Skyscraper City Forum banner
12841 - 12860 of 20208 Posts

·
Registered
20,974 Posts
@SB: Ik weet niet wie hier zielig is, maar lezen kan je i.i.g niet. Ik gaf al aan dat ik 5/5 onterecht zou vinden en daar ook op zou reageren. Jij mag het dan goed onderbouwd vinden, maar zeg dan dat dat jouw mening is, anderen vinden dit stuk maar magertjes onderbouwd en vooral de laatste alinea slaat aantoonbaar nergens op (omtrent een of andere vage verharding, daar waar juist de buitenruimte in Rdam flink verbeterd is en eerder tot een verzachting leidt met een veel prettigere verblijfsruimte op veel plekken, als je al objectief kan spreken over verharding dan wel verzachting).

·
Registered
1,839 Posts
Ook ik begrijp al die reacties niet op de een of andere juffrouw die in een krant haar mening geeft. Totaal oninteressant. Het enige wat voor mij telt is mijn mening en die is dat IK het station mooi vind, het nog mooier wordt en dat ik diep mijn pet afneem voor de ontwerpers en de makers. Alleen dat zwarte gat op het eerste perron vooral als je het nadert vanaf de brug. Maar ik reken er op dat aan de verbetering nog zal worden gewerkt.

·
lilium inter spinas
2,464 Posts
Zelfs tot in Egypte aan toe bezorgde dat grauwe ding Rotterdam mede een slecht imago (Egyptische leraar die er weleens bij familie kwam en blij was te horen dat dat lelijke geval nu gesloopt werd, zo zie maar VictorJ, ook hoe mensen het oude station zagen kan erg verschillen en is maar een mening, ik hoor i.i.g. bij de groep die blij is dat dat station tegen de vlakte gegaan is. Leuk dat er ook over de architectuur van het oude station nagedacht is (bij het nieuwe station ook), maar ik kreeg er geen erectie van).
Het oude station is verziekt op het moment dat de hal werd volgezet met zwarte blokjes. Dat was onvermijdelijk gezien de transformatie naar winkelgebied die alle stations in Nederland toen moesten doormaken. Vanaf dat moment was het gebouw esthetisch verziekt. Iedere beoordeling van het oude gebouw moet zich baseren op de toestand vóór die toevoegingen.

Wat verdween door die zwarte blokken was het zicht op de stad als je de tunnel uit kwam. Ik herinner me dat nog van de late jaren '80: er hing een kunstwerk in de vorm van een enorm stuk film dat je al van verre zag. De glazen voorgevel gaf uitzicht op de stad vanaf het moment dat je onder de letters "naar de treinen" stond. Toen het Nationale-Nederlandengebouw erbij kwam werd dat uitzicht echt spectaculair. Als tiener woonde ik zo'n twintig minuten treinen van Rotterdam af en voor dit uitzicht reisde ik soms speciaal door naar CS ipv op Blaak uit te stappen.
De zwarte blokjes blokkeerden dat zicht volledig. Bovendien voelde de hal ineens heel klein door al die toevoegingen.
Dat is waar het nieuwe station op teruggrijpt. Het wil die zichtas herstellen, nu niet meer op het NN-gebouw maar op het Kruisplein met oa Calypso. Het effect is vergelijkbaar met vroeger.
Het verlies van een grote, lege hal, een "salle des pas perdus", een zaal van verloren stappen, zoals de Fransen liefkozend zeggen, met meer een esthetische/optische dan een praktische functie, is volgens mij dan ook debet aan de beslissing zo'n hal toe te voegen aan het nieuwe ontwerp. Ik deel dan ook niet de mening dat die hal onzin is, want ik hou van een salle des pas perdus en ik heb heimwee naar het zicht van voor de zwarte blokken.

...hoewel dat zicht natuurlijk ook zou zijn hersteld als de hal meters minder diep was geweest :) Maar dan was het plein weer die grote onoverbrugbare vlakte geweest, die niet uitnodigde om de stad te voet in te trekken.

·
Martin
2,611 Posts
Een recensie van een gebouw..t is geen opleiding bouwkunde meer, wat een geneuzel zeg dit stuk. Er zitten een aantal waarheden en positieve stukken aan, maar er staat ook werkelijke onzin tussen. Leuk hoor je mening geven, maar doe dat onderbouwd. De hal is zogenaamd alleen mooi als de zon erop schijnt, de vorm van de kap is 'gek', de Rotterdammers noemen t 'de Haaienbek', het Weena is treurig. Lang leve de komkommertijd..

·
Registered
2,402 Posts
Bedankt voor het delen van het Volkskrant artikel.

Ik begrijp even niet wat er nou zo verkeerd aan de recentie is. Op dit forum heeft iedereen al meer dan een jaar een mening over de gebutste stalen hal. Meningen die heel wat ongenuanceerder en platter gebracht worden dan die van de Volkskrant. Nu die hal af is en de volkskrant er een recentie over schrijft zou dat ineens voorbarig zijn.

Een recentie is een mening, een indruk, niet objectief en pretendeert dat ook niet te zijn. De recentie kraakt het station in het geheel niet af, er worden ook veel positieve punten genoemd. De slimme opzet, de hal een mooie chique ruimte, het plafond een sculptuur en de bekleding een vondst wat er prachtig uitziet. Achtergronden worden genoemd zoals de reden waarom de hal zo een gekke vorm heeft, de elementen uit het oude station die terugkomen en wat er buiten nog gaat gebeuren (Tegen de tijd van de opening zal het gebutste dak minder storen door de esplanade naar de binnenstad.). Veel meer informatie dan de gemiddelde Rotterdammer heeft over het station.

Een recentie van iemand die al jaren bij de bouw betrokken is of iemand die al jaren naar fototjes op dit forum loopt te kijken vind ik minder interessant dan de indruk van iemand die een bepaalde afstand heeft tot de stad en het bouwwerk en dan met een beargumenteerde mening komt. Ook na een boel inspanning om de Rotterdamse stationsomgeving een prettiger verblijfsgebied te maken kan het eindoordeel van de buitenstaander altijd nog zijn: ´not good enough´. Iemand die jaren bij die inspanning betrokken is geweest zal dat nooit zeggen en misschien (zoals hier op het forum blijkt) zich verongelijkt gekwetst voelen door de uitgedeelde onvoldoende. (jb_nl, wat dat betreft wordt je, hoe langer je hier op het forum rondhangt, steeds minder scherp. Over een aantal jaar zie ik je nog grauwe betonnen gevels verdedigen omdat je weet waarom die keuze is gemaakt en bla bla bla, in plaats van gewoon te oordelen of het mooi of lelijk is. Kortom, je begint te lijden aan een architectenziekte ;))

Wat de overkapping van de sporen betreft ben ik het niet eens met de auteur, ik vind de overkapping wel degelijk geslaagd. De noordgevel reageerd inderdaad niet op de naastgelegen wijk, maar met een dergelijk schaalsprong was dit ook niet anders op te lossen. Geweld doet het station de wijk niet aan en dat is een prestatie. Verder is de overkapping niet alleen bij zonnig weer maar ook ´snachts erg mooi.

Wat de uitstraling van de hal van buiten betreft ben ik het helemaal eens met de auteur. Het is een vreemd hoekig geval dat er niet uitnodigend uit ziet.

Het grootste kritiekpunt dat ik heb op het artikel is het klakkeloos overnemen van de HSL ´logica´. Waarom worden door de HSL drastische veranderingen onontkoombaar? Ik ben blij dat Nederland een boel nieuwe stations krijgt, was hier en daar best nodig. Maar het argument dat dat nodig (of zelfs onontkoombaar) zou zijn door de komst van de HSL (die in Arnhem en Utrecht nota bene maar 1x in de 2 uur stopt) is echt onzinnig en een argument dat de Volkskrant niet klakkeloos hoeft te herhalen.
Eens met deze post VictorJ... ik las het artikel en had helemaal niet "Amsterdam-Rotterdam-achtige gedachten of zo" noch las ik iets waar enige voorbarigheid uit bleek.
De HSL-gedachte die in het stuk naar voren komt is naar mijn mening mooi een extractie van de NS-stations-publiciteits-plaatsing o.i.d. dat de auteur vast als basis van het artikel had.

·
Registered
3,486 Posts
Spoor 3/4 is vandaag weer geopend met (zeker in de zon) een fraai natuurstenen perron, de lang afwezig geweest zijnde groenperken op de uiteinden van de perrons (al is het nu nog kale aarde) en een minder fraaie blindegeleidelijn vanwege een onhandig geplaatste bovenleidingspaal:

Tot 11 augustus zijn de sporen 6/7 nu afgesloten voor dezelfde werkzaamheden.

·
lilium inter spinas
2,464 Posts
Ligt eraan. Als het een interieurgids is vast niet...
Volgens mij staat het in een krant vrij om een invalshoek te kiezen.
Ja en het staat de lezer ook vrij om daar wat van te vinden en het hier te posten. Zucht.
Een recensie kan slecht geschreven, ongefundeerd of te eenzijdig zijn. Het eens of oneens zijn met de beoordeling staat daar los van.

·
Registered
3,486 Posts
Nog vergeten te melden, op spoor 15/16 zijn inmiddels ook de roltrappen geplaatst. Het zijn er (voorlopig?) twee, allebei aan de westkant. In de fundering is nog wel ruimte voor een extra roltrap aan beide kanten, om de boel gelijk te trekken met de overige perrons, maar die zullen dus nog niet geplaatst worden voorlopig. In gebruik zijn ze overigens nog niet, dus spoor 16 blijft nog even een onhandig perron, en nu de sprinter Rotterdam - Uitgeest weer verhuist is naar spoor 16 zal dit in de spits weer voor een hoop files zorgen bij de trap.

·
a.k.a. Sequentia
21,735 Posts
Ja en het staat de lezer ook vrij om daar wat van te vinden en het hier te posten. Zucht.
Een recensie kan slecht geschreven, ongefundeerd of te eenzijdig zijn. Het eens of oneens zijn met de beoordeling staat daar los van.
Wellicht, maar lees de bak zuur van de laatste pagina's er eens op na. Staat dat in verhouding tot de recensie? Wat mij betreft niet - het meeste is het bekende calimerogedrag.

·
Registered
20,974 Posts
Dank voor de update Michaben! Mooi dat de rode natuursteen helemaal tot de uiteindes gelegd wordt. Linksonder is ook het glazen wachthuisje te zien. Komt er maar 1 verwarmd glazen wachthuisje per perron en allemaal zo ver weg van de tunnel?

@leperd: inderdaad, daar sloeg dan ook die kritiek op hier, namelijk dat vooral de laatste alinea aantoonbaar nergens op slaat (omtrent verharding) en dat deze hele recensie sowieso onzin is, aangezien ze over dik een jaar opnieuw een hele recensie moeten schrijven als alles wel af is. Een complete en ingerichte groene buitenruimte ervoor gaat denk ik toch erg schelen in de beleving.

·
Moderator
15,304 Posts
Wellicht, maar lees de bak zuur van de laatste pagina's er eens op na. Staat dat in verhouding tot de recensie? Wat mij betreft niet - het meeste is het bekende calimerogedrag.
Als je als kenner op dit forum negatief bent over het gevelmateriaal van de kap dan is dat een onderstreping van je architectonisch ontwikkelde visie en je scherpe blik. Als een amateur in een of ander krantje negatief is over dezelfde gevel en kap dan toont dat haar gebrek aan kennis en haar negatieve vooringenomenheid aan.

Snap dat dan gewoon!

·
a.k.a. Sequentia
21,735 Posts
Haha oh, ik dacht eigenlijk dat gewoon niemand kritiek op het station mocht hebben voor het jaar 2134 van Mao_nl ;)
Tegen die tijd zijn alle bomen volgroeid-gekapt-herplant-volgroeid-etc., plots bebouwd-gesloopt-bebouwd-gesloopt-bebouwd en tegels 20x vervangen en mogen we, met toestemming van De Heer JB, wél oordelen ;)

12841 - 12860 of 20208 Posts