SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: D66 waarschuwt ’Culturele kaalslag centrum dreigt’

1737 Views 14 Replies 9 Participants Last post by  Sint Clara
Bron: Telegraaf

D66 waarschuwt
’Culturele kaalslag centrum dreigt’

Rotterdam moet oppassen voor een ’culturele kaalslag’ in het centrum. Er verdwijnen op termijn te veel culturele instellingen naar de Kop van Zuid. Dat zegt de lokale gemeenteraadsfractie van D66, die bang is voor een ’culturele exodus’ door de verhuizing van het Fotomuseum en bioscoop Lantaren/Venster naar de Wilhelminapier en de dreigende sluiting van Cinerama en het Oude Luxor.

» lees verder
1 - 15 of 15 Posts
Hier ben ik niet echt bang voor. Dat sommigen tenten verhuizen houdt de boel levendig, vooral omdat het ergens anders weer ruimte schept voor nieuwe intiatieven.
Het is gewoon goed dat het naar de Wilhelminapier verhuisd. Al mag de Coolsingel wel weer een biosscoop terug krijgen. Alhambra en Cinema stonden daar heel mooi tussen de winkels.
Laat ze maar lekker creatief zijn in nieuwe plannen voor de Noordoever, dat houdt de stad vitaal. Wie te lui is om een brug over te gaan snap ik niet zo - het is in feite twee of drie metrohaltes wat gelijk staat aan nog geen 5 minuten! En dan krijg je er een hoop leuke horeca bij voor de naborrel.
^ dat snap ik ook niet. Mensen waarvan je van verwachten dat ze toch iets van een open geest hebben, wat je in de kunst toch wel een beetje moet hebben (of in de geest pretenderen, zoals D'66), die gaan zeuren dat ze naar zoiets nieuws als de Wilhelminapier moeten.
Het bericht had eigenlijk moeten zijn:

"Culturele groei van Kop van Zuid bied nieuwe kansen in Centrum van Rotterdam"
En tegelijkertijd zeuren dat Rotterdam grootstedelijke allure mist. Dubbel zeuren om het zeuren dus ;)
Niemand heeft D66 iets gevraagd.
De vlucht van bewoners en bedrijven uit de stad kunnen we dan voortaan ook toejuichen als 'ruimte voor nieuwe initiatieven'. Immers, vanuit Berkel en Rodenrijs zit je ook zó bij alle voorzieningen. Ik vind het jammer, die verschraling van het centrum tot een banaal kermisterrein.
Echt de grootste onzin. Wilhelminapier IS het centrum, hoe kun je dat nou vergelijken met Berkel en Rodenrijs? Oude Luxor gaat niet weg, maar wordt juist vernieuwd in het Coolsingeltorenplan. Cinerama wil ook een nieuwe ruimte in de binnenstad.
ben er ook niet zo bang voor: zonder de 'verhuizingen' had het waarschijnlijk langer geduurt of misschien juist helemaal niet voordat er zo'n cultuur zou ontstaan op de wilhelminapier. Centrum (noord) loopt heus niet leeg , hier groeien sneller nieuwe dingen omdat het daar al jaaaaaaren leeft: dat bloed niet zo gauw dood lijkt me...
See less See more
De vlucht van bewoners en bedrijven uit de stad kunnen we dan voortaan ook toejuichen als 'ruimte voor nieuwe initiatieven'. Immers, vanuit Berkel en Rodenrijs zit je ook zó bij alle voorzieningen. Ik vind het jammer, die verschraling van het centrum tot een banaal kermisterrein.
Daar ben ik het wel mee eens, binnenstad moet geen kermisterrein/pretpark worden. Gelukkig is het dat nog niet en is er nog ' echte stedelijkheid' te vinden, maar dan wel buiten de lijnbaan en koopgoot.

Natuurlijk is het goed voor de Kop van Zuid dat er instellingen gaan zitten. Dat het ruimte schept voor nieuwe initiatieven in de binnenstad vind ik wat kort door de bocht geroepen. Ten eerste heeft Rotterdam die ruimte ook zonder het vertrek van deze instellingen, en ten tweede is het nog maar afwachten of die nieuwe initiatieven komen. Sluiting van Nighttown heeft alleen maar meer bezoek aan Rotown en Waterfront opgeleverd maar niks nieuws. Voor sluiting van Calypso en HyperHyper is helemaal niks terug gekomen. Het is maar de vraag hoe groot het draagvlak is voor nieuwe initiatieven in de binnenstad, ik hoop groot genoeg, we zullen het zien.
See less See more
^ Plannen voor opvolging van Calypso en HyperHyper zijn nog steeds in de maak!

Ik ben wel voor een D66-exodus naar België.
@ Boven Alles : de jaren 80 feesten van Calypso zijn inmiddels neergestreken in Club Imax.... dus er is nog een klein stukje over ;)
Het bericht had eigenlijk moeten zijn:

"Culturele groei van Kop van Zuid bied nieuwe kansen in Centrum van Rotterdam"
Goed gezegd!
1 - 15 of 15 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.