Skyscraper City Forum banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 500 Posts

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Deel 4 ...

Volgens mij was dit het laatste nieuws wat echt on-topic was, het bericht van Sky

Over een definitief ontwerp wordt vaak pas gesproken als de eerste paal bijna de grond in gaat. En aangezien de bouw van de OV-terminal officieel begin volgend jaar van start gaat, zullen we dus pas tegen die tijd spreken over een definitief ontwerp. Het voorlopig ontwerp is inmiddels echter zo goed als klaar. Er is nog een aantal kleine discussiepunten, maar héél veel wijzigingen zijn nu niet meer te verwachten. Nu is immers de periode aangebroken om op basis van de thans voorliggende gegevens alle milieuberekeningen uit te gaan voeren (mede ten behoeve van het bestemmingsplan), al teveel wijzigingen kan je dan niet meer gebruiken. Gelukkig zal de komende tijd middels diverse kanalen het plan steeds zichtbaarder worden voor de 'buitenwereld', want ik geef toe dat het tot nu toe toch behoorlijk mistig is geweest.

De planning van alle bouwactiviteiten in het Stationskwartier is overigens behoorlijk strak. De opeenvolgende bouwfasen zullen dan ook naadloos op elkaar aansluiten. Zo naadloos, dat het voor een argeloze voorbijganger niet eens merkbaar zal zijn wanneer ze nu écht begonnen zijn met de bouw van de terminal. En eigenlijk is dat logisch, want planningtechnisch zijn we natuurlijk allang gestart met het "bouwplan Stationskwartier". Je kunt bij dergelijke grootschalige ingrepen in een stedelijke omgeving namelijk niet anders dan het geheel als eenheid te beschouwen. De bouw van de terminal is daarin één van fasen die doorlopen zal worden. Logistiek gezien kan het niet anders dan dat zij volgt op de fasen die nu doorlopen worden. De huidige fase (o.a. de bouw van het metrostation en de Weenatunnel) zullen immers behoorlijk beslag leggen op de beschibare ruimte, terwijl het station ondertussen gewoon moet blijven functioneren (en daar is behoorlijk wat ruimte voor nodig).

Overigens zullen de verschillende bouwfasen in de vorm van een stripverhaal inzichtelijk worden gemaakt voor de gebruikers van het Stationskwartier (dit zal gebeuren gedurende het bouwproces).

·
Dedicated musician
645 Posts
Uit de 'Wandelgangen der Politiek' hoorde ik dat nu toch echt binnen anderhalve week (dwz. vóór het volgende weekend) het voorlopig ontwerp in de bus van het stadhuis valt. Het duurt dan nog wel even voordat dit document officieel wordt vrijgeven voor het publiek.
... Maar je weet nooit of er iemand lekt, natuurlijk...

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Ik ben erg benieuwd naar de materiaalkeuze, wordt het luxe steen of vandalismebestendige platen die je op de meeste metrostations ziet?

·
Dedicated musician
645 Posts
Sky-Unlimited said:
vragen staat natuurlijk altijd open, maar dan wel gericht...
haha, jij hebt me door, heel goed!
De meest brandende vraag is eigenlijk of er in het voorlopig ontwerp nog opvallende dingen gaan afwijken van wat we al in het schetsontwerp hebben gezien. Ik hoorde wel al dat er in het zgn 'vlekkenplan' (loopstromen, plaats van automaten, etc. etc.) nog wat kleine wijzigingen zouden optreden.

·
Registered
341 Posts
Ik was even niet in de gelegenheid om dit weekend te antwoorden. Nu even kort:

@Nexxd
De kap van het station zal in ieder geval worden gemaakt van titanium en glas. Titanium is duurzaam, mooi en maakt een gevouwen dakvorm mogelijk met de hellingshoeken die de architect graag wil.
Ook veel wanden van de stationshal zelf zullen bestaan uit glas, danwel de puien van de winkels die langs de voetgangerspassage zijn gelegen. De 'tunnel' onder de sporen zal dan ook geen tunnel zijn met gesloten wanden. De architecten spreken liever over een passage. Open vides in deze passage zorgen er bovendien voor dat de overkapping van de sporen vanuit de passage te zien zullen zijn.

@JB-Mobile
Ten opzichte van het vlekkenplan is 1600m2 extra commercie in de stationshal gepland. Deze nieuwe inzichten lijken echter verenigbaar met het ontwerp, maar hiernaar wordt nog goed gekeken.
In de voetgangerspassage zullen twee rijen kolommen zorgen voor een zonering van langzame stromen bij de winkels en snelle stromen in het midden van de passage. De servicebalies van de NS liggen buiten de hoofdloopstromen, aan de oostzijde van de hal. De kaartautomaten liggen wel aan de hoofdloopstroom, omdat de NS het gebruik van automaten wil stimuleren.

34,940 Posts
hmmm, dus ze gaan die stationshal toch volstoppen met 'kotten' die het overzicht verstoren. Toch weer jammer meestal gebeurd dat pas na 10 jaar. :cheers:

Verder dus veel glas, wel mooi, behalve dan dat er altijd wel een paar kapot zijn. :)

34,940 Posts
Het station moet ongeveer al plat liggen die vleugel dan? Helaas nog geen updates...

En die trambaan moet ook binnenkort open toch in delftsestraat?

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #11 ·
@AE: ik denk dat het beter is dat die 'kotten' er nu meteen komen, nu kunnen ze goed geïntegreerd worden in het geheel. Als ze over 10 jaar alsnog ingepast moeten worden kan je misschien op een hoop problemen stuiten. Maar je hebt wel gelijk, zonder 'kotten' is zo'n hal een stuk mooier

@AE: die foto's zien er erg recent uit op de link die Chaos gaf.

@AE: de trambaan gaat eind juni over de delftsestraat rijden

@Sky: bedankt voor de info!

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #12 ·

Zo is ie duidelijker

edit: wel heel erg duidelijk! ik wist niet dat die Rotterdam Centraal-site z'n foto's zo groot neerzette en ze vervolgens verkleind weergaf. Normaal pas je je foto eerst aan naar het juiste formaat en plaats je hem dan pas op je site (scheelt weer kostbare kilobytes)

·
Registered
653 Posts
@nexxd:
Er zijn hele volkstammen die niet weten hoe je een foto moet "resizen" zonder dat je kwaliteit verliest.

Op de eerste foto van de bovengenoemde link zie je de constructie die nodig is om de diepwanden te maken (op de site damwanden genoemd). Die constructie is nodig om het instorten van de wand tegen te gaan. Daarnaast vormt het de geleiding van de grijper. De diepwand wordt ongeveer één meter breed. Bij een diepte van 40 meter kun je je misschien een klein beetje voorstelling maken van de omvang van dit project.

10 meter lengte van de diepwand is 10 x 40 m3= 400m3 dat aan grond moet worden afgevoerd. Vervolgens wordt dat weer opgevuld met gewapend beton. Zie ook mijn eerdere posting hierover!

Mega mega, zo niet giga!

·
Voorstander
132 Posts
Kees said:
@ aedificum erectum:
www.wonen.rotterdam.nl
de webcam van CS staat op (dat wat nog over is van) de westvleugel gericht
Best leuk die webcam! Je kunt (als je regelmatig ververst) de mensen zien lopen. En af en toe zie je ook nog eens de machines en voertuigen bewegen!

Eigenlijk verbaas ik me er wel een beetje over hoe snel sommige dingen gaan! Dan gebeurt er (voor het oog tenminste) niet veel en dan opeens schieten de werkzaamheden vooruit!

1 - 20 of 500 Posts
Status
Not open for further replies.