige gebeurtenis... toch?
Het is mij werkelijk een raadsel waarom ik in m'n eentje op de pier sta te
Ik stond er om 11 uur met heel veel andere mensen te fotograferen, om een uur of 12 was het inderdaad al weer heel wat rustiger. Maar neem van mij aan het was druk..
ik wist van niets .....

mooie fotos!
Het is gisteren in meerdere kranten aangekondigd (o.a. NRC) en 'savonds bij het RTL nieuws van 11:50 hebben ze beelden laten zien. Jammer dat ik te ver woon om even te gaan kijken, maar de foto's geven een mooi beeld.

Ik hoorde trouwens op het nieuws dat er vanaf 2010 een vaste brandgrens komt in de vorm van spotjes. Weet iemand hier meer van?
See less See more
^ gisteren is bekend geworden dat het voorstel van Adriaan Geuze gekozen is. Ziet er goed uit: http://www.rotterdam.nl/smartsite2144360.dws
1 - 20 of 97 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.